Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Krimpen aan den IJssel

Mandaatregeling Afdeling Samenleving 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Krimpen aan den IJssel
Officiële naam regelingMandaatregeling Afdeling Samenleving 2015
CiteertitelMandaatregeling Afdeling Samenleving 2015
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201504-06-2016Onbekend

17-03-2015

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

AFDELING SAMENLEVING

KRIMPEN AAN DEN IJSSEL

MANDAATREGELING 2015

Burgemeester en wethouders van Krimpen aan den IJssel,

Gelet op de Mandaatregeling Sector Samenleving 2013,

Gelet op de artikelen 75, tweede lid, 105 en 168 van de Gemeentewet en de afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb),

Overwegende dat het wenselijk is om wegens organisatieontwikkelingen (uitvoering nieuwe dienstverleningsconcept, administratieve lastenverlichting en het neerleggen van de verantwoordelijkheid lager in de organisatie) en gewijzigde wet- en regelgeving over te gaan tot actualisering hiervan,

besluiten vast te stellen de volgende:

Mandaatregeling 2015

Algemeen Mandaat

Artikel 1 Mandaatverlening en reikwijdte mandaat

  • 1. Aan de directeur van de afdeling Samenleving (hierna te noemen directeur) wordt de bevoegdheid verleend om in naam van het college van B&W besluiten te nemen;

  • 2. De besluiten waarvoor mandaat wordt verleend, staan vermeld op de bij deze mandaatregeling behoren Mandatenlijst (zie bijlage). Deze lijst wordt periodiek geactualiseerd;

  • 3. Het mandaat houdt zowel een beslissings- als een ondertekeningsmandaat in;

  • 4. De directeur is tevens bevoegd tot het afdoen, voeren en ondertekenen van algemene correspondentie ter voorbereiding en afwikkeling van gemandateerde bevoegdheden en ter verkrijging dan wel ter uitwisseling van feitelijke routinematige informatie.

    Artikel 2 Beperkingen van mandaatregeling

    De in artikel 1 genoemde mandaatregeling geldt niet voor:

    • ·

      het vaststellen van algemene beleidsregels;

    • ·

      het nemen van besluiten op bezwaarschriften;

    • ·

      het instellen van beroep.

    Artikel 3 Beheersbesluiten inzake inrichting administratieve organisatie

    De directeur wordt tevens gemandateerd tot het nemen van beheersbesluiten inzake de Wmo, de Jeugdwet, de Leerplichtwet, het leerlingenvervoer en de regeling Gehandicaptenparkeerkaarten, evenals het nemen van besluiten m.b.t. de inrichting van de administratieve organisatie, als bedoeld in de bovengenoemde wetten en regelingen, met inbegrip van:

    • ·

      de interne controle;

    • ·

      privacybescherming;

    • ·

      samenwerking met en inkoop bij relaties in het kader van bovengenoemde wetten en regelingen en andere externe ketenpartners (o.a. zorgaanbieders, Zorgkantoor, CIZ, CAK, de SVB en de GGD);

    • ·

      overige wettelijke beheersverplichtingen.

    Artikel 4 Beschikbaar budget

    De mandaatregeling blijft beperkt tot besluitvorming binnen het beschikbaar budget volgens daartoe door burgemeester en wethouders te stellen regels.

    Artikel 5 Ondermandaat

    • 1.

      De gemandateerde bevoegdheden worden bij afwezigheid van de directeur op grond van ondermandaat uitgeoefend door de teamleiders van de afdeling Samenleving (zie bijgevoegd organisatieschema). Overige correspondentie (zijnde geen formele besluitvorming), wordt door de verantwoordelijk medewerker of een daartoe aangewezen plaatsvervanger verzorgd. De directeur draagt zorg voor een verantwoorde functiescheiding;

    • 2.

      Uit oogpunt van een zorgvuldig beheer kunnen gemandateerde bevoegdheden op grond van ondermandaat tevens worden uitgeoefend door de in artikel 3 genoemde organisaties alsmede organisaties belast met uitvoering op terreinen genoemd in de Mandatenlijst (zie bijgevoegde mandaatlijst), mits jaarlijks verantwoording wordt afgelegd aan de directeur;

    • 3.

      De directeur van de afdeling Samenleving is bevoegd zijn hierboven genoemde mandaat over te dragen aan de teamleider, de kwaliteitsmedewerker, de juridisch adviseurs, de procesregiseurs, de consulenten sociaal domein en de medewerkers administratie.

    • 4.

      De procesregisseurs te machtigen namens het college machtigingen in te dienen conform het bepaalde in artikel 6.1.8. lid 1 van de Jeugdwet.

    Artikel 6 Gemeentelijke tarieven

    De mandaatregeling geldt niet voor de vaststelling van gemeentelijke tarieven.

    Artikel 7 Inlichtingenplicht

    De directeur is verplicht om de portefeuillehouder te informeren over:

    • ·

      door de portefeuillehouder relevant geachte bedrijfsinformatie;

    • ·

      een klacht en het onderzoek daar naar.

    Artikel 8 Verantwoording

    De financiële verantwoording van de mandaatverlening is geregeld in de financiële verordening.

    Procesmandaat

    Artikel 9 Instellen van bezwaar en beroep

    Op voorstel van de directeur Samenleving besluit het college in voorkomende gevallen tot het instellen van bezwaar en beroep in het kader van bestuursgeschillen inzake toepassing van de sociale zekerheid, Jeugdwet, maatschappelijke dienstverlening, maatschappelijke ondersteuning e.d.

    Artikel 10 Optreden in rechte

    De directeur wordt gemachtigd om in de gevallen waarop het Delegatiebesluit procesbevoegdheden ziet, namens burgemeester en wethouders in rechte op te treden in geschillen met toepassing van de Algemene wet bestuursrecht (bestuursgeschillen), althans bezwaar- en beroepsprocedures af te wikkelen in het kader van de Jeugdwet, de Leerplichtwet, wet op de schuldhulpverlening en andere sociale wetgeving, evenals Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) , gemeentelijke subsidieregelingen en de overige terreinen waarop de Mandaatregeling 2015 van toepassing is, om voor en namens de gemeente alle handelingen te verrichten, welke de lasthebber noodzakelijk, nuttig of wenselijk voorkomen, alsmede in het algemeen datgene te verrichten wat zij zelf aanwezig zijnde, zouden mogen, moeten of kunnen doen. De directeur is tevens bevoegd ondermandaat te verlenen.

    Inwerkingtreding

    Artikel 11 Werkingsduur

    Deze regeling geldt voor onbepaalde tijd en treedt in werking met ingang van 1 januari 2015, met intrekking van de Mandaatregeling Samenleving 2013.

    Krimpen aan den IJssel, 17 maart 2015

    Burgemeester en wethouders van Krimpen aan den IJssel,

    De secretaris, De burgemeester,

    Organisatieschema Afdeling Samenleving

    Overzicht per 1 januari 2015

    Uitwerking Mandaat en Ondermandaat afdeling Samenleving

    NummerOnderwerpWettelijke bepalingMandaatOndermandaat
    1AanvullingsfondsGéén; betreft een noodfonds voor individuele gevallen waarin wet en gemeentelijke kaders niet voorzienDirecteur SamenlevingTeamleider
    2Individuele jeugdhulp en specialistisch voorzieningen Jeugdwet Jeugdwet Artikel 2.3, 8.1.1. artikel 8.1.4 Verordening maatschappelijke voorzieningen en verordening jeugdhulpDirecteur SamenlevingDe medewerkers genoemd in artikel 5 lid 3
    2Verzoek tot onderzoek bij de raad voor de kinderbescherming over maatregel met betrekking tot gezag over minderjarigeJeugdwet Artikel 2.4Directeur SamenlevingDe procesregisseurs
    3Machtiging UithuisplaatsingArtikel I:265b lid 2 van het Burgerlijk Wetboek en artikel 2.3, eerste lid van de JeugdwetDirecteur SamenlevingTeamleider
    4Bij treffen individuele voorziening zo nodig overleg voeren met bevoegd gezag van een school Artikel 2.7 lid 1Directeur SamenlevingDe medewerkers genoemd in artikel 5 lid 3
    5Aanwijzing door het college van een jeugdhulpaanbieder die verzoek tot onderzoek bij de Raad voor de Kinderbescherming kan doen Artikel 3.1Directeur SamenlevingTeamleider
    6Aanvragen machtiging conform artikel 6.1.8. lid 1 van de JeugdwetArtikel 6. 1.2. lid 1 juncto artikel 6.1.8. lid 1 van de JeugdwetDirecteur SamenlevingDe procesregisseurs
    7Vaststelling en toetsing van procedures. Opleggen hersteltermijnen etc. Afhandeling van klacht Besluit dwangsom bij termijnoverschrijdingAlgemene wet bestuursrecht (Awb)Directeur SamenlevingTeamleider
    8Wet SUWIWet SUWIDirecteur SamenlevingTeamleider
    9WSWWSWDirecteur SamenlevingTeamleider
    10Wet KinderopvangWet Kinderopvang Verordening Ruimte- en inrichtingseisen peuterspeelzalen Krimpen aan den IJssel 2011Directeur SamenlevingTeamleider
    11WoonruimtezakenVerordening WoonruimtezakenDirecteur SamenlevingDe medewerkers genoemd in artikel 5 lid 3
    12VolwasseneneducatieWet educatie en beroepsonderwijs Wet participatiebudgetDirecteur SamenlevingTeamleider
    13MaatwerkvoorzieningenWmoDirecteur SamenlevingMedewerkers genoemd in artikel 5 lid 3
    14Leerlingenvervoer Inclusief: Voorbereiden en aangaan van contracten aangepast leerlingenvervoer.Verordening Leerlingenvervoer Wet Primair Onderwijs Wet voortgezet Onderwijs. Wet op de expertise centraDirecteur SamenlevingMedewerkers genoemd in artikel 5 lid 3
    15Onderwijshuisvesting Het betreft de volgende onderdelen: Het houden van aanbestedingen, voeren van prijsonderhandelingen. Het gunnen van werken die zijn aanbesteed. Vandalisme Spoedeisende zaken Voorbereidende werkzaamhedenHuisvestingsverordening onderwijs Hoofdstuk 3 verordening Dit betreft de volgende artikelen uit de verordening: 5 lid 2, 7 lid 3, 9 lid 1 en 2, 10 lid 4 en 7, 15. Artikel 25 lid 4.Directeur Samenleving Teamleider Teamleider TeamleiderTeamleider Hiërarchisch verantwoordelijk medewerker Hiërarchisch verantwoordelijk medewerker Hiërarchisch verantwoordelijk medewerker
    16LeerplichtLeerplichtwet Dit betreft de volgende artikelen: 2, 3a, 3b, 4a, 4c, 5 onder a, b en c, 5a, 11g, 15, 19, 21, 22 lid 4 en 27Teamleider Leerplichtambtenaar
    NummerOnderwerpWettelijke bepalingMandaatOndermandaat
    17Subsidies Dit betreft een viertal subsidiesoorten: 1.Budgetsubsidies 2.Erkenningssubsidies 3.Projectsubsidies < € 1.500,00 > € 1.500,00 4.Investeringssubsidies Bevoorschotting Het verstrekken van informatie over het gemeentelijk subsidiebeleid en subsidiemogelijkheden. Het verstrekken van informatie over gesubsidieerde instellingen aan derden Het indienen van de aanvragen en van de declaraties voor rijksbijdragen, alsmede bijdragen andere overheden en derdenAlgemene Subsidie Verordening 2012College College Directeur Samenleving College College Directeur Samenleving Teamleider Teamleider TeamleiderTeamleider Teamleider Hiërarchisch verantwoordelijk medewerker Hiërarchisch verantwoordelijk medewerker Hiërarchisch verantwoordelijk medewerker
    18Informatievoorziening aan burgers en instellingen zonder financiële risico’s. Ook opvragen van informatie bij instanties c.q. derden.GéénTeamleiderHiërarchisch verantwoordelijk medewerker
    19Besluiten in het kader van het muziekonderwijsVerordening regelende de tarieven voor de gemeentelijke muziekschool Krimpen aan den IJssel 2012Directeur Samenleving Directeur Muziekschool
    NummerOnderwerpWettelijke basisMandaatOndermandaat
    20AntidiscriminatiebeleidWet gemeentelijke antidiscriminatievoorziening VerordeningDirecteur SamenlevingTeamleider
    21Kunst en Cultuur Advies wordt gevraagd aan de werkgroep kunstzaken over de volgende zaken: Aankoop van kunstvoorwerpen t.b.v. uitleen Verhuur van kunstwerken t.b.v. uitleen Opstellen van vacature voor een nieuw lid van de werkgroep kunstzaken Het beslissen over de vernieuwing, verplaatsing, afbraak of onderhoud van beeldende kunstobjecten die vallen onder verantwoordelijkheid van de gemeente.Regeling werkgroep kunstzakenTeamleider Teamleider Directeur Samenleving Directeur SamenlevingHiërarchisch verantwoordelijk medewerker Hiërarchisch verantwoordelijk medewerker Teamleider Teamleider
    22Verhuur en ingebruikgeving sportaccommodaties, zwembad en de Tuyter.(uitvoering van) Tarievenbesluit gemeentelijke sportaccommodaties en de TuyterManager accommodatiesHiërarchisch verantwoordelijk medewerker
    23Opvragen offertes/inkoop dienstenKadernota professioneel en duurzaam inkopenDirecteur SamenlevingTeamleider