Organisatie | Ommen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieverordening Maatschappelijk Innovatiefonds gemeente Ommen |
Citeertitel | Subsidieverordening Maatschappelijk Innovatiefonds gemeente Ommen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-06-2015 | 31-12-2018 | nieuwe regeling | 21-05-2015 Gemeenteblad, 16-06-2015 | 1417580 |
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Voor toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
(burger)initiatief: een initiatief van een of meer inwoners dat onverplicht zonder winstoogmerk wordt opgestart ten behoeve van anderen of de samenleving om de leefbaarheid en vitaliteit binnen het gebied van welzijn en/of cultuur en/of gezondheid te verbeteren en/of de sociale cohesie te versterken.
Artikel 7. Verplichtingen initiatiefnemer
De initiatiefnemer doet onmiddellijk melding aan het college zodra aannemelijk is dat de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, niet of niet geheel zullen worden verricht of dat niet of niet geheel aan de verplichtingen zal worden voldaan die aan de beschikking tot subsidieverlening zijn verbonden.
De initiatiefnemer dient binnen drie maanden na afloop van de activiteit een financiële en inhoudelijke verantwoording in. De financiële verantwoording bestaat ten minste uit een overzicht van betalingen en ontvangsten. De inhoudelijke verantwoording kan bestaan uit een korte tekst vergezeld van foto’s, krantenartikelen etc.
Artikel 9. Bevoegd bestuursorgaan
Het college beslist over het verlenen van subsidies, voor zover het budget, dat vastgesteld is door de raad, nog niet overschreden is.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Ommen d.d. 21 mei 2015
De raad voornoemd,
De griffier, De voorzitter,
J.A.R.Tenkink M.J. Ahne
Toelichting op de Subsidieverordening Maatschappelijk Innovatiefonds
Met deze subsidieverordening wil de gemeente Ommen inwoners van haar gemeente de gelegenheid bieden om met initiatieven te komen om de leefbaarheid en vitaliteit binnen het gebied van welzijn, cultuur en/of gezondheid te verbeteren en/of de sociale cohesie te versterken. Met de subsidie kunnen burgerinitiatieven financieel worden ondersteund.
Deze subsidieverordening geeft de inwoners van de gemeente Ommen zeggenschap over de keuze, de financiering en de uitvoering van het initiatief. Hierbij gaat het nadrukkelijk om initiatieven van onderop, van de inwoners zelf.
In aanvulling op de algemene toelichting zijn hieronder, voor zover nodig, de onderdelen van de verordening artikelsgewijs toegelicht.
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In de modelverordening van de VNG is geen verwijzing opgenomen naar de Algemene wet bestuursrecht. Het is wenselijk en ook gebruikelijk om in gemeentelijke verordeningen naar de meest relevante wetgeving te verwijzen.
Deze begripsomschrijving spreekt voor zich.
Deze begripsomschrijving spreekt voor zich.
Deze begripsomschrijving spreekt voor zich.
Een initiatief heeft geen winstoogmerk. Een initiatief komt zoveel mogelijk uit eigen beweging tot stand, dus is niet afkomstig van de overheid, hoewel deze kan ondersteunen en soms zelfs een aanzet kan geven. Er is met andere woorden sprake van maatschappelijke zelfregulering.
De initiatiefnemer is in principe een individuele inwoner of een groep inwoners uit de gemeente Ommen.
De subsidie kan niet aan professionele instellingen of bedrijven worden verleend.
De subsidieverordening kan niet worden benut voor individuele projecten als het opknappen van een woonhuis van een bewoner. Zie in dit verband de weigeringsgrond van artikel 6 onderdeel g van deze verordening.
Deze begripsomschrijving spreekt voor zich.
Deze begripsomschrijving spreekt voor zich.
Deze begripsomschrijving spreekt voor zich.
Deze begripsomschrijving spreekt voor zich.
De activiteit, waarvoor de subsidie is aangevraagd, dient vernieuwend te zijn. Dit betekent dat er slechts één keer een bepaalde activiteit ondersteund kan worden.
Dit artikel geeft een juridische basis voor de instelling van een subsidieplafond. Met dit artikel wordt voldaan aan artikel 4:25 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), waarin is bepaald dat het subsidieplafond bij of krachtens wettelijk voorschrift wordt vastgesteld. Door het hanteren van een subsidieplafond kunnen ongewenste overschrijdingen van het beschikbare budget worden voorkomen. Overschrijding van het subsidieplafond vormt namelijk een weigeringsgrond voor de beslissing op een aanvraag om subsidie.
Er geldt in de periode 2015-2018 een subsidieplafond van €10.000,- per jaar. Aanvragen worden toegewezen volgens de systematiek ‘wie het eerst komt, die het eerst maalt’.
Het subsidieplafond voor de periode 2015-2018 bedraagt €40.000,-. Dit betekent dat er €10.000,- voor 2015, €10.000,- voor 2016, €10.000 voor 2017 en €10.000 voor 2018 beschikbaar is.
Het initiatief moet al een redelijk uitgewerkt plan zijn. Daarom zijn in lid 3 onder a tot en met e een aantal verplichte indieningsvereisten opgenomen.
Het aanvraagformulier uit lid 2 is te downloaden van de gemeentelijke website en op papier te verkrijgen in het gemeentehuis.
Artikel 5. Verstrekking subsidie
De subsidie wordt verstrekt aan de initiatiefnemer. Initiatiefnemers zijn individuele inwoners of een inwonersgroep. Indien sprake is van een individuele initiatiefnemer, dan wordt de subsidie op naam van deze individuele initiatiefnemer verstrekt. Indien een inwonersgroep de initiatiefnemer is, dan wordt de subsidie op naam van de contactpersoon van deze inwonersgroep gezet.
In de Algemene subsidieverordening gemeente Ommen 2013 wordt een afhandelingstermijn van zes weken aangehouden. In de jurisprudentie wordt een afhandelingstermijn van dertien weken als redelijk beschouwd. Bij deze termijn is mede aangesloten met het oog op de wet Dwangsom en beroep. Op grond van deze wet kan een belanghebbende een dwangsom eisen in het geval van een overschrijding van een door een bestuursorgaan zelf opgelegde termijn. Het betreft hier een maximale termijn; de praktijk is dat beslissingen sneller (kunnen) worden genomen.
De activiteit, waarvoor de subsidie is aangevraagd, dient innovatief te zijn. Dit betekent dat er slechts één keer een bepaalde activiteit ondersteund kan worden.
De weigering van een aanvraag om subsidie dient uiteraard gemotiveerd te worden met vermelding van de weigeringsgrond.
De weigeringsgronden uit dit artikel zijn een aanvulling op de weigeringsgronden van artikel 4:35 Awb. Dit artikel 4:35 stelt dat de subsidie in ieder geval kan worden geweigerd indien er gegronde reden bestaan om aan te nemen dat:
Het gaat hier echter niet om een limitatieve opsomming. Het gemeentebestuur kan zo nodig ook andere, niet in de wet of de verordening genoemde, gronden aanvoeren voor het weigeren van een subsidie.
Artikel 7. Verplichtingen initiatiefnemer
Als een subsidieontvanger tussentijds verwacht de gesubsidieerde activiteiten niet te zullen uitvoeren of anderszins niet aan de verplichtingen te kunnen voldoen, zoals bepaald in lid 2 van dit artikel, dan is deze ontvanger verplicht dit onverwijld te melden aan het college.
In het derde lid wordt gevraagd om een beknopte financiële- en inhoudelijke verantwoording. Bij de inhoudelijke verantwoording kan worden volstaan met maximaal 1 A4. Deze informatie is onder andere nodig om later de subsidieverordening te kunnen evalueren.
In dit artikel is de termijn opgenomen waarbinnen het college een besluit op een subsidieaanvraag dient te nemen. Het college dient binnen twee weken na vaststelling van de volledigheid van de aanvraag een besluit te nemen.
Artikel 9. Bevoegd bestuursorgaan
Het is van belang om vast te kunnen stellen welk bestuursorgaan dient te besluiten over subsidieaanvragen en alles wat daarmee samenhangt. Dit artikel geeft dit aan. Uitgangspunt is dat de burgemeester en wethouders beslissen over het verstrekken van subsidies, voor zover de raad hiervoor een budget beschikbaar heeft gesteld. De raad heeft immers het budgetrecht (art. 156 Gemeentewet).
Artikel 10. Verstrekken van voorschotten
Op grond van dit artikel kunnen burgemeester en wethouders voorschotten verstrekken.
Artikel 11. Inwerkingtreding en citeertitel
De inwerkingtreding van de nadere regels is de dag na bekendmaking. De verordening werkt tot 31 december 2018.