Overheidsorganisatie | Gemeente Geertruidenberg |
---|---|
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2015 |
Citeertitel | Verordening afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-12-2014 | 28-12-2015 | Nieuwe regeling | 18-12-2014 | Nr. 9a |
Nr. 9a
De raad van de gemeente GEERTRUIDENBERG;
Mede gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 11 november 2014;
gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b, van de Gemeentewet en artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;
BESLUIT
Vast te stellen de:
Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2015
Krachtens deze verordening worden geheven:
een afvalstoffenheffing;
reinigingsrechten.
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
‘gebruik maken’ in hoofdstuk II Afvalstoffenheffing: gebruik maken in de zin van artikel 15.33 Wet milieubeheer.
1.Onder de naam “afvalstoffenheffing” wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer.
2. De afvalstoffenheffing bedoeld in deze verordening wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het gebruik maken van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
1. De belasting bedraagt per belastingjaar voor:
een 1-persoonshuishouden € 184,44
een 2-persoonshuishouden € 238,08
een 3-persoonshuishouden € 262,32
een meer-persoonshuishouden € 338,52
2. Voor het in gebruik hebben van rest-afval containers of g.f.t.-containers, boven het getal van één, is een bedrag van € 139,08 per container per belastingjaar verschuldigd.
Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar.
De belasting wordt bij wege van aanslag geheven.
1. De belasting is verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.
2. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de belasting verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
3. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
4. Het tweede en het derde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en aldaar een ander perceel in gebruik neemt.
1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de aanslagen worden betaald in twee gelijke termijnen waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de tweede twee maanden later.
2. In afwijking van het gestelde in het eerste lid geldt in zoverre van het aldaar bepaalde, dat zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso van de betaalrekening van de belastingschuldige kunnen worden afgeschreven, waarbij het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen afvalstoffenheffing of andere heffingen meer is dan € 100,00 doch minder is dan € 1.400,00, de aanslagen moeten worden betaald in acht gelijke termijnen na de dagtekening van het aanslagbiljet. De eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.
3. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.
Onder de naam “reinigingsrechten” worden rechten geheven zowel voor het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het gebruik van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken of inrichtingen die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn.
De rechten worden geheven van degene op wiens aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt.
1. Voor het aanbieden van een rest-afval-container of g.f.t.-container boven het aantal van 1 keer per week is een recht van € 8,00 per keer verschuldigd.
2. Het recht bedraagt voor het op aanvraag inzamelen van grove huishoudelijke afvalstoffen:
voorrijkosten € 20,00
het tarief genoemd onder lid 2.a. wordt voorelke ½ m3 verhoogd met € 24,00
het onder lid 2.b. genoemde bedrag is niet vantoepassing op bruin- en witgoed dat valt onderde regeling Beheer elektrische en elektronischeapparatuur.
3. Het recht voor het achterlaten van afvalstoffen aan het milieubrengstation aan de Forellenweg te Raamsdonksveer bedraagt voor:
Asbesthoudend afval (met sloopmelding) € 0,00 per kilo
Autobanden, zonder velg (max 4) € 0,00 per kilo
Bouw- en sloopafval € 0,08 per kilo
Afvalhout € 0,05 per kilo
Frituurvet en –olie € 0,00 per kilo
Grof huishoudelijk restafval € 0,08 per kilo
Hard plastic € 0,05 per kilo
Huishoudelijk tuinafval € 0,00 per kilo
Kadavers van kleine huisdieren € 0,00 per kilo
KGA € 0,00 per kilo
Metaal € 0,00 per kilo
Luiers € 0,00 per kilo
Oud papier en karton € 0,00 per kilo
Schoon puin € 0,05 per kilo
STORL verpakkingen € 0,00 per kilo
Tapijt € 0,05 per kilo
Verpakkingsglas € 0,00 per kilo
Vlakglas € 0,00 per kilo
Wit- en bruingoed € 0,00 per kilo
4. Voor de berekening van het recht wordt een gedeelte van de in onderdeel 2 en 3 genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.
De rechten worden geheven door middel van gedagtekende kennisgeving, nota of andere schriftuur, waarop het verschuldigde bedrag wordt vermeld.
De rechten zijn verschuldigd bij de aanvang van de dienstverlening of bij de aanvang van het gebruik van de bezittingen, werken of inrichtingen.
1. De rechten moeten worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 13:
mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;
schriftelijk wordt gedaan, op het moment van het uitreiken van de kennisgeving, nota of andere schriftuur dan wel ingeval van toezending daarvan, binnen 14 dagen de dagtekening van de kennisgeving, nota of andere schriftuur.
2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het voorgaande lid gestelde termijnen.
Bij de invordering van reinigingsrechten wordt geen kwijtschelding verleend.
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de reinigingsheffingen.
De "Verordening afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2014” van 19 december 2013, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 19, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.
2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2015.
Deze verordening wordt aangehaald als "Verordening afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2015".
Geertruidenberg, 18 december 2014
de raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
drs K.M.C. Millenaar-Rammelaere drs. W. van Hees