Organisatie | Dalfsen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand (Reglement burgerlijke stand 2015) |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand 2015 |
Vastgesteld door | College van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-05-2015 | Nieuwe regeling | 31-03-2015 | 24-03-2015, nummer 1282 |
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Dalfsen;
gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;
vast te stellen: het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.
Reglement burgerlijke stand 2015
Artikel 5 Leiding van de dienst
Het hoofd van de eenheid Publieksdienstverlening is belast met de dagelijkse leiding van het bureau burgerlijke stand.
De bezoldiging voor het voltrekken van huwelijken door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is opgenomen in de CAO voor gemeentepersoneel.
Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:
Voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties in de Raadszaal, de Jeroen Krabbézaal en ’t Olde Gemientehuus in Nieuwleusen op maandag tot en met zaterdag van 09.00 tot 16.30 uur. Op de zaterdagen die vallen voor Pasen, Pinksteren, na Hemelvaartsdag en op de dagen die als brugdag zijn aangewezen worden er op deze trouwlocaties geen huwelijken en geregistreerde partnerschappen gesloten.
De huwelijken en geregistreerde partnerschappen die gesloten worden op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand, worden voltrokken op maandag- en dinsdagmorgen om 09.00 uur in het gemeentehuis van Dalfsen. Deze huwelijken/geregistreerde partnerschappen staan alleen open voor partijen waarvan tenminste één persoon inwoner is van de gemeente Dalfsen.
Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.
TOELICHTING OP HET REGLEMENT BURGERLIJKE STAND 2015
In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Met name het onderscheid tussen ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 16 Boek 1 Burgerlijk Wetboek).
Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
De ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 16a, eerste lid, Boek 1 BW).
Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
In dit artikel wordt bepaald welke (buitengewone) ambtenaren in de gemeente kunnen worden benoemd.
In lid 1 wordt bepaald dat het college de mogelijkheid heeft ambtenaren van de burgerlijke stand te benoemen. Het betreft ambtenaren in dienst van de eigen gemeente (lid 1a) of in dienst van een andere gemeente (lid 1b). De mogelijkheid om ambtenaren van de burgerlijke stand te benoemen die werkzaam zijn in een andere gemeente op de afdeling Burgerzaken geeft met name kleinere gemeenten de mogelijkheid gewaarborgd te zijn van voldoende specialistische kennis op het terrein van de burgerlijke stand bij eventuele afwezigheid van de eigen ambtenaren van de burgerlijke stand.
In lid 2 wordt bepaald dat, conform artikel 16 lid 1 BW, het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand twee is. Als burgemeester en wethouders daartoe beslissen kan het aantal ambtenaren meer dan twee zijn.
Met lid 3 wordt bepaald dat er buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. Deze personen kunnen in dienst zijn van de eigen of van een andere gemeente, maar dit hoeft niet. Ieder persoon kan door het college van burgemeester en wethouders worden benoemd tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.
In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden benoemd.
Met lid 1 wordt bepaald dat een ambtenaar van de burgerlijke stand steeds voor een bepaalde periode wordt benoemd. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente of van een andere gemeente.
Met lid 2 wordt bepaald dat een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt benoemd. Deze periode is vastgesteld op vijf jaar en kan telkens met vijf jaar verlengd worden.
Met lid 3 wordt bepaald dat de benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een éénmalige huwelijksvoltrekking mogelijk is. Incidenteel wordt om een éénmalige benoeming verzocht. Wij willen hier in beperkte mate aan tegemoet komen. Eénmalige benoeming is alleen mogelijk als deze persoon al is beëdigd door de rechtbank en benoemd is als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand in een andere gemeente.
In dit artikel wordt bepaald waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden moet verrichten.
Op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand is de gemeente Dalfsen verplicht minimaal twee keer per week de gelegenheid te geven op basis van dit artikel een huwelijk of partnerschap te kunnen sluiten. Het gaat hierbij om de zogenaamde gratis huwelijken/partnerschappen. Deze huwelijken en partnerschappen vinden op eenvoudige wijze plaats in het gemeentehuis van Dalfsen (zie artikel 7).
Artikel 1:63 BW bepaalt dat een huwelijk/partnerschap in het openbaar in het gemeentehuis moet worden gesloten. Het begrip gemeentehuis is binnen de gemeente Dalfsen ruim uitgelegd. Als gemeentehuis wordt elk gebouw binnen de grenzen van de gemeente beschouwd. Deze ruimere interpretatie van de regelgeving vindt al in meerdere gemeenten plaats.
Aan de plaats waar huwelijken kunnen worden gesloten is een aantal voorwaarden verbonden:
Artikel 5 Leiding van de dienst
In dit artikel wordt bepaald wie belast is met de leiding van het bureau burgerlijke stand (artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994).
De vergoeding van de babsen is gebaseerd op de CAO voor gemeentepersoneel. Dit betekent o.a. dat zij voor het voltrekken van huwelijken na 17.00 uur een extra overwerkvergoeding van 25% ontvangen.
In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (artikel 16c, Boek 1 BW).
Hierin worden de openingstijden bepaald betreffende:
De huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties in de Raadszaal, de Jeroen Krabbézaal en ’t Olde Gemientehuus worden gesloten op maandag tot en met zaterdag tussen 09.00 en 16.30 uur.
De huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties die op zogenaamde vrije locaties worden gesloten vinden plaats op maandag tot en met zaterdag tussen 09.00 en 20.00 uur, waarbij opgemerkt wordt dat het laatste tijdstip waarop getrouwd kan worden 20.00 uur is.
In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in werking treedt.