Organisatie | Zwolle |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | VERORDENING ARTIKEL 212 GEMEENTEWET |
Citeertitel | Financiële verordening gemeente Zwolle |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuurlijke organisatie |
Externe bijlage | Toelichting bij de Financiële verordening gemeente Zwolle |
Welke regels gelden er met betrekking tot het financieel beleid, financieel beheer en financiële organisatie van de Gemeente Zwolle?
Artikel 212 Gemeentewet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-05-2015 | 01-08-2017 | nieuwe regeling | 16-03-2015 Gemeenteblad 01-04-2015 | 2015-03.16 |
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
het stelsel van organisatorische maatregelen gericht op het tot stand brengen en het in stand houden van de goede werking van de bestuurlijke en ambtelijke informatieverzorging ten behoeve van de verantwoordelijke leiding en gericht op een goede interne controle en het voorkomen van frauduleus handelen.
Hoofdstuk 2. Begroting en verantwoording
Bij de begrotingsbehandeling geeft de raad aan van welke nieuwe investeringen hij op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen. De overige nieuwe investeringen worden bij de begrotingsbehandeling met het vaststellen van de financiële positie geautoriseerd (beleidsparagraaf investeringen).
Beheersing en Interne controle
Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening, bedoeld in artikel 213, derde lid, onder a van de Gemeentewet, en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties, bedoeld in artikel 213, derde lid, onder b van de Gemeentewet, voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.
Artikel 7. Tussentijdse rapportage en informatie
Het college besluit niet over af te sluiten privaatrechtelijke contracten met meerjarige verplichtingen waarvan de jaarlijkse lasten en / of baten groter zijn dan € 50.000 en die zaken betreffen buiten de sfeer van de bedrijfsvoering dan nadat de raad is geinformeerd over het voornemen en hiertoe in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen.
Wanneer het Rijk de gemeente bericht dat alle gemeenten samen het collectieve aandeel van gemeenten in het EMU-tekort, bedoeld in artikel 3, zesde lid, van de Wet houdbare overheidsfinanciën, hebben overschreden, informeert het college de raad of een aanpassing van de begroting nodig is. Als het college een aanpassing nodig acht, doet het college een voorstel voor het wijzigen van de begroting.
Hoofdstuk 3. Financiële positie
Artikel 10. Financiële positie
Bij de uiteenzetting van de financiële positie in begroting wordt in aanvulling op het bepaalde in artikel 20 en artikel 21 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten inzicht gegeven in de ontwikkeling van de schuldpositie als gevolg van de begroting, de meerjarenraming en de investeringen.
Artikel 14. Prijzen economische activiteiten
Voor de levering van goederen, diensten of werken aan overheidsbedrijven en derden en met welke bijbehorende activiteiten de gemeente in concurrentie met marktpartijen treedt, wordt tenminste de geraamde integrale kostprijs in rekening gebracht. Bij afwijking doet het college vooraf voor elk van deze activiteiten afzonderlijk een voorstel voor een raadsbesluit, waarin het publiek belang van de activiteit wordt gemotiveerd.
Bij het verstrekken van kapitaal door de gemeente aan overheidsbedrijven en derden gaat het college uit van een vergoeding van tenminste de geraamde integrale kosten van de verstrekte middelen. Bij afwijking doet het college vooraf een voorstel voor een raadsbesluit, waarin het publiek belang van de kapitaalverstrekking wordt gemotiveerd.
Artikel 16. Registratie bezittingen, activa en vermogen
Het college draagt er zorg voor, dat de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van de gemeente systematisch worden gecontroleerd, met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de vorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen en de schulden jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen tenminste eenmaal in de 5 jaar.
Artikel 18. Weerstandsvermogen en risico beheersing
Het college biedt een nota weerstandsvermogen en risicomanagement aan. In deze nota wordt ingegaan op het risicomanagement en het opvangen van risico’s door verzekeringen, voorzieningen, het weerstandsvermogen of anderszins. In de nota wordt tevens de gewenste weerstandscapaciteit bepaald en wordt ingegaan op de schuldpositie van de gemeente. De nota wordt geactualiseerd indien daartoe aanleiding is. De raad stelt de nota vast.
Bij de begroting en jaarstukken doet het college, op grond van artikel 11 van het BBV, in de paragraaf weerstandsvermogen verslag van de risico’s voor de gemeente, de aanwezige weerstandscapaciteit en wordt een inschatting gegeven in hoeverre schaden en verliezen als gevolg van de risico’s met de aanwezige weerstandscapaciteit kunnen worden opgevangen.
Artikel 19. Onderhoud kapitaalgoederen
Bij de begroting en de jaarstukken doet het college in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen, op grond van artikel 12 van het BBV, verslag over de voortgang van het geplande onderhoud en het eventuele achterstallig onderhoud aan openbaar groen, water, wegen, kunstwerken, straatmeubilair, riolering, speelvoorzieningen en gemeentelijke gebouwen.
Bij de begroting en de jaarstukken doet het college in de paragraaf financiering, op grond van artikel 13 van het BBV, in ieder geval verslag van:
Bij de begroting en de jaarstukken doet het college in de paragraaf bedrijfsvoering, naast de verplichte onderdelen op grond van artikel 14 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten, verslag van de tijdelijke en actuele onderwerpen die aandacht behoeven, alsmede van nieuwe ontwikkelingen.
Artikel 22. Verbonden partijen
Het college biedt een nota verbonden partijen aan.
Van elk van de verbonden partijen wordt weergegeven het openbaar belang, het eigen vermogen, de solvabiliteit, het financieel resultaat en het financieel belang en de zeggenschap van de gemeente.De nota bevat voorts de kaders voor het beleid aangaande (het aangaan van nieuwe) participaties met name de condities waaronder het publiek belang is gediend met behartiging door verbonden partijen, de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de verbonden partijen en de financiële voorwaarden.De nota wordt geactualiseerd indien daartoe aanleiding is. De raad stelt de nota vast.
In de paragraaf grondbeleid van de begroting en de jaarstukken worden de verplichte onderdelen op grond van artikel 16 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten opgenomen en wordt ingegaan op de belangrijkste financiële ontwikkelingen zoals verlies / winstverwachtingen, de verwerving van gronden en de relatie tussen reserves en risico’s
Hoofdstuk 5. Financiële organisatie en financieel beheer
Artikel 26. Financiële organisatie
Het college draagt zorg voor én het vastleggen van :
Artikel 29. Intrekken oude verordening en overgangsrecht
De Financiële verordening gemeente Zwolle vastgesteld op 15-12-2003, wordt ingetrokken, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de jaarrekening en het jaarverslag en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar voorafgaand aan het jaar waarin deze verordening in werking treedt en op de begroting, jaarrekening en jaarverslag en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar dat samenvalt met het jaar waarin deze verordening in werking treedt.
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen 2
Hoofdstuk 2. Begroting en verantwoording 3
Artikel 2. Programmabegroting 3
Artikel 4. Meerjarig kader begroting 3
Artikel 5. Uitvoering begroting 4
Beheersing en Interne controle 4
Rapportage en Verantwoording 5
Artikel 7. Tussentijdse rapportage en informatie 5
Hoofdstuk 3. Financiële positie 6
Artikel 10. Financiële positie 6
Artikel 11. Waardering & afschrijving vaste activa 6
Artikel 12. Reserves en voorzieningen 6
Artikel 13. Kostentoerekening 6
Artikel 15: Financieringsfunctie 7
Artikel 16. Registratie bezittingen, activa en vermogen 7
Artikel 17. Lokale heffingen 8
Artikel 18. Weerstandsvermogen en risico beheersing 8
Artikel 19. Onderhoud kapitaalgoederen 8
Artikel 22. Verbonden partijen 9
Artikel 24. Niet verplichte paragrafen. 9
Hoofdstuk 5. Financiële organisatie en financieel beheer 9
Artikel 25. Financiële administratie 9
Artikel 26. Financiële organisatie 10
Artikel 27. Aanbesteding en inkoop 10
Artikel 28. Subsidieverstrekking en steunverlening 11
Hoofdstuk 6. Slotbepalingen 11
Artikel 29. Intrekken oude verordening en overgangsrecht 11
Artikel 30. Inwerkingtreding en citeertitel 11