Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Boekel

Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBoekel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening cliëntenparticipatie Participatiewet 2015
CiteertitelVerordening cliëntenparticipatie Participatiewet 2015
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

werkt terug tot en met 1 januari 2015, behoudens situaties waarbij sprake is van negatieve gevolgen voor belanghebbende

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Participatiewet, artikel 47
  2. Gemeentewet, artikel 150

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-03-201501-01-201531-03-2018nieuwe regeling

26-02-2015

officiële bekendmakingen

Z/026195 AB/014739

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet 2015

Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet 2015

 

De raad van de gemeente Boekel;

 

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 13 januari 2015

 

gelet op:

 

artikel 47 Participatiewet en artikel 150 Gemeentewet;

 

BESLUIT:

 

vast te stellen de navolgende

 

Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet 2015

 

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

Belangenorganisaties

:

De door de ISD en de cliëntenraad als representatief beoordeelde belangenorganisaties;

Cliëntenraad

:

De overkoepelende cliëntenparticipatie van de deelnemende gemeenten en gemeente Boekel, bestaande uit (individuele) cliënten en vertegenwoordigers van belangenorganisaties van cliënten van de ISD en gemeente Boekel;

De directeur

:

De directeur van de ISD;

ISD

:

De intergemeentelijke sociale dienst van de deelnemende gemeenten en gemeente Boekel, genaamd Optimisd, hierna te noemen ISD;

Lokale platforms

:

De afzonderlijke cliëntenplatforms van de deelnemende gemeenten en gemeente Boekel.

Artikel 2 Doel cliëntenparticipatie

Het doel van cliëntenparticipatie is het bevorderen van de betrokkenheid van de cliënt bij de vorming, uitvoering en evaluatie van taken in het kader van de Participatiewet en aanverwante regelgeving, die zijn uitbesteed aan de ISD, en daarmee het bewaken en vergroten van de kwaliteit van de dienstverlening.

Artikel 3 Taken en bevoegdheden cliëntenraad

  • 1.

    De cliëntenraad adviseert de ISD gevraagd of ongevraagd over alle onderwerpen die de vorming, uitvoering, controle en evaluatie van al haar taken betreffen.

  • 2.

    De ISD vraagt de cliëntenraad in ieder geval om advies bij het opstellen van beleidsplannen en verordeningen.

  • 3.

    Niet tot de taak en bevoegdheid van de cliëntenraad behoort het uitbrengen van advies bij klachten, bezwaarschriften of andere zaken van individuele cliënten.

  • 4.

    Als het zaken betreft waar een groep (niet georganiseerde) individuele cliënten belang bij heeft, dan behoort het uitbrengen van advies wel tot de bevoegdheid van de cliëntenraad.

Artikel 4 Overleg van de ISD met de cliëntenraad

  • 1.

    De (voltallige) cliëntenraad voert overleg met de ISD en wijst daarvoor woordvoerders aan.

  • 2.

    Tijdens het overleg tussen de ISD en de cliëntenraad wordt de ISD vertegenwoordigd door haar directeur. De directeur kan deze vertegenwoordiging mandateren aan een medewerker van de ISD.

  • 3.

    Het voorzitterschap tijdens het overleg tussen de ISD en de cliëntenraad wordt vervuld door de directeur of de medewerker van de ISD.

  • 4.

    Het voorzitterschap tijdens het overleg tussen het Dagelijks bestuur van de ISD en de cliëntenraad wordt vervuld door de voorzitter van het Dagelijks bestuur.

  • 5.

    Het secretariaat tijdens het overleg tussen de ISD en de cliëntenraad wordt vervuld door een medewerker van de ISD.

Artikel 5 Agenda voor het overleg van de ISD met de cliëntenraad

  • 1.

    De directeur en de medewerker van de ISD stellen in overleg met de secretaris van de cliëntenraad de agenda samen. De ISD verspreidt de agenda en bijbehorende stukken tenminste een week voorafgaand aan de vergadering onder alle leden van de cliëntenraad.

  • 2.

    Ieder lid van de cliëntenraad heeft het recht om via de voorzitter van het overleg tussen de ISD en de cliëntenraad ISD een onderwerp, voorzien van een nadere toelichting, op de agenda te plaatsen. Wanneer blijkt dat vooroverleg binnen de cliëntenraad wenselijk is, dan wordt de behandeling doorgeschoven naar een volgend overleg. De definitieve agenda wordt bij aanvang van de vergadering vastgesteld.

  • 3.

    De cliëntenraad heeft de bevoegdheid alle aangelegenheden die het beleid, de uitvoering en (de kwaliteit van) de dienstverlening door de ISD raken in het overleg aan de orde te stellen.

Artikel 6 Informatieverstrekking aan de cliëntenraad

  • 1.

    De ISD draagt er zorg voor dat aan de cliëntenraad tijdig de nodige informatie wordt verstrekt voor het naar behoren functioneren van de cliëntenraad. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en ontwikkelingen te kunnen volgen.

  • 2.

    De ISD is verplicht gehoor te geven aan een verzoek van de cliëntenraad om toelichting te geven op ter advisering overgelegde stukken, respectievelijk op aan de cliëntenraad verstrekte informatie.

Artikel 7 Termijn uitbrengen gevraagd advies

  • 1.

    De cliëntenraad brengt binnen vier weken, nadat het verzoek is ontvangen, schriftelijk een advies uit.

  • 2.

    De cliëntenraad kan het uitbrengen van het advies eenmaal voor maximaal twee weken verdagen. Van een verdaging wordt schriftelijk mededeling gedaan.

Artikel 8 Afwijken van advies

Wanneer de ISD een besluit neemt afwijkend van het advies van de cliëntenraad, dan wordt bij dat besluit medegedeeld op welke gronden van het advies is afgeweken.

Artikel 9 Samenstelling cliëntenraad

  • 1.

    De cliëntenraad bestaat uit maximaal vijftien leden, gelijkelijk verdeeld over de deelnemende gemeenten en gemeente Boekel, ofwel drie per gemeente.

  • 2.

    De cliëntenraad wordt samengesteld bij voorkeur uit één cliënt per gemeente, en voor het overige uit vertegenwoordigers van belangenorganisaties van cliënten van de ISD zoveel als mogelijk gelijkelijk verdeeld over de deelnemende gemeenten.

  • 3.

    De ISD benadert cliënten en brengt deze bij gebleken belangstelling in contact met de cliëntenraad voor een eventuele voordracht tot benoeming.

  • 4.

    De lokale platforms of belangenorganisaties dragen in overleg met de cliëntenraad de leden voor de cliëntenraad voor benoeming voor, en streven naar een evenwichtige samenstelling en vertegenwoordiging van belangenorganisaties uit de verschillende deelnemende gemeenten.

  • 5.

    De leden van de cliëntenraad worden benoemd en ontslagen door de directeur.

  • 6.

    Een lid van de cliëntenraad kan niet zijn: bestuurder of medewerker van de ISD, wethouder, raadslid of werknemer van een van de deelnemende gemeenten aan de ISD of van de gemeente Boekel.

  • 7.

    De directeur vrijwaart de cliënten van de ISD voor mogelijke nadelige effecten als gevolg van hun inbreng in de cliëntenraad.

Artikel 10 Benoeming voorzitter cliëntenraad

De cliëntenraad benoemt uit zijn midden een voorzitter.

Artikel 11 Benoeming secretaris cliëntenraad

De cliëntenraad benoemt bij voorkeur uit zijn midden een secretaris.

Artikel 12 Zittingsduur leden en voorzitter cliëntenraad

  • 1.

    De zittingsduur van de leden en de voorzitter van de cliëntenraad bedraagt vier jaar, met een mogelijkheid van herbenoeming voor telkens vier jaar.

  • 2.

    Het lidmaatschap van een cliënt, wiens uitkering of voorziening is beëindigd, eindigt uiterlijk vierentwintig maanden na beëindiging van de uitkering of voorziening.

  • 3.

    De cliëntenraad kan een rooster van aftreden opstellen.

Artikel 13 Taken voorzitter cliëntenraad

  • 1.

    De voorzitter van de cliëntenraad leidt de eigen vergadering van de cliëntenraad en handhaaft de orde onder de aanwezigen.

  • 2.

    De voorzitter schorst de vergadering indien hij daartoe een reden aanwezig acht.

  • 3.

    De voorzitter begeleidt de advies- c.q. stemprocedure als genoemd in artikel 15, tweede lid, bewaakt dat iedere stemgerechtigde zijn of haar stem uit kan brengen en deelt de uitslag van de stemming aan de aanwezigen mee.

  • 4.

    De voorzitter is lid van de cliëntenraad en is hierin stemgerechtigd.

Artikel 14 Taken secretaris cliëntenraad

  • 1.

    De voorzitter en secretaris van de cliëntenraad stellen in overleg met de cliëntenraad de agenda voor de eigen vergadering van de cliëntenraad samen.

  • 2.

    Ieder lid van de cliëntenraad heeft het recht om via de secretaris van de cliëntenraad een onderwerp, voorzien van een nadere toelichting, op de agenda te plaatsen. De definitieve agenda wordt bij aanvang van de vergadering vastgesteld.

  • 3.

    De secretaris verspreidt de agenda en bijbehorende stukken tenminste een week voorafgaand aan de vergadering, onder alle leden van de cliëntenraad.

  • 4.

    De secretaris zorgt voor de verslaglegging van de vergadering.

Artikel 15 Vergaderfrequentie en werkwijze

  • 1.

    De cliëntenraad neemt jaarlijks deel aan tien vergaderingen of zoveel meer als voor een goede uitoefening van zijn taak nodig is, en wel:

    • ·

      vier vergaderingen ter voorbereiding van het overleg met de ISD,

    • ·

      vier overlegvergaderingen met de ISD en

    • ·

      twee vergaderingen met het Dagelijks bestuur van de ISD.

  • 2.

    Mocht bij een door de cliëntenraad uit te brengen advies stemming nodig zijn, dan geldt een absolute meerderheid van stemmen.

  • 3.

    Tenminste twee maal per jaar vindt overleg plaats tussen de cliëntenraad en het Dagelijks bestuur van de ISD.

  • 4.

    Bij een onoverkomelijk verschil van mening over een afwijkend besluit van de ISD, als bedoeld in artikel 8 van deze verordening, heeft de cliëntenraad de mogelijkheid om tussentijds in overleg te treden met het Dagelijks bestuur van de ISD.

Artikel 16 Faciliteiten

  • 1.

    De ISD draagt kosteloos zorg voor alle faciliteiten om het overleg tussen de ISD en de cliëntenraad naar behoren te laten verlopen.

  • 2.

    De ISD draagt bij aan deskundigheidsbevordering onder de leden van de cliëntenraad.

  • 3.

    Ter bevordering van die deskundigheid en ter bestrijding van kosten van taken en bevoegdheden van de cliëntenraad stelt de ISD aan de cliëntenraad voldoende middelen ter beschikking.

Artikel 17 Vergoeding

  • 1.

    Ieder lid van de cliëntenraad ontvangt voor het bijwonen van officiële vergaderingen een vergoeding van € 25,00 per vergadering met een maximum van tien vergaderingen per jaar.

  • 2.

    Voor deelname aan extra vergaderingen die plaatsvinden op initiatief van de ISD, waaraan zij gevraagd worden deel te nemen, ontvangen de leden van de cliëntenraad eveneens een vergoeding van € 25,00 per vergadering.

Artikel 18 Uitvoering

De uitvoering van deze verordening berust bij de ISD.

Artikel 19 Verantwoording

Over de uitvoering van deze verordening legt de ISD door middel van het jaarverslag jaarlijks verantwoording af aan de raden van de deelnemende gemeenten.

Artikel 20 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na die van bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2015.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet 2015.

  • 3.

    De Verordening cliëntenparticipatie WWB 2004, vastgesteld op 21 oktober 2004, vervalt bij inwerkingtreding van deze verordening.

     

Aldus besloten in de openbare vergadering van

de raad van de gemeente Boekel, gehouden op 26 februari 2015

de griffier, de voorzitter,

M.R.P. Philipse P.M.J.H. Bos

ALGEMEEN

Artikel 47 van de Participatiewet luidt als volgt:

De gemeenteraad stelt bij verordening regels over de wijze waarop de personen, bedoeld in artikel 7, eerste lid, of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop deze personen of hun vertegenwoordigers:

  • a.

    vroegtijdig in staat worden gesteld gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen bij de besluitvorming over verordeningen en beleidsvoorstellen;

  • b.

    worden voorzien van ondersteuning om hun rol effectief te kunnen vervullen;

  • c.

    deel kunnen nemen aan periodiek overleg;

  • d.

    onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;

  • e.

    worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.

De punten genoemd onder a. en b. zijn nieuw ten opzichte van de huidige verordeningsopdracht met

betrekking tot cliëntenparticipatie in artikel 47 Wet werk en bijstand.

Met deze Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet 2015 komt de gemeente Boekel, tot een invulling van uit deze wet voortvloeiende plicht en de algemene verordeningsplicht van artikel 150 van de Gemeentewet. De vertegenwoordiging van cliënten uit Boekel is in de cliëntenraad van ISD Optimisd geregeld, op grond van de Dienstverleningsovereenkomst / Document Uitvoeringsafspraken.

Opgemerkt wordt dat naast de cliëntenraad van ISD Optimisd ook de Wmo-adviesraad met een werkgroep Participatiewet bestaat. De Wmo-adviesraad richt zich met name op de beleidskaders van de Participatiewet en de samenhang met de overige transities. Verordeningen, beleidsregels en uitvoerende zaken worden door de cliëntenraad van ISD Optimisd behandeld.

De ISD streeft naar verdere professionalisering van de cliëntenparticipatie en een inhoudelijk goed overleg met een evenwichtige vertegenwoordiging van cliënten en de betrokken belangenbehartigersorganisaties.

De lokale platforms zijn de afzonderlijke cliëntenplatforms van de deelnemende gemeenten, zoals deze bij de totstandkoming van de onderhavige verordening al werkzaam zijn.

De cliëntenraad wordt samengesteld bij voorkeur uit één cliënt per gemeente en voor het overige uit vertegenwoordigers van belangenorganisaties van cliënten van de ISD, gelijkelijk verdeeld over de deelnemende gemeenten.

De door de ISD en de cliëntenraad als representatief beoordeelde belangenorganisaties zijn onder meer:

  • -

    vakbonden en standsorganisaties

  • -

    vluchtelingenwerkgroepen

  • -

    ouderenbonden

  • -

    kerkgerelateerde organisaties

  • -

    huurdersverenigingen

  • -

    organisaties van gehandicapten

Verder is het mogelijk andere vertegenwoordigers van maatschappelijke of belangenorganisaties die specifiek gericht zijn op de problematiek van de cliënten als representatief aan te wijzen.

In de verordening is geregeld dat gevraagd en ongevraagd advies kan worden uitgebracht, en hoe de leden van de cliëntenraad worden ondersteund en gefaciliteerd in overeenstemming met de wettelijke opdracht.

De cliëntenraad kan samenwerken en/of informatie uitwisselen met verschillende andere lokale cliëntenraden voor bijvoorbeeld de WMO en de WSW.

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Artikel 1 Begripsbepalingen

Er is voor gekozen om begrippen die al zijn omschreven in de Participatiewet of Algemene wet bestuursrecht (Awb) niet afzonderlijk te definiëren in deze verordening. Dit voorkomt dat in geval van wijziging van betreffende definities in de Participatiewet of Awb ook de verordening moet worden gewijzigd.

De begrippen die niet zijn omschreven in de Participatiewet of Awb, of die verduidelijkt moeten worden, zijn in het tweede lid omschreven.

Artikel 2 Doel cliëntenparticipatie

Dit artikel behelst een globale omschrijving van het doel van cliëntenparticipatie en omarmt de gedachte dat cliëntenparticipatie onmisbaar is in een beleidsgebied waarin de cliënt centraal staat.

Artikel 3 Taken en bevoegdheden cliëntenraad

Dit artikel bepaalt de reikwijdte van de taken en bevoegdheden die aan de cliëntenraad zijn toebedeeld. Naast een adviserende taak wat betreft de algemene werkzaamheden en dienstverlening van de ISD heeft de cliëntenraad ook recht van initiatief op dit terrein. De cliëntenraad wordt in ieder geval om advies gevraagd bij het opstellen van beleidsplannen en verordeningen. Uitdrukkelijk worden individuele zaken buiten het overleg met de cliëntenraad gehouden omdat deze worden behandeld via andere procedures en overlegstructuren. Mocht het echter zaken betreffen waar een groep (niet georganiseerde) cliënten belang bij heeft, dan behoort het eventueel uitbrengen van advies wel tot de taken en bevoegdheden van de cliëntenraad.

Artikel 4 Overleg van de ISD met de cliëntenraad

Dit artikel regelt in grote lijnen het aantal aanwezigen tijdens het overleg tussen de ISD, en de cliëntenraad. Verder regelt dit artikel de invulling van het voorzitterschap en het secretariaat van dit overleg tussen de ISD en de cliëntenraad.

Artikel 5 Agenda voor het overleg van de ISD met de cliëntenraad

In dit artikel staan een aantal taken opgesomd die de directeur/voorzitter en medewerker van de ISD en de secretaris van de cliëntenraad hebben in verband met het overleg tussen de ISD en de cliëntenraad. Ieder lid van de cliëntenraad heeft het recht om via de voorzitter een onderwerp, voorzien van een nadere toelichting, op de agenda te plaatsen.

Artikel 6 Informatieverstrekking aan de cliëntenraad

In dit artikel is het recht op informatie dat de cliëntenraad heeft aangegeven.

Artikel 7 Termijn uitbrengen gevraagd advies

De ISD zal jaarlijks de cliëntenraad een planning geven van de beleidsplannen en verordeningen die verwacht worden. Op deze wijze kan de cliëntenraad vergaderingen zodanig plannen dat zij na ontvangst van de adviesaanvraag binnen vier weken schriftelijk een advies kunnen uitbrengen.

Artikel 8 Afwijken van advies

De ISD neemt de adviezen van de cliëntenraad serieus. Dit betekent echter niet dat de adviezen in alle gevallen kunnen worden overgenomen. Waar dit niet gebeurt, zal de ISD aan de cliëntenraad aangeven om welke reden overname van het advies niet mogelijk of wenselijk is.

Artikel 9 Samenstelling cliëntenraad

De cliëntenraad bestaat uit maximaal vijftien leden, gelijkelijk verdeeld over de deelnemende gemeenten, ofwel drie leden per gemeente, waarvan één lid tevens cliënt van Optimisd.

De ISD hecht er sterk aan dat ook cliënten uit de deelnemende gemeenten vertegenwoordigd zijn in de cliëntenraad. Cliënten die zitting willen nemen in de cliëntenraad, moeten wel aan enkele voorwaarden voldoen. Men moet ambtelijke stukken kunnen lezen en begrijpen en men moet in een vergadering, bij overleg en bij advisering voldoende afstand kunnen nemen van de persoonlijke situatie.

De ISD benadert individuele cliënten en brengt deze bij gebleken belangstelling in contact met de cliëntenraad voor een eventuele voordracht tot benoeming. De ISD vrijwaart de cliënten voor nadelige effecten als gevolg van hun inbreng in de cliëntenraad.

De lokale platforms of belangenorganisaties dragen in overleg met de cliëntenraad de leden voor de cliëntenraad voor benoeming voor. De leden van de cliëntenraad worden benoemd en ontslagen door de directeur.

Artikel 10 Benoeming voorzitter cliëntenraad

De cliëntenraad benoemt bij voorkeur uit zijn midden een voorzitter. Mocht dat vanwege bijzondere omstandigheden niet mogelijk zijn dan kan een externe voorzitter worden aangezocht. Dit heeft dan tot gevolg dat het aantal van tien aangewezen vertegenwoordigde leden van belangenorganisaties wordt gewijzigd in negen. De cliëntenraad regelt vervanging van de voorzitter bij diens afwezigheid uit hun midden.

Artikel 11 Benoeming secretaris cliëntenraad

De cliëntenraad benoemt bij voorkeur uit zijn midden een secretaris. De cliëntenraad regelt ook de vervanging van de secretaris bij afwezigheid.

Artikel 12 Zittingsduur leden en voorzitter cliëntenraad

De zittingsduur van de leden en de voorzitter van de cliëntenraad bedraagt vier jaar, met een mogelijkheid van herbenoeming telkens voor vier jaar. Het lidmaatschap van een cliënt, wiens uitkering of voorziening is beëindigd, eindigt uiterlijk vierentwintig maanden na beëindiging van de uitkering of voorziening. Dit geeft mogelijkheden om in de tussenliggende periode nieuwe leden te zoeken, en voorkomt dat ontstane deskundigheid direct verloren gaat.

De cliëntenraad kan er voorts zelf toe overgaan een rooster van aftreden op te stellen. Bij voorbeeld een zodanig rooster dat na het derde jaar van bestaan elk jaar een derde van de leden aftreedt, en vervolgens nieuwe leden worden voorgedragen voor benoeming.

Artikel 13 Taken voorzitter cliëntenraad

Dit artikel regelt de invulling van het voorzitterschap van het eigen overleg van de cliëntenraad, als voorbereiding op de overlegvergaderingen met de ISD .

Artikel 14 Taken secretaris cliëntenraad

Dit artikel regelt de invulling van het secretariaat van het eigen overleg van de cliëntenraad.

Artikel 15 Vergaderfrequentie en werkwijze

Dit artikel regelt onder meer de vergaderfrequentie van de cliëntenraad.

Het eerste lid biedt een waarborg voor een minimale vergaderfrequentie van acht maal per jaar van de cliëntenraad, vier maal ter voorbereiding van het overleg met de ISD, en vier overlegvergaderingen met de ISD. Bovendien vindt twee maal per jaar overleg plaats tussen de cliëntenraad en het Dagelijks bestuur van de ISD. Uiteraard is het mogelijk om extra vergaderingen uit te schrijven.

Indien een stemprocedure wordt gestart voor een uit te brengen advies, bepaalt het tweede lid dat voor een uit te brengen advies een absolute meerderheid van het aantal aanwezige leden van de cliëntenraad c.q. stemgerechtigden nodig is. Concreet houdt dit de helft van het aantal aanwezige leden van de cliëntenraad c.q. stemgerechtigden plus één, in.

Bij een onoverkomelijk meningsverschil over een besluit van de ISD, dat afwijkt van het advies van

de cliëntenraad, heeft de cliëntenraad de mogelijkheid om tussentijds in overleg te treden.

Artikel 16 Faciliteiten

De ISD draagt kosteloos zorg voor alle faciliteiten om het overleg met de cliëntenraad naar behoren te laten verlopen. Hier wordt expliciet onder verstaan het beschikbaar stellen van een vergaderruimte en het kopiëren en verspreiden van noodzakelijke stukken. Verder draagt de ISD bij aan deskundigheidsbevordering onder de leden van de cliëntenraad. Daarbij kan gedacht worden aan periodieke instructies aan de leden c.q. deelnemende belangengroepen en maatschappelijke organisaties.

Ter bestrijding van kosten in verband met de bevordering van die deskundigheid en van kosten die worden gemaakt in de uitoefening van taken en bevoegdheden van de cliëntenraad, waaronder ook reiskosten van de leden i.v.m. de vergaderingen van de cliëntenraad en kosten van het uitprinten van vergaderstukken, worden door de ISD aan de cliëntenraad voldoende middelen ter beschikking gesteld. Daarnaast wordt voor het uitprinten van vergaderstukken jaarlijks een vergoeding verstrekt van € 60,-.

Artikel 17 Vergoeding

Cliënten en de vertegenwoordigers van de belangenorganisaties die zich willen inzetten voor cliëntenparticipatie moeten niet in de situatie worden gebracht dat zij hiervoor kosten moeten maken. Hierom en om waardering uit te spreken voor hun deelname, verdient het aanbeveling hen een vergoeding voor vrijwilligerswerk te verstrekken van € 25,- per vergadering waaraan men deelneemt met een maximum van tien vergaderingen per jaar. Deze vergoeding wordt daarnaast verstrekt bij deelname aan extra vergaderingen die plaatsvinden op initiatief van de ISD.

Artikel 18 tot en met 20

Deze artikelen behoeven geen toelichting.