Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Leidschendam-Voorburg

Gemeenschappelijke verordening nadeelcompensatie, planschadetegemoetkoming en schadevergoeding bij onrechtmatige handelingen Rotterdamsebaan 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLeidschendam-Voorburg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGemeenschappelijke verordening nadeelcompensatie, planschadetegemoetkoming en schadevergoeding bij onrechtmatige handelingen Rotterdamsebaan 2014
CiteertitelGemeenschappelijke verordening nadeelcompensatie, planschadetegemoetkoming en schadevergoeding bij onrechtmatige handelingen Rotterdamsebaan 2014
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De inwerkingtreding van deze verordening is 1 februari 2015, met uitzondering van artikel 4:2 voor zover de adviescommissie als bedoeld in artikel 5:3 van deze verordening de aangewezen adviseur is op grond van de Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschadetegemoetkoming gemeente Den Haag. Dit onderdeel treedt in werking op 1 mei 2015.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 149
  2. Wet Ruimtelijke Ordening, art. 6.4
  3. Besluit Ruimtelijke Ordening, art. 6.1.3.3

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Gemeenschappelijk reglement adviescommissie nadeelcompensatie, planschadetegemoetkomingen schadevergoeding Rotterdamsebaan 2015

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-02-2015nieuwe regeling

03-06-2014

Gemeenteblad 2015, nr. 16610

952625 / 963188

Tekst van de regeling

Intitulé

Gemeenschappelijke verordening nadeelcompensatie, planschadetegemoetkoming en schadevergoeding bij onrechtmatige handelingen Rotterdamsebaan 2014

De raad van de gemeente Leidschendam-Voorburg;

gezien het voorstel van het college d.d. 11 maart 2014 (952625);

gelet op artikel 149 Gemeentewet, artikel 6.4 Wet Ruimtelijke Ordening, artikel 6.1.3.3 Besluit Ruimtelijke Ordening;

 

besluit:

 

1. vast te stellen de bij dit besluit behorende Gemeenschappelijke verordening nadeelcompensatie, planschadetegemoetkoming en schadevergoeding bij onrechtmatige handelingen Rotterdamsebaan 2014.

2. Te bepalen dat deze verordening in werking treedt op een door het college te bepalen tijdstip.

 

HOOFDSTUK 1 Algemene bepalingen

Artikel 1:1 begripsomschrijvingen

  • -

    adviescommissie: commissie als bedoeld in artikel 5:3;

  • -

    college: een van de colleges van de gemeenten Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk;

  • -

    gemeenteraad: een van de raden van de gemeente Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk;

  • -

    kalenderjaar: aaneengesloten periode van 12 maanden, 1 januari tot en met 31 december;

  • -

    nadeelcompensatie: de vergoeding van de schade veroorzaakt door de rechtmatige uitoefening van de publiekrechtelijke bevoegdheid of taak door een van de bestuursorganen van de gemeenten Den Haag, Leidschendam-Voorburg of Rijswijk die uitgaat boven het normale maatschappelijke risico en die een benadeelde in vergelijking met anderen onevenredig zwaar treft;

  • -

    planschadetegemoetkoming: de in artikel 6.1 van de Wet ruimtelijke ordening bedoelde tegemoetkoming in de schade veroorzaakt door een oorzaak als bedoeld in artikel 6.1, tweede lid, van de Wet ruimtelijke ordening van een van de bestuursorganen van de gemeenten Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk in het project Rotterdamsebaan;

  • -

    project Rotterdamsebaan: de aanleg van de nieuwe verbindingsweg tussen knooppunt Ypenburg (A4/A13) en de Centrumring van Den Haag ter hoogte van de Binckhorstlaan/Mercuriusweg;

  • -

    schadejaar: kalenderjaar waarin schade is geleden;

  • -

    schadeloket Rotterdamsebaan: het door het college op grond van artikel 3:1 ingestelde Schadeloket;

  • -

    schadevergoeding: vergoeding als bedoeld in artikel 4:3 lid 1.

Hoofdstuk 2 Toepassingsbereik

Artikel 2:1 Toepassingsbereik

Deze verordening is van toepassing op de verzoeken om schadevergoeding, nadeelcompensatie en planschadetegemoetkoming die worden gedaan in verband met het project Rotterdamsebaan.

Hoofdstuk 3 Schadeloket Rotterdamsebaan

Artikel 3:1 Schadeloket Rotterdamsebaan

  • 1.

    Er is een Schadeloket Rotterdamsebaan dat bevoegd is om namens de gemeenten Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk alsmede de daartoe behorende bestuursorganen verzoeken tot het toekennen van nadeelcompensatie, planschadetegemoetkoming en schadevergoeding in behandeling te nemen, en de procedures over beslissingen op deze verzoeken daarover namens deze gemeenten en bestuursorganen te voeren of zich in dergelijke procedures te verweren.

  • 2.

    Het Schadeloket maakt op een door het college van de gemeente Den Haag te bepalen wijze deel uit van de organisatie van die gemeente.

Hoofdstuk 4 Nadeelcompensatie, planschadetegemoetkoming en schadevergoeding

Artikel 4:1 Nadeelcompensatie

  • 1.

    Het college is bevoegd om nadeelcompensatie toe te kennen.

  • 2.

    Schade blijft in elk geval voor rekening van de aanvrager, voor zover:

    • a.

      hij het risico van het ontstaan van de schade heeft aanvaard;

    • b.

      hij de schade had kunnen beperken door binnen redelijke grenzen maatregelen te nemen, die tot voorkoming of vermindering van de schade hadden kunnen leiden;

    • c.

      de schade anderszins het gevolg is van een omstandigheid die aan de aanvrager kan worden toegerekend of

    • d.

      de vergoeding van de schade anderszins is verzekerd.

  • 3.

    Van de aanvrager wordt een recht van € 300 geheven voor het in behandeling nemen van de aanvraag. Indien het bedrag niet binnen vier weken na indiening van de aanvraag op de rekening van de gemeente is bijgeschreven wordt de aanvraag buiten behandeling gelaten, tenzij redelijkerwijs niet kan worden geoordeeld dat de aanvrager in verzuim is geweest.

Artikel 4:2 Planschadetegemoetkoming

  • 1.

    Op aanvragen tot het toekennen van planschadetegemoetkoming is de Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschadetegemoetkoming gemeente Den Haag van toepassing, met dien verstande dat in plaats van de in artikel 2 van die procedureverordening genoemde termijn van acht weken de termijnen van de artikelen 5:2, 5:4 en 5:5 gelden en dat de door het college op grond van artikel 3 van die procedureverordening aangewezen adviseur de adviescommissie is als bedoeld in artikel 5:3 van deze verordening.

  • 2.

    De procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschadetegemoetkoming ex artikel 6.1 Wro van de gemeente Leidschendam-Voorburg en de procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade gemeente Rijswijk zijn niet van toepassing voor zover de planschadetegemoetkoming betrekking heeft op besluiten die vallen binnen het toepassingsbereik als bedoeld in artikel 2:1.

  • 3.

    De aanvrager kan een gemotiveerde aanvraag om toekenning van planschadetegemoetkoming indienen bij het Schadeloket.

  • 4.

    Van de aanvrager wordt door het college van de gemeente Den Haag een recht van € 300 geheven voor het in behandeling nemen van de aanvraag.

Artikel 4:3 Schadevergoeding

  • 1.

    Het college is bevoegd om naar aanleiding van een verzoek als bedoeld in artikel 8:90, tweede lid, Awb een vergoeding toe te kennen voor de schade die de benadeelde lijdt of zal lijden als gevolg van:

    • a.

      een onrechtmatig besluit,

    • b.

      een andere onrechtmatige handeling ter voorbereiding van een onrechtmatig besluit,

    • c.

      het niet tijdig nemen van een besluit,

    • d.

      een andere onrechtmatige handeling van een bestuursorgaan van de gemeente Den Haag, Leidschendam-Voorburg of Rijswijk, samenhangende met het project Rotterdamsebaan.

  • 2.

    Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing op verzoeken om schadevergoeding als omschreven in dat artikellid die het bedrag bedoeld in artikel 8:89, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht overstijgen.

Artikel 4:4 Verrekening voordeel

  • 1.

    Indien het project Rotterdamsebaan tevens voordeel voor de benadeelde heeft opgeleverd, wordt dit bij de vaststelling van de nadeelcompensatie, planschadetegemoetkoming of schadevergoeding in aanmerking genomen.

  • 2.

    Indien uit andere hoofde dan deze verordening nadeelcompensatie, planschadetegemoetkoming of schadevergoeding is verkregen of deze vergoeding anderszins is verzekerd, wordt deze verrekend met de op basis van deze verordening te verlenen planschadetegemoetkoming of schadevergoeding.

  • 3.

    Het in het eerste en tweede lid bepaalde geldt niet voor zover in het daarin geregelde onderwerp wordt voorzien door artikel 6.1, 6.2 en 6.3 Wet ruimtelijke ordening en artikel 6.1.3.4 Besluit ruimtelijke ordening.

Artikel 4:5 Toekenning in natura

  • 1.

    Het college kan een vergoeding van nadeelcompensatie, planschadetegemoetkoming of schade toekennen in andere vorm dan betaling van een geldsom.

  • 2.

    Indien de vergoeding nadeelcompensatie, planschadetegemoetkoming of schade anders dan in geld wordt vastgesteld, gaat de waarde daarvan de hoogte van in geld toe te kennen vergoeding nadeelcompensatie niet te boven’.

Artikel 4:6 Kosten beperking schade

  • 1.

    Indien het college een vergoeding als bedoeld in de artikelen 4:1, 4:2 en 4:3 toekent, vergoedt het daarbij tevens:

    • a.

      redelijke kosten ter voorkoming of beperking van schade;

    • b.

      redelijke kosten ter zake van door een derde beroepsmatig verleende rechtsbijstand of andere deskundige bijstand bij de vaststelling van de schade, voor zover deze kosten niet kunnen worden beschouwd als kosten, die de belanghebbende in verband met de behandeling van het bezwaar of het beroep heeft moeten maken als bedoeld in de artikelen 7:15, tweede lid, 7:28, tweede lid en 8:75 Algemene wet bestuursrecht;

    • c.

      indien voor de indiening van de aanvraag een recht is geheven, het betaalde recht;

    • d.

      de wettelijke rente vanaf de ontvangst van de aanvraag, of indien de schade op een later tijdstip ontstaat, vanaf dat tijdstip

  • 2.

    Het in het eerste lid bepaalde geldt niet voor zover in het daarin geregelde onderwerp wordt voorzien door artikel 6.4 en 6.5 Wet ruimtelijke ordening.

Artikel 4:7 Maatregelen ter voorkoming of beperking van het nadeel

  • 1.

    Indien een aanvrager maatregelen wil treffen ter voorkoming of beperking van het nadeel, legt hij met gebruikmaking van een door het college vastgesteld aanvraagformulier de plannen omtrent de te nemen maatregelen, met inbegrip van een kostenraming, vooraf ter goedkeuring aan het college voor.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid, worden de kosten die zijn gemaakt ter voorkoming of beperking van het nadeel zonder voorafgaande goedkeuring van het college vergoed, indien het college de door de aanvrager getroffen maatregelen redelijk acht in verband met de onmiddellijke voorkoming of beperking van dat nadeel.

  • 3.

    De compensatie voor bedoelde kosten kan niet meer bedragen dan het bedrag van de nadeelcompensatie waarop de aanvrager recht zou hebben, indien hij de maatregelen niet zou hebben getroffen.

Hoofdstuk 5 Procedurele bepalingen

Artikel 5:1 De aanvraag

  • 1.

    De aanvraag om nadeelcompensatie, planschadetegemoetkoming of schadevergoeding wordt met gebruikmaking van een door het college van Den Haag vastgesteld aanvraagformulier gericht aan het college en wordt zo spoedig als redelijkerwijs mogelijk is, ingediend bij het Schadeloket Rotterdamsebaan.

  • 2.

    De aanvraag bevat ten minste:

    • a.

      de naam en het adres van de aanvrager;

    • b.

      de dagtekening;

    • c.

      een ondertekening door de aanvrager;

    • d.

      een aanduiding van de schadeveroorzakende gebeurtenis of het schadeveroorzakende besluit alsmede een aanduiding van het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft;

    • e.

      een opgave van de aard van de geleden of te lijden schade en, voor zover redelijkerwijs mogelijk, het bedrag van de schade en een specificatie daarvan;

    • f.

      de verklaring of de aanvrager de omzetbelasting wel of niet kan verrekenen;

    • g.

      een motivering van de aanvraag.

  • 3.

    Een aanvraag om nadeelcompensatie wordt eenmaal per kalenderjaar ingediend en heeft betrekking op schade, geleden in het schadejaar.

  • 4.

    Een aanvraag wordt uiterlijk binnen vijf jaar na het ontstaan van het nadeel ingediend waarvoor compensatie wordt aangevraagd.

  • 5.

    Het in het tweede lid bepaalde geldt niet voor zover in het daarin geregelde onderwerp wordt voorzien door artikel 6.1 Wet ruimtelijke ordening en 6.1.2.2 Besluit ruimtelijke ordening.

Artikel 5:2 De ontvangstbevestiging

  • 1.

    Het college stuurt de aanvrager binnen twee weken na ontvangst van zijn aanvraag een ontvangstbevestiging waarin de aanvrager wordt meegedeeld welke procedure op zijn aanvraag van toepassing is.

  • 2.

    Indien de verstrekte gegevens of bescheiden onvoldoende zijn voor de beoordeling van de aanvraag, stelt het college de aanvrager in de gelegenheid zijn aanvraag binnen vier weken aan te vullen.

  • 3.

    Deze termijn kan eenmaal op schriftelijk verzoek van de aanvrager met vier weken worden verlengd.

  • 4.

    Het college beslist binnen vier weken na het verstrijken van de in het tweede lid of derde lid vermelde termijn of het de aanvraag in behandeling neemt.

  • 5.

    Het in het eerste tot en met vierde lid bepaalde geldt niet voor zover in het daarin geregelde onderwerp wordt voorzien door artikel 6.1.2.1 en 6.1.3.1 Besluit ruimtelijke ordening.

Artikel 5:3 Adviescommissie deskundigen

  • 1.

    Het college stelt een adviescommissie in waaraan een aanvraag als bedoeld in de artikelen 5:1 en 5:5 kan worden voorgelegd.

  • 2.

    De adviescommissie telt drie leden, waarvan één lid door het college als voorzitter wordt aangewezen. Ten minste de voorzitter is niet in dienst van de gemeente Den Haag, Leidschendam-Voorburg of Rijswijk. Tenminste een van de leden heeft een voltooide academische juridische opleiding genoten en een ander lid is een financieel deskundige.

  • 3.

    Het college stelt een reglement vast waarin de taken, bevoegdheden, wijze van benoeming van leden en werkwijze van de commissie worden vastgelegd.

  • 4.

    De adviescommissie volgt de werkwijze omschreven in artikel 5 van de Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade gemeente Den Haag, met dien verstande dat wordt afgeweken van de in het derde en vijfde en zesde lid van die procedureverordening opgenomen termijnen, indien en voor zover door het college bij het reglement bedoeld in het derde lid daarvoor een kortere termijn is vastgesteld.

Artikel 5:4 Behandeling aanvraag met inschakeling van de adviescommissie

  • 1.

    Het college beslist binnen twee weken na ontvangst van de aanvraag om nadeelcompensatie, planschadetegemoetkoming en schadevergoeding omtrent het aan de adviescommissie voorleggen van het verzoek het college van advies te dienen over deze aanvraag, tenzij toepassing wordt gegeven aan artikel 6.1.3.1 van het Besluit ruimtelijke ordening, artikel 5:2 of artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2.

    Het college legt de aanvraag niet voor aan de adviescommissie, indien:

    • a.

      een aanvraag buiten behandeling wordt gelaten op grond van artikel 4:1, derde lid;

    • b.

      een aanvraag niet voldoet aan de wettelijke vereisten waaronder artikel 5:1;

    • c.

      het college van oordeel is dat gelet op eerdere door de adviescommissie uitgebrachte adviezen, het opnieuw inwinnen van advies niet nodig is.

  • 3.

    Indien het college de aanvraag voorlegt aan de adviescommissie, beslist het college binnen tweeënvijftig weken na de ontvangst van de volledige aanvraag.

  • 4.

    Indien een aanvraag op meer kalenderjaren betrekking heeft, kan het college de in het eerste lid vermelde termijn met maximaal tweeënvijftig weken verlengen.

  • 5.

    Het in het tweede tot en met derde lid bepaalde geldt niet voor zover in het daarin geregelde onderwerp wordt voorzien door de artikelen 6.1.3.2 en 6.1.3.6 Besluit ruimtelijke ordening.

Artikel 5:5 Behandeling aanvraag zonder inschakeling van de adviescommissie

  • 1.

    Indien het college de aanvraag zonder inschakeling van de adviescommissie in behandeling neemt, dan doet het college binnen zes weken na de ontvangst daarvan aan de aanvrager een voorstel tot nadeelcompensatie of schadevergoeding, tenzij toepassing wordt gegeven aan artikel 6.1.3.1 van het Besluit ruimtelijke ordening, artikel 5:2 of artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2.

    Het college kan besluiten deze termijn eenmaal met drie weken te verlengen.

  • 3.

    Indien het college de beslistermijn verlengt, wordt de aanvrager hiervan schriftelijk in kennis gesteld.

  • 4.

    De aanvrager deelt binnen vier weken na ontvangst van het voorstel tot nadeelcompensatie of schadevergoeding mee of hij hiermee instemt.

  • 5.

    De aanvrager kan het college schriftelijk verzoeken deze termijn eenmaal met vier weken te verlengen.

  • 6.

    Indien de aanvrager instemt met het voorstel, dan wel de aanvrager niet reageert binnen de in het vierde of vijfde lid vermelde termijn, besluit het college binnen twee weken overeenkomstig het gedane voorstel.

  • 7.

    Indien de aanvrager het voorstel afwijst, vervalt het voorstel, wordt zijn aanvraag binnen een week na zijn afwijzing voorgelegd aan de adviescommissie en zijn de procedure en de behandelingstermijnen van artikel 5:4 van toepassing.

  • 8.

    Het in het eerste tot en met zevende lid bepaalde geldt niet voor zover in het daarin geregelde onderwerp wordt voorzien door de artikelen 6.1.3.2 en 6.1.3.6 Besluit ruimtelijke ordening.

Artikel 5:6 Voorschot

  • 1.

    Het college kent de aanvrager op diens aanvraag een voorschot toe als hij naar verwachting in aanmerking komt voor nadeelcompensatie of schadevergoeding.

  • 2.

    Het college kan de aanvraag voorleggen aan de adviescommissie.

  • 3.

    Een besluit tot het verlenen van een voorschot is geen erkenning van een aanspraak op een tegemoetkoming of vergoeding.

  • 4.

    Het voorschot wordt uitsluitend verleend indien de aanvrager van het voorschot schriftelijk de verplichting aanvaardt tot gehele en onvoorwaardelijke terugbetaling van hetgeen ten onrechte als voorschot is uitbetaald, zulks te vermeerderen met de wettelijke rente over het teveel betaalde, te rekenen vanaf de datum van betaling van het voorschot.

  • 5.

    Het college kan alvorens over te gaan tot de verlening van een voorschot, een zekerheidsstelling verlangen.

  • 6.

    Het college beslist op een aanvraag om verlening van een voorschot binnen acht weken na ontvangst daarvan.

  • 7.

    Indien het college van mening is dat inschakeling van de adviescommissie met betrekking tot de aanvraag om verlening van een voorschot nodig is, beslist het college binnen 16 weken na ontvangst daarvan.

  • 8.

    Voorschotten worden per schadejaar verleend en bedragen niet meer dan 70% van de te verwachten toe te kennen nadeelcompensatie, planschadetegemoetkoming of schadevergoeding.

  • 9.

    Aan het verstrekken van een voorschot kunnen door het college voorwaarden worden verbonden.

Artikel 5:7 Uitbetaling

Indien het college een nadeelcompensatie, planschadetegemoetkoming of schadevergoeding vaststelt, vindt uitbetaling plaats op een door de aanvrager aangegeven rekening direct na het onherroepelijk worden van dat besluit.

Artikel 5:8 Bezwaar

  • 1.

    De Adviescommissie bezwaarschriften van de gemeente Den Haag is belast met de voorbereiding van de beslissing op bezwaarschriften als bedoeld in de artikelen 1:5, eerste lid, en 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht door het college die zijn ingediend tegen de voor beroep vatbare besluiten op grond van deze verordening.

  • 2.

    De Regeling behandeling bezwaarschriften 2011 van de gemeente Den Haag is van toepassing op taakuitoefening bedoeld in het vorige lid. De Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Leidschendam-Voorburg 2002 is op deze taakuitoefening niet van toepassing.

Artikel 5:9 Ombudsman

  • 1.

    De Gemeentelijke ombudsman van Den Haag is bevoegd te adviseren aan de tot de gemeenten Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk behorende bestuursorganen over klachten over de wijze waarop deze bestuursorganen zich in een op het project Rotterdamsebaan betrekking hebbende aangelegenheid hebben gedragen.

  • 2.

    De klachtenregeling Gemeentelijke ombudsman Den Haag is van toepassing op klachten over de wijze waarop deze zich ter uitvoering van de in het vorige lid van deze bepaling heeft gedragen.

Hoofdstuk 6 Slotbepalingen

Artikel 6:1 Verslaglegging

Het college zendt binnen één jaar na de inwerkingtreding van deze verordening en vervolgens telkens na één jaar aan de gemeenteraad van Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk een verslag over de doeltreffendheid en de effecten van deze verordening in de praktijk.

Artikel 6:2 Hardheidsclausule

Het college kan in individuele gevallen bepalingen vastgesteld bij of krachtens deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing gelet op het belang dat deze verordening beoogt te beschermen zal leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 6:3 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op een door het college te bepalen tijdstip.

Artikel 6:4 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Gemeenschappelijke verordening nadeelcompensatie, planschadetegemoetkoming en schadevergoeding voor onrechtmatige handelingen Rotterdamsebaan 2014.

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 3 juni 2014

de griffier, de voorzitter,

mr. G.A. van Egmond, drs. J.W. van der Sluijs

Toelichting  

 

ALGEMENE TOELICHTING

 

 

1. Inleiding

Door de realisatie van het project Rotterdamsebaan kunnen bedrijven en burgers uit Den Haag. Leidschendam-Voorburg en Rijswijk schade ondervinden. De (colleges van de) drie gemeenten zijn verplicht om planschade te vergoeden en om de schade te vergoeden (nadeelcompensatie en schadevergoeding bij onrechtmatige handelingen) indien de schade is komen vast te staan. De drie betrokken gemeenten zijn daarvoor toegerust en hebben daarvoor de ervaring en deskundigheid voorhanden. Echter, omdat het hier gaat om mogelijke schade of nadeel als gevolg van één project waarvoor mogelijk drie gemeentebesturen zullen worden benaderd, is in de bestuursovereenkomst Rotterdamsebaan (RIS 251371 en RIS 256343) afgesproken dat de drie een gemeenschappelijke verordening zullen opstellen om dit te stroomlijnen en vervolgens één Schadeloket in te richten die de verzoeken in behandeling neemt.

Inmiddels zijn de bestemmingsplannen Rotterdamsebaan door de raden van Leidschendam-Voorburg en Den Haag vastgesteld en zijn de eerste conditionerende werkzaamheden in het kader van de realisatie van het project aangevangen. Dit moment leent zich dus om de afspraken uit de bestuursovereenkomst gestand te doen.

De Gemeenschappelijke verordening is in samenwerking tussen de gemeenten Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk voorbereid. Deze Gemeenschappelijke verordening wordt ook voorgelegd aan de colleges van Leidschendam-Voorburg en Rijswijk met het verzoek om deze ter vaststelling aan te bieden aan de gemeenteraden van deze gemeenten.

De colleges zullen na goedkeuring door de gemeenteraden in een gezamenlijk besluit een datum van inwerkingtreding bepalen. Tot het moment van inwerkingtreding zijn de bestaande procedures van de afzonderlijke gemeenten van toepassing en door de belanghebbenden bij het project Rotterdamsebaan te gebruiken.

 

2. Uitgangspunten

Bestuursovereenkomst Rotterdamsebaan

De colleges van de drie gemeenten hebben met elkaar in de bestuursovereenkomst afgesproken dat zij een gemeenschappelijke verordening zullen opstellen. De colleges hebben de noodzaak onderschreven om gezamenlijk te regelen dat bedrijven en burgers uit Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk die schade ondervinden van het project Rotterdamsebaan snel, gelijkwaardig en eenvoudig duidelijkheid krijgen over de tegemoetkoming of vergoeding daarvan.

In de bestuursovereenkomst zijn ook afspraken gemaakt over het dragen van de kosten van de vergoedingen (nadeelcompensatie en planschade) die in deze verordening zijn geregeld. Den Haag draagt de kosten vanuit het projectbudget Rotterdamsebaan die zijn gemoeid met het uitbetalen van onherroepelijk toegekende nadeelcompensatie en planschadetegemoetkoming als gevolg van het project Rotterdamsebaan. Het Schadeloket zal de betalingen namens de drie gemeenten aan de belanghebbenden doen die voortvloeien uit deze op grond van de (beleids)regels vastgestelde toekenningsbeslissingen. Mocht een der colleges zelf tot het besluit komen dat een hogere vergoeding is aangewezen dan uit deze (beleids)regels voortvloeit, dan worden de meerkosten door de eigen gemeente gedragen.

Mandateren van Den Haag

Met de gemeenschappelijke verordening t.b.v. de Rotterdamsebaan en de daarbij te nemen mandaatbesluiten krijgen functionarissen van Den Haag het mandaat van Leidschendam-Voorburg en Rijswijk om de schadeafhandeling volgens de procedures te behandelen. De colleges van de drie gemeenten behouden de bevoegdheid om zelf in voorkomend geval het besluit te nemen. Verderop in deze toelichting is aangegeven hoe dit in de praktijk werkt en welke aanvullende afspraken er gemaakt worden.

Snel, betrouwbaar, gelijkwaardig handelen:

Bij het uitvoeren van de afspraken tussen de drie gemeenten was één van de uitgangspunten bij het ontwerpen van de gemeenschappelijke verordening dat het juridisch regime zodanig moet worden vormgegeven dat de aanvraaglasten voor bedrijven en burgers en de uitvoeringslasten voor de gemeentelijke dienst minimaal zijn, de duidelijkheid vooraf voor de burger maximaal, en de uitvoeringskosten zo laag mogelijk. Organisatie en regeling moeten zodanig worden ingericht dat veel schadeverzoeken snel en tegen een vooraf duidelijk gemaakte termijn kunnen worden afgedaan. Snelheid, betrouwbaarheid, gelijkwaardigheid en vertrouwen in de afhandeling moeten zodanig zijn dat een zo klein mogelijke hoeveelheid aanvragers de noodzaak voelt om de zware procedure, of verder nog: de rechtsbeschermingsprocedures, in te gaan.

Eén loket gedachte

In lijn met voorgaande streven van snel en gelijkwaardig afhandelen van de schadeclaims als gevolg van één project waarbij drie gemeenten betrokken zijn, ligt het streven van de één loket gedachte. Dit is mede vastgelegd in de bestuursovereenkomst. Er is afgesproken dat er eenduidige procedures worden opgesteld, één schadeloket wordt belast met het afhandelen van de schadeclaims betreffende het project Rotterdamsebaan. Dit om burgers en bedrijven niet te laten zoeken naar het loket waar zij terecht kunnen voor schadevergoeding die gerelateerd is aan het project Rotterdamsebaan. Ook is afgesproken om één adviescommissie in te schakelen, om één bezwaarschriftenadviescommissie aan te wijzen, en één gemeentelijke ombudsman.

Anticiperen op veranderende regelgeving

Een volgend uitgangspunt was dat de gemeenschappelijke verordening (met name bij planschade en nadeelcompensatie) zoveel mogelijk toekomstbestendig is.Dit gelet op de komende voor het onderwerp van deze verordening belangrijke wetgeving waarin de regelgeving wordt aangepast aan de algemene Awb-regeling van nadeelcompensatie. Er is in de gemeenschappelijke verordening ten behoeve van de Rotterdamsebaan derhalve zoveel mogelijk getracht een regime te regelen dat geruisloos kan doorlopen in het regime dat gaat gelden na inwerkingtreding van de genoemde aanpassingswetgeving.

Ervaringen elders in het land

Bij het ontwerpen van de regeling is ook gebruik gemaakt van de ervaringen en de regelingen van Rijkswaterstaat, en de gemeenten Amsterdam (Noord-Zuidlijn) en Rotterdam.

Terugbrengen uitvoeringskosten.

Door deze gemeenschappelijke verordening en door de uitvoering van deze verordening te beleggen bij het Schadeloket-Rotterdamsebaan (binnen de gemeente Den Haag) worden de uitvoeringskosten naar verwachting beperkt.

De verwachting is dat met het geven van zoveel mogelijk duidelijkheid vooraf (t.z.t. uit te werken in een beleidsregel) over de wijze waarop wordt omgegaan met de vaststelling of de gemeente gehouden is om schade te vergoeden en hoe deze dan wordt vastgesteld, de uitvoeringskosten en beslistermijnen verder kunnen worden teruggebracht.

In de literatuur en uit de praktijk van nadeelcompensatie komt regelmatig de klacht naar voren dat de kosten die zijn gemoeid met het inschakelen van deskundigen regelmatig hoger zijn dan de vergoeding die uiteindelijk wordt gegeven. In de nu voorgestelde verordening worden de vaste kosten voor het inschakelen van externe deskundigen beperkt. Veel winst wordt hier verwacht van het opbouwen van eigen deskundigheid bij het schadeloket (en de omvang van het project Rotterdamse baan maakt dat mogelijk). Niet minder winst wordt verwacht van het anders regelen van de inzet van deskundigen bij het voorbereiden van de beslissing op het schadeverzoek. Niet langer wordt voor ieder geval gebruik gemaakt van onafhankelijke/externe deskundigen. Er wordt voorgesteld om een adviescommissie in te stellen met een onafhankelijk voorzitter die daarvoor de gebruikelijke vacatievergoeding ontvangt. Alleen in uitzonderlijke gevallen en indien niet kan worden volstaan met het inschakelen van de adviescommissie en de eigen specialisten kan worden beslist om een externe deskundige in te schakelen.

 

3. Planschade

De wet regelt het recht van bedrijven en burgers op vergoeding van planschade: de vergoeding van schade veroorzaakt door planologische maatregelen. In het geval van het project Rotterdamsebaan kunnen belanghebbenden planschade claimen als gevolg van het bestemmingsplan Rotterdamsebaan van Den Haag (RIS264198, d.d. 17 oktober 2013) en het bestemmingsplan Rotterdamsebaan van Leidschendam-Voorburg (raadsbesluit 12 november 2013). Omdat alleen Den Haag en Leidschendam-Voorburg een bestemmingsplan Rotterdamsebaan hebben, betekent dat vermoedelijk dat planschadetegemoetkoming alleen zou behoeven te worden geregeld voor deze twee gemeenten. Omdat echter niet geheel kan worden uitgesloten dat ook ‘Rijswijkse’ planschade moet worden vergoed, wordt de behandeling van dergelijke claims gedrieën in de verordening geregeld.

De gemeenschappelijke verordening regelt daarom dat voor planschadeverzoeken in verband met de Rotterdamsebaan één en dezelfde procedure wordt gevolgd in de drie gemeenten.

 

4. Nadeelcompensatie

Bij de regeling van de vergoeding van door het project veroorzaakte schade die boven het maatschappelijk risico of bedrijfsrisico uitstijgt dat burgers en bedrijven geacht worden zelf te dragen, dient op onderbouwd verzoek een tegemoetkoming te worden gegeven: nadeelcompensatie. De procedure daartoe is in de gemeenschappelijke verordening voor de drie gemeenten met één en dezelfde procedure geregeld. Er is hierbij gebruik gemaakt van de ervaring die elders in Nederland is opgedaan. Er is daarbij zoveel mogelijk vooruitgelopen op de komende aangepaste wetgeving (de algemene regeling in de Algemene wet bestuursrecht met de bijbehorende aanpassingswetgeving). Dat blijkt bijvoorbeeld uit de keuze om in een gemeenschappelijke door de drie colleges vast te stellen beleidsregel uit te gaan werken hoe het maatschappelijk of bedrijfsrisico wordt vastgesteld dat voor rekening van de burger of het bedrijf dient te blijven. Hierbij wordt aansluiting gezocht bij algemene inzichten en regelingen hiervan in bijvoorbeeld de gemeenten Amsterdam en Rotterdam en van Rijkswaterstaat.

Van belang is hier de roep uit de praktijk en het bedrijfsleven om zoveel mogelijk duidelijkheid vooraf te geven over de wijze waarop bepaalde tegemoetkomingen worden berekend (bijvoorbeeld huurderving, winstderving, omrijschade, waardedaling en de voorzienbaarheid van schade of de schadebeperkingsplicht). De ambitie is om op termijn uiteindelijk deze duidelijkheid zoveel mogelijk te bieden in een gemeenschappelijke beleidsregel Nadeelcompensatie, planschadetegemoetkoming en schadevergoeding voor onrechtmatige handelingen Rotterdamsebaan.

Bij de vormgeving van de regeling van nadeelcompensatie wordt ook vooruitgelopen op de wijze waarop leges in rekening worden gebracht en verrekend met de tegemoetkoming die uiteindelijk wordt toegekend. Er is daarbij aansluiting gezocht bij vergelijkbare andere verordeningen. Bij toekenning van de gevraagde vergoeding zal het legesbedrag worden terugbetaald.

 

5. Schadevergoeding bij onrechtmatige besluiten

De gemeente die schade toebrengt aan een burger of bedrijf kan verplicht zijn om deze schade te vergoeden. Een zeer belangrijk voorbeeld hiervan is de schade die kan worden veroorzaakt door een besluit dat door de rechter wordt vernietigd (onrechtmatig besluit). Het kan echter ook gaan om onrechtmatige handelingen die geen besluit zijn. De hoofdregel is hier dat burger of bedrijf de gemeente dan aansprakelijk kunnen stellen, en indien niet tot overeenstemming wordt gekomen, kan de burger of het bedrijf de gemeente voor de civiele rechter dagvaarden. Daarvoor moeten meestal aanzienlijke (proces)kosten worden gemaakt door zowel de burger en het bedrijf als de gemeente.

Naast (maar niet in plaats van) deze civielrechtelijke weg heeft zich de bestuursrechtelijke weg ontwikkeld van een zogenaamd (wettelijk of ongeschreven) zelfstandig schadebesluit. In de gemeenschappelijke verordening wordt voorgesteld om een wettelijk zelfstandig schadebesluit te regelen om burgers en bedrijven in de gelegenheid te stellen om op betrekkelijke eenvoudige wijze en tegen geringe kosten een uitspraak te krijgen van het schadeloket over de schade die is geleden: de onderbouwde stelling “ik lijd als gevolg van de Rotterdamse baan schade van € x” wordt dan na de aanvraag vertaald naar de verschillende schadevormen (met name nadeelcompensatie of overige schadevergoeding, waaronder wellicht bouwschade die voor rekening van de aannemer zal komen).

In verband met de (gedeeltelijk) in werking getreden Wet nadeelcompensatie en schadevergoeding bij onrechtmatige besluiten verdient deze keuze nog enige nadere toelichting. Vanaf 1 juli 2013 geldt er op grond van deze wet naast de hiervoor genoemde civielrechtelijke mogelijkheid voor vorderingen tot € 25 000 de mogelijkheid van een verzoekschriftprocedure bij de bestuursrechter. Om een dergelijk verzoekschrift te kunnen indienen dient de burger of het bedrijf ten minste acht weken tevoren het college om vergoeding van de schade te hebben gevraagd.

Zonder regeling op de nu voorgestelde manier zouden burgers of bedrijven bij schadebedragen tot € 25 000 de keuze hebben tussen de civielrechtelijke procedure en de bestuursrechtelijke verzoekschriftprocedure, en bij bedragen boven € 25 000 is de civielrechtelijke weg de enige mogelijkheid. In beide gevallen zal in de praktijk door het bedrijf of de burger eerst een aansprakelijkstelling worden gezonden, en zal er – al dan niet met tussenkomst van de verzekeraar – worden overlegd over de gestelde schade en gevraagde vergoeding. Burger en bedrijf zullen altijd eerst een reactie vragen van de gemeente, voordat verder wordt geprocedeerd. De vernieuwende keuze die nu wordt gemaakt, is om deze communicatie te gieten in een besluitvormingsprocedure (van aanvraag, beslistermijn en besluit). Daarbij dient te worden benadrukt dat sinds 1 juli 2013 tegen een dergelijk besluit geen bezwaar en beroep openstaat: het is dan of de nieuwe verzoekschriftprocedure (€ 25 000) óf dagvaarden voor de civiele rechter.

 

6. Schadeloket Rotterdamsebaan

Aan Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk wordt voorgesteld om als uitvloeisel van de Gemeenschappelijke verordening die ter vaststelling voorligt aan Den Haag de praktische uitvoering op te dragen. Dit betekent dat er binnen de gemeentelijke organisatie van Den Haag een schadeloket wordt ingericht dat wordt belast met alle vormen van schadevergoeding (planschadetegemoetkoming, nadeelcompensatie, schadevergoeding wegens onrechtmatige handelingen, en eventueel bouwschade). Hiervoor moeten er zowel afspraken gemaakt worden met de gemeenten Leidschendam-Voorburg en Rijswijk over de mandaatverlening uit de gemeenschappelijke verordening, als met eigen Haagse diensten over de relatie met de daar bestaande taken (bijvoorbeeld DSO, DSB en het Bureau Risicomanagement).

 

Het Schadeloket Rotterdamsebaan zal namens de drie colleges besluiten nemen en verweer voeren in procedures die betrekking hebben op de vergoedingen en tegemoetkomingen bij het project Rotterdamsebaan.

Het schadeloket zal geen deel uitmaken van de bestaande projectorganisatie Rotterdamsebaan. Om het schadeloket in de gelegenheid te stellen om objectief zijn oordeel te vormen wordt deze op enige afstand geplaatst. Het schadeloket wordt niet buiten de gemeente georganiseerd om zodoende de besluitvormingsprocedures sneller te kunnen afwikkelen, de uitvoeringskosten te beperken en de benodigde informatiebehoefte van het schadeloket aan de projectorganisatie laagdrempelig te kunnen vervullen.

 

7. Verdere uitwerking

Mandaat- en volmachtregelingen vaststellen

Om het schadeloket namens de drie gemeentebesturen beslissingen te kunnen laten nemen, verweer te kunnen laten voeren en procedures te laten voeren dienen de colleges van de drie gemeenten de juiste functionarissen van het schadeloket (en het hoofd JZ/bezwaar) mandaat en volmacht te verlenen. Dergelijke besluiten zullen op korte termijn aan de colleges ter besluitvorming worden voorgelegd.

 

Gemeenschappelijke reglement adviescommissie Nadeelcompensatie, planschadetegemoetkoming en schadevergoeding Rotterdamsebaan opstellen en adviescommissie instellen

In de gemeenschappelijke verordening is de instelling geregeld van een adviescommissie van deskundigen, onder meer om de kosten van externe inhuur van deskundigen bij de besluitvorming te beperken. Deze adviescommissie moet door de drie colleges worden ingesteld en drie colleges zullen het reglement moeten vaststellen. Uitgangspunt is hierbij onder andere dat de benoeming van het lid dat de deskundigheid zal inbrengen bij het vaststellen van bedrijfseconomische schade wordt voorgelegd aan de Bedrijvenvereniging Binckhorst.

Gemeenschappelijke beleidsregel Nadeelcompensatie, planschadetegemoetkoming en schadevergoeding voor onrechtmatige handelingen Rotterdamsebaan vaststellen

In een gemeenschappelijke beleidsregel voor het project Rotterdamse baan zal worden uitgewerkt op welke wijze het maatschappelijk of ondernemersrisico wordt vastgesteld dat voor rekening van de burger of het bedrijf dient te blijven. Hierbij wordt aansluiting gezocht bij algemene inzichten en regelingen hiervan in bijvoorbeeld de gemeenten Amsterdam en Rotterdam en van Rijkswaterstaat. Van belang is hier de roep uit de praktijk en het bedrijfsleven om zoveel mogelijk duidelijkheid vooraf te geven over de wijze waarop bepaalde tegemoetkomingen worden berekend (bijvoorbeeld huurderving, winstderving, omrijschade, waardedaling en de voorzienbaarheid van schade of de schadebeperkingsplicht). De ambitie is om op termijn uiteindelijk deze duidelijkheid zoveel mogelijk te bieden.

 

 

 

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

 

Artikel 1:1 begripsomschrijvingen

 

adviescommissie

In artikel 5:3 is geregeld dat er een gemeenschappelijke adviescommissie wordt ingesteld met deskundigen om te adviseren over nadeelcompensatie, planschadetegemoetkoming en schadevergoeding voor onrechtmatige handelingen. De door de drie colleges in te stellen commissie zal een adviescommissie zijn in de zin van artikel 84 Gemeentewet. Zie ook de algemene toelichting.

 

nadeelcompensatie

Momenteel heeft de hier geregelde  nadeelcompensatie geen wettelijke grondslag. Met deze verordening wordt voor het project Rotterdamsebaan een dergelijke wettelijke grondslag geregeld. De omschrijving van nadeelcompensatie is ontleend aan de definitie van het nog niet in werking getreden artikel 4:126 lid 1 Awb). De interpretatie van dat begrip wordt daarmee zoveel mogelijk overgenomen. Zo wordt bijvoorbeeld bij het bepalen van het nadeel aansluiting gezocht bij het begrip vermogensschade uit het Burgerlijk Wetboek (artikel 6:96 BW). Dat betekent onder meer dat het nadeel kan bestaan uit geleden verlies en gederfde winst alsmede kosten van schadevaststelling, schadebeperking en schadevoorkoming. Vermogensschade kan ook optreden in de vorm van gederfd woongenot. Alleen dat nadeel komt in beginsel voor compensatie in aanmerking dat boven het normaal maatschappelijk risico of het normaal ondernemersrisico uitstijgt.

 

planschadetegemoetkoming

Het gaat hier om de planschadetegemoetkoming als bedoeld in artikel 6.1. lid 1 van de Wet ruimtelijke ordening en voor de in artikel 6.1, tweede lid, Wro genoemde oorzaken. Met de inwerkingtreding van de nieuwe Wet nadeelcompensatie en schadevergoeding bij onrechtmatige besluiten zullen de planschadebepalingen van de Wet ruimtelijke ordening en Besluit ruimtelijke ordening naar verwachting worden aangepast. Het is het voornemen van de wetgever om planschadetegemoetkoming als een vorm van nadeelcompensatie te regelen. Het is op dit moment niet mogelijk om dat op die wijze in een gemeentelijke verordening te regelen. Er is daarvan dan ook afgezien. Wel zijn de procedurele bepalingen in deze gemeenschappelijke verordening zoveel mogelijk ineengeschoven.

 

project de Rotterdamsebaan

Met dit project wordt gedoeld op de realisatie van de aanleg van de nieuwe verbindingsweg tussen knooppunt Ypenburg (A4/A13) en de Centrumring van Den Haag ter hoogte van de Binckhorstlaan/Mercuriusweg. Dit project, genaamd Rotterdamsebaan, heeft onder andere tot doel het verbeteren van de verkeersafwikkeling op de autoverbinding tussen de rijkswegen A4/A12/A13 en de Centrale Zone van Den Haag. Door middel van de aanleg van een nieuwe verbinding die onder Voorburg loopt – West naar de Centrumring van den Haag – wordt gestreefd naar verbetering van de leefbaarheid langs de stedelijke hoofdroutes, vermindering van het sluipverkeer door woonwijken in Voorburg, Rijswijk en Den Haag en verbetering van de doorstroming tussen knooppunt Ypenburg en het Prins Clausplein, alsmede tussen de aansluiting Voorburg (A12) en het Prins Clausplein.

 

schadejaar

Deze definitie is gebruikelijk.

 

schadeloket Rotterdamsebaan

Het Schadeloket is belast met de afhandeling van verzoeken om nadeelcompensatie, planschade en schadevergoeding

 

Schadevergoeding

Artikel 4:3 van deze gemeenschappelijke verordening ziet op de vergoeding van schade geleden als gevolg van een onrechtmatige handeling in verband met het project Rotterdamsebaan. De aansprakelijkheid en gehoudenheid tot het vergoeden van deze schade alsmede de omvang daarvan worden bepaald door het civiele recht.

 

 

Artikel 2 toepassingsbereik

 

Artikel 2:1 toepassingsbereik

Alleen besluiten of handelingen van bestuursorganen van de steden Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg vallen onder de werking van deze verordening. Claims die geen of onvoldoende relatie hebben tot het project Rotterdamsebaan vallen buiten het werkingsbereik van deze gemeenschappelijke verordening.

 

Hoofdstuk 3 Schadeloket Rotterdamsebaan

 

Artikel 3:1 schadeloket Rotterdamsebaan

Verwezen zij naar de algemene toelichting.

 

Hoofdstuk 4 Nadeelcompensatie, planschadevergoeding en schadevergoeding

 

Artikel 4:1 nadeelcompensatie

 

Op 1 juli is de Wet nadeelcompensatie en schadevergoeding bij onrechtmatige besluiten (Stb. 2013, 50) gedeeltelijk in werking getreden (Stb. 2013, 162). Het deel van de wet dat betrekking heeft op nadeelcompensatie zal op een later tijdstip in werking treden. Deze bepaling is afgestemd op het nog niet in werking getreden artikel 4:126 Awb.

 

Met het derde en vierde lid wordt eveneens vooruitgelopen op de komende wetgeving. Om te voorkomen dat te lichtvaardig wordt overgegaan tot het indienen van een verzoek om nadeelcompensatie moet bij een verzoek om nadeelcompensatie een heffing van € 300,- betaald worden. Hiermee wordt tevens aansluiting gezocht bij een gebruikelijk regeling bij aanvragen om planschadetegemoetkoming. Zie artikel 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening, de komende Awb-regeling van nadeelcompensatie en de Planschadeverordening van de gemeente Den Haag.

 

Artikel 4:2 planschadetegemoetkoming

 

Het Schadeloket Rotterdamsebaan zal ook de aanvragen om planschadetegemoetkoming beoordelen. Planschadetegemoetkoming is grotendeels geregeld in hogere regelgeving: de artikelen  6.1 en volgende van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 6.1.1.1 tot en met 6.1.3.8 van het Besluit ruimtelijke ordening. Deze hogere regelgeving laat een beperkte mogelijkheid om enkele procedurele thema’s in meer lokaal maatwerk te regelen. Elk van de drie gemeenten beschikt over zo’n procedureregeling. Omdat de keuze is gemaakt het schadeloket onder te brengen in de organisatie van Den Haag, wordt de Haagse procedureverordening van toepassing verklaard. Tegelijkertijd wordt de mogelijkheid geregeld om de termijnen voor de beslissingen in het project Rotterdamsebaan te bekorten.

In overeenstemming met het bepaalde in artikel 6.4 Wet ruimtelijke ordening wordt van een recht geheven van € 300,- voor het in behandeling nemen van de aanvraag planschadevergoeding.

 

Artikel 4:3 schadevergoeding

In deze bepaling wordt de publiekrechtelijke grondslag gecreëerd om te beslissen omtrent de civielrechtelijke aansprakelijkheid voor handelingen en besluiten in het kader van de uitvoering van het project Rotterdamsebaan. Het civiele recht bepaalt wanneer deze aansprakelijkheid bestaat. Met een zogenaamde zelfstandig schadebesluit kan het schadeloket namens de drie colleges beslissen over deze aansprakelijkheid. Burgers en bedrijven worden in de gelegenheid gesteld om te kiezen voor de bestuursrechtelijke weg namelijk het op betrekkelijk eenvoudige wijze en tegen geringe kosten krijgen van een uitspraak van het schadeloket over de schade die is geleden door een schadeveroorzakend besluit of schadeveroorzakende handeling in het kader van het project Rotterdamsebaan. Tegen dit besluit staat geen bezwaar- en beroep open.

Vanaf 1 juli 2013 geldt er op grond van de wet nadeelcompensatie en schadevergoeding bij onrechtmatige besluiten naast de hiervoor genoemde civielrechtelijke mogelijkheid voor vorderingen tot € 25 000 de mogelijkheid van een verzoekschriftprocedure bij de bestuursrechter. Om een dergelijk verzoekschrift te kunnen indienen dient de burger of het bedrijf ten minste acht weken tevoren het college om vergoeding van de schade te hebben gevraagd. Het schadeloket is bevoegd om deze verzoekschriften in de zin van artikel 8:90 lid 2 in behandeling te nemen, en de gemeenschappelijke verordening regelt om bij wettelijk zelfstandig schadebesluit op dat verzoek te beslissen. Er zij verwezen naar de algemene toelichting.

 

Artikel 4:4 verrekening voordeel

Dit is een gebruikelijke regeling, zij het dat deze voor zowel nadeelcompensatie, planschadevergoeding als schadevergoeding bij onrechtmatige handelingen geldt. De verwachting is dat de regeling geheel in overeenstemming is met de huidige specifieke regelingen en daarop gebaseerde rechtspraak die voor elk van deze schadevormen geldt. Bij de wettelijke regeling van planschadetegemoetkoming zijn er wat kleine verschillen. Er is daarom met het derde lid zeker gesteld dat de bevoorschotting van planschadetegemoetkoming op de juiste wijze kan plaatsvinden.

 

Artikel 4:5 in natura

Dit is een gebruikelijke regeling. Van belang is dat in het tweede lid financiële grenzen zijn gesteld aan de mogelijkheid om in natura tegemoet te komen of te vergoeden.

 

Artikel 4:6 kosten beperking schade

Ook dit is een gebruikelijke regeling. Van de belanghebbende wordt verwacht dat hij zijn schade zoveel mogelijk voorkomt en beperkt. De kosten die benadeelde redelijkerwijs in lijn hiermee maakt worden voorzover deze redelijk zijn vergoed. Ook de redelijke kosten van deskundige bijstand bij de vaststelling van het nadeel komt in aanmerking voor vergoeding. Niet in aanmerking komen de kosten van deskundige bijstand in bezwaar en beroep.

 

Van de aanvrager van een verzoek om nadeelcompensatie wordt in artikel 4:1 lid 3 een recht geheven. In artikel 4:6 is bepaald dat dit recht wordt vergoed, indien een vergoeding wordt toegekend. Deze regeling geldt voor de drie vormen van vergoeding. Voor planschadetegemoetkoming geldt dat met deze bepaling wordt aangesloten bij artikel 6.4, vierde lid, Wet ruimtelijke ordening.

 

Een vergoeding in de vorm van wettelijke rente voor geleden nadeel door een te late uitbetaling van de nadeelcompensatie, maakt deel uit van de nadeelcompensatie. Het tijdstip waarop de rente in gaat, is de dag waarop de aanvraag om nadeelcompensatie wordt ontvangen of indien de schade pas later is ingetreden, het tijdstip waarop de schade is ontstaan. Indien in het kader van deze verordening wordt gesproken over de wettelijke rente, dan wordt de wettelijke rente van artikel 6:119 van het Burgerlijk Wetboek bedoeld. Opgemerkt zij dat de regeling over bestuursrechtelijke geldschulden  hier van toepassing is.

 

Artikel 4:7 maatregel ter voorkoming of beperking van het nadeel

Eerste lid

Om in aanmerking te kunnen komen voor een vergoeding van kosten van eventuele schadebeperkende maatregelen, dient de aanvrager een verzoek om goedkeuring in te dienen. In het geval een aanvrager aantoont dat hij zijn bedrijf of onderneming als gevolg van de aanleg van de Rotterdamsebaan niet op dezelfde voet kan voortzetten, zullen de kosten van een eventuele (gedeeltelijke) verplaatsing of gewijzigde voortzetting van het bedrijf of de onderneming of ook van andere kosten ter voorkoming van het nadeel door het college bij de aanvraag worden betrokken. De redelijke kosten van maatregelen ter voorkoming of beperking van het nadeel komen voor nadeelcompensatie in aanmerking. Met redelijke kosten worden de kosten van die maatregelen bedoeld die nodig en passend zijn om het nadeel te voorkomen en te beperken. Uiteraard mogen de kosten van de beperkende maatregelen de omvang van het te beperken nadeel niet overstijgen.

 

Hoofdstuk 5 Procedurele bepalingen

 

Artikel 5:1 de aanvraag

Verzoeken om nadeelcompensatie, planschadevergoeding en schadevergoeding dienen zo spoedig als redelijkerwijs mogelijk is bij het schadeloket Rotterdamsebaan ingediend te worden. Het indienen van een aanvraag via een aanvraagformulier is verplicht. Op deze manier worden aanvragen. geüniformeerd. Aanvragen worden digitaal via een door het college vastgesteld formulier ingediend.

De aanvrager moet op het aanvraagformulier een nauwkeurige omschrijving geven van het nadeel en waaruit deze bestaat. Ook moet de aanvrager de omvang van het nadeel weergeven en voor zover mogelijk deze redelijkerwijs uitdrukken in een geldbedrag. De aanvrager geeft verder in het aanvraagformulier aan of hij de aan hem in rekening gebrachte omzetbelasting wel of niet kan verrekenen met de Belastingdienst.

 

Uitgangspunt is dat slechts eenmaal per kalenderjaar een aanvraag om nadeelcompensatie kan worden ingediend. Deze bepaling is opgenomen om een opeenstapeling van aanvragen om kleine nadeelcompensaties gedurende een kalenderjaar te voorkomen. Voor aanvragers loopt het kalenderjaar meestal parallel met hun boekjaar, te weten de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Indien blijkt dat men in aanmerking komt voor nadeelcompensatie over meerdere jaren, dan kan over die jaren, per jaar een aanvraag om nadeelcompensatie worden ingediend.

 

De regeling sluit zoveel mogelijk aan bij de regeling in het Burgerlijk Wetboek, artikel 3:310. De termijn voor het indienen van een schadeverzoek op grond van titel 4.5 Awb van de nieuwe Wet nadeelcompensatie en schadevergoeding bij onrechtmatige besluiten bedraagt, evenals in het privaatrecht, vijf jaren nadat de benadeelde bekend is geworden met de schade en met het voor de schade verantwoordelijke bestuursorgaan. In de rechtspraak was een dergelijke verjaringstermijn bij schadeverzoeken al toelaatbaar geacht. Na verloop van de verjaringstermijn kán het bestuursorgaan het verzoek afwijzen. Dit is dus een bevoegdheid en geen verplichting.

 

Deze bepaling is in beginsel bedoeld voor de aanvraag van alle schadevormen. Het derde en het vierde lid zijn echter uitsluitend bedoeld voor het aanvragen van nadeelcompensatie. Ook bij planschade kan in beginsel worden uitgegaan van de inhoud van deze bepaling. Omdat er op dit moment nog een aantal verschillen is met de wettelijke regeling van hetzelfde onderwerp bij planschade, wordt het mogelijk gemaakt om van de regeling in deze gemeenschappelijke verordening af te wijken. Om die reden is uitdrukkelijk verwezen naar de artikelen 6.1 Wet ruimtelijke ordening en 6.1.2.2. Besluit ruimtelijke ordening, waarin een aantal bepalingen is opgenomen over de aanvraag die voorgaan.  

 

Artikel 5:2 ontvangstbevestiging

 

De aanvrager krijgt binnen twee weken een ontvangstbevestiging van zijn aanvraag van het schadeloket. Indien de aanvraag bij de gemeente Leidenschendam-Voorburg of Rijswijk is ingediend, kan de aanvrager nagaan of deze in goede orde bij het schadeloket in Den Haag is ontvangen. Overigens wordt de mogelijkheid in het leven geroepen om digitaal aan te vragen, en dan kan waarschijnlijk meteen een ontvangstbevestiging (digitaal) worden afgegeven. In de ontvangstbevestiging wordt de aanvrager geïnformeerd over de verdere procedure.

 

In de verordening wordt aangegeven waaraan een aanvraag moet voldoen. Dit is gedaan om aan de gebruiker van de verordening helderheid te verschaffen. Een complete aanvraag kan sneller in behandeling worden genomen dan een incomplete aanvraag. Bij een incomplete aanvraag zal meestal de aanvrager met nadere informatie moeten komen. De beslistermijn wordt dan opgeschort. De aanvrager wordt verzocht binnen vier weken zijn aanvraag aan te vullen met de ontbrekende gegevens of bescheiden. Deze termijn kan op schriftelijk verzoek van de aanvrager met vier weken worden verlengd. Wat betreft de termijnen in deze verordening is aansluiting gezocht bij de termijn van de Wet nadeelcompensatie en schadevergoeding bij onrechtmatige besluiten.

Deze bepaling is in beginsel bedoeld voor de aanvraag van alle schadevormen. Ook bij planschade kan het zijn er op een aantal punten moet worden afgeweken van de eisen die aan de aanvraag worden gesteld. Omdat er op dit moment nog een aantal verschillen is met de wettelijke regeling van hetzelfde onderwerp bij planschade, wordt het mogelijk gemaakt om van de regeling in deze gemeenschappelijke verordening af te wijken. Om die reden is uitdrukkelijk verwezen naar de artikelen 6.1.2.1 en 6.1.3.1 Besluit ruimtelijke ordening.

 

Artikel 5:3 adviescommissie deskundigen

In sommige gevallen kan het inschakelen van een externe deskundige noodzakelijk zijn. Het college is bevoegd een adviescommissie in te stellen aan wie aanvragen om nadeelcompensatie, planschade en schadevergoeding voorgelegd kan worden. Indien advies wordt ingewonnen dan zal de advisering door een adviescommissie van specialisten geschieden die daarvoor een reguliere vacatievergoeding krijgen. De werkwijze van deze adviescommissie zal worden geregeld in een Gemeenschappelijk reglement.

De adviescommissie kan worden ingeschakeld bij aanvragen van de drie schadevormen (nadeel, planschade en schade als gevolg van onrechtmatig handelen). Bij planschade wordt bepaald dat deze commissie de adviseur is (artikel 4:2, eerste lid). De procedureregeling van Den Haag regelt voor planschadetegemoetkoming de mogelijkheid om in bepaalde gevallen op verzoek van de aanvrager een andere adviseur in te schakelen, omdat de wettelijke regeling van planschadetegemoetkoming dat eist. Deze regeling geldt ook voor planschadetegemoetkoming wegens planologische besluiten in verband met het project Rotterdamsebaan. Bij andere schadevormen is daarvan afgezien, omdat naar verwachting in de praktijk kan worden volstaan met de advisering door de adviescommissie met tenminste een onafhankelijk voorzitter.

In het vierde lid is bepaald dat de adviescommissie de procedure (met onder andere hoor en wederhoor en de mogelijkheid van een hoorzitting) uit de Haagse planschadeverordening volgt, maar is de mogelijkheid opgenomen om termijnen te bekorten, zodat waar mogelijk sneller kan worden beslist.

 

Artikel 5:4 behandeling aanvraag met inschakeling van de adviescommissie

Indien een aanvraag die niet buiten behandeling is gesteld omdat deze (nog) niet aan de vereisten voldoet, en niet zonder de inschakeling van de adviescommissie kan worden afgedaan, schakelt het college de adviescommissie in. De adviescommissie heeft tot taak het college te adviseren met betrekking tot het te nemen besluit op de aanvraag om nadeelcompensatie.

Indien het college de aanvraag behandelt met inschakeling van de adviescommissie, stelt het college de aanvrager hiervan in de ontvangstbevestiging op de hoogte en wordt informatie gegeven over de samenstelling en de werkwijze van de adviescommissie.

 

Artikel 5:5 behandeling aanvraag zonder inschakeling van de adviescommissie

 

Indien een aanvraag die niet buiten behandeling is gesteld omdat deze (nog) niet aan de vereisten voldoet, en de inschakeling van de adviescommissie niet noodzakelijk is, is het college in staat om sneller te beslissen.

 

Artikel 5:6 voorschot

Voorschot kan onder meer strekken tot beperking van het nadeel. De aanvrager die naar redelijke verwachting in aanmerking komt voor nadeelcompensatie, planschadetegemoetkoming of schadevergoeding voor onrechtmatige handelingen kan een aanvraag indienen om een voorschot. Voor wat betreft de planschadetegemoetkoming vloeit de mogelijkheid van bevoorschotting al voort uit artikel 6.1.3.7 Besluit ruimtelijke ordening. Bij deze verordening zijn daarom alleen aanvullende regels nodig als het gaat om bevoorschotting van nadeelcompensatie en schadevergoeding bij onrechtmatige handelingen. Een voorschot kan worden verleend van maximaal 70%  van de naar verwachting toe te kennen nadeelcompensatie of schadevergoeding worden verleend. Indien het college beslist tot toekenning van een voorschot, wordt daarmee geen aansprakelijkheid erkend. Het voorschot kan volgens deze verordening uitsluitend worden verleend, indien de aanvrager schriftelijk de verplichting aanvaardt tot gehele en onvoorwaardelijke terugbetaling van hetgeen aan hem ten onrechte als voorschot is uitbetaald. Het college kan bij het verlenen van een voorschot een zekerheidsstelling verlangen, bijvoorbeeld in de vorm van een bankgarantie ten behoeve van een eventueel ten onrechte uitbetaalde voorschot.

 

Artikel 5:7 Uitbetaling

Deze bepaling ligt voor de hand en is ontleend aan de Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade gemeente Den Haag.

 

Artikel 5:8 bezwaar

Tegen een besluit over een aanvraag planschadetegemoetkoming en nadeelcompensatie staat bezwaar en beroep open. Tegen een beslissing op een verzoek om vergoeding van schade wegens onrechtmatig handelen niet. Indien bezwaar open staat, moet worden geregeld welke gemeente die bezwaren gaat afhandelen. Besloten is om Den Haag dat namens de twee andere gemeenten te laten doen. Het is dan praktisch om de bezwaarschriftenadviescommissie van Den Haag volgens de voor deze commissie geldende procedureregels deze bezwaarschriften te laten afhandelen.

 

Artikel 5:9 ombudsman

De gemeente Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk spreken gezamenlijk af dat indien één van de Ombudsmannen van deze gemeenten benaderd wordt over het project Rotterdamsebaan, het dossier behandeld wordt door de Ombudsman van Den Haag.

 

Hoofdstuk 6 Slotbepalingen

 

Artikel 6:1 verslaglegging

Deze bepaling ligt voor de hand.

 

Artikel 6:2 hardheidsclausule

 

In bijzondere gevallen, met name gevallen waarmee bij het vaststellen van deze gemeenschappelijke verordening geen rekening is gehouden, en waarbij sprake is van een onbillijkheid van overwegende aard, kan het college afwijken.

 

Artikel 6:3 inwerkingtreding

 

De colleges zullen in een gezamenlijk besluit een datum van inwerkingtreding bepalen.

 

Artikel 6:4 citeertitel

Deze bepaling ligt voor de hand.