Organisatie | Noord-Holland |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Luchthavenregeling Zweefvliegveld Castricum |
Citeertitel | Luchthavenregeling Zweefvliegveld Castricum |
Vastgesteld door | provinciale staten |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | zweefvliegen |
de geografische kaart (Bijlage 1) is niet toegevoegd
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-02-2012 | nieuwe regeling | 12-12-2011 Provinciaal blad, 2012, 12 | 2011-52344 |
In deze luchthavenregeling wordt verstaan onder:
luchthaven: een terrein geheel of gedeeltelijk bestemd voor het opstijgen en het landen van luchtvaartuigen met inbegrip van:
1°. de daarmee verband houdende bewegingen van luchtvaartuigen
2°. de afwikkeling van het in de aanhef en onder 1° bedoelde
3°. bedrijfsmatige activiteiten die samenhangen met de afwikkeling
De exploitant van de luchthaven als bedoeld in artikel 3 is Eerste Zaanse ZweefvliegClub (EZZC), gevestigd aan de Beverwijkerstraatweg 205 te Castricum.
Haarlem, 12 december 2011.
Provinciale Staten van Noord-Holland,
J.W. Remkes, voorzitter.
J.J.M. Vrijburg, wnd griffier.
Op 1 november 2009 is de wet ‘Regelgeving Burgerluchthavens en Militaire Luchthavens - RBML’ inwerking getreden en zijn de provincies bevoegd om beslissingen te nemen over het ‘landzijdige’ gebruik van het luchthavengebied. Hieronder vallen de milieugebruiksruimte (geluid, externe veiligheid, aantal vliegtuigbewegingen) en de ruimtelijke indeling. Ook de handhaving van de besluiten met betrekking tot ‘landzijdige’ aspecten is een provinciale verantwoordelijkheid. De invulling van deze nieuwe bevoegdheid door de provincie omvat het opstellen en handhaven van luchthavenbesluiten, luchthavenregelingen en ontheffingen voor luchtvaartactiviteiten van tijdelijke en uitzonderlijke aard. De ‘luchtzijdige’ aspecten (oftewel het luchtruimgebruik en alle veiligheidsaspecten) blijven een Rijksverantwoordelijkheid, vallend onder de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW).
Deze luchthavenregeling betreft de luchthaven met grasbaan gelegen aan de Beverwijkerstraatweg 205 te Castricum, bestaande uit percelen die kadastraal bekend zijn onder: sectie D, nrs. 300, 631 en 809 gelegen in de gemeente Castricum met een totale afmeting van circa 85 ha, onderdeel uitmakend van duingebied.
De exploitant is in het bezit van een ontheffing van artikel 14 LVW t.b.v. zweefvliegen met een lier afgegeven door IVW (Inspectie Verkeer en Waterstaat) gedateerd 14 oktober 2009 met een geldigheidsduur tot 1 april 2010. In het kader van de RBML zijn de artikel 14 LVW ontheffingen tot 1 november 2010 verlengd en dienen deze ontheffingen omgezet te worden in een luchthavenregeling onder de RBML.
De ontwerp-luchthavenregeling Zweefvliegveld Castricum heeft van 29 juli 2011 tot 9 september 2011 ter inzage gelegen. Tegen de ontwerp-luchthavenregeling zijn geen zienswijzen ingediend.
·Toetsing aan ons provinciaal luchtvaart beleid
De Provincie Noord-Holland zal luchthavenbesluiten of luchthavenregelingen vaststellen voor de bestaande luchthavens voor de kleine en recreatieve luchtvaart. De provincie Noord-Holland zal aanvragen voor nieuwe luchthavens voor de gemotoriseerde kleine luchtvaart toetsen aan de Provinciale beleidsnota Regionale Luchthavens.
Met de overgang naar de RBML zijn de mogelijkheden tot ontheffingen op grond van Artikel 14 WLV vervallen. De afgegeven artikel 14 ontheffingen blijven op grond van het overgangsrecht geldig totdat PS hiervoor een luchthavenregeling hebben afgegeven. Per 1 november 2009 hebben de provincies de mogelijkheid een luchthavenregeling op te stellen.
Conclusie toetsing aan beleid:
De onderhavige luchthavenregeling betreft een bestaande luchtvaartactiviteit met een recreatieve functie welke past in het provinciaal beleid. Voor bestaande situaties kiest de provincie ervoor om vanuit deze nota geen aanvullende eisen te stellen. De bestaande activiteiten zullen wel waarnodig vanuit de natuurwetgeving in de op te stellen Natura 2000 beheerplannen worden getoetst aan het (ontwerp)aanwijzingsbesluit. Onderhavige luchthaven ligt in een NB-wet gebied. De provincie heeft besloten om via een overeenkomst tussen Eerste Zaanse Zweefvliegclub (EZZC) en PWN in te zetten op een duurzame voortzetting van het gebruik van het watervlak (nabij de luchthaven) Ook dit zal via het Natura 2000 beheerplan worden meegenomen en getoetst.;
Volgens het besluit van 30 september 2009 (staatsblad 2009-412) houdende regels voor burgerluchthavens (Besluit Burgerluchthavens), hoofdstuk 2 artikel 5, lid 2 onder b volstaat voor onderhavige activiteit in ieder geval een luchthavenregeling.
·Geluidsbelasting en externe veiligheid
Binnen de RBML wordt de Lden (Level, Day, Evening, Night) geluidsindicator gehanteerd voor het bepalen van de geluidsbelasting. De Lden is een indicator voor de totale geluidsbelasting op jaarbasis, waarbij vliegtuigpassage in de avond, nacht en vroege ochtend zwaarder meetellen dan passages overdag. Met het gebruik van de Lden systematiek sluit Nederland zich aan bij de EU-richtlijn voor omgevingslawaai. Bij een luchthavenregeling dient de 56 dB(A)Lden geluidscontour binnen het luchthavengebied te vallen.
Gebaseerd op de aard van het verkeer, zweefvliegen, dat van deze luchthaven gebruik maakt, zal de 56 dB(A) LDEN contour nooit buiten de grenzen van het luchthavengebied komen en kunnen derhalve contourberekeningen achterwege blijven.
Externe veiligheid wordt uitgedrukt in Plaatsgebonden Risico (PR). Dit is de kans dat gedurende een periode van één jaar een persoon overlijdt als rechtstreeks gevolg van een ongeval, waarbij die persoon zich permanent en onbeschermd op een bepaalde plaats bevindt.
Het PR wordt grotendeels bepaald door:
Bij een luchthavenregeling dient de plaatsgebondenrisicocontour van 10-6 binnen het luchthavengebied te vallen.
Gebaseerd op het de aard van het verkeer, zweefvliegen, dat van deze luchthaven gebruik maakt, zal de 10-6 Plaatsgebonden Risicocontour nooit buiten de grenzen van het luchthavengebied komen en kunnen derhalve contourberekeningen achterwege blijven.
Het vaststellen van deze luchthavenregeling is in overeenstemming met de geldende wet -en regelgeving en met het bepaalde in het Provinciale beleidsnota Regionale Luchthavens.