Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Marum

Financiële verordening gemeente Marum 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Marum
Officiële naam regelingFinanciële verordening gemeente Marum 2015
CiteertitelFinanciële verordening gemeente Marum 2015
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van ge gemeente Marum, vastgesteld op 1 maart 2010.

Vervaldatum is 31 december 2016, met dien verstande dat voorgaande verordening van toepassing blijft op de jaarrekening en –verslag over het jaar 2016.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 212

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-04-201501-01-201531-12-2016NADERE TOELICHTING/WIJZIGINGEN TEN OPZICHTE VAN VORIGE VERORDENING Artikel 1 In dit artikel wordt een aantal begrippen gedefinieerd. Ten opzichte van de oude verordening is de definitie van administratie niet meer opgenomen. Dit komt terug is artikel 19, lid 2. Daarnaast wordt ook het begrip overheidsbedrijf gedefinieerd om nadere invulling te kunnen geven aan de verplichtingen die volgen uit de Mededingingswet voor het vaststellen van de hoogte van prijzen. Deze opname is conform het VNG-model.. Artikel 2 De raad stelt op basis van een voorstel van het college de programma-indeling vast. Artikel 2, lid 3 Planning van de oude verordening komt niet weer terug in de nieuwe. De praktijk is dat via de Lange Termijn Agenda richting de raad kenbaar gemaakt wanneer de afzonderlijke P&C-instrumenten in de raad aan de orde komen. Artikel 3 In de oude verordening was aangegeven dat er naast de verplichte paragrafen ook de niet verplichte paragrafen werden opgenomen. Dit artikel komt niet terug omdat de gemeente sowieso de verplichte paragrafen moet opnemen. Op basis van artikel 2, lid 4 kan de raad bepalen welke zaken hij nog meer in een paragraaf wil terugzien. Artikel 4 Met betrekking tot het vaststellen is gekozen voor de praktische oplossing die past bij de grootte van de gemeente. Het VNG-model geeft ook aan dat de post onvoorzien specifiek benoemd moet worden. We hebben de passage niet opgenomen omdat dit wordt benoemd in de Gemeentewet (artikel 194, lid 2). Artikel 5 Komt in grote lijnen overeen met de oude artikel 4 maar ook het VNG-model. Artikel 6 Komt overeen met de oude verordening en het VNG-model. Er wordt een bedrag genoemd waarbij de afwijkingen moeten worden toegelicht. Dit sluit ook aan bij de oude financiële verordening. Artikel 7 Dit artikel is een nadere invulling van de informatieplicht van het college aan de raad. Het college hoort eerst de raad (wensen en bedenkingen) voordat zij een besluit neemt. Dit staat niet in de oude financiële verordening. Dit is nu wel opgenomen waarbij het VNG-model als richtlijn is gehanteerd. Artikel 8 Sluit aan op de Wet Houdbare overheidsfinanciën. Dit artikel is conform het VNG-model. Artikel 9 Komt in de plaats van artikel 6 van de oude financiële verordening. Kleine investeringen van € 5.000 of lager worden niet meer geactiveerd. Artikel 10 In de oude financiële verordening staat nu niets over een voorziening oninbare vorderingen. Dit wordt nu vastgelegd middels deze artikel 10. Dit artikel is gebaseerd op het VNG-model. Artikel 11 Hier wordt het één en ander genoemd ten aanzien van reserves en voorzieningen. Ten opzichte van de oude financiële verordening is dit nieuw. In de BBV is al het nodige geregeld met betrekking tot reserves en voorzieningen. Wat in de BBV staat wordt hier niet herhaald. Artikel 12 Is artikel 7 Kostprijsberekening zoals opgenomen in de oude financiële verordening. Artikel 12 is wat compacter omdat overbodige zaken zijn weggelaten. Artikel 13 Is conform het VNG-model opgenomen. Dit artikel is toegevoegd omdat de gemeente andere partijen (overheidspartijen en derden) niet mag bevoordelen. Uitzondering hierop is als de activiteiten worden gedaan in het kader van een publiek belang. Artikel 14 Wordt aangegeven dat de raad jaarlijks een voorstel tegemoet kan zien voor het vaststellen van de belastingtarieven. In de oude financiële verordening is deze passage niet opgenomen. Artikel 15 Dit artikel is compacter ten opzichte van de oude financiële verordening (artikel 9). In dit artikel wordt aangegeven dat het college de financieringsfunctie gaat uitwerken in een Treasurystatuut. Daarin zal ook aandacht worden geschonken aan bijvoorbeeld: risicobeheer, renterisico, financiering, langlopende leningen etc. Het Treasurystatuut zal ter kennisname aan de raad worden verstrekt. Tussentijds is de raad op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen in de paragraaf financiering in de reguliere P&C-instrumenten. Artikel 16 Aangezien ten aanzien van de verplichte paragrafen al veel geregeld is in het BBV is dit niet zo uitgebreid als het VNG-model. Wel wordt aangegeven in artikel 16 dat in beginsel eens in de vier jaren de nota’s waarop de paragrafen gebaseerd zijn zullen worden geactualiseerd. Dit artikel is nieuw ten opzichte van de oude financiële verordening. Omdat in het BBV met betrekking tot de paragrafen al het nodige is geregeld zou het weer benoemen in de financiële verordening dubbel zijn. Ten opzichte van het VNG-model is dus de regelgeving met betrekking tot de paragrafen compacter. Bovendien sluit het aan op de dagelijkse praktijk van de gemeente Marum. Artikel 17 Dit artikel vervangt artikel 13 van de oude financiële verordening. Eén en ander is conform het VNG-model. Artikel 18 en 19 Wordt één en ander gezegd over de financiële organisatie en de interne controle. Dit is conform het VNG-model.

16-03-2015

AchtDorpenNieuws, 2 april 2015 en Digitaal gemeenteblad

15.02.13

Tekst van de regeling

Nr. 13

De raad van de gemeente Marum;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 5 maart 2015, nr. 15.02.13.;

gelet op artikel 212 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de: FINANCIËLE VERORDENING GEMEENTE MARUM 2015

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsbepaling

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a

    afdeling: iedere organisatorische eenheid binnen de gemeentelijke organisatie met een eigen rechtstreekse verantwoordelijkheid aan het college;

  • b

    overheidsbedrijf: onderneming met privaatrechtelijke rechtspersoonlijkheid, niet zijnde een personenvennootschap met rechtspersoonlijkheid, waarin een publiekrechtelijke rechtspersoon, al dan niet tezamen met een of meer andere publiekrechtelijke rechtspersonen, in staat is het beleid te bepalen of een onderneming in de vorm van een personenvennootschap, waarin een publiek-rechtelijke rechtspersoon deelneemt;

  • c

    rechtmatigheid: het in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving, waaronder gemeentelijke verordeningen, raadsbesluiten en collegebesluiten.

HOOFDSTUK 2 BEGROTING EN VERANTWOORDING

Artikel 2 Programma-indeling

  • 1

    De raad stelt de programma-indeling vast op voorstel van het college.

  • 2

    De raad stelt op basis van de door het college aan de programma’s toegewezen producten de onderverdeling van de programma’s vast.

  • 3

    De raad kan op voorstel van het college per programma relevante indicatoren vaststellen voor het meten van en het afleggen van verantwoording over de gemeentelijke productie van goederen en diensten en de maatschappelijke effecten van het gemeentelijke beleid.

  • 4

    De raad stelt vast over welke onderwerpen hij in extra paragrafen naast de verplichte paragrafen in de begroting en rekening kaders wil stellen en geïnformeerd wil worden.

Artikel 3 Inrichting begroting en jaarstukken

  • 1

    Bij de begroting worden onder elk van de programma’s de geprognotiseerde lasten en baten weer-gegeven en bij de jaarstukken worden onder elk van de programma’s de gerealiseerde lasten en baten weergegeven.

  • 2

    Bij de uiteenzetting van de financiële positie in de begroting wordt van de nieuwe investeringen per investering het benodigde investeringskrediet weergegeven. In de jaarstukken wordt van de lopende investeringen het geautoriseerde investeringskrediet en de raming van de uitputting van het krediet in het lopend boekjaar weergegeven.

  • 3

    Bij de uiteenzetting van de financiële positie in de begroting wordt in aanvulling op het bepaalde in artikel 20 en artikel 21 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten inzicht gegeven in de ontwikkeling van de schuldpositie.

  • 4

    In de jaarrekening wordt van de investeringen en meerjarige projecten de uitputting van de geautoriseerde investeringskredieten en de actuele raming van de totale uitgaven weergegeven.

  • 5

    De ramingen van onderhoudsbudgetten in de ontwerpbegroting worden gebaseerd op de meerjarige onderhoudsplannen.

Artikel 4 Kaders begroting

Er wordt vanwege het college een politiek-bestuurlijke consultering gehouden in verband met de voorstellen voor het beleid en de financiële kaders van de begroting voor het volgend begrotingsjaar en de meerjaren-raming. Bij het opstellen van de begroting wordt, voor zover het mogelijk is, rekening gehouden met de uitkomst van deze politieke consultering.

Artikel 5 Autorisatie begroting en investeringskredieten

  • 1

    De raad autoriseert met het vaststellen van de begroting de baten en de lasten per programma.

  • 2

    Nieuwe investeringen worden bij de begrotingsbehandeling met het vaststellen van de financiële positie geautoriseerd.

  • 3

    Bij de behandeling van de tussenrapportages in de raad doet het college voorstellen voor het wijzigen van de geautoriseerde budgetten en de investeringskredieten en het bijstellen van het beleid.

  • 4

    Voor een investering waarvan het investeringskrediet niet met het vaststellen van de begroting is geautoriseerd, legt het college in principe via de tussenrapportages een investeringsvoorstel met een voorstel voor het vaststellen van een investeringskrediet aan de raad voor.

Artikel 6 Tussentijdse rapportage

  • 1

    Het college informeert de raad door middel van tussentijdse bestuursrapportages over de realisatie van de begroting over de eerste drie en de eerste negen maanden van het begrotingsjaar, de zogenaamde Voor- en Najaarsnota van het lopend boekjaar.

  • 2

    De tussenrapportages bevatten een uiteenzetting over de uitvoering en de bijstelling van het beleid en een overzicht met de bijgestelde raming van:

    • a

      de baten en de lasten per programma;

    • b

      het overzicht van de algemene dekkingsmiddelen;

    • c

      het totale saldo van de baten en de lasten volgend uit de onderdelen a en b;

    • d

      de (beoogde) toevoegingen en onttrekkingen aan reserves per programma; en

    • e

      het resultaat, volgend uit de onderdelen c en d, alsmede de realisatie en raming van de investeringskredieten.

  • 3

    In de tussenrapportage worden afwijkingen op de oorspronkelijke ramingen van baten en de lasten en de investeringskredieten in de begroting groter dan € 5.000 toegelicht.

Artikel 7 Informatieplicht

Het college besluit niet over:

  • a

    het aangaan van verplichtingen ten aanzien van registergoederen, groter dan € 50.000, voor zover dit niet door de raad is vastgesteld middels het beschikbaar stellen van een krediet c.q. exploitatieopzet;

  • b

    het verstrekken van leningen, waarborgen en garanties, groter dan € 100.000;

  • c

    het verstrekken van kapitaal, niet zijnde reguliere subsidies aan instellingen en ondernemingen, groter dan € 25.000;

    dan nadat de raad is geïnformeerd over het voornemen en hiertoe in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen.

Artikel 8 EMU-saldo

Wanneer het Rijk de gemeente bericht dat alle gemeenten samen het collectieve aandeel van gemeenten in het EMU-tekort, bedoeld in artikel 3, zesde lid van de Wet houdbare overheidsfinanciën, hebben overschreden, informeert het college de raad of een aanpassing van de begroting nodig is. Als het college een aanpassing nodig acht, doet het college een voorstel voor het wijzigen van de begroting.

HOOFDSTUK 3 FINANCIEEL BELEID

Artikel 9 Waardering en afschrijving vaste activa

  • 1

    Materiële vaste activa met een maatschappelijk nut worden onder aftrek van bijdragen van derden geactiveerd.

  • 2

    Materiële vaste activa worden afgeschreven volgens de methodiek en de termijnen zoals vermeld in de bijlage afschrijvingsbeleid bij deze verordening.

  • 3

    Kosten voor het afsluiten van geldleningen worden direct ten laste van de exploitatie gebracht.

  • 4

    Geactiveerde kosten voor onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief worden lineair in vijf jaar afgeschreven.

  • 5

    Investeringsgoederen met een aanschafwaarde van € 5.000 en lager worden niet geactiveerd.

Artikel 10 Voorziening voor oninbare vorderingen

  • 1

    Voor de vorderingen op verbonden partijen en derden wordt een voorziening wegens oninbaarheid gevormd op basis van een individuele beoordeling op inbaarheid van de openstaande vorderingen.

  • 2

    Voor openstaande vorderingen betreffende:

    • a

      onroerendezaakbelasting;

    • b

      rioolheffing;

  • 3

    afvalstoffenheffing, wordt een voorziening wegens oninbaarheid gevormd op basis van historische ervaringsgegevens.

Artikel 11 Reserves en voorzieningen

  • 1

    Het college biedt de raad jaarlijks in de programmabegroting inzicht in het verloop van reserves en voorzieningen. Dit betreft de vorming en vrijval van reserves, de vorming en vrijval voorzieningen, de toerekening en verwerking van rente over de algemene reserves en bestemmingsreserves.

  • 2

    De vorming, herschikking en vrijval van reserves wordt ter vaststelling aan de raad voorgelegd.

  • 3

    Ten aanzien van het gebruik van voorzieningen en bestemmingsreserves verantwoordt het college de mutaties in de jaarrekening.

Artikel 12 Kostprijsberekening

Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van goederen, werken en diensten van de gemeente, die worden geleverd aan overheidsbedrijven en derden, wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten de indirecte kosten betrokken die samenhangen met de door de gemeente verleende diensten.

Artikel 13 Prijzen economische activiteiten

  • 1

    Voor de levering van goederen, diensten of werken aan overheidsbedrijven en derden en met welke bijbehorende activiteiten de gemeente in concurrentie met marktpartijen treedt, wordt ten minste de geraamde integrale kostprijs in rekening gebracht. Bij afwijking doet het college vooraf voor elk van deze activiteiten afzonderlijk een voorstel voor een raadsbesluit, waarin het publiek belang van de activiteit wordt gemotiveerd.

  • 2

    Bij het verstrekken van leningen of garanties aan overheidsbedrijven en derden brengt de gemeente de geraamde integrale kosten in rekening. Bij afwijking doet het college vooraf een voorstel voor een raadsbesluit, waarin het publiek belang van de lening of garantie wordt gemotiveerd.

  • 3

    Bij het verstrekken van kapitaal door de gemeente aan overheidsbedrijven en derden gaat het college uit van een vergoeding van ten minste de geraamde integrale kosten van de verstrekte middelen. Bij afwijking doet het college vooraf een voorstel voor een raadsbesluit, waarin het publiek belang van de kapitaalverstrekking wordt gemotiveerd.

  • 4

    Raadsbesluiten met de motivering van het publiekbelang als bedoeld in de vorige leden zijn niet nodig als sprake is van:

    • a

      leveringen van goederen, diensten of werken en het verstrekken van leningen, garanties en kapitaal aan andere overheden voor zover deze leveringen en verstrekkingen zijn bedoeld voor de uitoefening van de publieke taak door die andere overheid;

    • b

      een bevoordeling van activiteiten in het kader van een bij wet opgedragen publiekrechtelijke taak;

    • c

      een bevoordeling van activiteiten in het kader van een toegekend bijzonder of uitsluitend recht waarvoor prijsvoorschriften gelden;

    • d

      een bevoordeling van sociale werkplaatsen;

    • e

      een bevoordeling van onderwijsinstellingen;

    • f

      een bevoordeling van publieke media-instellingen; en

    • g

      een bevoordeling die valt onder de reikwijdte van de staatssteunregels van het Werkingsverdrag van de Europese Unie en daarmee verenigbaar is.

Artikel 14 Vaststelling hoogte belastingen, rechten, heffingen en prijzen

Het college doet de raad jaarlijks een voorstel over de hoogte van de gemeentelijke tarieven voor de belastingen, rechten, heffingen en prijzen.

Artikel 15 Financieringsfunctie

Het college stelt een Treasurystatuut op met daarin uitgewerkt de financieringsfunctie. Het college zendt het Treasurystatuut ter kennisname aan de raad.

HOOFDSTUK 4 PARAGRAFEN

Artikel 16 Paragrafen

In beginsel worden eens in de vier jaar de nota’s die behoren bij de (verplichte) paragrafen geactualiseerd en ter vaststelling aangeboden aan de raad.

HOOFDSTUK 5 FINANCIËLE ORGANISATIE EN FINANCIEEL BEHEER

Artikel 17 Administratie

  • 1

    De administratie is zodanig van opzet en werking dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:

    • a

      het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in de gemeente als geheel en in de afdelingen;

    • b

      het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van de vaste activa, voorraden, vorderingen, schulden, contracten;

    • c

      het verschaffen van informatie over uitputting van de toegekende budgetten en investeringskredieten en voor het maken van kostencalculaties;

    • d

      het verschaffen van informatie met betrekking tot de gemeentelijke productie van goederen en diensten en de maatschappelijke effecten van het gemeentelijke beleid;

    • e

      het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving; en

    • f

      de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie, alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving.

  • 2

    Onder administratie wordt verstaan het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, functioneren en beheersen van de gemeentelijke organisatie en de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.

Artikel 18 Financiële organisatie

Het college draagt zorgt voor:

  • a

    een eenduidige indeling van de gemeentelijke organisatie en een eenduidig toewijzing van de gemeentelijke taken aan de afdelingen;

  • b

    een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden;

  • c

    de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten;

  • d

    de interne regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening van de financieringsfunctie;

  • e

    de te maken afspraken met de afdelingen over de te leveren prestaties, de daarvoor beschikbare middelen en de wijze en frequentie van rapportage over de voortgang van de activiteiten en uitputting van middelen;

  • f

    de kostenverdeelsleutels voor het eenduidig toewijzen van de lasten en baten aan de producten van de productenraming en de productenrealisatie;

  • g

    het beleid en de interne regels voor de inkoop en de aanbesteding van goederen, werken en diensten;

  • h

    het beleid en de interne regels voor de steunverlening en de toekenning van subsidies aan ondernemingen en instellingen; en

  • i

    het beleid en de interne regels voor het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke regelingen en eigendommen, opdat aan de eisen van rechtmatigheid, controle en verantwoording wordt voldaan.

Artikel 19 Interne controle

  • 1

    Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening, bedoeld in artikel 248 (oud 213), derde lid onder a van de Gemeentewet, en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties, bedoeld in artikel 248, derde lid onder b van de Gemeentewet, voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.

  • 2

    Het college zorgt voor de systematische controle van de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van de gemeente met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de debiteurenvorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen, de kortlopende schulden en de vorderingen van crediteuren jaarlijks worden gecontroleerd. Bij afwijkingen in de registratie neemt het college maatregelen voor herstel van de tekortkomingen.

HOOFDSTUK 6 SLOTBEPALINGEN

Artikel 20 Intrekken oude verordening en overgangsrecht

De Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede de regels voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Marum, vastgesteld op

1 maart 2010 wordt ingetrokken, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de jaarrekening en het jaarverslag en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar voorafgaand aan het jaar waarin deze verordening in werking treedt.

Artikel 21 Inwerkingtreding en citeertitel

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na die waarop zij bekendgemaakt is en werkt terug tot en met 1 januari 2015.

Deze verordening wordt aangehaald als Financiële verordening gemeente Marum 2015.

Aldus vastgesteld in de openbare

vergadering d.d. 16 maart 2015,

, voorzitter.

, griffier.

NADERE TOELICHTING/WIJZIGINGEN TEN OPZICHTE VAN VORIGE VERORDENING

Artikel 1

In dit artikel wordt een aantal begrippen gedefinieerd.

Ten opzichte van de oude verordening is de definitie van administratie niet meer opgenomen. Dit komt terug is artikel 19, lid 2. Daarnaast wordt ook het begrip overheidsbedrijf gedefinieerd om nadere invulling te kunnen geven aan de verplichtingen die volgen uit de Mededingingswet voor het vaststellen van de hoogte van prijzen. Deze opname is conform het VNG-model..

Artikel 2

De raad stelt op basis van een voorstel van het college de programma-indeling vast.

Artikel 2, lid 3 Planning van de oude verordening komt niet weer terug in de nieuwe. De praktijk is dat via de Lange Termijn Agenda richting de raad kenbaar gemaakt wanneer de afzonderlijke P&C-instrumenten in de raad aan de orde komen.

Artikel 3

In de oude verordening was aangegeven dat er naast de verplichte paragrafen ook de niet verplichte paragrafen werden opgenomen. Dit artikel komt niet terug omdat de gemeente sowieso de verplichte paragrafen moet opnemen. Op basis van artikel 2, lid 4 kan de raad bepalen welke zaken hij nog meer in een paragraaf wil terugzien.

Artikel 4

Met betrekking tot het vaststellen is gekozen voor de praktische oplossing die past bij de grootte van de gemeente. Het VNG-model geeft ook aan dat de post onvoorzien specifiek benoemd moet worden. We hebben de passage niet opgenomen omdat dit wordt benoemd in de Gemeentewet (artikel 194, lid 2).

Artikel 5

Komt in grote lijnen overeen met de oude artikel 4 maar ook het VNG-model.

Artikel 6

Komt overeen met de oude verordening en het VNG-model. Er wordt een bedrag genoemd waarbij de afwijkingen moeten worden toegelicht. Dit sluit ook aan bij de oude financiële verordening.

Artikel 7

Dit artikel is een nadere invulling van de informatieplicht van het college aan de raad. Het college hoort eerst de raad (wensen en bedenkingen) voordat zij een besluit neemt. Dit staat niet in de oude financiële verordening. Dit is nu wel opgenomen waarbij het VNG-model als richtlijn is gehanteerd.

Artikel 8

Sluit aan op de Wet Houdbare overheidsfinanciën. Dit artikel is conform het VNG-model.

Artikel 9

Komt in de plaats van artikel 6 van de oude financiële verordening. Kleine investeringen van € 5.000 of lager worden niet meer geactiveerd.

Artikel 10

In de oude financiële verordening staat nu niets over een voorziening oninbare vorderingen. Dit wordt nu vastgelegd middels deze artikel 10. Dit artikel is gebaseerd op het VNG-model.

Artikel 11

Hier wordt het één en ander genoemd ten aanzien van reserves en voorzieningen. Ten opzichte van de oude financiële verordening is dit nieuw. In de BBV is al het nodige geregeld met betrekking tot reserves en voorzieningen. Wat in de BBV staat wordt hier niet herhaald.

Artikel 12

Is artikel 7 Kostprijsberekening zoals opgenomen in de oude financiële verordening. Artikel 12 is wat compacter omdat overbodige zaken zijn weggelaten.

Artikel 13

Is conform het VNG-model opgenomen. Dit artikel is toegevoegd omdat de gemeente andere partijen (overheidspartijen en derden) niet mag bevoordelen. Uitzondering hierop is als de activiteiten worden gedaan in het kader van een publiek belang.

Artikel 14

Wordt aangegeven dat de raad jaarlijks een voorstel tegemoet kan zien voor het vaststellen van de belastingtarieven. In de oude financiële verordening is deze passage niet opgenomen.

Artikel 15

Dit artikel is compacter ten opzichte van de oude financiële verordening (artikel 9). In dit artikel wordt aangegeven dat het college de financieringsfunctie gaat uitwerken in een Treasurystatuut. Daarin zal ook aandacht worden geschonken aan bijvoorbeeld: risicobeheer, renterisico, financiering, langlopende leningen etc. Het Treasurystatuut zal ter kennisname aan de raad worden verstrekt.

Tussentijds is de raad op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen in de paragraaf financiering in de reguliere P&C-instrumenten.

Artikel 16

Aangezien ten aanzien van de verplichte paragrafen al veel geregeld is in het BBV is dit niet zo uitgebreid als het VNG-model. Wel wordt aangegeven in artikel 16 dat in beginsel eens in de vier jaren de nota’s waarop de paragrafen gebaseerd zijn zullen worden geactualiseerd. Dit artikel is nieuw ten opzichte van de oude financiële verordening. Omdat in het BBV met betrekking tot de paragrafen al het nodige is geregeld zou het weer benoemen in de financiële verordening dubbel zijn.

Ten opzichte van het VNG-model is dus de regelgeving met betrekking tot de paragrafen compacter. Bovendien sluit het aan op de dagelijkse praktijk van de gemeente Marum.

Artikel 17

Dit artikel vervangt artikel 13 van de oude financiële verordening. Eén en ander is conform het VNG-model.

Artikel 18 en 19

Wordt één en ander gezegd over de financiële organisatie en de interne controle. Dit is conform het VNG-model.

Artikel 20 en 21

Betreft het intrekken van de oude financiële verordening en de inwerkingtreding van de nieuwe met ingang van 1 januari 2015.