Organisatie | Boekel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet 2015 |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
werkt terug tot en met 1 januari 2015, behoudens situaties waarbij sprake is van negatieve gevolgen voor belanghebbende
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-03-2015 | 01-01-2015 | 31-03-2018 | nieuwe regeling | 26-02-2015 | Z/026195 AB/014739 |
In deze verordening wordt verstaan onder:
Artikel 2 Doel cliëntenparticipatie
Het doel van cliëntenparticipatie is het bevorderen van de betrokkenheid van de cliënt bij de vorming, uitvoering en evaluatie van taken in het kader van de Participatiewet en aanverwante regelgeving, die zijn uitbesteed aan de ISD, en daarmee het bewaken en vergroten van de kwaliteit van de dienstverlening.
Artikel 5 Agenda voor het overleg van de ISD met de cliëntenraad
Ieder lid van de cliëntenraad heeft het recht om via de voorzitter van het overleg tussen de ISD en de cliëntenraad ISD een onderwerp, voorzien van een nadere toelichting, op de agenda te plaatsen. Wanneer blijkt dat vooroverleg binnen de cliëntenraad wenselijk is, dan wordt de behandeling doorgeschoven naar een volgend overleg. De definitieve agenda wordt bij aanvang van de vergadering vastgesteld.
Wanneer de ISD een besluit neemt afwijkend van het advies van de cliëntenraad, dan wordt bij dat besluit medegedeeld op welke gronden van het advies is afgeweken.
Artikel 11 Benoeming secretaris cliëntenraad
De cliëntenraad benoemt bij voorkeur uit zijn midden een secretaris.
Over de uitvoering van deze verordening legt de ISD door middel van het jaarverslag jaarlijks verantwoording af aan de raden van de deelnemende gemeenten.
Aldus besloten in de openbare vergadering van
de raad van de gemeente Boekel, gehouden op 26 februari 2015
de griffier, de voorzitter,
M.R.P. Philipse P.M.J.H. Bos
Artikel 47 van de Participatiewet luidt als volgt:
De gemeenteraad stelt bij verordening regels over de wijze waarop de personen, bedoeld in artikel 7, eerste lid, of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop deze personen of hun vertegenwoordigers:
De punten genoemd onder a. en b. zijn nieuw ten opzichte van de huidige verordeningsopdracht met
betrekking tot cliëntenparticipatie in artikel 47 Wet werk en bijstand.
Met deze Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet 2015 komt de gemeente Boekel, tot een invulling van uit deze wet voortvloeiende plicht en de algemene verordeningsplicht van artikel 150 van de Gemeentewet. De vertegenwoordiging van cliënten uit Boekel is in de cliëntenraad van ISD Optimisd geregeld, op grond van de Dienstverleningsovereenkomst / Document Uitvoeringsafspraken.
Opgemerkt wordt dat naast de cliëntenraad van ISD Optimisd ook de Wmo-adviesraad met een werkgroep Participatiewet bestaat. De Wmo-adviesraad richt zich met name op de beleidskaders van de Participatiewet en de samenhang met de overige transities. Verordeningen, beleidsregels en uitvoerende zaken worden door de cliëntenraad van ISD Optimisd behandeld.
De ISD streeft naar verdere professionalisering van de cliëntenparticipatie en een inhoudelijk goed overleg met een evenwichtige vertegenwoordiging van cliënten en de betrokken belangenbehartigersorganisaties.
De lokale platforms zijn de afzonderlijke cliëntenplatforms van de deelnemende gemeenten, zoals deze bij de totstandkoming van de onderhavige verordening al werkzaam zijn.
De cliëntenraad wordt samengesteld bij voorkeur uit één cliënt per gemeente en voor het overige uit vertegenwoordigers van belangenorganisaties van cliënten van de ISD, gelijkelijk verdeeld over de deelnemende gemeenten.
De door de ISD en de cliëntenraad als representatief beoordeelde belangenorganisaties zijn onder meer:
Verder is het mogelijk andere vertegenwoordigers van maatschappelijke of belangenorganisaties die specifiek gericht zijn op de problematiek van de cliënten als representatief aan te wijzen.
In de verordening is geregeld dat gevraagd en ongevraagd advies kan worden uitgebracht, en hoe de leden van de cliëntenraad worden ondersteund en gefaciliteerd in overeenstemming met de wettelijke opdracht.
De cliëntenraad kan samenwerken en/of informatie uitwisselen met verschillende andere lokale cliëntenraden voor bijvoorbeeld de WMO en de WSW.
Er is voor gekozen om begrippen die al zijn omschreven in de Participatiewet of Algemene wet bestuursrecht (Awb) niet afzonderlijk te definiëren in deze verordening. Dit voorkomt dat in geval van wijziging van betreffende definities in de Participatiewet of Awb ook de verordening moet worden gewijzigd.
De begrippen die niet zijn omschreven in de Participatiewet of Awb, of die verduidelijkt moeten worden, zijn in het tweede lid omschreven.
Artikel 2 Doel cliëntenparticipatie
Dit artikel behelst een globale omschrijving van het doel van cliëntenparticipatie en omarmt de gedachte dat cliëntenparticipatie onmisbaar is in een beleidsgebied waarin de cliënt centraal staat.
Artikel 3 Taken en bevoegdheden cliëntenraad
Dit artikel bepaalt de reikwijdte van de taken en bevoegdheden die aan de cliëntenraad zijn toebedeeld. Naast een adviserende taak wat betreft de algemene werkzaamheden en dienstverlening van de ISD heeft de cliëntenraad ook recht van initiatief op dit terrein. De cliëntenraad wordt in ieder geval om advies gevraagd bij het opstellen van beleidsplannen en verordeningen. Uitdrukkelijk worden individuele zaken buiten het overleg met de cliëntenraad gehouden omdat deze worden behandeld via andere procedures en overlegstructuren. Mocht het echter zaken betreffen waar een groep (niet georganiseerde) cliënten belang bij heeft, dan behoort het eventueel uitbrengen van advies wel tot de taken en bevoegdheden van de cliëntenraad.
Artikel 4 Overleg van de ISD met de cliëntenraad
Dit artikel regelt in grote lijnen het aantal aanwezigen tijdens het overleg tussen de ISD, en de cliëntenraad. Verder regelt dit artikel de invulling van het voorzitterschap en het secretariaat van dit overleg tussen de ISD en de cliëntenraad.
Artikel 5 Agenda voor het overleg van de ISD met de cliëntenraad
In dit artikel staan een aantal taken opgesomd die de directeur/voorzitter en medewerker van de ISD en de secretaris van de cliëntenraad hebben in verband met het overleg tussen de ISD en de cliëntenraad. Ieder lid van de cliëntenraad heeft het recht om via de voorzitter een onderwerp, voorzien van een nadere toelichting, op de agenda te plaatsen.
Artikel 6 Informatieverstrekking aan de cliëntenraad
In dit artikel is het recht op informatie dat de cliëntenraad heeft aangegeven.
Artikel 7 Termijn uitbrengen gevraagd advies
De ISD zal jaarlijks de cliëntenraad een planning geven van de beleidsplannen en verordeningen die verwacht worden. Op deze wijze kan de cliëntenraad vergaderingen zodanig plannen dat zij na ontvangst van de adviesaanvraag binnen vier weken schriftelijk een advies kunnen uitbrengen.
De ISD neemt de adviezen van de cliëntenraad serieus. Dit betekent echter niet dat de adviezen in alle gevallen kunnen worden overgenomen. Waar dit niet gebeurt, zal de ISD aan de cliëntenraad aangeven om welke reden overname van het advies niet mogelijk of wenselijk is.
Artikel 9 Samenstelling cliëntenraad
De cliëntenraad bestaat uit maximaal vijftien leden, gelijkelijk verdeeld over de deelnemende gemeenten, ofwel drie leden per gemeente, waarvan één lid tevens cliënt van Optimisd.
De ISD hecht er sterk aan dat ook cliënten uit de deelnemende gemeenten vertegenwoordigd zijn in de cliëntenraad. Cliënten die zitting willen nemen in de cliëntenraad, moeten wel aan enkele voorwaarden voldoen. Men moet ambtelijke stukken kunnen lezen en begrijpen en men moet in een vergadering, bij overleg en bij advisering voldoende afstand kunnen nemen van de persoonlijke situatie.
De ISD benadert individuele cliënten en brengt deze bij gebleken belangstelling in contact met de cliëntenraad voor een eventuele voordracht tot benoeming. De ISD vrijwaart de cliënten voor nadelige effecten als gevolg van hun inbreng in de cliëntenraad.
De lokale platforms of belangenorganisaties dragen in overleg met de cliëntenraad de leden voor de cliëntenraad voor benoeming voor. De leden van de cliëntenraad worden benoemd en ontslagen door de directeur.
Artikel 10 Benoeming voorzitter cliëntenraad
De cliëntenraad benoemt bij voorkeur uit zijn midden een voorzitter. Mocht dat vanwege bijzondere omstandigheden niet mogelijk zijn dan kan een externe voorzitter worden aangezocht. Dit heeft dan tot gevolg dat het aantal van tien aangewezen vertegenwoordigde leden van belangenorganisaties wordt gewijzigd in negen. De cliëntenraad regelt vervanging van de voorzitter bij diens afwezigheid uit hun midden.
Artikel 11 Benoeming secretaris cliëntenraad
De cliëntenraad benoemt bij voorkeur uit zijn midden een secretaris. De cliëntenraad regelt ook de vervanging van de secretaris bij afwezigheid.
Artikel 12 Zittingsduur leden en voorzitter cliëntenraad
De zittingsduur van de leden en de voorzitter van de cliëntenraad bedraagt vier jaar, met een mogelijkheid van herbenoeming telkens voor vier jaar. Het lidmaatschap van een cliënt, wiens uitkering of voorziening is beëindigd, eindigt uiterlijk vierentwintig maanden na beëindiging van de uitkering of voorziening. Dit geeft mogelijkheden om in de tussenliggende periode nieuwe leden te zoeken, en voorkomt dat ontstane deskundigheid direct verloren gaat.
De cliëntenraad kan er voorts zelf toe overgaan een rooster van aftreden op te stellen. Bij voorbeeld een zodanig rooster dat na het derde jaar van bestaan elk jaar een derde van de leden aftreedt, en vervolgens nieuwe leden worden voorgedragen voor benoeming.
Artikel 13 Taken voorzitter cliëntenraad
Dit artikel regelt de invulling van het voorzitterschap van het eigen overleg van de cliëntenraad, als voorbereiding op de overlegvergaderingen met de ISD .
Artikel 14 Taken secretaris cliëntenraad
Dit artikel regelt de invulling van het secretariaat van het eigen overleg van de cliëntenraad.
Artikel 15 Vergaderfrequentie en werkwijze
Dit artikel regelt onder meer de vergaderfrequentie van de cliëntenraad.
Het eerste lid biedt een waarborg voor een minimale vergaderfrequentie van acht maal per jaar van de cliëntenraad, vier maal ter voorbereiding van het overleg met de ISD, en vier overlegvergaderingen met de ISD. Bovendien vindt twee maal per jaar overleg plaats tussen de cliëntenraad en het Dagelijks bestuur van de ISD. Uiteraard is het mogelijk om extra vergaderingen uit te schrijven.
Indien een stemprocedure wordt gestart voor een uit te brengen advies, bepaalt het tweede lid dat voor een uit te brengen advies een absolute meerderheid van het aantal aanwezige leden van de cliëntenraad c.q. stemgerechtigden nodig is. Concreet houdt dit de helft van het aantal aanwezige leden van de cliëntenraad c.q. stemgerechtigden plus één, in.
Bij een onoverkomelijk meningsverschil over een besluit van de ISD, dat afwijkt van het advies van
de cliëntenraad, heeft de cliëntenraad de mogelijkheid om tussentijds in overleg te treden.
De ISD draagt kosteloos zorg voor alle faciliteiten om het overleg met de cliëntenraad naar behoren te laten verlopen. Hier wordt expliciet onder verstaan het beschikbaar stellen van een vergaderruimte en het kopiëren en verspreiden van noodzakelijke stukken. Verder draagt de ISD bij aan deskundigheidsbevordering onder de leden van de cliëntenraad. Daarbij kan gedacht worden aan periodieke instructies aan de leden c.q. deelnemende belangengroepen en maatschappelijke organisaties.
Ter bestrijding van kosten in verband met de bevordering van die deskundigheid en van kosten die worden gemaakt in de uitoefening van taken en bevoegdheden van de cliëntenraad, waaronder ook reiskosten van de leden i.v.m. de vergaderingen van de cliëntenraad en kosten van het uitprinten van vergaderstukken, worden door de ISD aan de cliëntenraad voldoende middelen ter beschikking gesteld. Daarnaast wordt voor het uitprinten van vergaderstukken jaarlijks een vergoeding verstrekt van € 60,-.
Cliënten en de vertegenwoordigers van de belangenorganisaties die zich willen inzetten voor cliëntenparticipatie moeten niet in de situatie worden gebracht dat zij hiervoor kosten moeten maken. Hierom en om waardering uit te spreken voor hun deelname, verdient het aanbeveling hen een vergoeding voor vrijwilligerswerk te verstrekken van € 25,- per vergadering waaraan men deelneemt met een maximum van tien vergaderingen per jaar. Deze vergoeding wordt daarnaast verstrekt bij deelname aan extra vergaderingen die plaatsvinden op initiatief van de ISD.