Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie
De raad van de gemeente Waalwijk;
gezien het voorstel d.d. 20 december 2005 en het daarop ingediende
wijzigingsvoorstel
gelet op artikel 81o van de Gemeentewet;
besluit:
- 1.
de op 21 september 2001 vastgestelde “Verordening Rekenkamer
Gemeente Waalwijk 2000" in te trekken;
- 2.
vast te stellen de Verordening op de rekenkamercommissie:
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- ·
- ·
voorzitter: voorzitter van de rekenkamercommissie;
- ·
college: college van burgemeester en wethouders;
- ·
rekenkamercommissie: de rekenkamercommissie van de gemeente Waalwijk
Artikel 2 Rekenkamercommissie
- 1.
Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid
als de rekenkamercommissie.
- 2.
De rekenkamercommissie bestaat uit een externe voorzitter en twee
externe leden.
Artikel 3 Benoeming leden
- 1.
De commissie Algemeen Bestuur Middelen benoemt uit haar midden een
selectiecommissie van 5 raadsleden die gesprekken voert met de
kandidaten en een voordracht opstelt voor de raad.
- 2.
De raad benoemt de voorzitter en de leden van de rekenkamercommissie
voor de duur van 6 jaar op voordracht van de selectiecommissie genoemd
onder lid 1.
- 3.
De selectiecommissie doet een voordracht vergezeld gaan van een
verklaring van elke kandidaat bevattende:
- a.
de mededeling dat de kandidaat een benoeming als lid zal
aanvaarden;
- b.
een overzicht van de openbare betrekkingen die de kandidaat
bekleedt.
- 4.
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van
de rekenkamercommissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van
de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige
besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de
onderzoekers en met het secretariaat. Bij ontstentenis van de voorzitter
treedt een ander door de rekenkamercommissie aangewezen lid op als
voorzitter.
Artikel 4 Eed
Ten aanzien van de leden is artikel 81g van overeenkomstige toepassing.
Artikel 5 benoeming plaatsvervangende leden
- 1.
de raad kan - op verzoek van de rekenkamercommissie - plaatsvervangende
leden benoemen.
- 2.
de bepalingen van deze verordening zijn op de plaatsvervangende leden
van overeenkomstige toepassing.
Artikel 6 Ontslag en non-activiteit
- 1.
De raad ontslaat de leden en plaatsvervangende leden of stelt hen op
non-activiteit.
- 2.
Het lidmaatschap van de voorzitter of een lid eindigt:
- 1.
- 2.
bij de aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het
lidmaatschap van de rekenkamercommissie of indien anderszins
sprake is van belangenverstrengeling;
- 3.
wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke
uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een
uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot
gevolg heeft;
- 4.
indien het lid bij onherroepelijk geworden rechtelijke uitspraak
onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is
verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens
schulden is gegijzeld.
- 3.
De leden van de rekenkamercommissie kunnen door de raad worden ontslagen
wanneer zij langer dan 1 jaar niet in staat zijn hun functie te
vervullen.
Artikel 7 Vergoeding voor werkzaamheden van de voorzitter en de leden van de
rekenkamercommissie
- 1.
De voorzitter en de leden ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van
de vergaderingen van de rekenkamercommissie. De hoogte van de vergoeding
wordt jaarlijks vastgesteld door de gemeenteraad.
- 2.
De vergoeding genoemd in het eerste lid komt ten laste van het budget
van de rekenkamercommissie.
- 3.
Ten aanzien van de vergoedingen alsmede de onkostenvergoedingen van de
leden is de verordening ex artikel 96 van de Gemeentewet van
overeenkomstige toepassing.
Artikel 8 Ambtelijk secretaris
- 1.
De raad benoemt de ambtelijk secretaris in overleg met de
rekenkamer-commissie.
- 2.
De secretaris staat de rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar
taken terzijde.
- 3.
De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de
rekenkamercommissie over de wijze waarop de ondersteunende taken worden
verricht.
- 4.
De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en
de vorming van dossiers.
Artikel 9 Reglement van orde
De rekenkamercommissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen
en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling
onverwijld ter kennisneming naar de raad.
Artikel 10 Onderwerpselectie en opdrachtverlening
- 1.
De rekenkamercommissie bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt,
formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.
- 2.
De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de
rekenkamercommissie ter kennisneming aan de raad verstuurd.
- 3.
Vóór 1 december kan de raad de rekenkamercommissie een gemotiveerd
verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamer bericht
de raad binnen een maand gemotiveerd in hoeverre aan dat verzoek wordt
voldaan.
- 4.
Jaarlijks legt de rekenkamercommissie vóór 1 april een onderzoeksplan
ter kennisneming voor aan de raad en doet daarbij tevens een voorstel
voor de nodige middelen voor de goede uitoefening van de taken voor het
volgende jaar.
Artikel 11 Werkwijze
- 1.
De rekenkamercommissie is belast met en verantwoordelijk voor de
uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door
haar vastgestelde onderzoeksopzet.
- 2.
De rekenkamercommissie beoordeelt of het wenselijk is de raad
tussentijds te informeren.
- 3.
De rekenkamercommissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur
en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te
winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De
leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn
verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de
rekenkamercommissie gestelde termijn te verstrekken.
- 4.
De rekenkamercommissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter
bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.
- 5.
De rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn
openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet
Openbaarheid van Bestuur kan de rekenkamercommissie rapporten die aan de
raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.
- 6.
De rekenkamercommissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.
- 7.
Voor de uitvoering van het onderzoek kan de rekenkamercommissie, met
inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus
inschakelen.
- 8.
De rekenkamercommissie stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen
een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun
zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamercommissie
kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede)
voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt
verder wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.
- 9.
Na vaststelling door de rekenkamercommissie worden het onderzoeksrapport
en de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van
betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een
afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden.
Artikel 12 Budget
- 1.
De rekenkamercommissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting
beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de
uitvoering van haar taken.
- 2.
Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten
gebracht van:
- 1.
de vergoedingen aan de (plaatsvervangende) leden;
- 2.
externe deskundigen die eventueel door de rekenkamercommissie
zijn ingeschakeld;
- 3.
eventuele overige uitgaven die de rekenkamercommissie nodig acht
voor de uitoefening van haar taak.
- 3.
De rekenkamercommissie is voor de besteding van het budget uitsluitend
verantwoording verschuldigd aan de raad.
Artikel 13 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking met ingang van 31 januari 2006.
Artikel 14 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening gemeentelijke
rekenkamercommissie.