Organisatie | Wijchen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels leerlingenvervoer gemeente Wijchen 2015 |
Citeertitel | Beleidsregels leerlingenvervoer gemeente Wijchen 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze beleidsregel vervangt de beleidsregel Leerlingenvervoer 2013.
Onbekend.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-03-2015 | 11-07-2019 | nieuwe regeling | 27-01-2015 zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2015-18508.html, 04-03-2015 | Onbekend. |
Artikel 1 Goedkoopst adequate vervoersvoorziening
Het college gaat bij de bekostiging uit van de goedkoopste adequate vervoersvoorziening.
De afstand tussen het woonadres en het schooladres wordt bepaald met behulp van de routeplanner van de ANWB (op www.anwb.nl). Hierbij wordt de optie ‘kortste route per auto’ gekozen, waarna het gemiddelde van zowel de heen- als terugreis wordt vastgesteld. De door deze routeplanner berekende kilometers geldt bij de beoordeling van de aanvraag en voor de bekostiging van leerlingenvervoer als de afstand.
Artikel 3 Openbaar vervoer – reistijd en begeleiding
Voor de bepaling van de reistijd met het openbaar vervoer wordt gebruik gemaakt van de dienstregeling zoals vermeld via www.ov9292.nl.
Voor openbaar vervoer gelden de volgende richtlijnen:
Artikel 4 Bekostiging voor vervoer per fiets of per fiets met begeleiding
Van kinderen vanaf groep 8 of vanaf 9 jaar wordt verwacht dat zij kunnen fietsen als de afstand tot de school minder dan 10 km is, omdat ze in groep 7 verkeersles hebben gehad. Wanneer ouders fietsvergoeding met begeleiding krijgen toegekend, vindt bekostiging plaats conform deze vervoersvorm, ook als ouders in praktijk voor een andere vorm van vervoer kiezen.
Artikel 5 Aangepast vervoer – verblijfstijd en wachttijd op school bij voortgezet onderwijs
Een gehandicapte leerling die aangepast vervoer naar een school voor voortgezet onderwijs of voortgezet speciaal onderwijs toegewezen heeft gekregen, en die eerder klaar is dan in het schoolrooster is aangegeven, mag maximaal 2 lesuren inclusief de aansluitende pauze wachten als de taxi later op de dag nog een leerling op de route op moet ophalen.
Artikel 6 Schooltijden/lestijden/schooldagen en aangepast vervoer
Wanneer besloten wordt tot vervoer in afwijking van de schoolgids dan worden de leerlingen met afwijkende schooltijden van één of meerdere scholen zoveel mogelijk gezamenlijk vervoerd.
Artikel 7 Begeleiding in het aangepast vervoer
In de taxi is geen begeleiding aanwezig. Als de problematiek van een leerling begeleiding toch noodzakelijk maakt, kan de gemeente een plaats voor een begeleider beschikbaar stellen.
De extra plaats in de taxi wordt beschikbaar gesteld voor de heenreis naar school ’s ochtends en de terugreis naar huis ’s middags. Voor het vervoer terug ’s ochtends en heen ’s middags vergoeden wij de kosten van de goedkoopste vorm van openbaar vervoer op basis van ingediende declaraties. Als de reistijd zonder de leerling meer dan 2 uur per keer bedraagt, worden in overleg andere opties bekeken.
Artikel 9 Vervoer naar twee adressen bij co-ouderschap
Leerlingenvervoer naar twee adressen voor kinderen die twee verblijfsadressen hebben is mogelijk mits sprake is van een regelmatige en aantoonbare verdeling tussen beide ouders/verzorgers in de zorg voor het kind.
Artikel 10 Vervoer naar medische en/of therapeutische instelling
In aanvulling op de toelichting op artikel 1 s van de Verordening Leerlingenvervoer 2014 geldt dat vervoer naar een medische en/of therapeutische instelling niet onder het leerlingenvervoer valt.
Als een leerling stage moet lopen, wordt eerst een beroep gedaan op de van ouders redelijkerwijs te verwachten inzet. Pas daarna wordt voor het vervoer van en naar het stageadres beoordeeld welke vervoersvoorziening het meest passend is. Dit kan betekenen dat een leerling die naar school gaat met aangepast vervoer in staat wordt geacht om b.v. per fiets naar zijn stageadres te gaan.
Wanneer de oorspronkelijke gemeente vooraf niet akkoord gaat met vergoeding van de kosten voor de eerste 6 weken of de leerling blijft langer dan 6 weken in de gemeente Wijchen, dan moet een aanvraag worden ingediend bij de gemeente Wijchen. Dit verzoek wordt dan beoordeeld op basis van de eigen verordening van de gemeente Wijchen.
Als de leerling voor de crisisplaatsing geen bekostiging ontving en tijdens de crisisopvang naar dezelfde school blijft gaan, waardoor wel recht op vergoeding ontstaat, wordt het vervoer naar deze school bekostigd gedurende maximaal 6 weken. Wanneer de verzorger dan zelf geen vervoer wil of kan regelen, dient het kind na maximaal 6 weken naar de dichtstbijzijnde toegankelijke school te gaan.
Gelet op de Wet op het passend onderwijs wordt onderwijs aan hoogbegaafden beschouwd als een onderdeel van het aanbod van reguliere basisscholen.
Aanvragen voor leerlingenvervoer naar hoogbegaafdenonderwijs worden gelet hierop en op grond van bestaande jurisprudentie afgewezen.
Onder deskundigenadvies wordt in de verordening leerlingenvervoer 2014 verstaan het advies van een door de gemeente ingeschakelde keuringsinstantie.
Kinderen hebben recht op onderwijs en voortvloeiend hieruit ook op leerlingenvervoer. Scholen en gemeenten zijn niet gehouden leerplichtige kinderen te vragen naar de verblijfsstatus. Het feitelijke verblijfadres is hierin leidend.
In geval van gescheiden (levende) ouders telt bij samenwoning van de aanvragende ouder met een (nieuwe) partner het verzamelinkomen van zowel de aanvragende ouder als diens nieuwe partner mee voor de bepaling van het drempelbedrag. Als met een partner wordt samengewoond, wordt deze partner beschouwd als verzorger van de leerling.
Artikel 18 Uitbetaling vergoedingen en verantwoording
Vergoeding voor het eigen vervoer per (brom)fiets of auto vindt plaats op basis van het Reisbesluit Binnenland, waarbij het VNG-advies voor het betreffende schooljaar wordt gevolgd.
Artikel 19 Ernstige benadeling van het gezin bij aangepast vervoer
Van ernstige benadeling van het gezin (artikel 12 lid 1 sub c en artikel 18 lid 1 sub c van de verordening) kan sprake zijn als ouders/verzorgers er op geen enkele wijze in slagen om zelf of met behulp van derden (de begeleiding van) het vervoer van hun kind te organiseren. ???
Zij dienen dat aan te tonen/aannemelijk te maken door een schriftelijke verklaring van een (bedrijfs)arts of een lokale professional op het gebied van zorg en hulpverlening Het college kan een onafhankelijk (medisch) adviseur inschakelen om de situatie te beoordelen.
TOELICHTING op de beleidsregels leerlingenvervoer 2015
Artikel 5 Aangepast vervoer – verblijfstijd en wachttijd op school bij voortgezet onderwijs
In het contract met de vervoerders is voor scholen in Nijmegen een maximale reistijd opgenomen van 1 uur en voor scholen buiten Nijmegen 1½ uur. In de praktijk duren veel ritten naar scholen in Nijmegen rond de 60 minuten. Dat komt door de verkeerssituatie in Nijmegen en het feit dat vanuit Wijchen gezien er ook een aantal scholen ongunstig liggen – aan de andere kant van de stad dus. Om te voorkomen dat bij een rit van 65 minuten een extra taxibus moet worden ingezet, wordt voor alle leerlingen uitgegaan voor een verblijfstijd in de taxi van 90 minuten, alvorens een extra taxibus wordt ingezet.
Het komt steeds meer voor dat kinderen met een handicap een reguliere school voor voortgezet onderwijs bezoeken. Deze kinderen hebben individuele lespakketten waardoor de situatie zich kan voordoen dat het ene kind uit een taxi om 14.00 u. uit is en het andere om 14.45 u. Daarom is bepaald dat leerlingen in het voortgezet onderwijs maximaal 2 lesuren inclusief aansluitende pauzes op school moeten wachten als de taxi later op de dag nog een leerling moet ophalen. Scholen hebben altijd voorzieningen waar kinderen bijvoorbeeld huiswerk kunnen maken.
In geval van crisisplaatsingen is het gebruikelijk dat, als er sprake is van tijdelijk verblijf elders, de oorspronkelijke woongemeente het leerlingenvervoer blijft bekostigen. Onder tijdelijk wordt een periode van maximaal 6 weken verstaan. Daarnaast moet duidelijk zijn dat de leerling na deze periode weer terugkeert naar zijn oorspronkelijke woonplaats. Dit is een gentlemans agreement tussen gemeenten en dus geen wettelijke verplichting.
Het komt voor dat een leerling vanwege een crisisplaatsing naar Wijchen verhuist terwijl de oorspronkelijke gemeente geen bekostiging heeft toegekend omdat de afstand tussen de woning en de school minder dan 6 kilometer bedroeg. Als de leerling om moverende redenen dezelfde school in de voormalige woonplaats wil blijven bezoeken en de enkele reisafstand tussen de nieuwe woning en de oude school meer dan 6 kilometer bedraagt, bestaat wel recht op bekostiging van leerlingenvervoer. In dat geval bestaat maximaal 6 weken recht op leerlingenvervoer. Daarna hebben ouders/verzorgers de keuze tussen de dichtstbijzijnde toegankelijke school in Wijchen of moet zij zelf het vervoer naar de oude school regelen en ook bekostigen.
Op grond van artikel 1 onder b van de verordening wordt onder ouders verstaan: ouders, voogden of verzorgers van het kind. In het geval van gescheiden (levende) ouders telt het verzamelinkomen van de aanvragende ouder (dus bij wie het kind woont en die voor het kind zorgt). Eventuele alimentatie zal ook als inkomen worden beschouwd.
Aangezien de nieuwe partner ook als verzorger optreedt en doorgaans een gezamenlijk huishouden met hem/haar zal vormen, zal het inkomen van deze partner ook worden meegeteld voor de bepaling van het drempelbedrag.