Organisatie | Tytsjerksteradiel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA) |
Citeertitel | Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
De verordening voor de gemeentelijke basisadministratie van 1 september 2007 wordt ingetrokken per 1 januari 2010
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2010 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling | 17-12-2009 Gemeentelijke website | Onbekend |
Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 5, 6 en 7, regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking van gegevens uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de Wet GBA kunnen voldoen.
Artikel 3 Beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
1.Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie als bedoeld in artikel 1 onder e is degene die belast is met de dagelijkse leiding van Burgerzaken.
2.Bewerker van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de functionaris, die niet werkzaam is bij de gemeente, als bedoeld in artikel 1 onder f.
3.De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:
1.Informatie te leveren aan de (gegevens)beheerder en aan door de beheerder GBA aangewezen medewerkers werkzaam op Burgerzaken, ten behoeve van de vervulling van hun taken;
2.De binnengemeentelijke afnemers, genoemd in bijlage 1, te voorzien van persoonsgegevens, voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van hun taken van die afnemers.
3.De derden, genoemd in bijlage 2, te voorzien van persoonsgegevens, in die gevallen bedoeld in deze verordening. In de bijlage 2 genoemde gegevens worden op verzoek verstrekt ten behoeve van een gerechtvaardigd, zijnde niet-commerciële belang. Bij verstrekking van persoonsgegevens van natuurlijke personen moet vooraf uitdrukkelijk toestemming zijn verkregen van de ingeschrevene.
4.Een ingeschrevene over de hem betreffende gegevens te informeren;
5.Informatie te leveren ten behoeven van wetenschappelijk onderzoek (zie bijlage 2).
Verbanden met andere gemeentelijke registraties
1.Op grond van artikel 96 van de wet worden, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, aan de verantwoordelijken van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.
2.De betreffende gegevens zijn in de bijlagen bij deze verordening separaat vastgelegd.
3.De persoonsgegevens worden uit de GBA direct aangeleverd aan het gegevensmagazijn. Deze persoonsgegevens worden ten dienste van de binnengemeentelijke afnemers aangeboden voor het uitoefenen van hun (wettelijke c.q. publiekrechtelijke) taken.
Artikel 6 Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie
Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Artikel 7 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse
toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt.
Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in de bijlage 2 bij deze verordening vermelde binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (ad-hoc) de in die tabel aangegeven gegevens verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.
Artikel 8 Vrije derden en de gegevens die kunnen worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in de bijlage 2 bij deze verordening vermelde vrije derden gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de
maatregelen als vermeld in het krachtens besluit van B&W d.d. 27 november 2007 vastgestelde beveiligingsplan.
Artikel 12 Vaststelling bijlagen
De in deze verordening genoemde bijlagen bij de artikelen 2, 4 , 6, 7 en 8 worden vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
Bijlage 1: Binnengemeentelijke afnemers.
Binnengemeentelijke afnemers zijn de aangewezen medewerkers, belast met:
1.het uitvoeren van de wet- en regelgeving op het gebied van de Sociale Zekerheid
2.het uitvoeren van de gemeentelijke belastingverordeningen
naamsgegevens, geboortegegevens, huwelijksgegevens, oudergegevens, adresgegevens, overlijdensgegevens, kindgegevens en verwijsgegevens. |
3.het uitvoeren van de gemeentelijke financiële administratie
naamsgegevens, geboortegegevens, huwelijksgegevens, oudergegevens, adresgegevens, overlijdensgegevens, kindgegevens, reisdocumentgegevens en verwijsgegevens. |
4.de bijhouding van de gemeentelijke vastgoedregelingen en –registraties
5.de uitvoering van het gemeentelijk reinigingsbeleid
naamsgegevens, geboortegegevens, huwelijksgegevens, oudergegevens, adresgegevens, overlijdensgegevens, kindgegevens en verwijsgegevens. |
6.de uitvoering en voorbereiding van het gemeentelijk ruimtelijk ordeningsbeleid
naamsgegevens, geboortegegevens, huwelijksgegevens, oudergegevens, adresgegevens, overlijdensgegevens, kindgegevens en verwijsgegevens. |
7.de uitvoering van het gemeentelijk welzijnsbeleid en de leerplichtwetgeving