Organisatie | Westland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Jeugdhulp Westland 2015 |
Citeertitel | Beleidsregels Jeugdhulp Westland 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2015.
Algemene wet bestuursrecht, art. 4:81
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-02-2015 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 16-12-2014 Gemeenteblad Westland, 19-02-2015 | Gbw 2015, 6 |
Alle definities die in deze beleidsregels worden gebruikt, hebben dezelfde betekenis als in de Jeugdwet, het uitvoeringsbesluit Jeugdwet, de verordening Jeugdhulp Westland 2015 en de Nadere regels Jeugdhulp Westland 2015.
De verplichte delegatiebepaling van artikel 2.9, onder a van de Jeugdwet, bepaalt dat de gemeente bij verordening regels stelt over de door het college te verlenen overige jeugdhulpvoorzieningen en individuele jeugdhulpvoorzieningen.
De volgende overige voorzieningen zijn beschikbaar:
Overige voorzieningen zijn vrij-toegankelijke jeugdhulpvoorzieningen. Hier kunnen jeugdigen en ouders gebruik van maken zonder besluit van de gemeente. Verwijzing zal vanaf 2015 veelal via het “Sociaal Kernteam” van de gemeente Westland verlopen.
De volgende individuele voorzieningen zijn beschikbaar:
Individuele voorzieningen zijn niet-vrij toegankelijke voorzieningen op het gebied van jeugdhulp. Hier kunnen jeugdigen en ouders alleen gebruik van maken via:
3.1 Toegang jeugdhulp via de gemeente
Een hulpvraag van een jeugdige en/of zijn ouder kan rechtstreeks binnenkomen bij de gemeente, via het Sociaal Kernteam Westland (hierna Sociaal Kernteam). Het Sociaal Kernteam draagt namens burgemeester en wethouders van Westland zorg voor de toeleiding naar adequate Jeugdhulp. De beslissing welke zorg een jeugdige en zijn ouders precies nodig hebben, komt vervolgens tot stand in overleg tussen een deskundige van het Sociaal Kernteam met de jeugdige en zijn ouders. In één of meerdere gesprek(ken) wordt gekeken welke hulp de jeugdige en zijn ouders nodig hebben en wat zij eventueel zelf of met behulp van hun netwerk kunnen doen aan het probleem.
Als aanvullend daarop een voorziening op het gebied van jeugdhulp nodig is, dan wordt eerst gekeken of dit een overige jeugdhulpvoorziening is of een individuele jeugdhulpvoorziening. Is het laatste het geval dan neemt een deskundige van het Sociaal kernteam, namens het college, een besluit en verwijst hij de jeugdige door naar de jeugdhulpaanbieder die volgens de deskundige de aangewezene is om de betreffende problematiek aan te pakken.
De regels met betrekking tot de voorwaarden voor toekenning en de wijze van beoordeling van, en de afwegingsfactoren, bij een individuele jeugdhulpvoorziening via het Sociaal Kernteam van de gemeente zijn in hoofdstuk 4 beschreven.
3.2 Toegang via de huisarts, de jeugdarts en de medisch specialist
In de Jeugdwet is geregeld, dat jeugdhulp ook toegankelijk is na een verwijzing door de huisarts, de jeugdarts en de medisch specialist. Na een dergelijke verwijzing staat nog niet vast welke specifieke behandelvorm van jeugdhulp een jeugdige en/of zijn ouder precies nodig heeft. Een jeugdige kan op dat moment terecht bij de jeugdhulpaanbieders die de gemeente heeft ingekocht. In de praktijk zal het de jeugdhulpaanbieder zelf zijn die op basis van zijn professionele autonomie na de verwijzing beoordeelt welke voorziening precies nodig is, hoe vaak iemand moet komen en hoe lang. Bij deze beoordeling moet de jeugdhulpaanbieder zich houden aan de afspraken die hij daarover met de gemeente heeft gemaakt in het kader van de contract- of subsidierelatie. Deze afspraken zien toe op hoe de gemeente haar regierol kan waarmaken en op de omvang van het pakket. Deze afspraken gaan ook in op hoe de artsen en het jeugd- en gezinsteam goed van elkaar op de hoogte zijn van de doorverwijzing of behandeling van een kind. Dit om de integrale benadering rond het kind en het principe van 1 gezin – 1 plan – 1 contactpersoon, vooral bij Multi problematiek, te waarborgen en om te voorkomen dat er nieuwe ‘verkokering’ plaats vindt, waarbij professionals niet goed van elkaar weten dat zij bij het gezin betrokken zijn. Daarnaast moet de jeugdhulpaanbieder rekening houden met de regels die de gemeente bij verordening heeft gesteld. Als de jeugdige en/of zijn ouders hierom verzoeken, of in het uitzonderlijke geval dat het Sociaal Kernteam een besluit neemt dat afwijkt van het oordeel van de jeugdhulpaanbieder, legt het Sociaal Kernteam de te verlenen individuele jeugdhulpvoorziening, dan wel het afwijzen daarvan, vast in een beschikking.
3.3 Toegang via de gecertificeerde instelling, de kinderrechter, het openbaar ministerie en de directeur of de selectiefunctionaris van de justitiële jeugdinrichting
Een andere ingang tot de jeugdhulp is via de gecertificeerde instelling, de kinderrechter (via een kinderbeschermingsmaatregel of een maatregel tot jeugdreclassering), het openbaar ministerie en de directeur of de selectiefunctionaris van de justitiële jeugdinrichting.
De gecertificeerde instelling is verplicht om bij de bepaling van de in te zetten jeugdhulp in het kader van een door de rechter opgelegde kinderbeschermingsmaatregel of jeugdreclassering te overleggen met het jeugd- en gezinsteam. Uiteraard kan bij dit overleg een kostenafweging plaatsvinden.
De gemeente is op haar beurt gehouden de jeugdhulp in te zetten die deze partijen nodig vinden om een kinderbeschermingsmaatregel of een maatregel tot jeugdreclassering uit te voeren. Ook hier geldt dat de gecertificeerde instelling in beginsel gebonden is aan de jeugdhulp die de gemeente heeft ingekocht.
Als de kinderrechter een ondertoezichtstelling of gezag beëindiging uitspreekt, wijst hij gelijktijdig in de beschikking de gecertificeerde instelling aan die de maatregel gaat uitvoeren. Dit kan de rechter doen omdat de raad voor de kinderbescherming in zijn verzoekschrift een concreet advies geeft over welke gecertificeerde instelling de maatregel zou moeten uitvoeren. De raad voor de kinderbescherming neemt een gecertificeerde instelling in zijn verzoekschrift op die na overleg met de gemeente en gezien de concrete omstandigheden van het geval hiervoor het meest geschikt lijkt. De raad voor de kinderbescherming is verplicht om hierover met de gemeente te overleggen.
3.4 Toegang via het advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling
Vanaf 1 januari 2015 vormt ook de Veilig thuis organisatie (voorheen Algemeen Meldpunt Huiselijk Geweld en Kindermishandeling) een toegang tot onder andere jeugdhulp. Veilig thuis geeft advies over vermoedens en gevallen van huiselijk geweld en kindermishandeling, onderzoekt wanneer nodig op basis van een melding of er sprake is van kindermishandeling, motiveert zo nodig ouders tot accepteren van jeugdhulp en legt daartoe contacten met het Sociaal Kernteam en hulpverleners.
Het Sociaal Kernteam verzamelt in overleg met de jeugdige of zijn ouders (of degene die het gezag heeft over het kind) alle voor het onderzoek, bedoeld in artikel 6, van belang zijnde gegevens over de jeugdige en zijn situatie en maakt vervolgens zo spoedig mogelijk, maar binnen vijf werkdagen een afspraak voor een gesprek.
Voor het gesprek verschaffen de jeugdige of zijn ouders aan het Sociaal Kernteam alle overige gegevens en bescheiden die naar het oordeel van het college voor het onderzoek nodig zijn en waarover zij redelijkerwijs de beschikking kunnen krijgen. De jeugdige of zijn ouders verstrekken in ieder geval een identificatiedocument als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht ter inzage.
Het Sociaal Kernteam informeert de jeugdige of zijn ouders over de gang van zaken bij het gesprek, hun rechten en plichten en de vervolgprocedure en vraagt hen toestemming om hun persoonsgegevens te verwerken. Het Sociaal kernteam informeert de jeugdige en zijn ouders in ieder geval over de mogelijkheid om zich kosteloos te laten bijstaan door een cliënt- ondersteuner of een vertrouwenspersoon Jeugd.
4.4. Verslag en familiegroepsplan/ondersteuningsplan/gezinsplan
Het gespreksverslag bevat afspraken over vervolgstappen in verband met de besproken jeugdhulpvraag, In deze vervolgstappen wordt aangegeven:
of de jeugdhulpvraag aanleiding geeft tot het opstellen van een gezinsplan. Het familiegroepsplan kan onderdeel uitmaken van het gezinsplan. Het familiegroepsplan is een plan van aanpak opgesteld door de ouder(s), samen met bloedverwanten, of anderen die tot de sociale omgeving van de jeugdige behoren ;
Het Sociaal Kernteam kan extern advies inwinnen indien dat voor de beoordeling van een aanvraag of het opstellen van het familiegroepsplan of ondersteunings/gezinsplan nodig is. Het is bij de adviesvraag van belang dat hierbij een heldere vraag of afgebakende opdracht wordt versterkt, zodat duidelijk is voor de cliënt welk aanvullend onderzoek nog nodig is.
Conform artikel 8.1.1 van de wet verstrekt het Sociaal Kernteam alleen een individuele jeugdhulpvoorziening in de vorm van een Pgb:
Als naar het oordeel van het jeugd- en gezinsteam gewaarborgd is dat de jeugdhulp die de jeugdige of zijn ouders willen betrekken van een aanbieder of een persoon die behoort tot het sociale netwerk van goede kwaliteit is. Onder goede kwaliteit wordt verstaan het kwaliteitsniveau gelijk aan die van zorgaanbieders in natura;
De hoogte van een Pgb wordt in 2015 op de volgende wijze vastgesteld door het Sociaal Kernteam.
Bij zorgvragers die in 2014 gebruik maakten van een Pgb wordt tot het eind van de indicatie doch uiterlijk tot 31 december 2015 het voor 2014 geldende Pgb gecontinueerd. De gemeente Westland verruimt het overgangsrecht; alle indicaties die gedurende het jaar 2015 verlopen worden verlengd tot 1 januari 2016. In 2015 wordt met de zorgvrager contact opgenomen om vast te stellen welke ondersteuning vanaf 1 januari 2016 noodzakelijk is.
Voor nieuw toe te kennen PGB’s begeleiding wordt aangesloten bij de in 2014 vigerende AWBZ-regeling. In de AWBZ wordt 25% gekort op het tarief van zorg in natura, in verband met het ontbreken van overheadkosten. Omdat de tarieven van de producten die de gemeente voor 2015 heeft ingekocht aanmerkelijk lager zijn dan in 2014. Om de gevolgen hiervan voor de cliënt te beperken wordt in 2015 uitgegaan van een korting van 10% bij begeleiding op de tarieven van 2015.
5.3. Betrekken hulp van een persoon uit het sociaal netwerk
Een Pgb voor jeugdhulp door een persoon die behoort tot het sociale netwerk wordt verstrekt als naar het oordeel van het Sociaal Kernteam gewaarborgd is dat de jeugdhulp die de jeugdige en zijn ouders willen betrekken van een aanbieder of een persoon die behoort tot het sociale netwerk van goede kwaliteit is.
Onder goede kwaliteit wordt verstaan het kwaliteitsniveau gelijk aan die van zorgaanbieders in natura.
6. Nieuwe feiten en omstandigheden, herziening, intrekking of terugvordering
Onverminderd artikel 8.1.2 van de wet doen een jeugdige en zijn ouders op verzoek of uit eigen beweging aan het Sociaal kernteam mededeling van alle feiten en omstandigheden, waarvan hen redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat deze aanleiding kunnen zijn tot heroverweging van een beslissing aangaande een individuele voorziening.
Als het Sociaal Kernteam een beslissing op grond van het tweede lid, onder a, heeft ingetrokken en de verstrekking van de onjuiste of onvolledige gegevens opzettelijk heeft plaatsgevonden, kan het Sociaal Kernteam van degene die opzettelijk onjuiste of onvolledige gegevens heeft verschaft geheel of gedeeltelijk de geldswaarde vorderen van de ten onrechte genoten individuele voorziening of het ten onrechte genoten Pgb.