Organisatie | Geldrop-Mierlo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, de aanwijzing van locaties voor het trouwen, kosteloos trouwen, het maken van een trouwafspraak en het annuleren hiervan en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand. |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand |
Vastgesteld door | gemandateerde functionaris |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Reglement burgerlijke stand |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-08-2014 | Nieuwe regeling | 11-08-2014 Middenstandsbelangen, 20-08-2014 | Onbekend |
Het college van de gemeente Geldrop-Mierlo:
gelet op het bepaalde in Titel 4, Afdelingen 1 en 4 boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand, de Gemeentewet artikel 108 jo. 147 en 156, de Wet Rechten Burgerlijke Stand artikel 5, het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken en het Bouwbesluit;
het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, de aanwijzing van locaties voor het trouwen, kosteloos trouwen, het maken van een trouwafspraak en het annuleren hiervan en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.
Artikel 5. Aanwijzing gemeentehuis
De regels waaraan voldaan moet worden om het schriftelijke verzoek voor het (eenmalig) aanwijzen van een gemeentehuis voor het trouwen in te kunnen willigen zijn:
Bij behandeling van het verzoek tot aanwijzing van een gemeentehuis worden eenmalig extra leges in rekening gebracht voor de uitvoering van de werkzaamheden in verband hiermee, ook indien het verzoek wordt afgewezen. Deze leges worden bij legesbesluit vastgesteld. Dit bedrag zal bovenop de in het legesbesluit opgenomen leges voor het trouwen in rekening worden gebracht.
Voldaan te hebben aan de eis van verplichte melding indien in de betreffende locatie 50 personen of meer aanwezig zullen zijn. De HORECA is hiervan vrijgesteld (Indien er meer dan 50 personen aanwezig zijn bij een huwelijksvoltrekking op een aangewezen locatie, dient 4 weken voor de plechtigheid een melding hiervan gedaan te worden bij de Afdeling Bestuurszaken en Veiligheid van de gemeente);
De gemeente is niet aansprakelijk voor de door partijen geleden schade, hoe ook genaamd, als gevolg van of in verband met het gebruik van de aangewezen locatie. De partijen vrijwaren de gemeente van aanspraken op vergoeding van schade die is ontstaan als gevolg van of in verband met het gebruik door partijen van de aangewezen locatie.
Artikel 7. Afspraken kosteloos trouwen
Bij toepassing van lid 1, zijn de navolgende criteria van toepassing:
Tijdens de kosteloze ceremonie zal invulling worden gegeven aan het wettelijke recht om te kunnen trouwen dan wel een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Dit betekent dat het recht zich beperkt tot het opmaken van de akte en het geven van het “jawoord” bij een huwelijk en het tekenen van de akte bij een geregistreerd partnerschap
Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, voor publiek beperkt geopend zijn op de in artikel 2 genoemde ambtenaren te bepalen wijze, in overleg met de in artikel 6 genoemde ambtenaren, na voorafgaande bekendmaking van de te bepalen uren.
Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan de in artikel 6 genoemde ambtenaren worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.
OVEREENKOMST AANWIJZING VASTE HUWELIJKSLOCATIE VOOR HET VOLTREKKEN VAN EEN HUWELIJK DAN WEL HET REGISTREREN VAN EEN PARTNERSCHAP BINNEN DE GEMEENTE GELDROP-MIERLO
Definitie: In deze overeenkomst wordt bedoeld met “ trouwen”: het sluiten van een huwelijk of het registreren van een partnerschap
a.(naam beheerder/eigenaar)……… hierna te noemen “beheerder”
b.De gemeente Geldrop-Mierlo, rechtsgeldig vertegenwoordigd door het Hoofd Publiekszaken, hierna te noemen: “de gemeente”,
verklaren te zijn overeengekomen:
Stelt de beheerder vanaf ondertekening van deze overeenkomstaan de gemeente gratis ter beschikking, de in bijlage 1 omschreven ruimte(n) voor een periode van één jaar en verleent de gemeente toestemming om deze ruimte(n) te gebruiken voor het trouwen. Na het verloop van één jaar na ondertekening van deze overeenkomst zal een evaluatie plaatsvinden, waarna op basis van de bevindingen deze overeenkomst al dan niet stilzwijgend zal worden verlengd.
Partijen stellen zich bij de beheerder van de locatie eerst op de hoogte of trouwen op het door hen gewenste tijdstip en de dag kan plaatsvinden. Daarna dienen partijen dit vast te leggen bij de Afdeling Publiekszaken, cluster Inwoners van de gemeente. De beschikbaarheid binnen de agenda van de gemeente is hierbij leidend.
_______________________________________ _______________________________________
Medeondertekening Huwelijkspartners / Partners:
_______________________________________ _______________________________________
OVEREENKOMST AANWIJZING HUWELIJKSLOCATIE VOOR ÉÉN DAG VOOR HET VOLTREKKEN VAN EEN HUWELIJK DAN WEL HET REGISTREREN VAN EEN PARTNERSCHAP BINNEN DE GEMEENTE GELDROP-MIERLO
Definitie: In deze overeenkomst wordt bedoeld met “ trouwen”: het sluiten van een huwelijk of het registreren van een partnerschap
c.(naam beheerder/eigenaar)……… hierna te noemen “beheerder”
d.De gemeente Geldrop-Mierlo, rechtsgeldig vertegenwoordigd door het Hoofd Publiekszaken, hierna te noemen: “de gemeente”,
verklaren te zijn overeengekomen:
Geslachtsnaam en voorletters :_________________________________________________________
Geboortedatum :_________________________________________________________
Geslachtsnaam en voorletters :__________________________________________________________
Geboortedatum :__________________________________________________________
Partijen stellen zich bij de beheerder van de locatie eerst op de hoogte of trouwen op het door hen gewenste tijdstip en dag kan plaatsvinden. Daarna dienen partijen dit vast te leggen bij de Afdeling Publiekszaken, cluster Inwoners van de gemeente. De beschikbaarheid binnen de agenda van de gemeente is hierbij leidend.
_______________________________________ _______________________________________
Medeondertekening Huwelijkspartners / Partners:
_______________________________________ _______________________________________
TOELICHTING OP HET REGLEMENT BURGELIJKE STAND
In dit artikel zijn de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Met name het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 16, titel 4, boek 1, Burgerlijk Wetboek).
Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende voorwaarden:
Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende voorwaarden:
Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.
In dit artikel is bepaald welke (buitengewone) ambtenaren in de gemeente benoemd kunnen worden (artikel 16, titel 4, boek 1 Burgerlijk Wetboek).
Met lid 1 is bepaald dat de gemeente beschikt over ambtenaren van de burgerlijke stand die in dienst zijn van de gemeente. Dit lid biedt tevens de mogelijkheid om een nadere beperking vast te stellen dat alleen ambtenaren worden benoemd tot ambtenaar van de burgerlijke stand die werkzaam zijn bij een bepaalde afdeling (bijvoorbeeld de afdeling Publiekszaken). Deze beperking is optioneel.
Met lid 2 is bepaald dat er ambtenaren van de burgerlijke stand benoemd kunnen worden die als zodanig zijn benoemd bij een andere gemeente in Nederland. Deze ambtenaren moeten tevens worden benoemd door het college van de gemeente waar de ambtenaar zijn werkzaamheden als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand gaat verrichten. Zo kan bijvoorbeeld in een noodgeval adequaat een beroep op de buurgemeenten worden gedaan.
Met lid 4. is bepaald dat de gemeente (buitengewone) ambtenaren van de burgerlijke stand kan benoemen. Deze personen moeten in dienst zijn bij de eigen of een andere gemeente. Ieder persoon kan door het college worden benoemd tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. Zij worden enkel belast met de taken genoemd in artikel 16a, lid 2 Boek 1, titel IV BW.
In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden benoemd (artikel 16, titel 4, boek 1, Burgerlijk Wetboek).
Met lid 1 is bepaald dat een ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode kan worden benoemd. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente of van een andere gemeente. Tevens bestaat de mogelijkheid om een andere maximale benoemingsperiode op te nemen zoals de tijd dat de ambtenaar in dienst is bij een bepaalde afdeling of een tijdsperiode van bijvoorbeeld één dag. De periodes kunnen per individueel geval in het benoemingsbesluit van het college worden bepaald of collectief in dit lid. Gekozen is voor de collectieve oplossing.
Met lid 2 is bepaald dat een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt benoemd. Deze periode kan individueel in het benoemingsbesluit worden bepaald.
De maximale benoemingsperiode is tot het zeventigste levensjaar. Een benoeming voor één dag is mogelijk.
Met lid 3 is bepaald aan welke voorwaarden een te benoemen (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand moet voldoen om benoemd te kunnen worden voor een bepaald tijdvak, met name voor zogenaamde ‘eendagsbabsen’.
In dit artikel is bepaald waar de trouwambtenaar zijn werkzaamheden moet verrichten (artikel 1. Besluit burgerlijke stand 1994).
De werkzaamheden moeten in het gemeentehuis (of een daartoe door het college aangewezen andere locatie) worden verricht. Slechts indien er gewichtige redenen bestaan, te bepalen door de ambtenaar van de burgerlijke stand, mag de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden elders binnen de gemeente verrichten. Deze uitzonderingsbepaling geldt niet voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.
Artikel 5. Aanwijzing gemeentehuis
Met lid 1 is bepaald dat het college van burgemeester en wethouders bevoegd is tot aanwijzing van een gemeentehuis en dat deze bevoegdheid is gemandateerd aan het Afdelingshoofd Publiekszaken. En aangezien er geen verbod is op doormandatering, is dit voorbehouden aan de Senior Klantmanager Publiekszaken.
Met lid 2 is bepaald dat op een (tijdelijk) gekozen locatie om te trouwen niet kosteloos kan plaatsvinden. In lid 3, a tot en met h, zijn de beleidsregels voor het aanwijzen van een (eenmalige) locatie voor het voltrekken van een huwelijk opgesteld. Hiermee wordt het voltrekken van een huwelijk in een vaste locatie los gelaten, maar blijft het mogelijk om een locatie binnen de gemeente Geldrop-Mierlo aan te wijzen als vaste huwelijkslocatie. Zoals er nu reeds het gemeentehuis te Geldrop, het oude raadhuis te Mierlo en het kasteel in Geldrop als zodanig zijn aangewezen. De extra leges die worden geheven onder c, zijn gebaseerd op de middelen die ingezet moeten worden om tot (eenmalige) aanwijzing van een huwelijkslocatie te kunnen komen. Onder middelen wordt verstaan de arbeidsduur, computergebruik, materiaalgebruik, et cetera.
Artikel 6. Leiding van de dienst
In dit artikel is bepaald wie belast is met de leiding van het bureau burgerlijke stand (artikel 2, Besluit burgerlijke stand 1994).
Artikel 7. Afspraken kosteloos trouwen
In dit artikel zijn de afspraken vastgelegd waaraan voldaan wordt bij het vastleggen van een afspraak tot kosteloos trouwen.
Artikel 8. Vastleggen afspraken en annulering
In dit artikel zijn de afspraken vastgelegd waaraan voldaan moet worden vooraleer men een afspraak bij onze gemeente kan vastleggen. Tevens is aangegeven welke kosten, wanneer geen sprake is van overmacht, in rekening worden gebracht voor de administratiekosten bij het annuleren van gemaakte afspraken. Het te innen bedrag in voorkomende situatie is gebaseerd op de kostprijs voor het annuleren van een gemaakte afspraak en de daarbij behorende administratieve handelingen.
In dit artikel is bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (artikel 16c, titel 4, boek 1, Burgerlijk Wetboek).
In dit artikel moeten zowel de reguliere dagelijkse openingstijden worden bepaald als de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen en de overige daarvoor door het college aan te wijzen dagen waarop de gemeentelijke diensten niet of slechts gedeeltelijk zijn geopend.
In dit artikel is bepaald dat er leges in rekening worden gebracht voor het voltrekken van huwelijken en het registreren van een partnerschap. Deze leges worden jaarlijks vastgesteld bij legesbesluit. Naast deze vaste leges zijn er eventueel andere kosten, zoals genoemd in de artikelen 5 en 8 die in rekening gebracht kunnen worden. Ook deze laatstgenoemde leges worden bij legesbesluit vastgesteld. In artikel 5 is sprake van extra leges voor het aanwijzen van een trouwlocatie voor één dag. In artikel 8 is sprake van annuleringskosten.
In dit artikel is de citeertitel van dit reglement opgenomen en de datum waarop dit reglement in werking treedt.