Organisatie | Achtkarspelen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenraad Werk en Inkomen |
Citeertitel | Verordening Cliëntenraad Werk en Inkomen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2015 | 01-07-2020 | Onbekend | 12-02-2015 Onbekend | Onbekend |
Verordening Cliëntenraad Werk en Inkomen
Dienst Werk en Inkomen “De Wâlden”
de Raad van de gemeente Achtkarspelen;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. @, met overneming van de daarin vermelde motieven,
gelet op het bepaalde in artikel 47 van de Participatiewet en artikel 42 van de Wet Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte werkloze werknemers;
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder: a. de gemeente: de gemeente Achtkarspelen;
de voorzitter: de voorzitter van de raad en tevens lid; g. de vice-voorzitter: het lid dat de voorzitter vervangt bij diens afwezigheid; h. de leden: de leden van de raad; i. de adviseur: de door de gemeente beschikbaar gestelde adviseur ter ondersteuning van de raad; j. de cliënt: de persoon die een uitkering, voorziening en/of een subsidie ontvangt op grond van een door de afdeling Werk en Inkomen van de gemeente uit te voeren wettelijke of aanvullende regeling; k. secretaris: de secretaris van de raad en tevens lid; l. penningmeester: de penningmeester van de raad en tevens lid; m. belangenorganisatie: de organisatie die de belangen behartigt van een doelgroep waarin ook cliënten zijn vertegenwoordigd en die een binding heeft met de gemeente; n. agendacommissie: de commissie gevormd door de voorzitter, adviseur en een vertegenwoordiger uit de raad; o. informele vergadering: het overleg tussen de leden van de cliëntenraad; p. formele vergadering: het officieel beraad tussen gemeente en cliëntenraad.
Hoofdstuk 2. Doelstelling en taken van de raad
Het doel van de raad is het behartigen van belangen van cliënten. De leden kunnen daar waar nodig invloed uitoefenen op de uitvoering en de kwaliteit van de dienstverlening door de afdeling Werk en Inkomen. Ten behoeve van dit doel wordt een organisatie in het leven geroepen onder de naam Cliëntenraad Werk en Inkomen CR Acht.
1. Tot de taak van de raad wordt gerekend het gevraagd geven van adviezen aan de portefeuillehouder over de beleidsvoorstellen in de oriënterende fase en het gevraagd en ongevraagd geven van adviezen over de uitvoering en de kwaliteit van de dienstverlening door de afdeling Werk en Inkomen. 2. Tot de taak van de raad wordt eveneens gerekend het gevraagd en ongevraagd geven van adviezen aan het college over beleidsvoorstellen en op hoofdlijnen over de uitvoering en de kwaliteit van de dienstverlening door de afdeling Werk en Inkomen.
De raad staat in nauw contact met de organisatie Samenwerkingsverband Uitkeringsgerechtigden Steunpunt Kollumerland c.a. / Achtkarspelen (SUSKA), die binnen de gemeente periodiek een spreekuur ten behoeve van cliënten en toekomstige cliënten houdt met als doel inzicht te krijgen in de taakuitvoering door de afdeling Werk en Inkomen vanuit cliëntperspectief om daarmee de kwaliteit van de adviezen te vergroten. 4. De adviezen zoals bedoeld in dit artikel strekken zich alleen uit tot aangelegenheden met een algemeen karakter.
Hoofdstuk 3. Rechten van de raad
1. De raad wordt geïnformeerd over de resultaten van de klanttevredenheids-onderzoeken, enquêtes en klachtenrapportages. 2. De raad krijgt tijdig alle informatie die het voor de uitoefening van zijn taken nodig heeft, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat. Artikel 6 Adviesrecht 1. De gemeente stelt de raad op een zodanig tijdstip in de gelegenheid advies uit te brengen over beleid en uitvoering dat er een daadwerkelijke invloed mogelijk is op de besluitvorming.
2.Alle adviezen, informatieverzoeken en verbetervoorstellen die door de raad schriftelijk zijn verstrekt, worden door het geadviseerd orgaan beoordeeld. Het geadviseerd orgaan verzorgt een schriftelijke met redenen omklede reactie. 3. Indien de raad zich niet kan verenigen met het standpunt van het geadviseerd orgaan, zal de cliëntenraad dit gemotiveerd en schriftelijk kenbaar maken aan het betreffende geadviseerd orgaan.
1. De raad bestaat uit minimaal 4 en maximaal 10 leden die actief betrokken zijn bij de uitvoering van de sociale zekerheidswetgeving. 2. Minimaal een derde van de leden dient cliënt te zijn. De overige leden zijn vertegenwoordigers van belangenorganisaties. 3. De raad wordt inhoudelijk ondersteund door de adviseur. 4. De wethouder neemt minimaal tweemaal per jaar deel aan de formele vergadering.
Hoofdstuk 5. Benoeming en zittingsduur van de leden
Artikel 8 Benoeming en zittingsduur leden van de raad
Voordat leden worden benoemd kan een proefperiode van drie maanden worden afgesproken. In deze proefperiode gelden de bepalingen omtrent garantstelling en geheimhouding zoals bedoeld in artikel 16 van deze verordening. De raad beslist of de kandidaat na afloop van de proefperiode wordt voorgedragen voor benoeming. Deze beslissing is gebaseerd op de vergaderhouding en taken die van een lid mogen worden verwacht en zijn opgenomen in artikel 12.
Hoofdstuk 6. De voorzitter, de secretaris, de penningmeester, de leden, de adviseur
aan- of afwezigheid; - een beknopte opgave van de inhoud van de ingekomen stukken en gedane
mededelingen; - een omschrijving van de gedane voorstellen en kennisgevingen; - een beknopt verslag van de gevoerde beraadslagingen en gemaakte
opmerkingen; - de meningen van de leden omtrent behandelde zaken alsmede de uitslag van gehouden stemmingen;
-de inhoud van de genomen besluiten al dan niet in de vorm van een
gedifferentieerd advies; - de vermelding van de agendapunten welke naar de volgende vergadering
moesten worden doorgeschoven; - een actiepuntenlijst.
zoals bedoeld in artikel 9 kunnen aan de secretaris worden overgedragen, mits dit door de voorzitter is geaccordeerd.
Van de leden mag een actieve vergaderhouding worden verwacht. Dit betekent actief deelnemen aan werkgroepen, de informele en de formele vergaderingen, het regelmatig communiceren met de eigen achterban en het inbrengen van onderwerpen die het terrein van Werk en Inkomen betreffen. Daarnaast wordt van de leden verwacht dat men goed naar elkaar luistert, elkaar laat uitpraten, elkaar respecteert en dat men de afgesproken vergaderstructuur naleeft. 2. Tot de taak van de leden behoort:
Jaarlijks voor 1 april maakt de raad een verslag van de activiteiten van het voorgaande jaar en een verslag over de besteding van het beschikbaar gestelde budget gerelateerd aan verrichte activiteiten door de raad. Deze verslagen worden aan het college ter beoordeling aangeboden. Daarbij kan het college inzage in de administratie vragen om de rechtmatigheid van de uitgaven vast te kunnen stellen.
De raad evalueert jaarlijks tezamen met de afdeling Werk en Inkomen het functioneren van de raad en de samenwerking tussen de gemeente en de raad. Indien er op basis van deze evaluatieronde reden is om de verordening aan te passen, dan wordt hiertoe via het college een verzoek ingediend bij de gemeenteraad.
Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Cliëntenraad Werk en Inkomen gemeente Achtkarspelen.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de Raad van de gemeente Achtkarspelen op
De Raad voornoemd,
de Raadsgriffier, de Voorzitter,
mr. R. van der Heide G. Gerbrandy
Toelichting Verordening Cliëntenraad Werk en Inkomen
Cliëntenparticipatie is in essentie het betrekken van cliënten bij de keuzes die gemeenten maken. Het kan hierbij zowel gaan om keuzes op het terrein van de beleidsvorming als om keuzes in de uitvoeringspraktijk. De Participatiewet (PW) schrijft in artikel 47 voor dat cliëntenparticipatie dient plaats te vinden en dat, in het verlengde van die verplichting, een verordening dient te worden opgesteld en goedgekeurd door de gemeenteraad. Op grond van deze bepaling is deze verordening tot stand gekomen. De IOAW bevat soortgelijke bepalingen.
Het doel van artikel 47 PW is te bewerkstelligen dat de cliëntenparticipatie bij gemeenten in lijn wordt gebracht met de Wet Structuur Uitvoering Werk en Inkomen (Wet Suwi), waarin wordt gesteld dat cliëntenparticipatie onmisbaar is in een uitvoeringsstructuur waar de cliënt centraal staat. De gemeente moet haar cliënten betrekken bijzaken die zowel betrekking hebben op de beleidsvorming als op de uitvoering van de wet. In de verordening moet in ieder geval worden opgenomen dat periodiek overleg wordt gevoerd met cliënten of hun vertegenwoordigers; hoe de cliënten of hun vertegenwoordigers agendapunten kunnen aanmelden en hoed e cliënten of hun vertegenwoordigers van adequate informatie worden voorzien.
De wettelijke doelgroep van de cliëntenparticipatie bestaat uit: - personen met een uitkering op grond van de PW, IOAW en IOAZ;
Artikel 1. BegrippenVoor de diverse omschrijvingen is zoveel mogelijk aansluiting gezocht bij de formuleringen in de PW en/of andere bestaande regelgeving.
In dit artikel wordt de doelstelling beschreven. Belangrijk is dat de raad ook ongevraagd kan adviseren.
In dit artikel wordt ondermeer aandacht besteed aan de verschillende gemeentelijke organen die de raad adviseert. In de verordening wordt de volgende volgorde gehanteerd: Portefeuillehouder en daarna College.
Om een goed gebruik te kunnen maken van het initiatiefrecht is het nodig dat de Cliëntenraad een planning van alle werkzaamheden kan maken. Een planning geeft houvast. Het geeft een beeld van de activiteiten in de tijd. Het wordt daardoor gemakkelijker om de taken in de raad onderling te verdelen. Tevens wordt transparant op welk moment de gemeentelijke organisatie adviezen van de raad verwacht. Het jaarlijkse activiteitenplan is gekoppeld aan het Afdelingsplan van de afdeling Werk en Inkomen. In laatstgenoemd plan komen de verwachte beleidswijzigingen voor het daarop volgende jaar aan de orde. Aan de hand van dit plan kan de raad haar activiteiten voor het komende jaar plannen en binnen de kaders van het budget bepalen hoe zij dit budget inzetten. Het Afdelingsplan ligt niet ter advisering voor aan de raad; het plan is voor de Cliëntenraad wel leidraad voor de planning van de activiteiten. Artikel 5. Informatierecht
De raad ontvangt van de gemeente alle informatie die zij nodig heeft voor de uitvoering van haar taak.
In overleg met de raad wordt per advies de termijn waarbinnen de raad de gemeente adviseert vastgesteld. De termijn waarbinnen het geadviseerde orgaan op de adviezen reageert wordt per advies vastgesteld.
Cliëntenparticipatie in Achtkarspelen had voorheen een verordening waaraan geen invulling was gegeven. In deze nieuwe verordening is het aantal leden gemaximaliseerd op 10 en geminimaliseerd op 4 personen. Dit biedt de mogelijkheid de raad te beperken tot een kleine slagvaardige kerngroep, die wordt ondersteund door projectgroepen per aandachtsgebied. De projecten zullen vooral een cliëntgericht karakter hebben.
De verhouding minimaal een derde cliënt en tweederde vertegenwoordigers van belangenorganisaties kan gelijk blijven.
Het lidmaatschap van de raad is niet verenigbaar met een aantal functies vanwege mogelijke belangenverstrengeling.
Artikel 8. Benoeming en zittingsduur leden van de raad
De leden worden benoemd voor een periode van vier jaar en drie maanden. De leden kunnen eenmalig worden herbenoemd voor dezelfde periode. Mocht na afloop van de maximale zittingsduur blijken dat niet in de vervanging van een lid kan worden voorzien dan kan het college besluiten om de zittingsduur van dat lid voor een nader te bepalen periode te verlengen. De verkiezingscommissie is in deze verordening uitgebreid met de adviseur voor de raad. De leden van de raad worden niet tijdelijk ontheven van de sollicitatieplicht. Alle rechten en plichten die horen bij een uitkering blijven voor hen van toepassing.
Een goed functionerende raad vraagt een grote inzet van haar leden. Wanneer leden deze inzet niet kunnen leveren heeft dit invloed op het functioneren van de gehele raad. Het is de taak van de voorzitter om de inzet van de leden te bewaken. De voorzitter mag in ieder geval niet op één of andere wijze werkzaam zijn voor de gemeente Achtkarspelen of in de twaalf maanden voor kandidaatstelling lid zijn geweest van de raad.
Het artikel spreekt voor zich en behoeft geen toelichting.
Het artikel spreekt voor zich en behoeft geen toelichting.
Het artikel spreekt voor zich en behoeft geen toelichting.
Het artikel spreekt voor zich en behoeft geen toelichting.
Artikel 14. Vergaderingen en vergaderorde
Het artikel spreekt voor zich en behoeft geen toelichting.
Het artikel spreekt voor zich en behoeft geen toelichting.
Artikel 16. Garantstelling en geheimhouding
De gemeente draagt er zorg voor dan cliënten die lid zijn of waren van de raad uit hoofde van hun lidmaatschap op geen enkele wijze worden benadeeld.
De Participatiewet laat het aan gemeenten over of en welke faciliteiten zij beschikbaar willen stellen. De gemeente zorgt in ieder geval voor een adviseur en een ruimte om te vergaderen. Daarnaast is in de gemeentebegroting een post voor de raad opgenomen. Hieruit worden ondermeer de reiskostenvergoedingen voor de leden, een vergoeding voor de aanwezigheid bij vergaderingen, de kosten van cursussen, naslagwerken en dergelijke bekostigd.
De verplichting tot het aanleveren van een jaarverslag en een financieel verslag is in dit artikel opgenomen.
Om het functioneren van de raad en de samenwerking met de gemeente te monitoren vindt een jaarlijkse evaluatie plaats door de raad gezamenlijk met Werk en Inkomen. Indien op basis van deze evaluatieronde reden is de verordening aan te passen dan wordt hiertoe via het college een verzoek ingediend bij de gemeenteraad.
Het artikel spreekt voor zich en behoeft geen toelichting.
Artikel 21. Intrekking oude verordening
Het artikel spreekt voor zich en behoeft geen toelichting.