Organisatie | Landerd |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Treasurystatuut 2015 |
Citeertitel | Treasurystatuut 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Dit treasurystatuut vervangt het treasurystatuut 2008
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-03-2015 | Wijziging treasurystatuut 2008 | 12-03-2015 Arena, 20 maart 2015 | Onbekend |
2 Uitgangspunten en doelstellingen
Het treasurybeleid maakt onderdeel uit van het financiële beleid van Gemeente Landerd. Het treasurybeleid vindt plaats binnen de kaders van de Wet Financiering decentrale overheden (‘Wet fido’) en de Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden (‘Ruddo’) van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, weergegeven in het Staatsblad van 14-12-2000 en in de Staatscourant van 03-04-2009 en 06-05-2009.
In 2013 heeft er een wijziging van de Wet FIDO in verband met de rentedragend aanhouden van overtollige middelen in ’s Rijks schatkist plaatsgevonden. Deze wetswijziging verplicht alle decentrale overheden om hun overtollige (liquide) middelen aan te houden in de Schatkist; ‘schatkistbankieren’ genoemd.
Bij het aantrekken respectievelijk uitzetten van alle benodigde respectievelijk overtollige middelen wordt gehandeld overeenkomstig de in deze regeling gestelde verplichtingen.
Doelstellingen van de treasuryfunctie:
Door de komst van het schatkistbankieren zijn decentrale overheden verplicht om alle overtollige middelen in de ’s Rijks schatkist aan te houden, behoudens het drempelbedrag. Het drempelbedrag van de gemeente Landerd is € 250.000.
In de schatkist kan een decentrale overheid middelen aanhouden in rekening courant en/of in één of meerdere deposito’s.
De looptijd van een belegging is bepalend voor de wijze van beleggen.
Onderling lenen tussen decentrale overheden
Het is mogelijk om leningen te verstrekken aan andere decentrale overheden onder bepaalde voorwaarden. Indien er overtollige middelen beschikbaar zijn, dient er een onderzoek plaats te vinden naar de mogelijkheid om overtollige middelen uit te lenen aan andere decentrale overheden.
Uitzettingen uit hoofde van de publieke taak
Uitzettingen uit hoofde van de publieke taak zijn toegestaan bij schatkistbankieren. Een decentrale overheid kan vanuit haar publieke taak leningen verstrekken aan derden of eigen vermogen verstrekken aan verbonden partijen.
De gemeente verstrekt onder bepaalde voorwaarden startersleningen op grond van de Verordening VROM Starterleningen 2010, vastgesteld door de Raad op 3-2-2011.
6 Uitlenen van geld en garanties
Voor het leningen uitgeleend geld en garanties gelden de volgende specifieke uitgangspunten en richtlijnen:
De gemeente verstrekt alleen garanties aan derden indien er een door de raad aangewezen maatschappelijk belang is. Op dit moment geldt dit voor:
Sportverenigingen voor 50% van de verplichtingen van een lening voor de maximale duur van 25 jaar op voorwaarde dat de Stichting Waarborgfonds Sport (SWS) zich eerst garant heeft gesteld voor de andere 50% van de lening. Het maximum bedrag per borgstelling/gemeentegarantie is € 250.000. De raad kan hier in bijzondere situaties van afwijken.
In onderstaande tabel staan bevoegdheden met betrekking tot treasuryactiviteiten weergegeven alsmede de daarbij benodigde fiattering.
9 Toelichting op treasurystatuut
In dit treasurystatuut is het treasurybeleid van Gemeente Landerd op hoofdlijnen vastgelegd. Dat gebeurt in de eerste plaats door het aangeven van de doelstellingen van de treasuryfunctie (in hoofdstuk 2). Vervolgens geeft het bestuur in het treasurystatuut aan binnen welke richtlijnen en limieten de doelstellingen dienen te worden gerealiseerd. Een richtlijn is een bindend voorschrift voor een handelswijze die gevolgd moet worden en een limiet is een type richtlijn die een uiterste grens aangeeft. Een belangrijk deel van de limieten en richtlijnen is bepaald door de Wet fido en de wet Schatkistbankieren. Middels de limieten en richtlijnen wordt het “risicoprofiel” van Gemeente Landerd bepaald, waarbinnen de treasuryactiviteiten dienen te worden uitgevoerd.
In de eerste plaats dient ervoor gezorgd te worden dat Gemeente Landerd “duurzaam toegang heeft tot de financiële markten tegen marktconforme condities”. Treasury dient te waarborgen dat Gemeente Landerd duurzaam in staat is de voor haar activiteiten benodigde middelen aan te trekken. De condities die daarbij worden bedongen dienen, in het licht van de op het betreffende moment gebruikelijke condities, acceptabel (tenminste marktconform) te zijn.
Gemeente Landerd loopt de volgende financiële risico’s: renterisico’s, kredietrisico’s en interne liquiditeitsrisico’s. Het is de taak van treasury dergelijke risico’s tegen acceptabele condities te beperken. In het treasurystatuut wordt aangegeven op welke wijze dit wordt gewaarborgd.
De derde doelstelling van treasuryfunctie is het minimaliseren van de kosten bij het beheren van de geldstromen en de financiële posities. Deze kosten bestaan o.a. uit rentekosten, provisies en kosten van het betalingsverkeer. Het is de taak van de treasury het beheer zo efficiënt mogelijk uit te voeren.
Gemeente Landerd streeft ernaar de renteresultaten te optimaliseren. Dit betekent dat de gemeente geen middelen onbenut laat maar streeft naar zo hoog mogelijke renteopbrengsten (c.q. zo laag mogelijk rentekosten) zonder dat daarbij overmatige risico’s worden gelopen. De prioriteiten van de treasuryfunctie liggen in eerste instantie bij het beheersen en beperken van financiële risico’s; Gemeente Landerd is immers géén winstgerichte organisatie. Binnen het acceptabele risicoprofiel zoals vastgesteld in de Wet fido en dit treasurystatuut dient desondanks te worden gestreefd naar optimalisatie van de renteresultaten.
Door de invoering van de Wet Schatkistbankieren zijn de gemeente en andere decentrale overheden verplicht om overtollige middelen bij het Rijk aan te houden. Overtollige middelen mogen ook onder bepaalde voorwaarden uitgeleend aan decentrale overheden.
Het aantrekken van middelen met als doel deze met winstoogmerk te beleggen is niet toegestaan.
Geldstromenbeheer omvat met name het zorg dragen voor een efficiënt betalingsverkeer. Geldstromen kunnen bijvoorbeeld op elkaar worden afgestemd door een betalingsdatum af te stemmen op verwachte ontvangsten. Hiermee wordt voorkomen dat Gemeente Landerd tijdelijk middelen aan moet trekken (cq. middelen aan haar uitzettingenportefeuille moet onttrekken) teneinde de betreffende betaling (tijdelijk) te financieren.
Het saldo en liquiditeitenbeheer betreft het beheer van de dagelijkse saldi op de rekeningen (-courant) van Gemeente Landerd. Teneinde de noodzaak tot het doen van interne overboekingen te beperken, worden overtollige middelen boven € 100.000 gestort op de werkrekening van het schatkistbankieren. Onttrekkingen gebeuren via een handmatige overboeking.
Ad 6 Uitlenen van geld en garanties
Het uitlenen van geld wordt door de gemeente Landerd niet als overheidstaak gezien.
Daarom worden er in principe geen geldleningen verstrekt aan derden, uitgezonderd geldleningen die een publieke belang dienen en geldleningen aan andere overheden in het kader van schatkistbankieren.
Ad 7 Administratieve Organisatie/ Interne Controle
De eindverantwoordelijkheid voor het treasurybeleid ligt primair bij het bestuur. Teneinde niet onnodig te worden belast met het dagelijkse treasurybeheer draagt het bestuur een deel van haar bevoegdheden over aan de uitvoerende organisatie, met als voordeel een slagvaardiger optreden. Bij de toewijzing van bevoegdheden is zoveel mogelijk rekening gehouden met de vereiste functiescheiding tussen besluitvorming, uitvoering, administratie en controle.
Het verstrekken van juiste, tijdige, volledige en relevante informatie moet gerekend worden tot de belangrijkste succesfactoren voor het kunnen beheersen van de financiële en interne risico’s van Gemeente Landerd.
Leningen uitgeleend geld en garanties
Daggeldlening Lening met een rentetypische looptijd van 1 dag.
Deposito Het beheren van geldstromen en daaruit voortvloeiende saldi en liquiditeitsposities tot een periode van 1 jaar. Geldbedrag dat door de gemeente aan de banken wordt toevertrouwd voor korte tijd, tegen een vooraf overeengekomen rente en termijn.
Financiering Het aantrekken van benodigde financiële middelen. Deze middelen kunnen bestaan uit zowel eigen vermogen als vreemd vermogen.
Geldstromenbeheer Al die activiteiten die nodig zijn om liquiditeiten te transfereren zowel binnen de organisatie zelf als tussen de organisatie en derden (betalingsverkeer).
Intern liquiditeitsrisico De risico’s van mogelijke wijzigingen in de liquiditeitenplanning en meerjaren investeringsplanning waardoor financiële resultaten kunnen afwijken van de verwachtingen.
Kasgeldlening Lening met een rentetypische looptijd variërend van 1 dag tot 1 jaar.
Klassieke financieringsregel De bedrijfseconomische eis, dat de looptijden van de vermogensbestanddelen dienen overeen te komen met de looptijden van de financieringsmiddelen.
Kredietrisico De risico’s op een waardedaling van een vordering ten gevolge van het niet (tijdig) na kunnen komen van de verplichtingen door de tegenpartij als gevolg van insolventie of deficit.
Liquiditeitenbeheer Het financieren en uitzetten van middelen voor een periode tot één jaar.
Liquiditeitsplanning Een gestructureerd overzicht van de toekomstige inkomsten en uitgaven ingedeeld naar aard en tijdseenheid.
Leningen Een geldnemer leent geld van één of enkele geldgevers.
Relatiebeheer Het omvat het onderhouden van relaties met instellingen, waarmee in het kader van de uitvoering van het treasurybeleid contacten worden onderhouden.
Renterisico Het gevaar van ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten van Gemeente Landerd door rentewijzigingen. Ongunstige rentecondities kunnen verstrekkende gevolgen hebben voor de financiële gezondheid van de organisatie. De renterisico’s zijn onder te verdelen in primaire en secundaire risico’s. Onder het primaire renterisico wordt verstaan het gevaar van rentestijgingen als sprake is van financiering tegen een variabele rente. Stijging van de rente betekent hogere kosten. Het omgekeerde geldt bij beleggingen. Onder het secundaire renterisico wordt verstaan het niet kunnen profiteren van een gunstige renteontwikkeling omdat de rente voor een langere periode vaststaat.
Rentetypische looptijd Het tijdsinterval gedurende de looptijd van een geldlening, waarin op basis van de voorwaarden van de geldlening sprake is van een door de verstrekker van de geldlening niet beïnvloedbare, constante rentevergoeding.
Ruddo Regeling uitzettingen en derivaten centrale overheden.
Saldobeheer Het beheer van de dagelijkse saldi op de rekeningen.
Schatkistbankieren Overtollige middelen dienen gestort te worden op een bankrekening van de rijksoverheid.
Treasurybeheer De uitvoering van de treasuryfunctie binnen de kaders van het treasurystatuut.
Treasurybeleid Vastlegging van de uitgangspunten, doelstellingen, richtlijnen en limieten, de organisatorische en administratieve kaders, de informatievoorziening en de administratieve organisatie ter uitvoering van de treasuryfunctie.
Treasuryfunctie De treasuryfunctie omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De treasuryfunctie bestaat uit verschillende deelfuncties: risicobeheer, financiering, uitzettingen, kasbeheer.
Treasurystatuut Het document waarin de beleidsmatige infrastructuur voor de uitvoering van de treasuryfunctie is vastgelegd.
Uitzetting Het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan derden tegen vooraf overeengekomen condities en bedingen. Kortlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode tot een jaar en langlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode van een jaar of langer.
Valutarisicobeheer De activiteiten die nodig zijn om het risico van ongewenste financiële gevolgen van valutawijzigingen te voorkomen.