Organisatie | Geertruidenberg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie sociale zekerheid 2015 gemeente Geertruidenberg |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie sociale zekerheid 2015 gemeente Geertruidenberg |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | Nieuwe regeling | 18-12-2014 | Onbekend |
De raad van de gemeente Geertruidenberg;
gezien het voorstel van het College van burgemeester en wethouders van 2014;
gelet op artikel 47 van de Participatiewet, artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, artikel 2 lid 3 van de Wet sociale werkvoorziening en artikel 150 van de Gemeentewet;
overwegende dat het noodzakelijk is om cliëntenparticipatie in het kader van de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen en de Wet sociale werkvoorziening bij verordening te regelen;
Vast te stellen: de “Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zekerheid 2015 gemeente Geertruidenberg”.
In de Cliëntenraad zitten personen die deskundig zijn op het gebied van en actief betrokken zijn bij de uitvoering van de sociale zekerheidswetgeving. Deze personen kunnen zowel dienstverlener zijn als gebruiker. Zij behartigen de belangen van de gebruikers van de sociale zekerheidswetten en –regelingen, welke door de gemeente worden uitgevoerd;
De taak van de cliëntenraad bestaat uit het behartigen van collectieve belangen van Geertruidenbergse ingezetenen die aanspraak (kunnen) maken op een uitkering ingevolge de door de gemeente uit te voeren sociale zekerheidswetten (m.u.v. WMO) en gemeentelijke sociale regelingen. Hieraan wordt uiting gegeven door het gevraagd of ongevraagd adviseren van het college over de in lid 1 genoemde onderwerpen.
1. Het ontwikkelen van het beleid waaronder te verstaan:
2. De cliëntenraad heeft geen bevoegdheden in de volgende zaken:
3. Daar waar de Cliëntenraad knelpunten signaleert in het effect van de onder lid 2 sub d en e genoemde punten op de collectieve dienstverlening en bejegening van de cliënten is de cliëntenraad wel bevoegd.
De vergaderingen van de Cliëntenraad worden structureel bijgewoond door een beleidsambtenaar die van de ontwikkelingen in het sociale domein op de hoogte is. De Cliëntenraad kan desgewenst besluiten zonder beleidsambtenaar te vergaderen.
De leden van de Cliëntenraad, de leden van eventuele werkgroepen, deskundigen dieeen besloten vergadering bijwonen en derden die geraadpleegd worden met betrekkingtot hetgeen in een vergadering besproken wordt, zijn verplicht tot geheimhoudingvan al hetgeen zij in de hiervoor aangeduide hoedanigheid vernemen. De geheimhoudingsplicht vervalt niet door beëindiging van het lidmaatschap of deelname.
Leden van de Cliëntenraad die een uitkering van Gemeente Geertruidenberg, afdelingSociale Zaken ontvangen, behouden hun uitkeringsrechten gedurende de (voorbereidings)tijd op vergaderingen en het uitvoeren van werkzaamheden voor de cliëntenraad.Het lidmaatschap van de raad zal niet leiden tot voor- en/of nadelige gevolgen voor de
Ten behoeve van de kosten van de Cliëntenraad stelt de gemeente jaarlijks een budgetvast. Elk jaar wordt door de Cliëntenraad een begroting vastgesteld voor het komendejaar. In deze begroting wordt onder meer aandacht besteed aan scholing van de leden van de Cliëntenraad en het inwinnen van onafhankelijk advies. De gemaakte kosten worden ieder jaar door de Cliëntenraad verantwoord. De gemeente stelt de Cliëntenraad ter ondersteuning voorts een notulist beschikbaar.
De Cliëntenraad stelt een huishoudelijk regelement op waarin de op zijn minst de volgende zaken aan de orde komen:
In zaken waarin deze verordening niet voorziet doet de Cliëntenraad een beroep op hetcollege van burgemeester en wethouders.
Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet plaats nadat de Cliëntenraadhierover is gehoord.
De uitvoering van deze verordening berust bij het college van burgemeester en wethouders.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 2014.
de griffier, de voorzitter,
drs. K.M.C. Millenaar-Rammelaere drs. W. van Hees
Binnen verschillende sociale zekerheidsregelingen waarvan de uitvoering is opgedragen aan de gemeente wordt er belang gehecht aan de vormgeving van cliëntenparticipatie. Dit belang wordt ook groter naarmate de gemeente meer beleidsvrijheid krijgt. Om deze redenen heeft de wetgever in een aantal sociale zekerheidsregelingen de verplichting opgelegd dat de gemeente bij verordening regels stelt over de wijze waarop cliëntenparticipatie binnen de gemeente vorm wordt gegeven. Een dergelijke bepaling is opgenomen in de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) en de Wet sociale werkvoorziening (Wsw).
In de Participatiewet is in artikel 47 de volgende bepaling over cliëntenparticipatie opgenomen:
“De gemeenteraad stelt bij verordening regels over de wijze waarop de personen, bedoeld in artikel 7, eerste lid, of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop deze personen of hun vertegenwoordigers:
a. vroegtijdig in staat worden gesteld gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen bij de besluitvorming over verordeningen en beleidsvoorstellen;
b. worden voorzien van ondersteuning om hun rol effectief te kunnen vervullen;
c. deel kunnen nemen aan periodiek overleg;
d. onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;
e. worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.”
In zowel de IOAW als de IOAZ is in artikel 42 de volgende bepaling opgenomen:
“Het college draagt zorg voor de realisatie en vormgeving van cliëntenparticipatie bij de uitvoering van de wet, met inachtneming van artikel 150 van de Gemeentewet.”
In artikel 2 lid 3 van de Wsw is het volgende vastgelegd:
“De gemeenteraad stelt bij verordening regels over de wijze waarop de ingezetenen die geïndiceerd zijn of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop:
a. periodiek overleg wordt gevoerd met deze ingezeten of hun vertegenwoordigers;
b. deze ingezetenen of vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;
c. zij worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie”.
In deze verordening wordt vormgegeven aan cliëntenparticipatie ten aanzien van de hierboven genoemde wetten.
Er is voor gekozen om begrippen die al zijn omschreven in de wetten waarop deze verordening betrekking heeft (WWB, Wsw, IOAW en IOAZ) of Awb niet afzonderlijk te definiëren in deze verordening. Dit voorkomt dat in geval van wijziging van betreffende definities in deze wetten ook de verordening moet worden gewijzigd. De begrippen die niet zijn omschreven in de genoemde wetten of Awb, of die verduidelijkt moeten worden, zijn in het tweede lid omschreven.
Artikel 2 Doel cliëntenparticipatie
Dit artikel behelst een globale omschrijving van het doel van cliëntenparticipatie en omarmt de gedachte dat cliëntenparticipatie onmisbaar is in een uitvoering van beleidsgebieden waarin de cliënt centraal staat.
Artikel 3 Samenstelling Cliëntenraad
Dit artikel bepaalt de samenstelling van de Cliëntenraad en de voorwaarden waaraan de leden dienen te voldoen om zitting te kunnen nemen. Zij worden door het college benoemd.
Artikel 4 Taken en bevoegdheden Cliëntenraad
Dit artikel bepaalt de reikwijdte van de taken en bevoegdheden die aan de Cliëntenraad zijn toebedeeld. De Cliëntenraad wordt overeenkomstig de tekst van de Participatiewet in ieder geval om advies gevraagd bij het opstellen van beleidsvoorstellen en verordeningen. Deze bevoegdheid strekt echter niet zo ver dat zaken van een praktische aard, zoals interne werkinstructies, ter advisering naar de Cliëntenraad worden verzonden. Uitdrukkelijk worden individuele zaken buiten het overleg met de cliëntenraad gehouden omdat deze worden behandeld via andere procedures en overlegstructuren. Ook daar waar de inhoud van de in lid 1 genoemde onderwerpen van een puur praktische of interne aard zijn, zijn deze uitgesloten van de adviesrecht van de Cliëntenraad. Het gaat hier immers om de interne bedrijfsvoering. De Cliëntenraad heeft wel (advies)bevoegdheden inzake de collectieve omgang met de cliënt. De feitelijke dienstverlening aan de cliënt moet overeen stemmen met het beleid zoals deze in samenspraak met de Cliëntenraad is opgesteld.
In dit artikel is de frequentie van het overleg met o.a. vertegenwoordigers van de gemeente geregeld. Uiteraard is het mogelijk om extra vergaderingen uit te schrijven. Dit kan zowel op verzoek van de Cliëntenraad en het college.
De beleidsambtenaar geeft toelichting en advies. Met de Cliëntenraad is afgesproken de vergaderingen van de Cliëntenraad daarvoor structureel door een beleidsambtenaar met kennis van het sociale domein wordt bijgewoond. Het staat de Cliëntenraad uiteraard vrij om in voorkomende situaties ook zonder beleidsambtenaar te vergaderen.
Dit artikel spreekt voor zich.
Om een goed advies uit te kunnen brengen, neemt de Cliëntenraad vaak in een vroeg stadium kennis van beleidsvoornemens. Daarvoor zullen vaak conceptbeleidsstukken overgelegd worden. Omdat beleid pas openbaar wordt na besluitvorming door het college c.q. raad, geldt tot dat moment voor de Cliëntenraad de geheimhoudingsplicht. Dit houdt onder andere in dat de Cliëntenraad (de inhoud van) nog niet vastgestelde beleidsplannen niet verspreidt onder anderen dan zijn leden, en ook zijn leden zich aan
de geheimhoudingsplicht houden. Alle betrokkenen bij de Cliëntenraad - de leden van de Cliëntenraad, de leden van eventuele werkgroepen en deskundigen en derden die een vergadering bijwonen dan wel geraadpleegd worden met betrekking tot hetgeen in een vergadering besproken wordt – zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen zij in deze hoedanigheid vernemen.
Het lidmaatschap van de Cliëntenraad ontslaat cliëntleden niet van de aan de uitkering verbonden verplichtingen, maar levert hen anderszins ook geen nadelige gevolgen op.
Artikel 10 Budget en ondersteuning
Het college draagt kosteloos zorg voor alle faciliteiten om het overleg met de Cliëntenraad naar behoren te laten verlopen. Hier wordt expliciet onder verstaan het beschikbaar stellen van een vergaderruimte en het kopiëren en verspreiden van noodzakelijke stukken. Verder draagt het college bij aan deskundigheidsbevordering onder de leden van de Cliëntenraad. Daarbij kan gedacht worden aan periodieke instructies aan de leden c.q.
deelnemende belangengroepen en maatschappelijke organisaties. Ter bestrijding van kosten in verband met de bevordering van die deskundigheid en ter bestrijding van kosten die worden gemaakt in de uitoefening van taken en bevoegdheden van de Cliëntenraad kan door het college aan de Cliëntenraad jaarlijks een vast bedrag ter beschikking
worden gesteld. Het college voert overleg met de Cliëntenraad over de hoogte en verantwoording van dat bedrag. Het college stelt jaarlijks dat bedrag vast en verantwoordt de gemaakte kosten.
Artikel 11 Huishoudelijk regelement
Voor de juiste uitvoering van de verordening is het noodzakelijk dat de Cliëntenraad een huishoudelijk regelement opstelt waarin op zijn minst de in dit artikel genoemde onderwerpen aan de orde komen. Het betreft met name een aantal praktische zaken rondom aantal leden van de raad, benoeming van de voorzitter en secretaris, aantal vergaderingen, vergoedingensysteem, begroting e.d. Het is aan de Cliëntenraad om daar naar haar inzicht vorm aan te geven.
Voor de juiste uitvoering van de verordening kan het noodzakelijk zijn dat nadere uitvoeringsregels worden vastgesteld. Dit artikel geeft het college de bevoegdheid om dergelijke regels vast te stellen.
Artikel 13 Wijziging of intrekking
Uiteraard wordt de Cliëntenraad geconsulteerd voordat de verordening gewijzigd of ingetrokken wordt.
Evenals de uitvoering van de van toepassing zijnde wetgeving, ligt de uitvoering van deze verordening bij het college.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Deze verordening vervangt de verordening cliëntenparticipatie sociale zekerheid 2010, gemeente Geertruidenberg. Deze verordening wordt hierbij dan ook ingetrokken.