Organisatie | Velsen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Treasurystatuut Gemeente Velsen 2014 |
Citeertitel | Treasurystatuut Gemeente Velsen 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
In het Treasurystatuut Gemeente Velsen 2014 staat het kader voor de financierings- en beleggingsactiviteiten van de gemeente. Het statuut bevat de beleidsmatige uitgangspunten, doelstellingen, richtlijnen en limieten voor de uitvoering van de treasuryfunctie. Veranderingen door de invoering van het Schatkistbankieren zijn de aanleiding geweest voor aanpassing van het Treasurystatuut uit 2009.
Wet Fido
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 08-02-2019 | nieuwe regeling | 11-12-2014 Elektronisch gemeenteblad, 2 januari 2015 | R14.084 |
Het uitvoeringsorgaan van het Ministerie van Financiën, dat verantwoordelijk is voor de uitvoering van schatkistbankieren.
Besluit leningvoorwaarden decentrale overheden
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
Het creditbedrag op een aan de rekening-courant bij ’s Rijks schatkist gekoppelde rekening, waarover een vooraf vastgestelde rente wordt vergoed en waarover gedurende een vooraf vastgestelde periode door de gemeente niet vrij kan worden beschikt.
Dit zijn afgeleide beleggingsproducten, financiële instrumenten die hun bestaan ontlenen aan bepaalde onderliggende waarde. De onderliggende waarden kunnen financiële producten, zoals leningen of obligaties zijn. Derivaten worden onder andere gebruikt om renterisico’s te sturen en financieringskosten te minimaliseren.
Het maximale bedrag aan overtollige middelen dat de gemeente niet hoeft aan te houden bij ’s Rijks schatkist, zijnde 0,75% van het begrotingstotaal van het lopende jaar.
De rente op Nederlandse staatsleningen (Dutch State Loans). De rente wordt dagelijks door een door de minister van Financiën aangewezen elektronisch handelsplatform vastgesteld en geldt voor de deposito’s bij ’s Rijks schatkist met een looptijd langer dan 12 maanden.
De rente op Nederlands schatkistpapier (Dutch Treasury Certificates). De rente wordt dagelijks door een door de minister van Financiën aangewezen elektronisch handelsplatform vastgesteld en geldt voor de deposito’s bij ’s Rijks schatkist met een looptijd tot en met 12 maanden.
Tot de Europese Economische Ruimte (EER) behoren alle landen van de Europese Unie, Liechtenstein, Noorwegen en IJsland.
De dagelijkse vaststelling door de Europese Centrale Bank van de rente waartegen gemiddeld genomen overnight en zonder onderpand liquiditeiten zijn geleend in de eurogeldmarkt door een panel van banken. De rente op de rekening-courant bij ’s Rijks schatkist is gelijk aan de EONIA-fixing. De fixing wordt aan het eind van een dag definitief vastgesteld.
Een instelling die in een lidstaat het bedrijf van kredietinstelling mag uitoefenen, het bedrijf verzekeraar mag uitoefenen, beleggings-diensten mag verlenen, beleggingsinstellingen mag beheren of rechten van deelneming in een beleggingsmaatschappij mag aanbieden.
Het aantrekken van financiële middelen.
Alle activiteiten die nodig zijn om liquiditeiten te transfereren, zowel intern als extern.
Gekozen bank (n.a.v. aanbesteding) die aan bepaalde voorwaarden moet voldoen.
Het maximumbedrag dat gedurende de dag debet mag worden gestaan op de tussenrekening bij de huisbankier ten behoeve van het schatkistbankieren.
Een bedrag op basis van de Wet fido ter grootte van een percentage van 8,5%, conform de “Uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden (Ufdo)”, van het totaal van de jaarbegroting van de gemeente bij aanvang van het jaar. Met de kasgeldlimiet wordt een grens gesteld aan korte financiering om grote fluctuaties in de rentelasten te vermijden.
Een type richtlijn die de (uiterste) grens aangeeft van een bepaalde handeling, verantwoordelijkheid en/of bevoegdheid.
Een gestructureerd overzicht van de toekomstige inkomsten en uitgaven ingedeeld naar aard en tijdseenheid.
Het beheersen van risico’s welke kunnen ontstaan als gevolg van onverwachte wijzigingen in de liquiditeitenplanning en de meerjaren-investeringsplanning risicobeheer.
Verhandelbare schuldbekentenissen met een looptijd tussen vijf en tien jaar.
De in het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten, verplichte paragraaf in de programmabegroting en in de programmarekening, waarin het geplande c.q. gerealiseerde treasurybeheer wordt weergegeven.
De rekening-courant bij het agentschap van Ministerie van Financiën ten behoeve van schatkistbankieren.
Centraal orgaan binnen de gemeente inzake het rente- en treasurymanagement.
Het gevaar van ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten van de gemeente door rentewijzigingen.
Het beheersen van risico’s die voortvloeien uit veranderingen in de financiële resultaten van de gemeente als gevolg van rentewijzigingen.
Een op basis van de Wet fido gefixeerd risicopercentage van 20%, conform de Ufdo, van het totaal van het begrotingstotaal van de gemeente bij aanvang van het jaar. Het doel van de renterisiconorm is het beheersen van de renterisico’s op de vaste schuld (schuld met een rentetypische looptijd van één jaar of langer) door het aanbrengen van spreiding in de looptijden in de leningenportefeuille.
Het tijdsinterval gedurende de looptijd van een geldlening, waarin op basis van de leningsvoorwaarden van de geldlening sprake is van een door de verstrekker van de geldlening niet beïnvloedbare constante rentevergoeding (rentevaste periode).
Visie op de toekomstige renteontwikkeling.
Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden.
Het aanhouden van alle overtollige middelen in de schatkist van het Ministerie van Financiën.
Het bestuursorgaan de op grond van enige wettelijke bepaling is belast met het toezicht op de begroting van een openbaar lichaam.
Het treasurybeheer is de (beleids)uitvoering van de treasuryfunctie, binnen de kaders van het treasurystatuut. De realisatie hiervan komt aan de orde in de paragraaf Financiering van achtereenvolgens de begroting en het jaarverslag.
Het treasurybeleid bestaat uit de uitgangspunten, doelstellingen, richtlijnen en limieten en de organisatorische en administratieve kaders, de informatievoorziening en de administratieve organisatie ter uitvoering van de treasuryfunctie.
Omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezichthouden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De treasuryfunctie bestaat uit vier deelfuncties: risicobeheer, gemeentefinanciering, kasbeheer en debiteuren- en crediteurenbeheer.
Het document waarin het treasurybeleid is vastgelegd.
De rekening die de gemeente aanhoudt bij één of meer banken ten behoeve van het schatkistbankieren via welke de zero-balancing plaatsvindt.
Uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden.
Middelen die niet verplicht in ’s Rijks schatkist behoeven te worden aangehouden (zie ook bijlage 2 van de Regeling schatkistbankieren decentrale overheden)
Het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan derden tegen vooraf overeengekomen condities en bedingen. Kortlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode tot één jaar en langlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode van één jaar en langer.
Het beheersen van risico’s die voortvloeien uit de mogelijkheid dat op een bepaald moment de waarde van de vreemde valutastromen, uitgedrukt in eigen valuta afwijkt van hetgeen verwacht werd op het beslissingsmoment.
Het gezamenlijk bedrag van de schuld uit hoofde van de geldleningen met een oorspronkelijke rentetypische looptijd van één jaar of langer en de voor een termijn van één jaar of langer ontvangen waarborgsommen.
Wet financiering decentrale overheden
De aanzuivering dan wel afroming van de tussenrekening ten laste dan wel ten gunste van de rekening-courant.
Doelstellingen treasuryfunctie
De treasuryfunctie kent de volgende algemene doelstellingen:
Algemene uitgangspunten risicobeheer
De gemeente verstrekt leningen en geeft garanties of borgstellingen uitsluitend in het kader van de ‘publieke taak’. De te verstrekken garantie of borgstelling dient te passen binnen het gemeentelijk beleid en te voldoen aan de voorwaarden en bepalingen zoals vastgelegd in het door de raad vastgestelde Toetsingskader garanties, borgstellingen en verstrekking van geldleningen te voldoen.
Het aangaan en het verstrekken van geldleningen kan alleen als de wederzijdse betalings-verplichtingen zijn uitgedrukt in euro’s of in één van de nationale munteenheden van de lidstaten van de Europese Unie die deelnemen aan de Economische en Monetaire Unie (artikel 1 BLDO).
Ter beperking van het intern liquiditeitsrisico wordt een revolverende liquiditeitenplanning over een periode van 12 maanden opgesteld.
Uitsluitend ten behoeve van de afdeling Publiekszaken, team Burgerzaken evenals voor de afdeling Sportzaken wordt een kas aangehouden. Burgemeester en wethouders stellen regels op voor het gebruik van deze kassen. Het maximaal in deze kassen aan te houden bedrag is omschreven in de betreffende procesbeschrijving.
Indien een niet-huisbankrekening een saldo heeft groter dan € 50.000 (vijftigduizend euro) wordt dit (indien noodzakelijk dagelijks) afgeroomd ten gunste van een huisbankrekening.
Aantrekken lang vreemd vermogen
Ter voorziening in de behoefte aan vreemd vermogen met een looptijd langer dan 1 jaar is het burgemeester en wethouders toegestaan jaarlijks een bedrag van € 35.000.000 (vijfendertig miljoen euro) aan te trekken.
Aantrekken kort vreemd vermogen
Ter voorziening in de behoefte aan vreemd vermogen met een looptijd korter dan 1 jaar is het burgemeester en wethouders toegestaan middelen aan te trekken binnen de kaders van de wet Fido;
Kortlopende en langlopende uitzettingen (Schatkistbankieren)
Het uitzetten van middelen is alleen nog mogelijk door het aanhouden van tegoeden in ’s Rijks schatkist of bij andere openbare lichamen.
Over de middelen die bij de schatkist worden aangehouden vergoedt de schatkist rente. De rente op de rekening-courant bij ’s Rijks schatkist is gelijk aan de EONIA-fixing, de rente op de Nederlandse staatleningen (DSL) geldt voor de deposito’s bij ’s Rijks schatkist met een looptijd langer dan 12 maanden en de rente op Nederlands schatkistpapier (DTC) geldt voor de deposito’s bij ’s Rijks schatkist met een looptijd tot en met 12 maanden.
De gemeente sluit aan bij maatschappelijk aanvaardbare betaaltermijnen. Dit betekent dat de gemeente haar crediteuren binnen 30 dagen, conform het bepaalde in artikel 6:119b, lid 2 Burgerlijk Wetboek, (uitsluitend indien de gemeente akkoord gaat met de inhoud van de factuur) na ontvangst van de betreffende factuur, betaalt.
Uitzetten van middelen (Schatkistbankieren)
Het uitzetten van middelen is alleen nog mogelijk door het aanhouden van tegoeden in ’s Rijks schatkist of andere openbare lichamen zoals opgenomen in artikel 12 Kortlopende en langlopende uitzettingen (Schatkistbankieren).
De financieringsparagraaf wordt door burgemeester en wethouders jaarlijks in de begroting en in de jaarrekening opgenomen en – als onderdeel hiervan – aan de gemeenteraad voorgelegd. In de financieringsparagraaf wordt, naast de verplichte onderdelen op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten, onder andere gerapporteerd over de inrichting van de treasuryfunctie wat betreft organisatie en informatievoorziening, over de rentevisie, over de uitvoering van het treasurybeleid en over algemene ontwikkelingen welke van belang zijn voor de beoordeling van het treasurybeleid.
Daarnaast worden in ieder geval overzichten opgenomen m.b.t.:
Overzicht van de belangrijkste bepalingen met betrekking tot de werking van het Schatkistbankieren voor de gemeente Velsen
De tussenrekening mag door de gemeente alleen voor het doel van zero-balancing worden gebruikt. Transacties ten laste en ten gunste van de tussenrekening worden bij voorkeur niet later dan 15.30 uur verricht. De minister van Financiën kan de gemeente toestaan om de tussenrekening ook voor andere doelen dan zero-balancing te gebruiken.
Het vervroegd laten vrijvallen van een deposito is uitsluitend mogelijk indien de middelen, of een deel daarvan, benodigd zijn voor het uitoefenen van de publieke taak bedoeld in artikel 10.1. Het vervroegd laten vrijvallen gebeurt tegen de actuele marktwaarde die wordt berekend overeenkomstig de berekening die is opgenomen in de Regeling rekening-courant en leningenbeheer derden.
Over een deposito wordt een rente vergoed waarvan de hoogte afhankelijk is van de looptijd van het deposito, waarbij geldt dat voor een deposito met een looptijd van maximaal 12 maanden een rente wordt vergoed die gelijk is aan de bij die looptijd horende DTC-rente en voor een deposito met een looptijd van meer dan 12 maanden een rente wordt vergoed die gelijk is aan de bij die looptijd behorende DSL-rente.
Indien de overeengekomen rentevasteperiode minimaal gelijk is aan een jaar en een dag worden zowel het jaar als de periode waarop de rente betrekking heeft op het juiste aantal dagen gesteld, resulterend in de formule ‘actual/actual’.
Uitgezonderd van de verplichting om in ’s Rijks schatkist of andere openbare lichamen te worden aangehouden zijn:
De minister van Financiën kan een borgstelling voor derden toestaan op middelen die de gemeente in ’s Rijks schatkist aanhoudt, mits de gemeente daartoe een verzoek heeft ingediend en de middelen, die het in ’s Rijks schatkist aanhoudt, toereikend zijn.