Organisatie | Nijmegen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regionale Verordening Kandidatenraad Werkbedrijf Regio Rijk van Nijmegen |
Citeertitel | Verordening Kandidatenraad Werkbedrijf Regio Rijk van Nijmegen |
Vastgesteld door | gedelegeerde functionaris |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze verordening wordt bekend gemaakt namens de modulaire gemeenschappelijke regeling Rijk van Nijmegen (MGR RvN)
art. 47, Participatiewet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2015 | 01-01-2015 | Onbekend | 24-11-2014 Gemeenteblad Nr. 27650 | Onbekend |
Veel mensen in de regio Rijk van Nijmegen maken direct of indirect gebruik van de dienstverlening van het Werkbedrijf. De impact van de dienstverlening van het Werkbedrijf op individuen kan zeer groot zijn. De missie van de Kandidatenraad Werkbedrijf is om de dienstverlening van het Werkbedrijf en de dienstverlening die onder de regie van het Werkbedrijf geleverd wordt, te optimaliseren. Zo mogelijk door samen met het Werkbedrijf te co-creëren. De Kandidatenraad Werkbedrijf doet dit vanuit het perspectief van alle mensen die direct of indirect van deze dienstverlening gebruik maken.
Artikel 5 - Samenstelling, omvang en besluitvorming
De Kandidatenraad Werkbedrijf bestaat uit minimaal vijftien (15) en maximaal zeventien (17) zetels en bestaat uit de volgende leden:
Eén (1) zetel namens iedere lokale cliënten- of kandidatenraad. Het gaat dan om de volgende specifieke organen:
- Klantgroepenoverleg WWB Nijmegen,
- Cliëntenraad Werk en Inkomen MUG,
De vertegenwoordigers die naar de vergadering afgevaardigd worden, zorgen ervoor dat afstemming plaatsvindt in het orgaan dat zij vertegenwoordigen. Zij hebben een inspanningsverplichting om terug te koppelen naar en af te stemmen met hun achterban;
Eén (1) zetel namens de afzonderlijke cliëntenraad van partijen die de opdracht voor arbeidsmatige dagbesteding uitvoeren. De vertegenwoordigers die naar de vergadering afgevaardigd worden, zorgen ervoor dat afstemming plaatsvindt in het orgaan dat zij vertegenwoordigen. Zij hebben de inspanningsverplichting om terug te koppelen naar en af te stemmen met hun achterban;
Twee (2) zetels waarop benoemde leden zitten, die op dit moment een dienstverband hebben in het kader van de WSW. Kandidaten worden benoemd op voordracht van de Kandidatenraad Werkbedrijf zoals beschreven in artikel 6. Deze leden hebben de inspanningsverplichting om terug te koppelen naar en af te stemmen met mensen die werken in het kader van de WSW.
Artikel 6 - Benoeming en zittingsduur
De leden van de Kandidatenraad Werkbedrijf kunnen niet tegelijkertijd
- medewerkers zijn van één van de deelnemende gemeenten aan de MGR of van de MGR zelf (met uitzondering van mensen die werken in het kader van de WSW of een ander dienstverband hebben dat het karakter heeft van een re-integratietraject). - lid zijn van de ondernemingsraad van de MGR / het Werkbedrijf of overige voor de uitvoering van de wet aangewezen uitvoeringsorganisaties.
Dit lid heeft betrekking op leden van de Kandidatenraad Werkbedrijf die benoemd zijn op basis van artikel 5 lid 1 sub c en d. Bij disfunctioneren, waaronder verstaan absentie en het zich niet houden aan de verplichtingen voortvloeiende uit zijn lidmaatschap, kan de Kandidatenraad Werkbedrijf de Bestuurscommissie Werk gemotiveerd verzoeken het lidmaatschap van dat lid te beëindigen. Regels hiervoor worden vastgelegd in het huishoudelijk reglement.
Dit lid heeft betrekking op mensen die namens een ander orgaan zitting nemen in de Kandidatenraad Werkbedrijf op basis van artikel 5 lid 1 sub a en b. Bij disfunctioneren, waaronder begrepen absentie en het zich niet houden aan de verplichtingen voortvloeiende uit zijn lidmaatschap, kan de Kandidatenraad Werkbedrijf het lokale adviesorgaan gemotiveerd verzoeken iemand niet meer af te vaardigen om namens dit orgaan een zetel te vervullen. Regels hiervoor worden vastgelegd in het huishoudelijk reglement.
Artikel 7 – Dagelijks bestuur en ambtelijke ondersteuning
De Kandidatenraad Werkbedrijf wordt ambtelijk ondersteund door medewerker(s) van het Werkbedrijf. In overleg met de Bestuurscommissie Werk worden hier afspraken over gemaakt. Het gaat in ieder geval om (niet limitatief):
- de organisatorische en facilitaire ondersteuning;
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het Algemeen Bestuur van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Rijk van Nijmegen op 24 november 2014.
De Secretaris,
drs. W.G.R.J. van der Linden
De Voorzitter,
drs. H.M.F. Bruls
De Participatiewet, geldend vanaf 1 januari 2015, bepaalt dat gemeenten op grond van artikel 47 Participatiewet de verplichting hebben personen uit de doelgroep voor ondersteuning bij de
arbeidsinschakeling (zoals bedoeld in artikel 7 lid 1 onderdeel a Participatiewet) te betrekken bij de uitvoering van de Participatiewet. De regiogemeenten Beuningen, Druten, Groesbeek, Heumen, Millingen aan de Rijn, Mook en Middelaar, Nijmegen, Wijchen, Ubbergen, hebben hun bevoegdheden ten aanzien van de uitvoering van de Participatiewet overgedragen aan het regional Werkbedrijf Rijk van Nijmegen. Dat heeft tot gevolg dat het Algemeen Bestuur van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR) waaronder het Werkbedrijf valt bevoegd is deze regels vast te stellen.
Om een goede uitoefening van cliëntenparticipatie te waarborgen, moeten de leden van de kandidatenraad worden ondersteund en gefaciliteerd door de gemeente. De regering hecht sterk aan actieve betrokkenheid van burgers die met de Participatiewet te maken krijgen.
In de verordening dient in ieder geval te worden geregeld de wijze waarop de personen uit de doelgroep of hun vertegenwoordigers:
Het Algemeen Bestuur heeft besloten, nadat de gemeenteraden van de aangesloten gemeenten om hun zienswijze is gevraagd, een regionale Kandidatenraad Werkbedrijf in te stellen. De regionale Kandidatenraad Werkbedrijf, bestaande uit kandidaten van het Werkbedrijf of hun vertegenwoordigers, wordt op de in de verordening aangegeven wijze door de Bestuurscommissie Werk betrokken bij het regionale beleid op domein Werk. Zo vindt er minimaal twee keer per jaar overleg plaats met de Bestuurscommissie Werk of een afvaardiging daarvan. Daarnaast regelt de verordening de samenstelling en omvang van de Kandidatenraad Werkbedrijf, de benoeming van de leden, de faciliteiten waarover de Kandidatenraad Werkbedrijf kan beschikken en de beëindiging van het lidmaatschap van de raad.
De Bestuurscommissie Werk en de te installeren Kandidatenraad Werkbedrijf zullen in overleg nog een protocol opstellen waarin een aantal punten die in de verordening staan nog nader afgesproken worden zoals de wijze waarop de informatie aangeleverd wordt (in braille, grote letters e.d.).
We hechten eraan te benadrukken dat deze verordening “Participatiewet-overstijgend” is. Domein Werk is breder dan sec de instrumenten die de Participatiewet biedt. In de Kandidatenraad Werkbedrijf is daarom ook een zetel voor bijv. mensen in de arbeidsmatige dagbesteding.
Hieronder volgt een artikelgewijze toelichting van de verordening. Alleen de artikelen die daadwerkelijk toelichting behoeven, worden toegelicht.
Dit artikel omschrijft de voor de verordening van belang zijnde begrippen. Uit de definitie van het begrip Kandidatenraad Werkbedrijf blijkt het regionale karakter van de raad. Alleen kandidaten of hun vertegenwoordigers uit de aangegeven gemeenten kunnen lid zijn van de Kandidatenraad Werkbedrijf. Verhuizing naar een gemeente buiten het Rijk van Nijmegen heeft dan ook gevolgen voor het lidmaatschap van de Kandidatenraad Werkbedrijf.
Dit artikel geeft aan dat Algemeen Bestuur van de MGR met het instellen van de Kandidatenraad Werkbedrijf beoogt kandidaten of hun vertegenwoordigers te betrekken bij het uitvoeringsbeleid op domein Werk. Niet alleen bij de uitvoering van het beleid maar ook bij de voorbereiding en bij de evaluatie van het beleid zal de Kandidatenraad Werkbedrijf om haar zienswijze worden gevraagd.
Dit artikel geeft de beleidsterreinen aan waarbij de Kandidatenraad Werkbedrijf wordt betrokken en tevens welke terreinen zich niet voor advisering lenen.
De Kandidatenraad Werkbedrijf adviseert op regionaal niveau. Dat wil zeggen over bijv. de uitvoering van of onder regie van het Werkbedrijf, de verordeningen van het Werkbedrijf, het jaarverslag van klachten en uitvoeringsbeleidsvraagstukken. De Kandidatenraad adviseert in principe niet over lokale kwesties als de strategische kaderstelling, de vertaling van strategische kaders in overeenkomsten, overige algemene kaders die het Werkbedrijf van gemeenten meekrijgt en overige aspecten uit de Participatiewet. Als de Kandidatenraad Werkbedrijf hier wel over adviseert, dan zijn deze adviezen gericht aan de deelnemende gemeenten. Dat verankeren we niet formeel in deze verordening.
Dit artikel geeft aan dat er regelmatig overleg plaatsvindt met de Bestuurscommissie Werk of een afvaardiging hiervan. Het is de verantwoordelijkheid van de Bestuurscommissie Werk om de Kandidatenraad Werkbedrijf tijdig van informatie te voorzien zodat de Kandidatenraad Werkbedrijf haar zienswijze kan geven mondeling tijdens het overleg of schriftelijk op een later tijdstip. De Kandidatenraad Werkbedrijf kan ook ongevraagd haar zienswijze geven.
Er is in lid 9 bewust voor gekozen een “inspanningsverplichting” aan de Bestuurscommissie Werk op te leggen om de Kandidatenraad Werkbedrijf tijdig te betrekken. In de praktijk werken standaardtermijnen voor advisering vaak niet, en centraal in de werkwijze staat de inspanning van beide partijen om elkaar in zo vroeg mogelijk stadium te betrekken bij vraagstukken.
De Kandidatenraad Werkbedrijf kan ten hoogste bestaan uit zeventien zetels. Zeven zetels worden ingevuld door een afgevaardigde van de lokale bestaande cliënten-, adviesraden of belangenorganisaties zijn de in lid 1 sub a genoemde partijen. Maximaal zes zetels worden ingevuld door een afgevaardigde uit de cliëntenraden van de partijen die de arbeidsmatige dagbesteding uitvoeren. Het is aan de deze lokale en organisatie-gebonden organen zelf om te bepalen wie zij afvaardigen, dit kan per vergadering verschillen (hoeft niet steeds dezelfde persoon te zijn). Op deze zetels wordt niemand formeel benoemd.
Er zijn potentieel vier zetels waarop iemand benoemd wordt. Twee daarvan zijn bedoeld voor de vertegenwoordiging vanuit de huidige SW-populatie en twee daarvan zijn vrij. De benoemingsprocedure staat in artikel 6.
Het maakt niet uit in welke aangesloten regiogemeente de leden van raad wonen. De lokale autonomie om kandidatenparticipatie vorm te geven wordt hiermee gerespecteerd.
De Bestuurscommissie Werk benoemt de leden van de Kandidatenraad Werkbedrijf, voor zover deze benoemd moeten worden. Dit gebeurt op voordracht van de Kandidatenraad Werkbedrijf.
Het lidmaatschap van de Kandidatenraad Werkbedrijf kan aan het einde van de zittingsperiode eindigen maar ook tussentijds. Zo eindigt het lidmaatschap automatisch op het moment dat een lid verhuist naar een gemeente die niet tot de regiogemeenten behoort. Ook vanaf het moment dat het lid niet meer kandidaat is als bedoeld in artikel 1 sub b, eindigt het lidmaatschap. Tevens is aangegeven dat het lidmaatschap van de vertegenwoordiger eindigt op het moment dat de grond waarop hij kandidaten vertegenwoordigt niet langer van toepassing is. De Bestuurscommissie Werk heeft bepaald dat een aantal functies niet verenigbaar is met het lidmaatschap van de Kandidatenraad Werkbedrijf. Daarom kunnen personen die deze functies bekleden, niet door de Bestuurscommissie Werk benoemd worden in de Kandidatenraad Werkbedrijf.
Het is aan de Kandidatenraad Werkbedrijf zelf om een huishoudelijk reglement op te stellen waarin onder andere de bestuursstructuur van de Kandidatenraad Werkbedrijf nader wordt uitgewerkt. Hierin heeft de Kandidatenraad Werkbedrijf vrijheidsgraden.
De Kandidatenraad Werkbedrijf wordt ambtelijk ondersteund door medewerkers van het Werkbedrijf. Hierover worden nadere afspraken gemaakt in overleg met de Bestuurscommissie Werk.
De Bestuurscommissie Werk stelt de Kandidatenraad Werkbedrijf middelen ter beschikking zodat zij haar in de verordening genoemde taak op een adequate wijze kan uitoefenen. Daartoe dient de Kandidatenraad Werkbedrijf jaarlijks een begroting in te dienen. In de begroting mag de Kandidatenraad Werkbedrijf een onkostenvergoeding opvoeren. De onkostenvergoeding vormt een vergoeding die deelname aan de vergaderingen mogelijk maakt.
De Bestuurscommissie Werk kan ook besluiten bepaalde zaken niet in geld maar in natura uit te keren. Zo kan de Bestuurscommissie Werk besluiten vergaderruimte ter beschikking te stellen.