Organisatie | Capelle aan den IJssel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken 2015 |
Citeertitel | Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
1.Deze verordening vervangt de Verordening Cliëntenparticipatie 2010.
Artikel 47 van de Participatiewet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-03-2015 | 01-01-2016 | 01-02-2018 | Nieuwe regeling | 15-02-2015 | 612724 |
De raad van de gemeente Capelle aan den IJssel;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders;
gelet op artikel 47 van de Participatiewet;
gezien het advies van de cliëntenraad Sociale Zaken van de gemeente Capelle aan den IJssel;
overwegende dat de gemeenteraad bij verordening regels stelt over de wijze waarop de personen, bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet;
vast te stellen, de volgende verordening, vergezeld van de daarbij horende toelichting:
In deze verordening wordt verstaan onder:
cliënt: de persoon die behoort tot de personenkring als omschreven in artikel 7, eerste lid van de Participatiewet, de persoon die een uitkering ontvangt op grond van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) alsmede Wsw-gerechtigden;
Artikel 2 Samenstelling cliëntenraad
Indien een belangenorganisatie drie maanden na het ingaan van een nieuwe zittingstermijn van de cliëntenraad geen vertegenwoordiger heeft aangewezen, vervalt dat recht en zijn de overige wel in de cliëntenraad vertegenwoordigde belangenorganisaties bevoegd uit hun midden het aantal leden van de cliëntenraad aan te vullen. Hierbij dient het bepaalde in het eerste en derde lid van dit artikel in ogenschouw te worden genomen.
Artikel 3 Wijze van benoeming, zittingsduur, schorsing en beëindiging van het
De leden van de cliëntenraad worden op voordracht van de cliëntenraad benoemd door het college. De cliëntenraad benoemt hiervoor een benoemingscommissie bestaande uit drie van zijn leden. Deze commissie doet aan het college een bindende voordracht. Het werk van de benoemingscommissie is vertrouwelijk.
Een lid van de cliëntenraad kan op grond van disfunctioneren en/of het schaden van de werkzaamheden van de cliëntenraad bij het college voorgedragen worden voor schorsing. Een dergelijk besluit dient door de cliëntenraad met 2/3 van de aanwezige stemmen te worden genomen en wordt binnen 48 uur schriftelijk en gemotiveerd aan het lid meegedeeld.
Artikel 4 Taken van het college
Het college vraagt over beleidsvoornemens van de gemeenteraad en het college via de ambtelijk secretaris advies aan de cliëntenraad op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.
Artikel 7 Taken en bevoegdheden van de secretaris
c. Ondersteunt de voorzitter bij overleg met ambtenaren, andere raden, werkgroepen
Artikel 8 Taken van de ambtelijk secretaris
1.Het college stelt een ambtenaar van de gemeente aan als ambtelijk secretaris om
te waarborgen dat de cliëntenraad in staat is zijn taken naar behoren te vervullen.
1.Voor het bijwonen van de vergadering van de cliëntenraad wordt, per vergadering, aan
cliënten die lid zijn van de cliëntenraad een presentiegeld toegekend.
Jaarlijks vóór 1 april brengt de cliëntenraad aan het college verslag uit van zijn activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbare budget.
De regering hecht sterk aan actieve betrokkenheid van burgers die met de Participatiewet te maken krijgen. Om een goede werking van de cliëntenraad te waarborgen worden de leden van de cliëntenraad ondersteund en gefaciliteerd door de gemeente.
Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan artikel 47 van de Participatiewet. Dit artikel draagt de gemeenteraad op bij verordening regels vast te stellen over de wijze waarop personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijke beleid.
Enkel die bepalingen die nadere toelichting behoeven worden hier behandeld.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting
Artikel 2 Samenstelling cliëntenraad
Het college streeft naar een evenwichtige samenstelling van de cliëntenraad. Dit betekent dat niet alleen uitkeringsgerechtigden en Wsw-gerechtigden participeren, maar ook dat vertegenwoordigers van belangenorganisaties, waaronder begrepen werknemersorganisaties en kerkelijke instellingen, bij de cliëntenraad worden betrokken. Vandaar dat in de verordening een bepaling is opgenomen die de afspiegeling van de individuele cliënten en cliëntenorganisaties dient te waarborgen. Door deze samenstelling mag ervan uit gegaan worden dat alle taken die de cliëntenraad toebedeeld heeft gekregen naar behoren kunnen worden uitgevoerd. Ten einde een organisatorisch overzichtelijk geheel te houden is het maximum aantal leden van de cliëntenraad beperkt tot negentien personen. Een evenredige vertegenwoordiging van bovengenoemde groepen in de cliëntenraad is daarom het uitgangspunt van deze verordening. Dit voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is. Dit uitgangspunt is in overeenstemming met het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap. De doelstelling van dit verdrag is het bevorderen, beschermen en waarborgen van het volledige genot door alle personen met een handicap van alle mensenrechten en fundamentele vrijheden op voet van gelijkheid en het bevorderen van de eerbiediging van hun inherente waardigheid.
Er is uitdrukkelijk voor gekozen om de cliëntenraad uit zijn midden de voorzitter en de secretaris te laten benoemen. Daarmee wordt gewaarborgd dat ook de voorzitter en secretaris voor en namens de benoemde doelgroep handelen.
Artikel 3 Wijze van benoeming, zittingsduur, schorsing en beëindiging van het Lidmaatschap
Gezien de speciale taak van de leden van de cliëntenraad, namelijk de advisering van het college, is benoeming door het college gewenst. De belangenorganisaties dragen rechtstreeks kandidaatleden voor aan de benoemingscommissie van de cliëntenraad. Het wen/en van cliënten voor de cliëntenraad vindt plaats via een advertentie in het plaatselijk huis-aan-huisblad. De benoemingscommissie van de cliëntenraad maakt een selectie uit de kandidaten die zich aanmelden.
Het spreekt voor zich dat cliënten en Wsw-gerechtigden die lid zijn van de cliëntenraad en het college moeten adviseren over belangrijke onderwerpen op het terrein van Sociale Zaken, zelf niet - al dan niet opzettelijk - in strijd met de wet mogen hebben gehandeld.
Benoeming geschiedt voor een termijn van drie jaar, met een mogelijke herbenoeming voor nog eens driejaar. Voor deze termijnen is gekozen teneinde zoveel mogelijk mensen de gelegenheid te bieden te kunnen participeren. Na een onderbreking van driejaar kunnen personen, die eerder deel uitmaakten van de cliëntenraad zich wederom beschikbaar stellen.
Indien een lid van de cliëntenraad de werkzaamheden van de cliëntenraad schaadt, niet dan wel niet behoorlijk functioneert, kan dat lid worden voorgedragen voor schorsing. Hiermee wordt voorkomen dat het naar behoren functioneren van de cliëntenraad en haar leden verder wordt geschaad.
Dit lid behoeft geen toelichting Artikel
Het college zal over beleidsvoornemens van de gemeenteraad en het college via de ambtelijk secretaris advies vragen aan de cliëntenraad op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit. Als de adviesaanvraag uiterlijk 14 dagen, voorafgaand aan de datum waarop het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen, wordt toegezonden aan de cliëntenraad, dan kan het advies van de cliëntenraad van wezenlijke invloed zijn op het door de gemeenteraad of het college te nemen besluit.
Artikel 5 Taken en bevoegdheden van de cliëntenraad
De cliëntenraad is bevoegd gevraagd en ongevraagd advies te geven over het te ontwikkelen beleid. Het advies wordt uiterlijk 10 dagen voordat het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen uitgebracht door toezending aan de betreffende beleidsafdeling.
Dit artikel regelt tevens uitdrukkelijk dat de cliëntenraad geen bevoegdheid heeft in individuele gevallen.
leder lid van de cliëntenraad is bevoegd agendapunten aan te dragen. Dit moet uiterlijk 10 dagen voorafgaand aan de vergadering gebeuren. De agendapunten moeten worden gezonden aan de ambtelijk secretaris of voorzitter.
Voor het overige behoeft dit artikel geen verdere toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 8 Taken van de ambtelijk secretaris
Op grond van artikel 47, onderdeel b, van de Participatiewet moet worden voorzien in ondersteuning om de cliëntenraad zijn rol effectief te kunnen laten vervullen. Om hierin te kunnen voorzien wordt een ambtelijk secretaris aan de cliëntenraad toegevoegd. Deze kan de communicatie tussen college en gemeenteraad enerzijds en de cliëntenraad anderzijds stroomlijnen.
De ambtelijk secretaris vormt de ambtelijke schakel tussen de gemeenteraad en het college en de cliëntenraad. Hij zal erop moeten toezien dat alle partijen informatie tijdig ontvangen of verstrekken, zodat alle partijen hun taak effectief kunnen vervullen. Doordat de ambtelijk secretaris (mede) is belast met de agendering en verslaglegging kan hij en/oor waken dat alle partijen naar evenredigheid aan bod komen. De ambtelijk secretaris verzendt de uitnodigingen aan de leden uiterlijk 7 dagen voordat de vergadering plaatsvindt.
Het budget is ter vrije besteding van de cliëntenraad. Ten laste hien/an kunnen onder meer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging en organisatiekosten (tweede lid). Deze kosten kunnen uitsluitend ten laste van het budget worden gebracht indien deze zijn beoordeeld en goedgekeurd door het college. Het ligt voor de hand dat het college dit beoordeelt voordat de kosten worden gemaakt. De cliëntenraad zal daarom vooraf om goedkeuring moeten vragen.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
De cliëntenraad stelt jaarlijks vóór 1 april een jaarverslag op. Ook moet de cliëntenraad jaarlijks achteraf verantwoording afleggen over de besteding van de middelen.
Artikel 12 Nadere regelgeving en geschillen
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting
Artikel 13 Inwerkingtreding en intrekken oude verordening