Organisatie | Noord-Holland |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Luchthavenregeling Helihaven Rode Kruis Ziekenhuis Beverwijk. |
Citeertitel | Luchthavenregeling Helihaven Rode Kruis Ziekenhuis Beverwijk |
Vastgesteld door | provinciale staten |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | helikopters, heli, traumahelikopter |
de geografische kaart (bijlage 1) is niet toegevoegd.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-02-2012 | nieuwe regeling | 12-12-2011 Provinciaal blad, 2012, 10 | 2011-52344 |
De exploitant van de luchthaven als bedoeld in artikel 3 is Stichting Rode Kruis Ziekenhuis Beverwijk, gevestigd aan de Vondellaan 13 te Beverwijk.
Regels voor het luchthavenluchtverkeer
Onverminderd de bepalingen uit de wet, Besluit burgerluchthavens en de Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen, mag de luchthaven uitsluitend worden gebruikt voor medische doeleinden door meermotorige helikopters met een All Up Weight (AUW) tot 9.000 kg die conform het flight manual mogen opereren op een heliplatform met de afmetingen van 20 bij 20 meter.
Haarlem, 12 december 2011.
Provinciale Staten van Noord-Holland,
J.W. Remkes, voorzitter.
J.J.M. Vrijburg, wnd. Griffier.
Op 1 november 2009 is de wet ‘Regelgeving Burgerluchthavens en Militaire Luchthavens - RBML’ inwerking getreden en zijn de provincies bevoegd om beslissingen te nemen over het ‘landzijdige’ gebruik van het luchthavengebied. Hieronder vallen de milieugebruiksruimte (geluid, externe veiligheid, aantal vliegtuigbewegingen) en de ruimtelijke indeling. Ook de handhaving van de besluiten met betrekking tot ‘landzijdige’ aspecten is een provinciale verantwoordelijkheid. De invulling van deze nieuwe bevoegdheid door de provincie omvat het opstellen en handhaven van luchthavenbesluiten, luchthavenregelingen en ontheffingen voor luchtvaartactiviteiten van tijdelijke en uitzonderlijke aard. De ‘luchtzijdige’ aspecten (oftewel het luchtruimgebruik en alle veiligheidsaspecten) blijven een Rijksverantwoordelijkheid, vallend onder de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW).
Deze luchthavenregeling betreft de luchthaven met een verhard helikopterplatform op het dak van het Rode Kruis Ziekenhuis, gelegen aan de Vondellaan 13 te Beverwijk met een totale afmeting van circa 20 bij 20 meter met beschikbare brandbluscategorie H1, onderdeel uitmakend van het Rode Kruis Ziekenhuis te Beverwijk.
De exploitant was voor de vaststelling van deze luchthavenregeling in het bezit van een vrijstelling op grond van het BIGNAL (‘Besluit Inrichting en Gebruik Niet Aangewezen Luchtvaartterreinen) afgegeven door IVW (Inspectie Verkeer en Waterstaat) t.b.v. helikoptervliegen. Het veiligheidscertificaat, met een geldigheidsduur tot 1 februari 2011, is op 30 januari 2009 afgegeven.
De ontwerp-luchthavenregeling Helihaven Rode Kruis Ziekenhuis Beverwijk heeft van 29 juli 2011 tot 9 september 2011 ter inzage gelegen. Tegen de ontwerp-luchthavenregeling zijn geen zienswijzen ingediend.
·Toetsing aan ons provinciaal luchtvaart beleid
De Provincie Noord-Holland zal luchthavenbesluiten of luchthavenregelingen vaststellen voor de bestaande luchthavens voor de kleine en recreatieve luchtvaart. De provincie Noord-Holland zal aanvragen voor nieuwe luchthavens voor de gemotoriseerde kleine luchtvaart toetsen aan het de Provinciale beleidsnota Regionale Luchthavens.
Met de overgang naar de RBML zijn de mogelijkheden tot vrijstellingen op grond van BIGNAL vervallen. Per 1 november 2009 hebben de provincies de mogelijkheid een luchthavenregeling op te stellen. De afgegeven BIGNAL vrijstellingen blijven op grond van het overgangsrecht geldig tot de Provinciale Staten hiervoor een luchthavenregeling heeft afgegeven.
Conclusie toetsing aan beleid:
De onderhavige luchthavenregeling betreft een bestaande luchtvaartactiviteit met een maatschappelijke functie welke past in het provinciaal beleid.
·Geluidsbelasting en externe veiligheid
Binnen de RBML wordt de Lden (Level, Day, Evening, Night) geluidsindicator gehanteerd voor het bepalen van de geluidsbelasting. De Lden is een indicator voor de totale geluidsbelasting op jaarbasis, waarbij vliegtuigpassage in de avond, nacht en vroege ochtend zwaarder meetellen dan passages overdag. Met het gebruik van de Lden systematiek sluit Nederland zich aan bij de EU-richtlijn voor omgevingslawaai. Bij een luchthavenregeling dient de 56 dB(A)Lden geluidscontour binnen het luchthavengebied te vallen.
Gebaseerd op het te verwachten aantal vliegtuigbewegingen (vtb’s) van maximaal 30 per jaar en het type helikopters (EC-135 T-2 van de traumahelikopters van de ANWB-MAA en SAR (Rearch and Rescue) helikopter van Defensie, is de 56 dB(A)Lden geluidscontour verwaarloosbaar klein en blijft deze binnen het luchthavengebied.
Externe veiligheid wordt uitgedrukt in Plaatsgebonden Risico (PR). Dit is de
kans dat gedurende een periode van één jaar een persoon overlijdt als rechtstreeks gevolg van een ongeval, waarbij die persoon zich permanent en onbeschermd op een bepaalde plaats bevindt.
Het PR wordt grotendeels bepaald door:
Bij een luchthavenregeling dient de plaatsgebondenrisicocontour van 10-6 binnen het luchthavengebied te vallen.
Gebaseerd op het beperkte aantal vliegtuigbewegingen van maximaal 30 per jaar en de geringe ongevalkans in combinatie met de minimale impact (lage MTOW) en de lage letaliteit, is de 10-6 Plaatsgebonden Risicocontour verwaarloosbaar klein blijft deze binnen het luchthavengebied.
Het vaststellen van deze luchthavenregeling is in overeenstemming met de geldende wet -en regelgeving en met het bepaalde in het Provinciale beleidsnota Regionale Luchthavens.