Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heerhugowaard

Beleidsregels Beschut Werk gemeente Heerhugowaard

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeerhugowaard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels Beschut Werk gemeente Heerhugowaard
CiteertitelBeleidsregels Beschut Werk gemeente Heerhugowaard
Vastgesteld doorCollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpbeleidsregels

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Re-integratieverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ gemeente Heerhugowaard, artikel 4

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-03-201501-01-201504-01-2018Nieuwe regeling

10-02-2015

Heerhugowaards Nieuwsblad d.d. 4 maart 2015

BW15-0082

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels Beschut Werk gemeente Heerhugowaard

 

 

Beleidsregels Beschut Werk gemeente Heerhugowaard

Het college van burgemeester en wethouders;

gelet op artikel 4 van de Re-integratieverordening Participatiewet, IOAW, IOAZ gemeente Heerhugowaard;

b e s l u i t :

vast te stellen de

beleidsregels beschut werk gemeente Heerhugowaard.

Artikel 1. Voorselectie

  • 1.

    In een te volgen assessment wordt bepaald of iemand voldoet aan de criteria voor beschut werk

  • 2.

    Bij de bepaling door het college of iemand de voorziening beschut werken krijgt aangeboden wordt rekening gehouden met de totale omvang aan te bieden werkplekken.

  • 3.

    Het college biedt de voorziening beschut werk, rekening houdend met het in de begroting, Participatiebudget, opgenomen maximale bedrag voor begeleiding.

  • 4.

    De voorziening beschut werk is in principe alleen bestemd voor mensen met een vastgestelde loonwaarde van minder dan 30%.

  • 5.

    De voorziening beschut werk wordt niet aangeboden aan niet-uitkeringsgerechtigden.

Artikel 2. Advisering UWV

  • 1.

    Als het college aan een persoon uit de doelgroep de voorziening beschut werk wil aanbieden, dan vraagt het college aan het UWV, op basis van landelijk vastgestelde criteria, vast te stellen of de indicatie beschut werk voor de persoon wordt afgegeven.

  • 2.

    Het college beslist op basis van het advies onder 1. of iemand tot de doelgroep 'beschut werk' behoort.

  • 3.

    Alleen als sprake is van een onzorgvuldige totstandkoming van het advies onder 1. kan het college besluiten het advies niet te volgen.

  • 4.

    Van onzorgvuldig als bedoeld onder 3. is sprake als het UWV niet de landelijk vastgestelde criteria heeft gevolgd bij de vaststelling.

Artikel 3. Plaatsing

  • 1.

    Nadat is vastgesteld dat iemand tot de doelgroep 'beschut werk' behoort, wordt deze door het college bij WNK Personeelsdiensten (WNK) aangemeld voor een dienstbetrekking onder beschutte omstandigheden.

  • 2.

    Een kopie van het advies UWV (zie artikel 2.1) wordt bij de aanmelding naar het WNK gevoegd.

  • 3.

    WNK is gemandateerd werkgever namens de gemeente.

Artikel 4. Vaststellen loonwaarde

  • 1.

    Voor de vaststelling van de loonwaarde gelden de beleidsregels zoals deze zijn opgenomen in de beleidsregels loonkostensubsidie Participatiewet gemeente Heerhugowaard

  • 2.

    WNK adviseert , op verzoek van het college, over het toekennen van aanvullende voorzieningen die voor de arbeidsinschakeling ingezet worden om de dienstbetrekking mogelijk te maken

  • 3.

    Eens per drie jaar wordt door het UWV, op verzoek van de gemeente, bepaald of de klant nog onder de doelgroep valt (zie ook 6.).

Artikel 5. Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden op 1 januari 2015 in werking.

Toelichting.

Per 1 januari a.s. treedt de Participatiewet in werking. Binnen de nieuwe wettelijke kaders is Beschut Werk als nieuwe voorziening opgenomen.

Met de Participatiewet krijgen gemeenten een breed instrumentarium ter beschikking. Gemeenten hebben de vrijheid om te bepalen welke ondersteuning mensen nodig hebben. Daarmee kan worden voorkomen dat er wachtlijsten ontstaan. Eén van de instrumenten die door de gemeenten kan worden ingezet is de voorziening beschut werk.

 

De voorziening Beschut Werk is bedoeld voor mensen die door hun lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking een zodanige mate van begeleiding en aanpassing van de werkplek nodig hebben, dat van een reguliere werkgever niet mag worden verwacht dat hij/zij deze mensen in dienst neemt.

 

Met de voorziening beschut werk kan de gemeente mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt toch in een dienstbetrekking laten werken. Deze groep komt in dienst van de gemeente. Of bij een reguliere werkgever die de begeleiding en aanpassingen kan aanbieden, zoals een SW-bedrijf. De beloning is dan volgens de cao van de werkgever.

 

Artikel 1.

Door middel van het in te kopen producten assessment, zoals dat is omschreven is de dienstencatalogus 2015 van WNK Personeelsdiensten, of iemand in aanmerking kan komen voor een indicatiestelling beschut werk door UWV.

Het college biedt alleen beschut werk plekken aan op basis van de jaarlijks aan het participatiebudget toegevoegde middelen voor begeleiding/jobcoaching van deze personen. Daarnaast is het van belang dat de toe te kennen loonkostensubsidie kan worden gedekt uit het inkomendeel. Dat beperkt de instroom tot de mensen die een uitkering op grond van de Participatie hebben.

Gemeenten bepalen – binnen de wettelijke kaders van de Participatiewet - wie er voor de voorziening beschut werk in aanmerking komt. Het gaat om mensen die uitsluitend in een beschutte omgeving onder aangepaste omstandigheden mogelijkheden tot arbeidsparticipatie hebben. Beschut werk kenmerkt zich door een hoge mate van (structurele) ondersteuning en aanpassing van het werk. Of iemand in aanmerking komt voor beschut werk hoeft niets te zeggen over de mate van productiviteit van deze persoon.

 

Artikel 2.

In de Werkkamer is afgesproken en vervolgens in de Participatiewet neergelegd dat de gemeente bepaalt welke mensen zij voor een beoordeling beschut werk bij UWV voordraagt. UWV beoordeelt vervolgens, in opdracht van de gemeente, op basis van landelijke criteria of mensen tot de doelgroep beschut werk behoren en adviseert de gemeente hierover. UWV zal altijd beoordelen op grond van de in artikel 3 van het ontwerpbesluit advisering beschut werk genoemde criteria.

Het al dan niet inzetten van de voorziening beschut werk is een voor bezwaar en beroep vatbaar besluit van de gemeente.

 

Artikel 3.

Geen nadere toelichting

 

Artikel 4.

De loonwaardebepaling bij beschut werk vindt om de drie jaar plaats. Het UWV zal een rol krijgen bij de vaststelling of iemand zoveel begeleiding nodig heeft, dat beschut werk voor de hand ligt.

De gemeente kan voor deze werknemers loonkostensubsidie verstrekken, aan de werkgever. Het college vraagt advies aan WNK of aanvullende voorzieningen noodzakelijk zijn (bijv. jobcoach, werkplekaanpassingen, etc.). Dit advies is niet bindend

 

Artikel 5.

De regels betreffen een uitwerking van de Re-integratieverordening Participatiewet gemeente Heerhugowaard. De beleidsregels treden daarom gelijktijdig in werking met de verordening.