Organisatie | Etten-Leur |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Nul op de Meter renovatie Etten-Leur |
Citeertitel | Subsidieregeling Nul op de Meter renovatie Etten-Leur |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene subsidieverordening gemeente Etten-Leur
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-03-2015 | 01-01-2016 | Nieuwe regeling | 24-02-2015 | O |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
a. Aanbieder: partij die een Nul op de Meter renovatie kan uitvoeren
b. Aanvrager: degene die subsidie op grond van de ‘Subsidieregeling Nul op de Meter renovatie Etten-Leur’ vraagt
c. College: het college van burgemeester en wethouders van Etten-Leur
d. Eenmalige subsidie: subsidie met een eenmalig of experimenteel karakter;
e. Koopwoning: een woning die eigendom is van een particulier;
f. Nul op de Meter woning: woning waarbij de in- en uitgaande energiestromen voor ruimteverwarming, -koeling, warm tapwater gebruik, ventileren, het gebruik van alle huishoudelijke apparatuur (incl. verlichting) en opwekking van energie op jaarbasis in balans zijn, zodat de som nul is, onder standaard klimaatcondities zoals die gelden in Nederland en bij standaard gebruik van de woning, zoals vastgelegd in de ontwerpuitgangspunten onderbouwd door Nederlandse normen;
g. Nul op de Meter renovatie (‘Nul-10-0’): renovatie van een woning die werd gebouwd in de periode van 1950 tot 1980, die in één verbouwing van maximaal 10 werkdagen wordt verbouwd naar een Nul op de Meter woning en die met ten minste 15 jaar garantie voor “Nul op de Meter” wordt opgeleverd;
h. Panel van experts: experts van of in te schakelen door EnergieSprong, die een aanvraag voor en de uitvoering van een Nul op de Meter-renovatie kunnen beoordelen;
i. Particuliere woningeigenaar: de natuurlijke persoon die het volledige eigendom heeft van de woning waarin hij tevens zijn hoofdverblijf heeft;
j. Pilotwoning: woning die tot Nul op de Meter woning is gerenoveerd met behulp van een bijdrage uit de Subsidieregeling Nul op de Meter renovatie en waarvan de particuliere woningeigenaar medewerking verleent aan promotie en zijn/haar woning openstelt voor geïnteresseerde partijen;
k. Prestatiegarantiecontract: overeenkomst tussen aanbieder van de Nul op de Meter renovatie en de eigenaar van de gerenoveerde woning waarin is geregeld hoe de afgesproken prestatie van de woning wordt gegarandeerd;
l. Stroomversnelling koopwoningen: initiatief van de EnergieSprong, een innovatieprogramma dat Platform31 uitvoert in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), waarbij diverse partijen renovaties naar NOM woningen voor huizen van particuliere huiseigenaren mogelijk maken volgens het principe Nul-10-0: een gegarandeerde NOM renovatie, dit binnen 10 werkdagen uitgevoerd en kostenneutraal.
Deze subsidieregeling heeft als oogmerk om twee ‘Nul op de Meter-pilotwoningen’ in Etten-Leur te realiseren. Deze woningen dienen als voorbeeld en zullen de inwoners van Etten-Leur moeten inspireren tot het verduurzamen van hun woning. Wanneer geïnteresseerde inwoners een Nul op de Meter woning kunnen bezoeken, zullen ze horen, zien en ervaren wat een Nul op de Meter renovatie betekent en zal de vraag naar zo’n renovatie toenemen.
Subsidie voor een Nul op de Meter renovatie kan worden aangevraagd voor een koopwoning die gelegen is binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Etten-Leur.
Artikel 5 Subsidiebudget en hoogte van de subsidie
Subsidie kan worden aangevraagd voor een koopwoning waar een Nul op de Meter renovatie wordt uitgevoerd en waarvan de verbetering voldoet aan de gestelde voorwaarden in artikelen 6 tot en met 8. Als tegemoetkoming in de ontwikkelkosten van een ‘Nul op de Meter’ concept wordt de eerste pilotwoning in Etten-Leur gesubsidieerd met € 15.000 en een tweede pilotwoning met € 14.000.
De subsidie wordt aangevraagd door en uitgekeerd aan de aanbieder.
Artikel 6 Basisvoorwaarden Nul op de Meter pilot
Deelnemende woningen zijn in particulier eigendom, zijn gebouwd in de periode 1950 – 1980 en worden in één verbouwing van maximaal 10 werkdagen naar het niveau gebracht waarbij er gemiddeld geen jaarlijkse energiekosten meer zijn bij gemiddeld (gedefinieerd) gebruik en gemiddelde klimatologische omstandigheden (zie ook definitie Nul op de Meter).
Artikel 7 Aanvullende voorwaarden Nul op de Meter pilot
De aanbieding aan de woningeigenaar mag breder zijn dan alleen ‘Nul op de Meter-maatregelen’ (denk aan extra’s zoals keuken en serre), maar het ‘Nul op de Meter-pakket’ moet herkenbaar zijn in de aanbieding, apart zijn geprijsd en zelfstandig kunnen worden uitgevoerd. De kosten voor de Nul op de Meter renovatie moeten apart kunnen worden beoordeeld, want het is een grondslag voor het ontwikkelen van financieringsproducten.
De pilotwoning (de eerste van de drie uit te voeren Nul op de Meter renovaties door een aanbieder die subsidie heeft ontvangen) draagt bij aan kennisopbouw en kennisdeling tot 1,5 jaar na oplevering van het project. Alle kennis die ontwikkeld wordt zal openbaar gemaakt worden voor zover niet (aantoonbaar) bedrijfsgevoelig. Aanbieder en koper van de renovatie dienen hieraan hun medewerking te verlenen. De particuliere woningeigenaar stelt desgewenst maximaal 6 maal zijn woning open voor bezichtiging door andere geïnteresseerden en zal betrokken worden bij publiciteit betreffende de pilotwoning.
Mocht er een bouwpartij zijn die de deal van de Stroomversnelling Koopwoningen niet heeft ondertekend en die toch het hier genoemde aanbod neer kan leggen, dan kan deze partij ook aanspraak maken op subsidie. Deze bouwpartij kan echter geen aanspraak maken op de Supportroute die is georganiseerd in het kader van de Stroomversnelling Koopwoningen.
Artikel 8 Aanvullende bepalingen
De aanbieder die een Nul op de Meter-renovatie aanbiedt moet:
a. zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel;
b. lid zijn van een landelijke brancheorganisatie;
c. zijn aangesloten bij een garantiefonds dat bij een eventueel failliet van de aanbieder de uitvoering van het werk garandeert;
d. een verzekering hebben afgesloten die bij een eventueel failliet van de aanbieder de verstrekte prestatie/garantiestelling garandeert.
Artikel 9 Eisen aan de aanvragen
Om voor de in artikel 5 lid 3 genoemde bijdrage in aanmerking te komen wordt:
a. Een complete subsidieaanvraag bij het college ingediend tot en met uiterlijk 31 oktober 2015. Aanvragen die later zijn ingediend of op die datum niet volledig zijn, worden niet meer in behandeling genomen;
b. de aanvraag gedaan via het daartoe vastgestelde formulier “Subsidieregeling Nul op de Meter renovatie – aanbieders”;
c. een aanvraag in tweevoud op papier en digitaal ingediend.
Artikel 12 Uitkering van subsidie
Binnen een week na oplevering van een gerenoveerde woning wordt door de aanbieder een gereedmeldingsformulier, volgens vastgesteld model bij deze regeling, aan het college overgelegd. Het formulier dient ook te zijn ondertekend door de woningeigenaar. Bij de gereedmelding dienen het verslag van de oplevertoets conform de methodiek Bouwtransparant2.0 en een kopie van de factuur van de aanbieder aan de woningeigenaar te worden gevoegd.
Binnen 4 weken na ontvangst van het complete, volledig ingevulde gereedmeldingsformulier wordt de Nul op de Meter-renovatie beoordeeld. De kwaliteit van de uitvoering van de Nul op de Meter-renovatie zal worden getoetst door een panel van experts. Wanneer de Nul op de Meter-renovatie van de pilotwoning akkoord is bevonden, dan wordt de subsidie aan de aanbieder uitgekeerd.
Uiterlijk op 31 december 2016 dient van de tweede en derde Nul op de Meter renovatie, die door één aanbieder is uitgevoerd, een gereedmelding te zijn ingediend bij het college. Mocht blijken dat vóór 31 december 2016 geen drie Nul op de Meter renovaties zijn opgeleverd door de partij die subsidie heeft ontvangen, dan kan de subsidie worden teruggevorderd.
Artikel 13 Onvoorziene omstandigheden en hardheidsclausule
Het college kan de bepalingen in deze subsidieregeling in individuele gevallen buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover de toepassing van die bepalingen voor de subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepalingen te dienen doelen.
Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Etten-Leur op 24 februari 2015,
De secretaris, De burgemeester,
Mw. B.W. Silvis-de Heer. Mw. H. van Rijnbach-de Groot.
Algemene toelichting
De gemeente Etten-Leur voert een actief duurzaamheidsbeleid en heeft voor diverse milieuthema’s beleids- en uitvoeringsplannen opgesteld. In het kader van energiebesparing in de bestaande bouw wordt onder andere gewerkt aan het opzetten van pilotprojecten van Nul op de Meter woningen (NoM-woningen). De gemeente sluit hierbij aan bij het innovatieprogramma de Energiesprong: een innovatieprogramma dat Platform31 uitvoert in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Bij dit innovatieprogramma is een aantal bedrijven aangesloten dat een NOM concept ontwikkeld heeft volgens de eisen van dit innovatieprogramma (Stroomversnelling koopwoningen).
Op dit moment is de kostprijs voor de eerste NoM-woningen (de Pilot woningen) een stuk hoger dan de streefkosten van € 45.000,-. De meerkosten bedragen in de pilotfase gemiddeld zo’n € 30.000,- per woning (bron: Energiesprong). Gemeente Etten-Leur bestemt een bedrag van € 29.000,- om een deel van de onrendabele top voor de bouwer minder groot te maken. Het andere deel van de onrendabele top betaalt de bouwer zelf.
De verwachting is dat in 2016 een bestaande woning naar een NoM-woning gerenoveerd kan worden voor de streefkosten van € 45.000,-. Er zijn dan voldoende pilotwoningen gebouwd om de ontwikkelde concepten grootschalig uit te kunnen rollen.