Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
's-Hertogenbosch

Besluit Jeugdhulp gemeente ’s-Hertogenbosch 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Organisatie's-Hertogenbosch
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit Jeugdhulp gemeente ’s-Hertogenbosch 2015
CiteertitelBesluit Jeugdhulp gemeente 's-Hertogenbosch 2015
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Verordening Jeugdhulp gemeente 's-Hertogenbosch 2015

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201501-01-2019Nieuwe regeling

10-03-2015

Gemeenteblad nr. 23620 d.d. 20-03-2015

4614241

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit Jeugdhulp gemeente ’s-Hertogenbosch 2015

Het college van burgemeester en wethouders van ‘s-Hertogenbosch,

In zijn vergadering van 10 maart 2015, gelezen het voorstel met reg.nr. 4614241

Gelet op de artikelen 2, derde lid, 10, derde en vierde lid, 14, vierde lid Van de Verordening Jeugdhulp gemeente 's-Hertogenbosch 2015

Besluit tot vaststelling van het

Besluit Jeugdhulp gemeente ’s-Hertogenbosch 2015

Artikel 1 Vormen van Jeugdhulp

1 . Categorieën Jeugdhulp

Jeugdhulp wordt vanaf 1 januari 2015 toegekend op basis van de volgende indeling in hoofd- en subcategorieën. Voor de duidelijkheid is in de tweede kolom de oude benaming (de indeling tot 1 januari 2015) opgenomen.

Hoofdcategorie en subcategorieën

Oude benaming

Jeugdhulp zonder verblijf

 

Ambulante jeugdhulp op locatie van de aanbieder (inclusief generalistische basis ggz en gespecialiseerde ggz)

Individuele jeugdhulp zorgaanbieder

Groepsjeugdhulp

Behandeling groep

Behandeling individueel

Deeltijd behandeling

Behandeldiagnostiek

Ambulante crisisopvang / behandeling

Eerstelijns psychologische zorg

Specialistische jeugd ggz en dyslexiezorg (DBC)

Onderzoek en diagnostiek voorafgaand aan een behandeling

Daghulp op locatie van de aanbieder

Dagactiviteiten

Begeleiding groep

Specialistische psychologische dagbehandeling (DBC)

Jeugdhulp in het netwerk van de jeudige

Persoonlijke verzorging

Begeleiding individueel

Gespecialiseerde begeleiding individueel

Individuele jeugdhulp thuis

Jeugdhulp met verblijf

 

Pleegzorg

Pleegzorg 24 u pedagogisch

Pleegzorg 24 u specialistisch

Deeltijd pleegzorg

Gezinsgericht

Kortdurend verblijf

Behandelgroep Gezinshuis licht

Behandelgroep Fasehuis

Gesloten plaatsing

Gesloten jeugdzorg / jeugdzorg plus

Gesloten jeugdhulp BOPZ

Verblijf bij een jeugdhulpaanbieder anders (inclusief specialistische GGZ)

Verblijf zorgaanbieder deeltijd pedagogisch

Verblijf zorgaanbieder deeltijd specialistisch

Beschermd wonen

Behandelgroep

Behandelgroep zwaar

Behandelgroep crisis

Behandelgroep Kamer Training Centrum

Verblijf met behandeling

Verblijf specialistisch A t/m G

Behalve het type jeugdhulp wordt in de beschikkingen en verwijzingen ook het perspectief opgenomen. Daarbij gelden de volgende opties:

  • ·

    Stabilisatie van de crisissituatie

  • ·

    Diagnostiek

  • ·

    Begeleiden

  • ·

    Behandelen

 

Het betreft het perspectief van de aangevangen jeugdhulp. De optie ‘stabilisatie van een crisissituatie’ wordt alleen gebruikt als dit het enige perspectief van de door de jeugdhulpaanbieder geleverd jeugdhulp is. Hulpverlening vangt regelmatig aan met een crisissituatie. In veel gevallen leidt dit tot een langere periode van hulpverlening. In die gevallen wordt er gekozen voor de perspectieven begeleiden of behandelen. De optie diagnostiek wordt vergelijkbaar alleen gehanteerd als diagnostiek het enige perspectief is. Immers alle hulpverlening start met een diagnostische fase. Soms wordt voor diagnostiek echter een specialist ingeschakeld. Deze specialist biedt dan enkel en alleen diagnostiek. In die gevallen wordt het perspectief diagnostiek gekozen. In alle andere gevallen wordt er gekozen voor de perspectieven begeleiden of behandelen. Het onderscheid tussen begeleiden en behandelen is niet altijd eenduidig. Toch heeft iedere professional een beeld bij het onderscheid. Globaal gaat het bij begeleiden om activiteiten waarmee een jeugdige wordt ondersteund bij het uitvoeren van dagelijkse levensverrichtingen en het aanbrengen en behouden van structuur in en regie over het persoonlijk leven. Bij behandelen gaat het globaal om het oplossen of verhelpen van een psychisch-, psychosociaal-, gedrags- of opvoedprobleem dan wel een psychische stoornis. Behandelen kan ook gericht zijn op het leren omgaan met, verminderen of stabiliseren van het probleem of de stoornis.

 

De Jeugdhulpaanbieder komt alleen in aanmerking voor financiering indien de hulpvrager verwezen is door

  • 1.

    het Basisteam Jeugd en gezin;

  • 2.

    de consulent Wmo/Jeugd

  • 3.

    de huisarts, jeugdarts of medisch specialist (o.a. de kinderarts);

  • 4.

    de Gecertificeerde Instelling;

  • 5.

    Het AMHK

  • 6.

    andere, door Gemeenten aangewezen verwijzers.

 

Voorts zetten we vooralsnog de in de praktijk gegroeide werkwijze door, waarbij kinderrechters bevoegd zijn om zonder indicatiebesluit omgangsbegeleiding (een vorm van jeugdhulp zonder verblijf, ambulante jeugdhulp) in te zetten.

 

De Verwijzing bestaat uit een Verleningsbeschikking of een Verwijsbericht.

 

Voor flexibele jeugdhulp is géén verleningsbeschikking nodig. Jaarlijks bepaalt het College welke vormen van jeugdhulp tot het flexibele volume behoren. Voor 2015 zijn dat twee hulpvormen van de hoofdcategorie Zonder Verblijf, namelijk ambulante jeugdhulp en generalistische jeugd-ggz.

 

2.Omschrijving en prestatie-eisen

 

Omschrijving

Jeugdhulp zonderverblijf

De jeugdige verblijft thuis, in het eigen gezin. Of anders gezegd, de jeugdige slaapt thuis.

In ieder geval formeel. Het kan zijn dat de jeugdige bij opa en oma slaapt of bij iemand

anders, echter dit is dan niet formeel zo geregeld.

 

·Ambulante jeugdhulp op locatie van de aanbieder

Ambulante jeugdhulp op locatie betreft ambulante hulp of groepsgesprekken op het kantoor waarbij in principe een (algemene) expertise tegelijkertijd binnen de hulpverlening wordt ingezet. Het betreft o.a. face-to-face contacten met de jeugdige en/of ouders, ook wel poliklinische contacten genoemd. Ook groepsgesprekken of SOVA trainingen vallen onder deze categorie. De gesprekken duren maximaal twee uur.

 

·Daghulp op locatie van de aanbieder

Bij daghulp is een begeleider of hulpverlener minimaal een dagdeel in de nabije omgevingvan de jeugdige. De hulp kan individueel plaatsvinden, maar ook in een groep.

Dagbesteding en dagstructurering vallen hier ook onder. Daghulp vindt plaats op de locatievan de aanbieder. Een belangrijk kenmerk van de dagbehandeling is dat een multidisciplinair team voor de dagbehandeling wordt ingezet. Het gaat bijvoorbeeld om een combinatie van fysiotherapie, gedragstherapie en psychotherapie die tijdens de dagbehandeling wordt ingezet.

 

·Jeugdhulp in het netwerk van de jeugdige

Jeugdhulp in het netwerk van de jeugdige vindt plaats bij de jeugdige thuis, op school of elders in het netwerk van de jeugdige. In ieder geval niet op locatie bij de aanbieder. De intensiteit kan varieren van een of enkele tot 24 uur per dag.

 

Jeugdhulp met verblijf

De jeugdige verblijft elders. Of anders gezegd, de jeugdige slaapt formeel elders, nietzijnde thuis in het eigen gezin. Dit betekent dat het hier alleen om de verblijfsvormengaat waarbij er sprake is van een overnachting. Ook verblijf in logeerhuizen, alleentijdens weekenden of juist door de week, vallen onder jeugdhulp met verblijf.

 

·Pleegzorg

De jeugdige verblijft in een pleeggezin. Er is van pleegzorg sprake als er een pleegcontract is tussen de pleegouder(s) en een pleegzorgaanbieder. Hiervan is ook sprake in geval van vakantie-/weekendopvang indien dat onderdeel uitmaakt van het hulpaanbod.

 

·Gezinsgericht

Alle vormen van verblijf die een gezinssituatie benaderen, maar geen pleegzorg zijn. Te denken valt aan gezinshuizen, logeerhuizen en zorgboerderijen waar overnacht wordt.

 

·Gesloten plaatsing

De jeugdige verblijft bij een jeugdhulpaanbieder op basis van een machtiging gesloten jeugdzorg of op basis van een machtiging BOPZ (Wet Bijzondere Opname Psychiatrische Ziekenhuizen).

 

·Verblijf bij een jeugdhulpaanbieder anders dan bovenstaand verblijf

De jeugdige verblijft op de accommodatie van de jeugdhulpaanbieder, veelal in een groep met andere jeugdigen. In feite betreft het alle vormen van verblijf die niet onder een van de voorgaande categorieen vallen. Hieronder vallen ook begeleid wonen en kamertraining. Deze hulpvormen vinden doorgaans plaats in een verblijf van de hulpaanbieder.

 

GGZ

Omdat op landelijk niveau met de GGZ is overeengekomen dat deze aanbieders vooralsnog op de bestaande wijze blijven registreren is het van belang dat de definitie van de GGZ-hulpvormen helder is:

 

·Generalistische Jeugd-ggz

De generalistische basis-GGZ is gericht op de diagnose en kortdurende, generalistische behandeling van mensen met niet-complexe psychische aandoeningen, gebaseerd op een (vermoeden van) DSM-IV stoornis. Ze kenmerkt zich door 4 zorgprestaties: kort, middel, intensief en chronisch. Het gaat alleen om vormen van ggz-zorg die vallen binnen de reikwijdte van de Zvw, zoals beschreven door Zorginstituut Nederland (ZIN)

 

·Specialistische Jeugd-ggz

In de specialistische jeugd-GGZ worden mensen behandeld met ernstige psychiatrische aandoeningen. Hierbij gaat het om complexe en/of risicovolle problematiek.Het gaat alleen om vormen van ggz-zorg die vallen binnen de reikwijdte van de Zvw, zoals beschreven door Zorginstituut Nederland (ZIN). Ernstige enkelvoudige dyslexie valt onder specialistische Jeugd-ggz.

 

Prestatie-eisen

Jeugdhulp zonder Verblijf

Ten aanzien van te leveren Jeugdhulp gelden de volgende algemene eisen:

  • -

    Doel van de ondersteuning is het herstellen van de zelfredzaamheid en participatie, of het behoud van een zo groot mogelijke zelfredzaamheid en participatie, van de Jeugdige en zijn gezin;

  • -

    De ondersteuning is zo kort en licht mogelijk maar zo lang en zwaar als nodig om de afgesproken doelen uit het door Hulpvrager of het Basisteam opgestelde Klantplan te bereiken;

  • -

    De Jeugdhulp richt zich op het inschakelen van het eigen sociale netwerk en andere voorzieningen;

  • -

    Jeugdhulpaanbieder ondersteunt de Jeugdige én zijn sociale omgeving. Dat betekent dat ondersteuning en advies aan gezins- en familieleden, school, vereniging enzovoort onderdeel uitmaakt van de Jeugdhulp wanneer dat leidt tot een grotere inzet van het sociale netwerk of meer zelfredzaamheid en participatie van de Jeugdige;

  • -

    De Jeugdhulp wordt in samenspraak met de Ouders en, waar mogelijk, de Jeugdige ingevuld. Jeugdigen en Ouders hebben invloed op inhoud, planning en levering van de Jeugdhulp. Waar nodig wordt in de avonduren Jeugdhulp verleend;

De Jeugdhulp past binnen plan van aanpak van het basisteam jeugd en gezin. Als een gezinsregisseur is aangewezen binnen het Basisteam of een andere Jeugdhulpaanbieder die Jeugdhulp aan het gezin verleent, houdt Jeugdhulpaanbieder zich aan de afspraken met en richtlijnen van de regisseur

 

Ten aanzien van specialistische Jeugd-ggz zonder verblijf gelden naast de algemene eisen de volgende eisen:

  • -

    De landelijke Treeknormen zijn van toepassing;

  • -

    De behandelingen zijn vastgelegd in zorgtrajecten met een gemarkeerd einde van de behandeling;

  • -

    Jeugdhulpaanbieder heeft de inspanningsverplichting om tenminste 5% van de behandelingen blended uit te voeren (combinatie van face-to-face en e-health behandeling) en dit inzichtelijk te maken;

  • -

    De behandeling wordt door Jeugdhulpaanbieder uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van de BIG-geregistreerde hoofdbehandelaar. Er kan sprake zijn van medebehandelaren, mits deze in de CONO beroepentabel voorkomen. Er dient sprake te zijn van multidisciplinair overleg;

  • -

    Er is sprake van een vastgesteld Hulpverleningsplan en gebleken toestemming van de Ouders en, waar mogelijk, de Jeugdige. Er dient een 100% aanwezigheid te zijn van Hulpverleningsplannen;

     

Ten aanzien van de pleegzorg gelden de volgende eisen:

  • -

    De zorg richt zich in eerste instantie op het realiseren van een veilige omgeving en een goed opvoedingsklimaat voor de Jeugdige, wanneer dat in de thuissituatie onvoldoende gegarandeerd kan worden;

  • -

    De zorg is, waar mogelijk, gericht op een terugkeer naar het eigen gezin;

  • -

    De zorg is gericht op het vergroten van zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie, dan wel zoveel als mogelijk het behouden daarvan;

  • -

    Waar mogelijk wordt het eigen sociaal netwerk van de Jeugdige betrokken, ingezet en, waar nodig, ondersteund;

  • -

    Wanneer meerdere aanbieders zijn betrokken bij de Jeugdhulpverlening en een andere of het Basisteam de regie voert, richt de zorg zich naar de afspraken van en de richtlijnen van de regisseur;

  • -

    De Pleegzorgaanbieder faciliteert de Pleegouders maximaal en bemiddelt in de contacten met de Verwijzer, in de meeste gevallen de Gecertificeerde Instelling.

     

Ten aanzien van Gezinsgericht Verblijf gelden de volgende eisen:

  • -

    De Jeugdhulp richt zich in eerste instantie op het realiseren van een veilige omgeving en een goed opvoedingsklimaat voor de Jeugdige;

  • -

    De Jeugdhulp is zo mogelijk gericht op een terugkeer naar het eigen gezin;

  • -

    De Jeugdhulp is gericht op het vergroten van zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie, dan wel het zoveel mogelijk behouden daarvan;

  • -

    Waar mogelijk wordt het eigen sociaal netwerk van de Jeugdige betrokken, ingezet en waar nodig ondersteund;

  • -

    Wanneer meerdere Jeugdhulpaanbieders zijn betrokken en een andere of het Basisteam de regie voert, richt de Jeugdhulp zich naar de afspraken van en de richtlijnen van de regisseur.

     

Ten aanzien van Met Verblijf Gesloten en Overig gelden de volgende eisen:

  • -

    Waar mogelijk blijft de thuissituatie betrokken bij de Jeugdige en de ondersteuning;

  • -

    In die gevallen dat de thuissituatie betrokken kan blijven organiseert de Jeugdhulpaanbieder tevens de begeleiding van de Ouders/de thuissituatie;

  • -

    De Jeugdhulp richt zich in eerste instantie op het realiseren van een veilige omgeving en een goed opvoedingsklimaat voor de Jeugdige;

  • -

    De Jeugdhulp is zo mogelijk gericht op een terugkeer naar het eigen gezin;

  • -

    De Jeugdhulp is gericht op het vergroten van zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie, dan wel het zoveel mogelijk behouden daarvan;

  • -

    Waar mogelijk wordt het eigen sociaal netwerk van de Jeugdige betrokken, ingezet en, waar nodig, ondersteund;

  • -

    Wanneer meerdere Jeugdhulpaanbieders zijn betrokken en een andere of het Basisteam de regie voert, richt de zorg zich naar de afspraken met de Jeugdige en zijn Ouders en, waar nodig, de richtlijnen van de regisseur.

     

Ten aanzien van specialistische Jeugd-ggz met verblijf gelden naast de algemene eisen de volgende eisen:

  • -

    De behandelingen zijn vastgelegd in zorgtrajecten met een gemarkeerd einde van de behandeling;

  • -

    De behandeling wordt door Jeugdhulpaanbieder uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van de BIG-geregistreerde hoofdbehandelaar. Er kan sprake zijn van medebehandelaren, mits deze in de CONO beroepentabel voorkomen.

  • -

    Er is sprake van een vastgesteld Hulpverleningsplan en gebleken toestemming van de Ouders en, waar mogelijk, de Jeugdige. Er dient een 100% aanwezigheid te zijn van Hulpverlenings(crisis)plannen. Er dient sprake te zijn van multidisciplinair overleg.

     

1.3 Kwaliteit

De door de gemeente te contracteren zorgaanbieders dienen te voldoen aan de in de Jeugdwet gestelde kwaliteitsvereisten (Hoofdstuk 4, paragraaf 4.1)

Daarnaast dienen zij te voldoen aan de vereisten welke zijn opgenomen in de met hen te sluiten deelovereenkomsten.

Artikel 2 Hoogte PGB jeugdhulp

  • 1.
    • a.

      Het persoonsgebonden budget voor de verschillende jeugdhulpvormen is afgeleid van de tarieven waarvoor het college deze diensten heeft gecontracteerd bij verstrekking in natura.

    • b.

      Voor de hulpvormen persoonlijke verzorging, begeleiding individueel, begeleiding groep, en kortdurend verblijf , worden de maximum pgb-tarieven overgenomen zoals het zorgkantoor deze in 2014 voor de AWBZ hanteert. Voor de overige jeugdhulpvormen gelden specialistische maatwerktarieven. In die gevallen zal een pgb slechts in hoge uitzondering aan de orde zijn.

    • c.

      In bijlage 1 zijn de geldende maximum pgb-bedragen per categorie dienst opgenomen.

  • 2.

    Er is sprake van een gedifferentieerde tariefstelling voor het persoonsgebonden budget diensten.

    • a.

      Een pgb budgethouder die een zorgorganisatie inschakelt met medewerkers in loondienst met de voor de sector toepasselijke cao (veelal VVT), kan het maximum (100%) pgb-tarief ontvangen.

    • b.

      Inschakeling van een zzp’er of zorgorganisatie die een lagere cao hanteert, leidt agv aannemelijke minderkosten, tot een verlaging van het maximum pgb-tarief met 15%.

    • c.

      Bij inschakeling van iemand uit het sociaal netwerk door een pgb budgethouder geldt een korting op het pgb-tarief van 50%. Dit met een maximum van € 20,- per uur en bij kortdurend verblijf maximaal € 30,- per etmaal (zie overeenkomstig pgb tarief Wet langdurige zorg voor hulp van niet professionele zorgverleners).

    • d.

      De genoemde kortingspercentages gelden als uitgangspunt. Indien de pgb budgethouder kan aantonen dat in zijn situatie het pgb-tarief niet toereikend is om passende ondersteuning in te kopen, kan aanpassing plaatsvinden.

  • 3.

    De pgb budgethouder komt met de aanbieder een PGB zorgovereenkomst overeen (model SVB) waar ten minste afspraken in zijn opgenomen over de kwaliteit en het resultaat van de maatschappelijke ondersteuning, de inschakeling van het type hulpverlener (medewerker van cao zorgorganisatie, zzp’er/andere zorgorganisatie of sociaal netwerk) en de wijze van declareren.

  • 4.

    Toetsing over de hoogte van de gedifferentieerde tariefstelling pgb diensten vindt vervolgens door de gemeente plaats aan de hand van de pgb zorgovereenkomst.

  • 5.

    De belanghebbende burger met een doorlopende indicatie in 2015 behoudt zijn huidige pgb-vergoeding tot uiterlijk 1 januari 2016 tenzij de indicatie eerder afloopt.

  • 6.

    Verantwoording en uitbetaling van het persoonsgebonden budget diensten vindt plaats via de sociale verzekeringsbank.

  • 7.

    De controle richt zich alleen op de besteding van het doel van het persoonsgebonden budget. Er vindt geen controle plaats of het aantal geïndiceerde uren ook overeenstemt met het door de pgb budgethouder ingekochte zorguren.

  • 8.

    De pgb budgethouder overlegt aan de sociale verzekeringsbank de pgb-overeenkomst die met de zorgverlener is afgesloten (modelovereenkomsten SVB) en verder toont hij via nota’s aan welk budget nodig is voor de inkoop van zorgverlening, ondersteuning en overige zaken (verzekering, reiskosten, lidmaatschap Per Saldo, feestdagenuitkering) die verband houden met de diensten Wmo. Het is mogelijk nota’s te overleggen van vaste maandlonen als nota’s per uur of per dag(deel).

  • 9.

    Een gedeelte van het toegekende PGB, 1,5% met een minimum van € 250,- en maximum van € 1250,- per jaar, wordt niet voorafgaand aan besteding door de sociale verzekeringsbank gecontroleerd. Dit gedeelte wordt het vrij besteedbare bedrag genoemd. Dat bedrag is bedoeld voor (kleine) uitgaven en administratieve kosten die te maken hebben met het PGB. Ook de kosten voor arbeidsbemiddeling van een bemiddelingspartij (met een Per Saldo Keurmerk), vallen hieronder.

    De PGB budgethouder kan het vrij besteedbare bedrag in één keer of verspreid over meerdere momenten declareren. De sociale verzekeringsbank laat aan de pgb budgethouder weten wanneer dit mogelijk is en hoe de budgethouder dit kan doen.

  • 10.

    Indien uit de gegevens van de sociale verzekeringsbank blijkt dat binnen een half jaar geen besteding heeft plaatsgevonden, vindt in overleg met de belanghebbende burger beeindiging of omzetting naar hulp in natura plaats.

  • 11.

    De gemeente controleert het gebruik van het persoonsgebonden budget per kalenderjaar. Bij onderbesteding > 25% volgt een overleg met de pgb budgethouder naar de oorzaak van de onderbesteding.

  • 12.

    Ouders van jeugdigen die gebruik maken van een individuele voorziening voor jeugdhulp welke verblijf of deeltijd-verblijf buiten het gezin inhoudt, zijn een wettelijke ouderbijdrage verschuldigd in de kosten van deze jeugdhulp. Dit geldt ook wanneer de hulp wordt ingekocht met de inzet van een PGB. De ouderbijdrage wordt opgelegd en geïnd door het CAK en komt ten goede aan de gemeente.

Artikel 3 Betrekken van ingezeten bij het beleid

  • 1.

    De gemeente betrekt ingezetenen bij het beleid voor Jeugdhulp op verschillende manieren (maatwerk). Afhankelijk van het onderwerp en doel wordt op basis van het gemeentelijk communicatiebeleid de best passende manier vastgesteld. Hiervoor kunnen vervolgens verschillende instrumenten worden ingezet. Te denken valt aan bijv. klankbordgroepen, burgerpanel, één-op-één gesprekken en (stads)debatten.

  • 2.

    Het college betrekt de Adviesraad Wmo/Jeugdwet in een zo vroeg mogelijk stadium van de beleidsvorming of het evalueren van reeds vastgesteld beleid. Afspraken tussen College en Adviesraad zijn vastgelegd in het convenant doelgroepen- / cliëntparticipatie Wmo/Jeugdwet.

  • 3.

    Afhankelijk van specifieke onderwerpen gaat het college de dialoog aan met andere groeperingen die specifieke en waardevolle kennis kunnen delen. Te denken valt aan cliëntenraden, jeugdraden en platforms van belanghebbenden. Naast groeperingen kunnen ook individuele burgers of belangenbehartigers van individuen gevraagd worden of zichzelf melden om mee te denken over te vormen beleidskaders.

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2015.

  • 2.

    Dit besluit wordt aangehaald als Besluit Jeugdhulp gemeente ’s-Hertogenbosch 2015.

De secretaris,

Mr. drs. I.A.M. Woestenberg

De burgemeester,

Mr. dr. A.G.J.M. Rombouts

Bijlage 1 Bruto PGB tarieven Jeugdhulp in 2015

Onderstaande tabel geeft de maximale bruto PGB bedragen aan die de gemeente ‘s-Hertogenbosch voor jeugdhulp in 2015 verstrekt. De tabel is afgeleid van de bruto PGB bedragen die het College voor Zorgverzekeringen in 2014 voor PGB-budgethouders hanteert. Hiermee tracht de gemeente ’s-Hertogenbosch rust en continuering van huidige PGB-ondersteuning te bieden in 2015.

Desalniettemin zullen PGB-houders in 2015 toch belangrijke wijzigingen ervaren. Invoering van het landelijk verplicht gestelde trekkingsrecht, budgethouders worden hierover per brief door de sociale verzekeringsbank geïnformeerd, zorgt voor minder flexibiliteit en meer verantwoordingsverplichtingen. Verder wordt een bruto PGB door de gemeente uitgekeerd en kan de PGB budgethouder de te betalen eigen bijdrage aan het Centraal Administratie Kantoor niet meer met zijn persoonsgebonden budget verrekenen.

 

Voor nieuwe aanvragen of herindicaties PGB geldt een gedifferentieerde PGB-tariefstelling. Dat wil zeggen:

  • a.

    Een pgb budgethouder die een zorgorganisatie inschakelt met medewerkers in loondienst met de voor de sector toepasselijke cao (veelal VVT), kan het maximum (100%) pgb-tarief ontvangen.

  • b.

    Inschakeling van een zzp’er of zorgorganisatie die een lagere cao hanteert, leidt tot een verlaging van het maximum pgb-tarief met 15%.

  • c.

    Bij inschakeling van iemand uit het sociaal netwerk door een pgb budgethouder geldt een korting op het pgb-tarief van 50%. Dit met een maximum van € 20,- per uur en bij kortdurend verblijf maximaal € 30,- per etmaal.

  • d.

    De genoemde kortingspercentages gelden als uitgangspunt. Indien de pgb budgethouder kan aantonen dat in zijn situatie het pgb-tarief niet toereikend is om passende ondersteuning in te kopen, kan aanpassing plaatsvinden.

 

Voor de jeugdhulpvormen die tot op heden geen pgb mogelijkheid kenden, gelden specialistische individuele maatwerktarieven. Bij deze zware vormen zoals specialistische jeugd ggz, pleegzorg, crisisverblijf zal slechts in hoge uitzondering een pgb aan de orde kunnen zijn.

 

A.Persoonlijke verzorging

Klasse

Uren per week

Maximum Pgb per jaar bij inschakeling zorgorganisatie

Maximum Pgb per week inschakeling zorgorganisatie

Korting 15% bij inschakeling andere zorgorganisatie of zzp’er

Max per week

Korting 50% met een maximum van € 20,- per uur bij inschakeling sociaal netwerk

Max per week

1

0 - 1,9 uur

€ 1.409,00

€ 27,02

€ 22,97

€ 13,51

2

2 - 3,9 uur

€ 4.226,00

€ 81,05

€ 68,89

€ 40,52

3

4 - 6,9 uur

€ 7.748,00

€ 148,59

€ 126,30

€ 74,30

4

7 - 9,9 uur

€ 11.975,00

€ 229,66

€ 195,21

€ 114,83

5

10 - 12,9 uur

€ 16.201,00

€ 310,70

€ 264,10

€ 155,35

6

13 - 15,9 uur

€ 20.428,00

€ 391,77

€ 333,00

€ 195,88

7

16 - 19,9 uur

€ 25.358,00

€ 486,32

€ 413,37

€ 243,16

8

20 - 24,9 uur

€ 31.698,00

€ 607,91

€ 516,72

€ 303,95

B.Begeleiding

Klasse

Uren per week

Maximum PGB per jaar bij inschakeling zorgorganisatie

Maximum PGB per week inschakeling zorgorganisatie

Korting 15% bij inschakeling andere zorgorganisatie of zzp’er

Max PGB per week

Korting 50% met een maximum van € 20,- per uur bij inschakeling sociaal netwerk

Max PGB per week

1

0 - 1,9 uur

€ 1.869

€ 35,84

€ 30,47

€ 17,97

2

2 - 3,9 uur

€ 5.608

€ 107,55

€ 91,42

€ 53,78

3

4 - 6,9 uur

€ 10.282

€ 197,19

€ 167,61

€ 98,59

4

7 - 9,9 uur

€ 15.891

€ 304,76

€ 259,05

€ 152,38

5

10 - 12,9 uur

€ 21.499

€ 412,31

€ 350,46

€ 206,15

6

13 - 15,9 uur

€ 27.107

€ 519,86

€ 441,88

€ 259,93

7

16 - 19,9 uur

€ 33.651

€ 645,36

€ 548,56

€ 322,68

8

20 - 24,9 uur

€ 42.063

€ 806,69

€ 685,68

€ 403,34

C. Dagbesteding

Klasse

Dagdelen per week

Maximum PGB per jaar bij inschakeling zorgorganisatie

Maximum PGB  per week

Korting 15% bij inschakeling andere zorgorganisatie of zzp’er

Korting 50% met een maximum van € 20,- per dagdeel bij inschakeling sociaal netwerk

1

1

€ 2.310

€ 44,30

€ 37,66

€ 20,00

2

2

€ 4.622

€ 88,64

€ 75,34

€ 40,00

3

3

€ 6.932

€ 132,94

€ 113,00

€ 60,00

4

4

€ 9.244

€ 177,28

€ 150,69

€ 80,00

5

5

€ 11.555

€ 221,60

€ 188,36

€ 100,00

6

6

€ 13.865

€ 265,90

€ 226,02

€ 120,00

7

7

€ 16.177

€ 310,24

€ 263,71

€ 140,00

8

8

€ 18.487

€ 354,55

€ 301,36

€ 160,00

9

9

€ 20.798

€ 398,87

€ 339,04

€ 180,00

Toeslag vervoer € 5,33 per verblijfdag

Als uw aantal geïndiceerde uren en/of dagdelen hoger is dan hier staat, dan wordt het tarief van de hoogste klasse verhoogd met uurtarief of dagdeeltarief op jaarbasis maal aantal extra uren of dagdelen.

 

D. Kortdurend Verblijf

Maximum PGB per etmaal bij inschakeling zorgorganisatie (maximaal 3 etmalen per week)

Korting 15% bij inschakeling andere zorgorganisatie of zzp’er (maximaal 3 etmalen per week)

€ 30,- per etmaal bij inschakeling sociaal netwerk (maximaal 3 etmalen per week)

€ 101,-

€ 85,85

€ 30,00

E. Beschermd wonen/specialistisch verblijf

Indien van toepassing, specialistisch maatwerktarief op basis van AWBZ PGB tarieven ZZP 2014

 

F. Overige jeugdhulpvormen

Specialistisch individueel maatwerktarief