Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deventer

Nadere subsidieregels Beschermd Wonen ggz Centrumgemeenteregio Deventer

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDeventer
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere subsidieregels Beschermd Wonen ggz Centrumgemeenteregio Deventer
CiteertitelNadere subsidieregels Beschermd Wonen ggz Centrumgemeenteregio Deventer
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling treedt in werking met terugwerkende kracht tot 14 oktober 2014

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene Subsidieverordening Deventer, Artikel 1.3 lid 2
  2. Algemene Subsidieverordening Deventer, Artikel 9.2 lid 2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-04-201514-10-2014Onbekend

14-10-2014

Gemeenteblad, 7 april 2015

2014-001834

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere subsidieregels Beschermed Wonen ggz Centrumgemeenteregio Deventer

Nadere Subsidieregels

Beschermd Wonen ggz Centrumgemeenteregio Deventer

  • ·

    Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders d.d. 14 oktober 2014;

  • ·

    Op grond van artikel 1.3 lid 2 en artikel 9.2 lid 2 van de Algemene Subsidieverordening Deventer, vastgesteld door de gemeenteraad van Deventer d.d. 1 december 2011;

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder

  • a.

    ASV: Algemene Subsidieverordening Deventer;

  • b.

    Beschermd Wonen ggz: Beschermd Wonen als bedoeld in de Wmo;

  • c.

    Maatwerkvoorziening: een maatwerkvoorziening als bedoeld in de Wmo;

  • d.

    Subsidie: een budgetsubsidie als bedoeld in artikel 1.1, onder a van de ASV;

  • e.

    Wmo: de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015

Artikel 2 Doelstelling

  • 1.

    Deze nadere subsidieregels hebben tot doel instellingen te subsidiëren voor het leveren van maatwerkvoorzieningen aan personen, die niet in staat zijn zich op eigen kracht te handhaven in de samenleving, en Beschermd Wonen ggz behoeven in verband met psychische of psychosociale problemen.

  • 2.

    Deze subsidie is alleen bedoeld voor Beschermd Wonen ggz als:

    • a.

      Leveringsvorm Zorg in natura én

    • b.

      Intramurale verzilvering.

Artikel 3 De aanvrager

De aanvrager biedt in 2014 beschermd wonen ggz aan cliënten met een geldige indicatie Zorgzwaartepakket Geestelijke Gezondheidszorg voor de C groep of wil hiervoor vanaf 2015 vanuit het nieuwe wettelijk kader van de Wmo in aanmerking komen.

Artikel 4 Aanvraag subsidie

  • 1.

    De aanvrager maakt bij de indiening van de subsidieaanvraag gebruik van een door het college vastgesteld formulier.

  • 2.

    Onverminderd het bepaalde in de ASV overlegt de aanvrager bij de subsidieaanvraag:

    • a.

      Een begroting voor het komende subsidiejaar volgens een door het college vastgesteld format.

    • b.

      Een prestatieplan volgens een door het college vastgesteld format.

    • c.

      Een bewijs van het overeengekomen percentage voor beschermd wonen met het Zorgkantoor in de vorm van een tariefbeschikking met rekenstaat.

     

Artikel 5 Subsidiebedrag

  • 1.

    De subsidie is cliëntgebonden en wordt verleend voor één kalenderjaar.

  • 2.

    Het subsidiebedrag wordt berekend op basis van een door het college vastgesteld tarief per cliënt per dag voor maximaal vijf prestaties.

  • 3.

    De in het tweede lid genoemde prestaties betreffen:

    • a.

      C2 Gestructureerd beschermd wonen met uitgebreide begeleiding (alleen voor geldige indicaties)

    • b.

      C3 Beschermd wonen met intensieve begeleiding

    • c.

      C4 Gestructureerd beschermd wonen met intensieve begeleiding en verzorging

    • d.

      C5 Beschermd wonen met intensieve begeleiding en gedragsregulering

    • e.

      C6 Beschermd wonen met intensieve begeleiding en intensieve verpleging en verzorging

  • 4.

    Voor zowel bestaande cliënten met overgangsrecht als nieuwe cliënten vanaf 2015, geldt een maximum tarief voor zorg en verblijf. Dit bedrag is berekend op basis van de door de aanvrager met het zorgkantoor overeengekomen AWBZ tariefafspraken voor 2014 minus vier procent. Daarnaast ontvangt de aanvrager de voor het subsidiejaar van toepassing zijnde volledige Normatieve Huisvestingscomponent en Normatieve Inventariscomponent.

Artikel 6 Aan de subsidieverlening te verbinden verplichtingen

  • De subsidie wordt aan de aanvrager verstrekt ten behoeve van het aanbieden van beschermd wonen in de centrumgemeenteregio Deventer, onder de volgende aanvullende verplichtingen:

  • 1.

    Continuïteit

    Aanvrager biedt continuïteit:

    • a.

      vanaf 1-1-2015 aan cliënten beschermd wonen ggz in de centrumgemeenteregio Deventer, voor zover die cliënten op 1-1-2015 een geldige C-indicatie beschermd wonen ggz hebben en ook op 31 december 2014 bij de gesubsidieerde aanbieder woonden in een beschermde woonvorm in de centrumgemeenteregio Deventer;

    • b.

      aan nieuwe cliënten beschermd wonen ggz in de centrumgemeenteregio Deventer voor zover door het college dan wel een door het college aangewezen organisatie toegang tot beschermd wonen is verleend aan deze inwoner én het aanbod van de aanbieder als het meest passend is beoordeeld.

  • 2.

    Kwaliteit

    De aanvrager draagt zorg voor een goede kwaliteit van beschermd wonen, dat wil zeggen dat de maatwerkvoorziening in ieder geval:

    • a.

      afgestemd is op de reële behoefte en de persoonlijke situatie van de cliënt en op andere vormen van zorg of steun die de cliënt ontvangt;

    • b.

      zoveel mogelijk inzet op het benutten van eigen krachten, sociaal netwerk, mantelzorg, informele zorg en algemene voorzieningen.

    • c.

      gericht is op het bereiken van resultaten met cliënten, met name op het gebied van zelfredzaamheid en participatie;

    • d.

      optimale keuzevrijheid en maatwerk biedt aan de cliënt binnen financiële kaders;

    • e.

      veilig, doeltreffend, doelmatig, wijkgericht, systemisch en integraal wordt geboden;

    De aanvrager dient daarnaast te voldoen aan de door de Vereniging Nederlandse Gemeenten te ontwikkelen landelijke basis set kwaliteitsnormen Wmo 2015.

  • 3.

    Resultaat

    Aanvrager handelt in overeenstemming met gemeentelijk Wmo beleid, het Plan van aanpak Beschermd Wonen ggz centrumgemeenteregio Deventer en streeft met de maatwerkvoorziening na:

    • a.

      Maatschappelijke effecten algemeen:

      • 1.

        Iedereen is bij de samenleving betrokken en doet naar vermogen mee.

      • 2.

        Inwoners nemen hun verantwoordelijkheden, zijn zelfredzaam en benutten hun eigen krachten.

    • b.

      Effect van beschermd wonen:

      1.Een veilige woonomgeving hebben en, indien mogelijk, weer in staat zijn zich op eigen kracht te handhaven in de samenleving.

    • c.

      Doelen van beschermd wonen:

      • 1.

        Bevorderen van zelfredzaamheid en participatie

      • 2.

        Bevorderen van psychisch en psychosociaal functioneren

      • 3.

        Stabiliseren van psychiatrisch ziektebeeld

      • 4.

        Bieden van een veilige woonomgeving

      • 5.

        Het voorkomen van verwaarlozing, maatschappelijke overlast en het afwenden van gevaar voor cliënten of anderen.

  • 4.

    Informatievoorziening

    De subsidieontvanger voldoet aan alle registratieverplichtingen krachtens de Wmo. Hieronder valt:

    • a.

      een minimaal jaarlijks onderzoek naar en verslaglegging van cliëntervaringen;

    • b.

      het treffen van een regeling voor de afhandeling van klachten van cliënten ten aanzien van gedragingen van de aanbieder jegens een cliënt;

    • c.

      het treffen van een regeling voor medezeggenschap van cliënten over voorgenomen besluiten van de aanbieder die voor de gebruikers van belang zijn.

Artikel 7 Beslissing op de subsidieaanvraag

  • 1.

    De subsidie kan geheel of gedeeltelijk worden geweigerd indien:

    • a.

      de aanvraag niet bijdraagt aan het gemeentelijk beleidsplan Meedoen en het Plan van Aanpak Transitie Beschermd Wonen ggz van de centrumgemeenteregio Deventer;

    • b.

      de prestatie of het volume waarvoor subsidie wordt aangevraagd, niet aansluit op de door het college geconstateerde behoefte.

  • 2.

    De beschikking tot subsidieverlening vermeldt de wijze waarop het subsidiebedrag wordt bepaald en het bedrag waarop de subsidie ten hoogste kan worden vastgesteld.

Artikel 8 Voortgangsrapportage

  • 1.

    De subsidieontvanger verantwoordt ieder half jaar de behaalde resultaten in relatie tot de subsidie op collectief niveau per prestatie.

  • 2.

    Ieder half jaar organiseert het college een bilateraal overleg met de subsidieontvanger waarin de voortgang en voorkomende vragen van beide partners worden besproken.

Artikel 9 Vaststelling subsidie

Het college stelt het subsidiebedrag vast overeenkomstig de in de verleningsbeschikking opgenomen berekeningswijze. Hierbij is het daadwerkelijk geleverde volume bepalend tot ten hoogste het in de verleningsbeschikking opgenomen maximumbedrag.

Artikel 10 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze nadere subsidieregels treden na bekendmaking in werking op 14 oktober 2014.

  • 2.

    De nadere regels zijn ook van toepassing op de aanvragen welke zijn ingediend voor de inwerkingtreding van deze nadere regels en die betrekking hebben op activiteiten welke zullen plaatsvinden na 1 januari 2015.

     

Toelichting per artikel

Artikel 2:

Het college beslist tot verstrekking van de maatwerkvoorziening Beschermd Wonen ter compensatie van de problemen bij het zich handhaven in de samenleving van de cliënt met psychische of psychosociale problemen, voor zover de cliënt deze problemen naar het oordeel van het college niet op eigen kracht, met gebruikelijke hulp, met mantelzorg of met hulp van andere personen uit zijn sociale netwerk dan wel met gebruikmaking van algemene voorzieningen kan verminderen of wegnemen.

 

De maatwerkvoorziening levert, rekening houdend met de uitkomsten van het in artikel 2.3.2 van de Wmo bedoelde onderzoek, een passende bijdrage aan het voorzien in de behoefte van de cliënt aan beschermd wonen of opvang en aan het realiseren van een situatie waarin de cliënt in staat wordt gesteld zich zo snel mogelijk weer op eigen kracht te handhaven in de samenleving.

 

De subsidie geldt voor de leveringsvorm zorg in natura en intramurale

verzilvering. Dat betekent dat de leveringsvorm pgb, volledig pakket thuis en extramurale zorg zijn uitgesloten van subsidie.

 

Deze nadere subsidieregels gelden voor beschermd wonen in de centrumgemeenteregio Deventer. Het betreft de volgende gemeenten: Deventer, Zutphen, Olst-Wijhe, Raalte en Lochem. De colleges van deze gemeenten hebben de centrumgemeente Deventer gemandateerd voor de uitvoering van deze taak.

 

 

Artikel 5:

 

Voor de kapitaallasten vanuit de AWBZ is een overgangsregeling van kracht; van vergoeding op basis van exploitatie naar een vergoeding op basis van normatieve kosten (NHC). Dat betekent dat gemeenten in 2015 voor 50% van de kapitaallasten verantwoordelijk zijn. De komende jaren wordt het budget geleidelijk aangevuld en worden gemeenten 100% verantwoordelijk voor de kapitaallasten. Bovenstaande geldt voor de bestaande instellingen. Nieuwe voorzieningen (vanaf 01-01-2012) vallen onder het nieuwe regime en ontvangen dus direct 100% NHC.

 

 

Vergoeding kapitaallasten overgangsrecht

Bestaande voorzieningen (van voor 2012)

Nieuwe voorzieningen (vanaf 2012)

2015

50%

100%

2016

70%

100%

2017

85%

100%

2018

100%

100%