Organisatie | Borne |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Winkeltijdenverordening gemeente Borne 2015 |
Citeertitel | Winkeltijdenverordening gemeente Borne 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-06-2015 | Nieuwe regeling | 04-06-2015 | 15INT00996 |
Artikel 5. Intrekken of wijzigen ontheffing
Het college kan een ontheffing intrekken of wijzigen als:
Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast de door het college aangewezen toezichthouders.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 2015,
De voorzitter R.G. Welten,
De griffier S. Morsink.
Op 28 mei 2013 heeft de Eerste Kamer ingestemd met een initiatief Winkeltijdenwet tot wijziging van de Winkeltijdenwet. Deze Winkeltijdenwetswijziging is op 1 juli 2013 in werking treden. Op grond van de gewijzigde Winkeltijdenwet blijven de Winkeltijdenwettelijke verboden om winkels op zon-, feestdagen en op werkdagen voor 6 uur en na 22 uur open te stellen, op zichzelf bestaan. Gemeenten kunnen sinds de Winkeltijdenwetswijziging echter zelf bepalen of – en in hoeverre – zij vrijstelling of ontheffing verlenen van deze verboden. De uitzonderingsbepalingen daarvoor uit de vorige Winkeltijdenwet, zoals de toerismebepaling en de avondwinkelbepaling, zijn namelijk komen te vervallen. De met betrekking tot deze verordening meest relevante bepalingen van de Winkeltijdenwet, de artikelen 2 en 3, luiden na de wijziging van de Winkeltijdenwet als volgt:
1. Het is verboden een winkel voor het publiek geopend te hebben:
2. op Nieuwjaarsdag, op Goede Vrijdag na 19 uur, op tweede Paasdag, op Hemelvaartsdag,op tweede Pinksterdag, op 24 december na 19 uur, op eerste en tweede Kerstdag en op 4 mei na 19 uur;
3. op werkdagen voor 6 uur en na 22 uur. 2. Het is voorts verboden op de in het eerste lid bedoelde dagen en tijden in de uitoefening van een bedrijf, anders dan in een winkel, goederen te koop aan te bieden of te verkopen aan en in rechtstreekse aanraking met particulieren.
1. De gemeenteraad kan bij verordening vrijstelling verlenen van de in artikel 2 vervatte verboden.
2. De gemeenteraad kan bij verordening aan het college de bevoegdheid verlenen om in de gevallen, in de verordening aan te wijzen, en met inachtneming van de daarin gestelde regels op daartoe strekkend verzoek ontheffing van de in het eerste lid bedoelde verboden te verlenen.
3. De vrijstellingen en ontheffingen kunnen onder beperkingen worden verleend. Aan de vrijstellingen en ontheffingen kunnen voorschriften worden verbonden.
De bevoegdheid van gemeenten wordt zo ruim dat zowel algehele handhaving van de verboden als het volledig terzijde stellen daarvan tot de mogelijkheden behoort. Hetzelfde geldt voor alle opties die daartussen zitten. De beperkingen voor het gemeentelijk beleid – en de gemeentelijke regels – voor de zondags- en avondopenstelling kunnen alleen nog gevonden worden in het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet (de daarin opgenomen vrijstellingen gelden zondermeer) en ander hoger recht. Met betrekking tot dat laatste zijn, zoals hieronder uiteengezet zal worden, met name de algemene beginselen van behoorlijk bestuur van belang, vooral waar deze een zorgvuldige belangenafweging voorschrijven.
Voor de omschrijving van het begrip feestdagen is aansluiting gezocht bij artikel 2 van de Winkeltijdenwet.
Artikel 2 Algemene vrijstelling voor zon- en feestdagen
Voor zon- en feestdagen geldt in principe een verplichte sluiting. De raad kan vrijstelling verlenen van dit verbod. In deze verordening geeft de raad een algemene vrijstelling voor koopzondagen op de reguliere zondagen en feestdagen met uitzondering van Nieuwjaarsdag, eerste Paasdag, eerste Pinksterdag en eerste Kerstdag. Op grond van artikel 3 lid 3 van de Winkeltijdenwet kunnen aan de vrijstelling voorschriften en beperkingen worden verbonden om op zondag open te zijn. In het tweede lid geeft de raad de bevoegdheid tot het geven van voorschriften en beperkingen aan het college. Een voorbeeld van het geven van voorschriften en beperkingen kan zijn om de overlast zoveel mogelijk te beperken.
Artikel 3 Ontheffingen voor zon- en feestdagen of werkdagen
Het college kan ontheffing op aanvraag verlenen van de verboden als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Winkeltijdenwet voor een openstelling van tijdelijke aard op werkdagen tussen 22.00 uur en 06.00 uur, op zondagen en feestdagen tussen 0.00 uur en 08.00 uur en 20.00 uur en 24.00 uur, op Nieuwjaarsdag, eerste Paasdag, eerste Pinksterdag en eerste Kerstdag.
Per geval dient de afweging te worden gemaakt of de gewenste openstelling zich verhoudt met de belangen van de woon- en leefomgeving en de openbare orde. Aan de ontheffing kunnen beperkingen en voorschriften worden verbonden.
Artikel 4 Beslistermijn ontheffing
Op de behandeling van verzoeken om ontheffing ter uitvoering van deze verordening is de Algemene wet bestuursrecht (Awb) van toepassing.
Tegen besluiten op grond van deze verordening kan op grond van de wet beroep worden ingesteld bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb), nadat eerst op grond van de Awb bezwaar is gemaakt bij het college.
Artikel 7 Intrekking oude verordening en overgangsrecht
In dit artikel wordt de intrekking van de voorgaande Winkeltijdenverordening geregeld. De Winkeltijdenwet kent geen overgangsregeling. In de verordening is een overgangsbepaling opgenomen bedoeld voor de ontheffingen en vrijstellingen die verleend zijn op grond van de Winkeltijdenverordening 2005 en de Verordening inzake de winkeltijden, vastgesteld op 19 december 1996. Deze bepaling bepaald dat deze verleende ontheffingen en vrijstellingen komen vervallen bij inwerkingtreding van deze verordening. Door het opnemen van de algemene vrijstelling voor openstelling van winkels op zondag is in beginsel een individuele ontheffing en vrijstelling niet meer nodig.