Organisatie | Wijchen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitwegenbeleid gemeente Wijchen |
Citeertitel | Uitwegenbeleid gemeente Wijchen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Het Uitwegenbeleid gemeente Wijchen vervangt de beleidsregels uitwegen Wijchen.
Algemene plaatselijke verordening
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-03-2015 | nieuwe regeling | 24-03-2015 zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2015-26170.html, 30-03-2015 | Onbekend. |
College van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijchen,
gelet op artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening zoals vastgesteld op 11 december 2014 en op artikel 5:20 van het Burgerlijk Wetboek;
vast te stellen het volgende Uitwegenbeleid gemeente Wijchen
Uitwegen veroorzaken een verstoring voor het ‘doorgaande’ verkeer en zijn potentiële conflictpunten. De mate van verstoring is evenredig met de verkeersintensiteit op de weg en de ter plaatse van kracht zijnde maximumsnelheid.
Regelmatig verzoeken burgers de gemeente om medewerking over het gebruik van haar wegen voor de ontsluiting van percelen ten behoeve van woonhuizen, bedrijven, instellingen, landbouwgronden etc. De toestemming van de gemeente voor de aanleg van een uitweg is nodig, omdat de uitweg (gedeeltelijk) op haar eigendom wordt gesitueerd / aangesloten. De gemeente heeft als eigenaar zeggenschap over haar eigendom.
Naast privaatrechtelijke bevoegdheden (eigendom) heeft de gemeente publiekrechtelijke mogelijkheden regels te stellen over de uitwegen. Op grond van de Algemene plaatselijke verordening (Apv) is het maken en veranderen van een uitweg vergunningplichtig danwel meldingplichtig.
Deze beleidsregels zijn opgesteld om een vergunningaanvraag voor een uitweg af te handelen. Een duidelijk en eenduidig toetsingskader bevordert de interne efficiency en een snelle afhandeling van aanvragen voor uitwegvergunningen. De artikelen 2 tot en met 9 hebben betrekking op de publiekrechtelijke bevoegdheden, artikel 9 op de privaatrechtelijke. Artikel 1 en 10 zien op alle soorten bevoegdheden.
Motorrijtuig: motorrijtuig zoals gedefinieerd in artikel 1 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
Rijbaan: elk voor rijdende voertuigen bestemd weggedeelte met uitzondering van de fietspaden en de fiets/bromfietspaden (conform RVV 1990 art. 1 lid ad.);
(Openbare) Weg: de weg zoals gedefinieerd in artikel 1 van de Wegenverkeerswet 1994 welk in eigendom is van de gemeente;
In artikel 2:12 van de Apv staat dat het verboden is zonder omgevingsvergunning van het college van burgemeester en wethouders een uitweg te maken naar de weg of verandering te brengen in een bestaande uitweg naar de weg. In het kader van deregulering zijn Nadere regels uitwegen gemeente Wijchen opgesteld. Wanneer aan de voorwaarden welke gesteld zijn in de nadere regels wordt voldaan, dan is een omgevingsvergunning niet vereist. Er is wel een meldingsplicht.
Wanneer niet wordt voldaan aan de voorwaarden welke gesteld worden in de Nadere regels, moet een aanvraag omgevingsvergunning worden ingediend.
Er kan alleen voor een eerste uitweg een vergunning worden verleend wanneer:
Ingeval van verandering van de uitweg dient de aanvrager aan te tonen dat de verandering noodzakelijk is.
Een tweede uitweg welke niet aan de voorwaarden voldoet in de Nadere regels kan tevens niet met een vergunning worden verleend. Ingevolge artikel 2:12 lid 6 onder a Apv geldt namelijk dat de vergunning slechts wordt geweigerd indien het gaat om een tweede uitweg en deze ten koste gaat van een openbare parkeerplaats of het openbaar groen.
Artikel 3 Toelaatbaarheid van uitwegen
Stroomwegen zijn in beheer en eigendom van de Staat der Nederlanden en deze kunnen niet worden gebruikt om een uitweg op te ontsluiten. De GOW’s (A & B) zijn in beheer en eigendom van de provincie of de gemeente. Ook deze wegen kunnen niet worden gebruikt om een uitweg op te ontsluiten. Uitzonderingen zijn GOW’s op industrieterreinen, hiervoor kan een vergunning worden verleend. Op de ETW’s zijn deze wel toe te staan. De gemeente Wijchen heeft beleidsmatig vastgelegd welke wegen ETW’s zijn (Gemeentelijk Verkeers en Vervoersplan deel 1, GVVP deel 1, gemeenteraad 30 oktober 2008). Die keuzes sluiten aan bij het nationaal ingevoerde verkeersbeleid ‘duurzaam veilig’.[2]
De hoofd- wijk en buurtgroenstructuur dient functioneel te blijven. Dit betekent dat de hoofdgroenstructuur aaneensluitend is en blijft en hooguit wordt doorsneden door een voet-/fietspad.
Voor de wijkgroenstructuren geldt dat een doorberekening wordt gemaakt naar de situatie waarbij alle percelen waar dat toe te staan is, de uitwegvergunning wordt aangevraagd. In dat uiterste geval mogen in totaal per straat niet meer dan 25% doorsnijdingen / verhardingen aangelegd zijn. Alleen dan blijft het aanwezige groen en de bomenstructuur functioneel.
Voor de buurtgroenstructuur geldt dat deze nog functioneel is indien de vorm en afmetingen zodanig zijn dat het groen nog goed beheerbaar is.[3]
Onderstaande afmetingen gelden voor de breedte van de uitweg waar het perceel aan de openbare ruimte grenst.
Om te voorkomen dat uitwegen ‘aan elkaar groeien’, moet tussen de uitwegen op de perceelgrens 2,00 meter ruimte aanwezig zijn. De combinatie van twee aanvragen voor uitwegen van twee naast elkaar gelegen bedrijfspercelen is toegestaan. Daarbij worden de twee uitwegen van 6,00 meter breed samengevoegd tot één gezamenlijke uitweg van 10,0 meter breed. Twee uitwegen van 10,0 meter breed kunnen worden samengevoegd tot één gezamenlijke uitweg van 18,0 meter breed.
De aanleg, verplaatsing, wijziging of verwijdering voor het deel van de uitweg dat in de openbare ruimte is gelegen, wordt door of namens de gemeente Wijchen uitgevoerd. Particulieren of bedrijven die de uitweg willen realiseren mogen deze werkzaamheden dus niet zelf verrichten. De gemeente stelt namelijk voorwaarden aan de constructie en het materiaalgebruik (dat moet afwijkend zijn t.o.v. het materiaal van de openbare weg) van de uitweg.
Ter voorkoming van schade aan de weg of daarin/daaraan gelegen (nuts)voorzieningen geldt:
Ten behoeve van de aanleg van een uitweg kan een aanpassing aan de inrichting van de weg noodzakelijk zijn, zoals het verplaatsen van een bovengrondse nutsvoorziening (zoals versterkerkast, controlekast e.d.) en/of ondergrondse nutsvoorziening (zoals brandkraan, afsluiter e.d.). Door de vaak hoge kosten wordt, alvorens op de vergunningaanvraag kan worden beschikt, het desbetreffende nutsbedrijf ingelicht en moet dat bedrijf de kosten van verplaatsing in beeld brengen. De gemeente vraagt een kostenraming op bij het desbetreffende nutsbedrijf en laat die kosten deel uitmaken van de totale kosten voor aanleg van de uitweg.
Voor het aanvragen om een omgevingsvergunning die betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.12 van de Apv een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht moeten leges worden betaald. Daarbij zijn er de uitvoeringskosten van het aanbrengen van de uitweg.
De gemeente Wijchen hanteert het zogenaamde ‘initiatiefnemerprincipe’ om te bepalen wie de kosten betaalt. De initiatiefnemer betaalt.
10.1 De gemeente Wijchen is initiatiefnemer
Wanneer de gemeente Wijchen een nieuwe weg aanlegt of aan een bestaande weg reconstructies of onderhoudswerkzaamheden uitvoert, bestaat de mogelijkheid dat de bestaande uitweg op initiatief van de gemeente Wijchen wordt verplaatst, gewijzigd of opnieuw wordt aangelegd. Hierover voert de gemeente Wijchen overleg met de betreffende perceeleigenaar. Indien blijkt dat er een volgens de beoordelingscriteria voor een uitweg betere locatie voor de uitweg voorhanden is, dient die uitweg op die andere locatie te worden gerealiseerd. Als er geen betere locatie mogelijk is, wordt die uitweg teruggeplaatst op de oude locatie, waarbij die moet voldoen aan de geldende voorwaarden van de uitweg.
De kosten die gepaard gaan met de verplaatsing, wijziging of verwijdering voor dat deel van de uitweg dat tot de weg behoort, betaalt de gemeente Wijchen. De kosten die gemaakt worden om het perceel van de vergunninghouder aan te passen, zijn voor rekening van de vergunninghouder.
10.2 Een andere partij is initiatiefnemer
De aanvrager betaalt het meest recente tarief dat door het college is vastgesteld, alsmede de leges. Deze bedragen worden aangedragen door de wegbeheerder. De leges zijn vastgelegd in de Legesverordening. Als voor de aanleg van een uitweg straatmeubilair, bv een lichtmast, zitbank o.i.d. moet worden verplaatst of als aanpassingen moeten worden gedaan aan voorzieningen van openbaar nut, komen de kosten voor rekening van de initiatiefnemer. Over de aanleg van de uitweg en de verplaatsing van de voorzieningen wordt met de aanvrager een overeenkomst gesloten.