Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dordrecht

Verordening op de raadscommissie, die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voorbereidt

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDordrecht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de raadscommissie, die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voorbereidt
CiteertitelVerordening op de raadscommissie, die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voorbereidt
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, artikelen 61, 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149
  2. Archiefwet 1995, artikelen 15 en 31
  3. Archiefbesluit 1995, artikel 9

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-04-2015Nieuwe regeling

31-03-2015

Gemeenteblad, 10-04-2015

1383150

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de raadscommissie, die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voorbereidt

De RAAD van de gemeente Dordrecht;

 

gelet op het raadsvoorstel nr. 1383150 en de beraadslaging in het presidium van 12 februari 2015;

 

gelet op de artikelen 61, 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet, de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;

 

gelet op de circulaire Benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

 

b e s l u i t :

 

  • 1.

    Tot het instellen van een raadscommissie ter voorbereiding van de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester in Dordrecht;

  • 2.

    tot het benoemen van de volgende leden van de raad in de raadscommissie:

    • a.

      de heer B. Staat (voorzitter)

    • b.

      mevrouw K. Kruger (plv. voorzitter)

    • c.

      de heer D.F.M. Schalken-den Hartog

    • d.

      mevrouw M.G. Stolk

    • e.

      mevrouw N. de Smoker-Van Andel

    • f.

      de heer C.A. van Verk

    • g.

      de heer R. Portier

    • h.

      de heer P.J. Heijkoop

    • i.

      de heer D. Pols

  • 3.

    tot het vaststellen van de volgende

Verordening op de raadscommissie, die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voorbereidt (hierna: de commissie)

 

Artikel 1. Taak

De commissie heeft tot taak:

De aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden.

Artikel 2. Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit 9 leden, te benoemen door en uit de gemeenteraad.

  • 2.

    Plaatsvervangende leden worden niet benoemd.

  • 3.

    De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 4.

    Het lidmaatschap van de commissie houdt op indien een lid ontslag heeft genomen of als het raadslid of niet meer voldoet aan de vereisten voor het raadslidmaatschap als bedoeld in art. 13 van de Gemeentewet.

  • 5.

    De griffier, mevrouw M. van Hall, is secretaris van de commissie en geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie. Senior-raadsadviseur de heer H.M. Hoogstad is plaatsvervangend secretaris van de commissie. De (plaatsvervangend) secretaris heeft geen stemrecht in de commissie.

Artikel 3. Adviseurs

  • 1.

    Vanuit het college van burgemeester en wethouders wordt één van de

    wethouders in de gelegenheid gesteld aan de afrondende beraadslagingen

    van de commissie deel te nemen als adviseur. Het college heeft aangegeven

    de heer P.H. Sleeking af te vaardigen.

  • 2.

    Vanuit de Drechtraad wordt de plaatsvervangend voorzitter van de Drechtraad, de

    heer F. Loos, in de gelegenheid gesteld aan de afrondende

    beraadslagingen deel te nemen als adviseur.

  • 3.

    De adviseurs worden bijgestaan door de gemeentesecretaris van Dordrecht, de heer M.M. van der Kraan.

  • 4.

    De adviseurs zitten als waarnemer bij het gesprek dat de raadscommissie voert met de burgemeester en geven desgevraagd hun mening.

  • 5.

    De adviseurs en de gemeentesecretaris hebben geen stemrecht in de

    commissie.

Artikel 4. Geheimhouding

  • 1.

    De voorzitter legt in elke vergadering, met toepassing van art. 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op omtrent de inhoud van de aan de commissie verstrekte stukken en omtrent hetgeen in die vergadering is behandeld.

  • 2.

    De voorzitter ziet er op toe dat dit in de notulen tot uitdrukking komt.

  • 3.

    Aan raadsleden die geen zitting hebben in de commissie noch aan anderen wordt inzage of informatie verstrekt inzake stukken en het behandelde in de vergadering van de commissie, behoudens hetgeen bepaald in art. 2, lid 2.

  • 4.

    Noch de commissie, noch de raad zal de geheimhouding waartoe het eerste lid oproept opheffen.

  • 5.

    Het bepaalde in dit artikel is van overeenkomstige toepassing op de extern deskundige, de adviseurs, de gemeentesecretaris en de (plaatsvervangend) secretaris van de commissie.

  • 6.

    De geheimhoudingsplicht blijft van kracht na de ontbinding van de commissie.

Artikel 5. Vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste drie leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    Van elke vergadering wordt door de voorzitter tenminste twee maal vierentwintig uur van te voren aankondiging gedaan aan de leden van de commissie.

  • 3.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 4.

    De commissie vergadert niet indien niet tenminste vijf leden aanwezig zijn.

Artikel 6. Contactpersoon bij de herbenoemingsprocedure

  • 1.

    De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon. Alle perscontacten m.b.t. het werk van de commissie lopen via de voorzitter.

  • 2.

    Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken gericht aan de voorzitter en zo nodig gezonden aan het privéadres van de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering.

  • 3.

    Alle stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

Artikel 7. Bijzondere bepalingen over de herbenoemingsprocedure

  • 1.

    De commissie formuleert de informatiebronnen op basis waarvan zij zich een oordeel vormt over het functioneren van de burgemeester. Deze informatiebronnen maakt zij vooraf kenbaar aan de burgemeester, de gemeenteraad en de commissaris van de Koning.

  • 2.

    Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad en commissaris van de Koning te zenden, bespreekt de commissie dit met de burgemeester. Van het gesprek wordt een verslag opgemaakt dat niet openbaar wordt gemaakt.

  • 3.

    Indien terzake van het functioneren van de burgemeester in het in de vorige zin bedoelde overleg afspraken worden gemaakt tussen de commissie en de burgemeester, worden deze in het verslag aan de gemeenteraad vermeld. De commissie zendt het verslag ook aan de burgemeester.

Artikel 8. Verslag

  • 1.

    De commissie brengt over haar werkzaamheden van de voorbereiding van de aanbeveling tot herbenoeming verslag uit aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koning door middel van een verslag van bevindingen. Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat tenminste;

    • a.

      een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht,

    • b.

      een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie; bij benoemingen wordt in het verslag van bevindingen ook de volgorde van plaatsing van de kandidaten op de aanbeveling gemotiveerd.

    • c.

      aangegeven wordt of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie,

  • En heeft in ieder geval de volgende bijlage:

    • d.

      het verslag van het gesprek met de burgemeester over het conceptverslag van bevindingen en de conceptaanbeveling.

Artikel 9. Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 10. Ontbinding van de commissie

De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de voordracht van de minister van BZK door een Koninklijk besluit is gevolgd.

Artikel 11. Archivering

  • 1.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de herbenoemingsprocedure zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 11 alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als “geheim” worden overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet door de gemeenteraad aangewezen archiefbewaarplaats.

  • 2.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de herbenoemingsprocedure zorg voor dat van de in het eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 3.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de herbenoemingsprocedure zorg voor dat alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden onmiddellijk worden vernietigd.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Aldus besloten in de openbare vergadering van 31 maart 2015.

De griffier, De voorzitter,

M.van Hall A.A.M. Brok