Organisatie | Oegstgeest |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene subsidieverordening gemeente Oegstgeest 2009 |
Citeertitel | Algemene subsidieverordening Oegstgeest 2009 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vastgesteld en bekendgemaakt als onderdeel van het verzamelbesluit voor het opnieuw vaststellen en bekendmaken van de verordeningen ten behoeve van centrale ontsluiting van lokale regelgeving. De "Algemene subsidieverordening Oegstgeest 2006" wordt hiermee ingetrokken.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-08-2011 | 01-08-2011 | intrekking | 23-06-2011 Oegstgeester Courant, 04-04-2012 | Raadsstuk 2009, nr. 59/08 | |
23-12-2010 | 01-08-2011 | nieuwe regeling | 28-10-2010 Oegstgeester Courant, 15-12-2010 | Raadsstuk 2009, nr. 59/08 |
Deze verordening verstaat onder:
Deze verordening is van toepassing op de subsidiëring van alle activiteiten die door aanvragers in het gemeentelijk belang worden uitgevoerd en waarvoor geen andere gemeentelijke subsidieregeling geldt.
De subsidieverlening kan worden geweigerd indien gegronde redenen bestaan te veronderstellen dat:
de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd niet of onvoldoende aan de criteria voor subsidie in het subsidieplan voldoen, indien de activiteiten niet aanwijsbaar en direct of niet in substantiële mate ten goede komen aan inwoners van de gemeente of overigens onvoldoende een gemeentelijk belang dienen;
Paragraaf 2.3 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Aan de subsidieverlening kunnen voorwaarden worden verbonden ten aanzien van:
De ontvanger van een budget- of exploitatiesubsidie behoeft de toestemming van burgemeester en wethouders voor:
het aangaan en beëindigen van overeenkomsten tot verkrijging, vervreemding of bezwaring van registergoederen of tot huur, verhuur of pacht daarvan, indien deze goederen geheel of gedeeltelijk zijn verworven door middel van de subsidie, dan wel de uitgaven daarvoor mede zijn bekostigd uit de subsidie;
Paragraaf 2.4 Subsidievaststelling
Ten behoeve van de subsidievaststelling dient de subsidieontvanger van budget- en exploitatiesubsidies vóór 1 mei volgend op het boekjaar waarop de subsidie betrekking heeft, dan wel vóór de in de beschikking tot subsidieverlening gestelde datum, aan burgemeester en wethouders te overleggen een verslag en een rekening van baten en lasten, evenals een balans van het eind van het boekjaar waarop de subsidie betrekking heeft, met een toelichting daarop.
Ten behoeve van de subsidievaststelling dient de subsidieontvanger van een waarderingssubsidie vóór 1 mei volgend op elk boekjaar, dan wel vóór de in de beschikking omtrent de subsidievaststelling gestelde datum, bij burgemeester en wethouders een verklaring te overleggen, inhoudend een bevestiging of de activiteiten ongewijzigd doorgang hebben gevonden dan wel in hoeverre deze wijziging hebben ondergaan.
Ten behoeve van de subsidievaststelling dient de subsidieontvanger van een incidentele subsidie uiterlijk dertien weken na het tijdvak waarvoor de subsidie is verleend, dan wel vóór de in de beschikking tot subsidieverlening gestelde datum, aan burgemeester en wethouders een verslag van de activiteiten en een rekening van baten en lasten te overleggen.
In de bescheiden van lid 1 tot en met 3 dient te worden aangetoond in hoeverre de activiteiten hebben plaatsgevonden overeenkomstig de aan de subsidiebeschikking verbonden verplichtingen. Tevens dienen de bescheiden tot het afleggen van verantwoording omtrent aan de activiteiten verbonden uitgaven en inkomsten, voor zover deze voor de vaststelling van de subsidie van belang zijn, te worden ingediend.
Paragraaf 2.5 Intrekking en wijziging van subsidies
De subsidievaststelling kan niet meer worden ingetrokken of ten nadele van de ontvanger worden gewijzigd indien vijf jaren zijn verstreken sedert de dag waarop zij is bekendgemaakt, dan wel, in het geval bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, sedert de dag waarop de handeling in strijd met de verplichting is verricht of de dag waarop aan de verplichting had moeten zijn voldaan.
Indien aan een subsidieontvanger voor drie of meer achtereenvolgende jaren subsidie is verstrekt voor dezelfde of in hoofdzaak dezelfde voortdurende activiteiten, geschiedt gehele of gedeeltelijke weigering van de subsidie voor een daarop aansluitend tijdvak op de grond dat veranderde omstandigheden of gewijzigde inzichten zich tegen voortzetting of ongewijzigde voortzetting van de subsidie verzetten, slechts met inachtneming van een redelijke termijn.
Indien gedurende een boekjaar aanmerkelijke verschillen ontstaan of dreigen te ontstaan tussen de werkelijke uitgaven en inkomsten en de begrote uitgaven en inkomsten doet de subsidieontvanger, in het geval een budgetsubsidie, dan wel een incidentele subsidie is verleend, daarvan onverwijld mededeling aan burgemeester en wethouders onder vermelding van de verschillen en de oorzaken ervan.
Indien een subsidieontvanger een accommodatie in gebruik heeft die met een subsidie is gebouwd, verbouwd of aangepast, wordt deze niet verruild voor een andere accommodatie dan met toestemming van burgemeester en wethouders.
Paragraaf 6.1 Overige bepalingen
Bij liquidatie van een instelling kunnen burgemeester en wethouders, voor een batig liquidatiesaldo mede door het toekennen van een subsidie is gevormd, terugstorting van dit saldo in de gemeentekas verlangen tot maximaal het bedrag dat de laatste vijf boekjaren in totaal aan subsidies is ontvangen.
De subsidies worden uitbetaald met in achtneming van het bepaalde in het gemeentelijk financieringsschema voor de uitbetaling van subsidies en bijdragen.
In bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van burgemeester en wethouders, waarbij de afwijzing van een verzoek krachtens deze verordening of de toepassing van bepalingen in deze verordening tot onbillijkheden van overwegende aard zou leiden, kan het College van burgemeester en wethouders ten gunste van de aanvrager van deze verordening afwijken.
De inhoud van de ontwerpverordening
De verordening is verdeeld in 6 hoofdstukken te weten:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Hoofdstuk 2 Procedure voor budget- en exploitatiesubsidies
Hoofdstuk 3 Procedure voor waarderingssubsidies
Hoofdstuk 4 Procedure voor incidentele subsidies
Hoofdstuk 5 Overige verplichtingen van de subsidieontvanger Hoofdstuk 6 Overige en slotbepalingen
Voor alle duidelijkheid wordt het begrip ‘subsidie’ omschreven. Dit is geheel overgenomen uit de Algemene Wet Bestuursrecht. De verordening onderscheidt budget-, exploitatie-, waarderings- en incidentele subsidies. Belangrijke begrippen zijn het subsidieplan en het subsidieprogramma. Het subsidieplan bevat de hoofdlijnen van het subsidiebeleid en wordt door de gemeenteraad vastgesteld. Om de beoordeling van subsidieaanvragen aan het plan mogelijk te maken, dienen de criteria voor subsidieverlening echter voldoende concreet en toetsbaar te zijn opgesteld. Het subsidieprogramma is te beschouwen als de concretisering van de beleidsvoornemens in het subsidieplan. Het programma, dat mede het vroegere welzijnsprogramma omvat, wordt in de ontwerpverordening vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders. Weigering van een subsidie is onder meer mogelijk in het geval dat niet of onvoldoende aan de criteria voor subsidie in het subsidieplan wordt voldaan of onvoldoende een gemeentelijk belang wordt gediend.
Ter uitvoering van de beschikking wordt tussen de gemeente en de subsidieontvanger een overeenkomst gesloten. De subsidie wordt pas uitbetaald nadat de overeenkomst is ondertekend en geretourneerd. Artikel 18 lid 5 Toelichting: Het is gewenst o.m. ten behoeve van de gemeentelijke accountantscontrole (rechtmatigheid), dat aan het eind van het kalenderjaar reeds enig inzicht bestaat of de overeengekomen prestaties door de subsidieontvangende instelling worden gehaald. Van de instellingen kan eerder dan 1 mei om een voorlopige rapportage worden gevraagd. Overigens vinden jaarlijks evaluatiegesprekken plaats met de organisaties die een budgetsubsidie ontvangen. Tijdens die gesprekken kan al een goede inschatting gemaakt worden of de prestaties gehaald worden.
Hoofdstuk 5 Naast financiële steun van de gemeente wordt de te subsidiëren instelling geacht actief op zoek te gaan naar financiële steun van derden.
Hoofdstuk 6 Onder meer is voorzien in een hardheidsclausule.