Organisatie | Waterschap De Dommel |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Budgethoudersregeling waterschap De Dommel 2009 |
Citeertitel | Budgethoudersregeling 2009 |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuur en waterschappen |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-03-2015 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 03-03-2015 Waterschapsblad, 24-03-2015 | Onbekend. |
Het dagelijks bestuur van het Waterschap De Dommel;
- dat het dagelijks bestuur een kaderstellende, richtinggevende en toetsende rol in de dagelijkse bedrijfsvoering heeft;
- dat de ambtelijke organisatie belast is met de bedrijfsvoering waarin de beleidsvoorbereiding is begrepen;
- dat een van de uitgangspunten van de bedrijfsvoering is om verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie neer te leggen;
- dat door wijzigingen in de organisatiestructuur en de organisatieregeling van het waterschap het wenselijk is over te gaan tot herijking van de Regeling Budgethouders 2009;
- dat met het oog op een efficiënte werking ervan het gewenst is regels omtrent de wijze waarop met dit budgethouderschap gewerkt wordt te wijzigen;
- dat het gebruik van het budget plaatsvindt met inachtneming van het algemeen belang, het vastgestelde integriteitsbeleid (en ander ter zake relevant beleid) en handelend zoals in het maatschappelijk verkeer betamelijk wordt geacht.
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
projectleider: functionaris die verantwoordelijk is voor en stuurt op het behalen van de resultaten van het (de) aan hem toebedeelde project(en) overeenkomstig de bij het waterschap gebruikelijke systematiek. De projectleider is houder van het projectbudget wanneer dit in de projectopdracht is geregeld.
Artikel 2. Budgethouderschap dagelijks bestuur
Bij de vaststelling van de Beleidsbegroting kent het algemeen bestuur budget toe aan het dagelijks bestuur en draagt de daarbij horende bevoegdheden over aan het dagelijks bestuur.
Artikel 3. Toekenning budgethouderschap ambtelijke organisatie
met inachtneming van de kaders zoals gesteld in deze regeling.
Artikel 5. Verantwoordelijkheden van de budgethouder
De budgethouder is verantwoordelijk voor het opstellen van een raming, de bewaking van de uitgaven/inkomsten en het afleggen van verantwoording over:
Artikel 6. Bevoegdheden en verplichtingen van de budgethouder
1.Bij het uitvoeren van het budgethouderschap hebben de budgethouders de volgende bevoegdheden en verplichtingen:
in overleg met de naast hogere verantwoordelijke kan de budgethouder een overschrijding bij de financiële middelen van het ene budget compenseren met een onderschrijding bij de financiële middelen van het andere budget. Budgetcompensatie vindt primair plaats binnen het beheerproduct. Uitgesloten van budgetcompensatie zijn het aanwenden van (eventuele meevallers) opbrengsten (extra bijdragen van derden of subsidie-uitkeringen) voor dekking van kosten zoals kapitaallasten, personeelslasten en de post voor onvoorzien;
Artikel 10. Eigen verantwoordelijkheid budgethouder
Om de budgethouder ten volle te kunnen aanspreken op zijn eigen verantwoordelijkheid voor het toegekende budget, zal een hogere budgethouder/functionaris zich onthouden van het aangaan van verplichtingen zonder toestemming van de betrokken (lagere) budgethouder.
Artikel 11. Afwezigheid budgethouder
Bij afwezigheid van de budgethouder en diens waarnemer(s) worden de bevoegdheden uitgeoefend door de naast hogere budgethouder.
De Budgethoudersregeling dient in samenhang te worden gelezen met de organisatie-regeling 2015, Ambtelijke bevoegdhedenregeling 2009 en de Procuratieboom, een bijlage bij deze Budgethoudersregeling.
In de Ambtelijke bevoegdhedenregeling worden de bevoegdheden die bij of krachtens de wet toekomen aan het dagelijks bestuur en de watergraaf, gemandateerd aan de secretaris-directeur. De regeling kent vervolgens aan de secretaris-directeur de bevoegdheid toe om van de aan hem gemandateerde bevoegdheden ondermandaat te verlenen. Een besluit tot ondermandaat wordt opgenomen in een register om daarmee inzicht te geven in wie waartoe bevoegd is.
De Ambtelijke bevoegdhedenregeling met inbegrip van het register en deze Budgethoudersregeling, vormen de grondslag voor de bevoegdheden van budgethouders.
De Budgethoudersregeling wijst op productniveau aan wie budgethouder is, bijvoorbeeld een programmaeigenaar, een procesmanager, een (gemandateerd) opdrachtgever (?) of een projectleider. De Procuratieboom geeft per product een concrete invulling.
Hierna volgt een toelichting per artikel.
Artikel 4. Aanwijzing budgethouders
De exploitatiebudgetten en investeringskredieten worden door het algemeen bestuur ter beschikking gesteld aan het dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur regelt in deze budgethoudersregeling aan welke functionaris zij een budget toekent en welke bevoegdheden horen bij het beheren van een budget. Toekenning van exploitatiebudgetten vindt dus rechtstreeks plaats middels deze regeling en niet via een afzonderlijk mandaatbesluit.
Voor het programma, een optelling van diverse beleidsproducten, is de programmaeigenaar via deze regeling budgethouder.
Voor het beleidsproduct, een optelling van diverse beheerproducten, is via deze regeling de procesmanager van de beheerproducten budgethouder. Het budget voor de beleidsproducten gaat dus via de programma’s c.q. de programmaeigenaren naar de procesmanagers. De procesmanagers leggen derhalve over de budgetten verantwoording af aan de programma-eigenaar waarin het resultaat van het beleidsproduct qua doelbereik een bijdrage levert.
In de praktijk kan het voorkomen dat, afhankelijk van de organisatiestructuur, er voor beheer- en beleidsproducten een gedeelde verantwoordelijkheid is. De programmaeigenaar kan indien nodig hiervoor één budgethouder voor het beheer- en beleidsproduct aanwijzen.
Voor investeringen die vallen onder het programma is via deze regeling de programmaeigenaar budgethouder.
Voor het investeringsproject, dit is het enige boekingsniveau, wordt door de opdrachtgever zijn de programmaeigenaar, procesmanager of de gemandateerde opdrachtgever de houder van het projectbudget aangewezen.
Bij de aanwijzing van budgethouders voor investeringsprojecten dient onderscheid gemaakt te worden tussen investeringen die bijdragen aan de doelen van de programma’s en die gedekt kunnen worden door de kredieten zoals voor de programma’s beschikbaar zijn gesteld en investeringen die niet vallen binnen of gedekt kunnen worden uit de programma’s.
Voor het programma geldt dat het algemeen bestuur gelijktijdig met het vaststellen van de begroting de kredieten van het programma (doelen en financiële ruimte) vaststelt. Budgethouders kunnen pas over de investeringen beschikken nadat door het dagelijks bestuur de kredieten beschikbaar zijn gesteld.
Voor de overige investeringen (niet vallende onder het programma) zal een afzonderlijke kredietaanvraag moeten worden ingediend (via het portefeuillehoudersoverleg en dagelijks bestuur) bij het algemeen bestuur. Na beschikbaar stellen van het krediet stelt de programmaeigenaar, procesmanager of de gemandateerde opdrachtgever het projectbudget beschikbaar aan de projectleider. Onderdeel van de kredietaanvraag zal de dekking van het krediet zijn.
Van belang is dat de besluitvorming omtrent de toegewezen kredieten ter registratie langs het proces beheren Financiën gaat .
Artikel 6. verantwoordelijkheden
De budgethouder is bij het “ramen” (begroten) verantwoordelijk voor de opgaaf van kosten en opbrengsten, de opgaaf van de inzet van uren en een opgaaf van investeringsprojecten.
De budgethouder is bij het “bewaken” en “afleggen van verantwoording” van het budget verantwoordelijk voor de uitgaven / inkomsten, waarbij een relatie met de resultaten en de voortgang van de realisatie van de resultaten wordt gelegd. .