Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tytsjerksteradiel

VERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING VAN REINIGINGS­RECHTEN

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTytsjerksteradiel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING VAN REINIGINGS­RECHTEN
CiteertitelVerordening reinigingsrechten 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De "Verordening op de heffing en invordering van reinigingsrechten 2009" vast­gesteld in de raadsvergadering d.d. 18 december 2008 alsmede de bij­behorende tarieventabel 2009, worden ingetrokken met ingang van de in artikel 11, lid 3 genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan

De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 229, eerste lid,aanhef en onderdeel a en b

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-12-200901-01-2011Nieuwe regeling

17-12-2009

Actief, 23-12-2009

FJZ.2009/03

Tekst van de regeling

Intitulé

VERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING VAN REINIGINGS­RECHTEN

B E S L U I T

 

Gemeente Tytsjerksteradiel

Raadsvergadering d.d. 17 december 2009

Reinigingsrechten reg.nr. FJZ.2009/03

De raad van de gemeente Tytsjerksteradiel;

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 1 december 2009;

gelet op artikel 229, eerste lid,aanhef en onderdeel a en b, van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de:

VERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING VAN REINIGINGSRECHTEN

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder grof bedrijfsafval: afvalstoffen, met uitzondering van autowrakken, afkomstig van bedrijven en instellingen, welke door aard, omvang of hoeveelheid niet periodiek worden ingezameld.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam "reinigingsrechten" worden rechten geheven zowel voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het gebruik van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken of inrichtingen die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn.

Artikel 3 Belastingplicht

De rechten worden geheven van degene op wiens aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt.

Artikel 4 Maatstaf van heffing en belastingtarief

  • 1.

    De rechten worden geheven naar de maatstaven en de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de rechten wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 5 Belastingjaar

Met betrekking tot de rechten die per jaar worden geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.

Artikel 6 Wijze van heffing

De rechten bedoeld in de hoofdstukken 1 en 2 van de tarieventabel worden geheven door middel van een nota, bon of andere gedagtekende kennisgeving waarop het verschuldigde bedrag is vermeld.

Artikel 7 Ontstaan van de belastingschuld voor de rechten

De rechten bedoeld in de hoofdstukken 1 en 2 van de tarieventabel zijn verschuldigd bij de aanvang van de dienstverlening of bij de aanvang van het gebruik van de bezittingen, werken of inrichtingen.

Artikel 8 Termijnen van betaling

De op grond van artikel 6, geheven rechten moeten worden betaald:

a.ingeval van uitreiking van de kennisgeving:

op het tijdstip van uitreiking;

b.ingeval van toezending van de kennisgeving:

binnen 14 dagen na de dagtekening.

Artikel 9 Kwijtschelding van belasting

De mogelijkheid van kwijtschelding wegens onvermogen, als bedoeld in artikel 255 van de Gemeentewet juncto artikel 26 van de Invorderingswet 1990, is niet van toepassing op de rechten genoemd in deze verordening.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de reinigingsrechten.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De "Verordening op de heffing en invordering van reinigingsrechten 2009" vastgesteld in de raadsvergadering d.d. 18 december 2008 alsmede de bijbehorende tarieventabel 2009, worden ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van bekendmaking.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening reinigingsrechten 2010”.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 17 december 2009.

De Raad voornoemd,

de griffier de voorzitter

mr. S.K. Dijkstra G.J. Polderman

Tarieventabel behorende bij de Verordening reinigingsrechten 2010

 

 

reg.nr.2010/3

 

 

 

 

 

Hoofdstuk I

 

 

Het recht bedraagt voor:

 

afgerond

 

2009

2010

1. Het achterlaten van afvalstoffen op een daartoe van

 

 

gemeentewege ter beschikking gestelde plaats:

 

 

a. voor bedrijfsafval per m3 of een deel daarvan

€ 35,70

€ 36,30

b. voor afvalstoffen van huishoudelijke aard (grofvuil)

€ 3,00

€ 3,00

niet zijnde takken, snoeiafval, glas, papier, textiel,

 

 

metalen of wit- en bruingoed per halve m3 of

 

 

een deel daarvan

 

 

c. voor bouw- en sloopafval per 1/4 m3 of

€ 12,50

€ 12,50

een deel daarvan

 

 

2. Naast het (laten) storten, op aanvraag laten ophalen

 

 

a. van grofvuil per m3 of een deel daarvan

€ 12,00

€ 12,50

b. takken en snoeiafval per afgehaalde m3

€ 6,50

€ 6,60

of een deel daarvan

 

 

c. van takken bij bedrijven, per m3 (excl. BTW)

€ 6,50

€ 6,60

per rit (excl. BTW)

€ 65,00

€ 66,00

d. particulier gebruik van tweede duobak(groenafval) wekelijkse lediging

€ 70,00

€ 50,00

e. particulier gebruik van een grijze container (restafval) twee -wekelijkse lediging

€ 165,00

€ 165,00

f. eenmalig gebruik container, per container (grijs of groen)

€ 7,50

€ 7,50

 

 

 

(bovengenoemde tarieven zijn inclusief BTW, tenzij anders aangegeven)

 

 

 

 

 

3. Tarieven voor bedrijven (bedragen zijn excl. BTW) bedrijfsbakken

 

 

a. lediging 1 maal per week

 

€ 285,00

b. lediging 1 maal per 2 weken

 

€ 215,00

c. seizoen (lediging 1 maal per week, gedurende 6 maanden)

 

€ 182,00

d. niet commercieel (Scholen en verenigingen) lediging 1 maal per week

 

€ 235,00

e. niet commercieel (Scholen en verenigingen) lediging 1 maal per 2 weken

 

€ 165,00

f. eenmalig gebruik voor bedrijven (af stort Burgum)

 

€ 15,00

g. eenmalig gebruik voor feesten (af stort Burgum)

 

€ 7,50

 

 

 

Hoofdstuk II

 

 

 

 

 

Het recht recht bedraagt voor:

 

 

 

 

 

1. het ledigen van beer- en zinkputten, septictanks en het

 

 

verwijderen van de daaruit komende stoffen per rit

 

 

van de tankwagen:

 

 

inclusief vrijgraven (incl.btw)

€ 220,38

€ 224,24

exclusief vrijgraven (incl.btw)

€ 184,42

€ 187,64

 

 

 

Behoort bij de raadsbesluiten

 

 

van de gemeente Tytsjerksteradiel,

 

 

van 17 december 2009,

 

 

De Raadsgriffier