Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waalwijk

Verordening op de rekenkamercommissie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWaalwijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de rekenkamercommissie
CiteertitelVerordening gemeentelijke rekenkamercommissie
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 81

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-10-2006nieuwe regeling

30-01-2006

Gemeenteblad, 19-10-2006

2006/025

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de rekenkamercommissie

Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie

 

De raad van de gemeente Waalwijk;

gezien het voorstel d.d. 20 december 2005 en het daarop ingediende wijzigingsvoorstel

gelet op artikel 81o van de Gemeentewet;

besluit:

  • 1.

    de op 21 september 2001 vastgestelde “Verordening Rekenkamer Gemeente Waalwijk 2000" in te trekken;

  • 2.

    vast te stellen de Verordening op de rekenkamercommissie:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • ·

    Wet: Gemeentewet;

  • ·

    voorzitter: voorzitter van de rekenkamercommissie;

  • ·

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • ·

    rekenkamercommissie: de rekenkamercommissie van de gemeente Waalwijk

Artikel 2 Rekenkamercommissie

  • 1.

    Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid als de rekenkamercommissie.

  • 2.

    De rekenkamercommissie bestaat uit een externe voorzitter en twee externe leden.

Artikel 3 Benoeming leden

  • 1.

    De commissie Algemeen Bestuur Middelen benoemt uit haar midden een selectiecommissie van 5 raadsleden die gesprekken voert met de kandidaten en een voordracht opstelt voor de raad.

  • 2.

    De raad benoemt de voorzitter en de leden van de rekenkamercommissie voor de duur van 6 jaar op voordracht van de selectiecommissie genoemd onder lid 1.

  • 3.

    De selectiecommissie doet een voordracht vergezeld gaan van een verklaring van elke kandidaat bevattende:

    • a.

      de mededeling dat de kandidaat een benoeming als lid zal aanvaarden;

    • b.

      een overzicht van de openbare betrekkingen die de kandidaat bekleedt.

  • 4.

    De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de rekenkamercommissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers en met het secretariaat. Bij ontstentenis van de voorzitter treedt een ander door de rekenkamercommissie aangewezen lid op als voorzitter.

Artikel 4 Eed

Ten aanzien van de leden is artikel 81g van overeenkomstige toepassing.

Artikel 5 benoeming plaatsvervangende leden

  • 1.

    de raad kan - op verzoek van de rekenkamercommissie - plaatsvervangende leden benoemen.

  • 2.

    de bepalingen van deze verordening zijn op de plaatsvervangende leden van overeenkomstige toepassing.

Artikel 6 Ontslag en non-activiteit

  • 1.

    De raad ontslaat de leden en plaatsvervangende leden of stelt hen op non-activiteit.

  • 2.

    Het lidmaatschap van de voorzitter of een lid eindigt:

    • 1.

      op eigen verzoek;

    • 2.

      bij de aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de rekenkamercommissie of indien anderszins sprake is van belangenverstrengeling;

    • 3.

      wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • 4.

      indien het lid bij onherroepelijk geworden rechtelijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld.

  • 3.

    De leden van de rekenkamercommissie kunnen door de raad worden ontslagen wanneer zij langer dan 1 jaar niet in staat zijn hun functie te vervullen.

Artikel 7 Vergoeding voor werkzaamheden van de voorzitter en de leden van de rekenkamercommissie

  • 1.

    De voorzitter en de leden ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van de rekenkamercommissie. De hoogte van de vergoeding wordt jaarlijks vastgesteld door de gemeenteraad.

  • 2.

    De vergoeding genoemd in het eerste lid komt ten laste van het budget van de rekenkamercommissie.

  • 3.

    Ten aanzien van de vergoedingen alsmede de onkostenvergoedingen van de leden is de verordening ex artikel 96 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8 Ambtelijk secretaris

  • 1.

    De raad benoemt de ambtelijk secretaris in overleg met de rekenkamer-commissie.

  • 2.

    De secretaris staat de rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar taken terzijde.

  • 3.

    De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de rekenkamercommissie over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.

  • 4.

    De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van dossiers.

Artikel 9 Reglement van orde

De rekenkamercommissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.

Artikel 10 Onderwerpselectie en opdrachtverlening

  • 1.

    De rekenkamercommissie bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 2.

    De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de rekenkamercommissie ter kennisneming aan de raad verstuurd.

  • 3.

    Vóór 1 december kan de raad de rekenkamercommissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamer bericht de raad binnen een maand gemotiveerd in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan.

  • 4.

    Jaarlijks legt de rekenkamercommissie vóór 1 april een onderzoeksplan ter kennisneming voor aan de raad en doet daarbij tevens een voorstel voor de nodige middelen voor de goede uitoefening van de taken voor het volgende jaar.

Artikel 11 Werkwijze

  • 1.

    De rekenkamercommissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2.

    De rekenkamercommissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.

  • 3.

    De rekenkamercommissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamercommissie gestelde termijn te verstrekken.

  • 4.

    De rekenkamercommissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.

  • 5.

    De rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur kan de rekenkamercommissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 6.

    De rekenkamercommissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

  • 7.

    Voor de uitvoering van het onderzoek kan de rekenkamercommissie, met inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen.

  • 8.

    De rekenkamercommissie stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt verder wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 9.

    Na vaststelling door de rekenkamercommissie worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden.

Artikel 12 Budget

  • 1.

    De rekenkamercommissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2.

    Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • 1.

      de vergoedingen aan de (plaatsvervangende) leden;

    • 2.

      externe deskundigen die eventueel door de rekenkamercommissie zijn ingeschakeld;

    • 3.

      eventuele overige uitgaven die de rekenkamercommissie nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3.

    De rekenkamercommissie is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 31 januari 2006.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 30januari 2006.

De raad voornoemd,

de griffier, de burgemeester

G.H.Kocken drs.J.de Geus