Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nissewaard

Regeling Bedrijfshulpverlening en EHBO gemeente Nissewaard

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNissewaard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling Bedrijfshulpverlening en EHBO gemeente Nissewaard
CiteertitelRegeling Bedrijfshulpverlening en EHBO gemeente Nissewaard
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 260
  2. Arbeidsomstandighedenwet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-03-201501-01-2020art. 7, art. 8

24-02-2015

Gemeenteblad, 2015, 18727

15.B.00054
24-01-201501-01-201505-03-2015nieuwe regeling

02-01-2015

Gemeenteblad, 2015, 5940

14.B.00532

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling Bedrijfshulpverlening en EHBO gemeente Nissewaard

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard;

  • -

    gelet op het gestelde in artikel 160 van de Gemeentewet waarbij de bevoegdheid tot het vaststellen, wijzigen en intrekken van de rechtspositieregelingen voor het gemeentelijk personeel en gewezen personeel wordt opgedragen aan het college;

  • -

    gelet op de bepalingen in de Arbo-wet;

  • -

    gelet op het verhandelde in de vergadering van de commissie voor bijzonder georganiseerd overleg d.d. 21 augustus 2014.

besluit vast te stellen:

 

de Regeling Bedrijfshulpverlening en EHBO gemeente Nissewaard

Artikel 1 Algemene bepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    werkgever:

    het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard;

  • b.

    ambtenaar:

    de ambtenaar als bedoeld in artikel 1:1 lid 1 sub a van de CAR/UWO

  • c.

    coördinator-hbhv (C-HBHV):

    de ambtenaar die geldt als eerste aanspreekpunt voor de organisatorische werkzaamheden van de bhv-organisatie;

  • d.

    hoofd bhv (HBHV):

    de bhv’er, die in geval van calamiteiten leiding geeft aan de bhv- organisatie of een onderdeel daarvan;

  • e.

    bedrijfshulpverlener (bhv’er):

    de ambtenaar die is aangewezen om conform artikel 15 van de Arbowet hulp te verlenen

  • f.

    EHBO’er:

    de ambtenaar die in het bezit is van een volwaardig EHBO-diploma;

  • g.

    verdiepingsleider:

    de bhv’er die de bhv’ ers aanstuurt voor de verdieping, waarvoor hij/zij is aangesteld;

  • h.

    oefening(en):

    oefeningen om de inzetbaarheid, deskundigheid en vaardigheid op peil te houden van de bhv-organisatie;

Artikel 2 Vertegenwoordiging en machtiging

Lid 1

De vertegenwoordiging van de werkgever is, als hoofd van de dienst, de gemeentesecretaris.

 

Lid 2

De gemeentesecretaris is gemachtigd om, op onderdelen binnen deze regeling, voorstellen van de C-HBHV uit te voeren.

Artikel 3 Aanwijzing en intrekking

Lid 1

De gemeentesecretaris wijst, op voordracht van de C-HBHV, de bhv’ers aan die belast zijn met de bedrijfshulpverlening.

 

Lid 2

In de aanwijzing wordt in ieder geval vermeld:

  • de naam, voornamen, geboortedatum, geboorteplaats, adres en woonplaats;

  • de locatie(s) waar de bhv’er werkzaam is;

  • de taak bij de bhv-organisatie;

  • de datum van inwerkingtreding van het besluit.

 

Lid 3

Intrekking van het besluit tot aanwijzing vindt plaats:

  • op eigen schriftelijk verzoek;

  • indien de bedrijfshulpverlener niet meer in het bezit is van een geldig certificaat van een door het NIBHV erkend opleidingsinstituut;

  • indien hij zij niet meer in staat acht op adequate wijze zijn taak, zoals bedoeld artikel 4, uit te voeren;

  • bij schorsing of ontslag.

Artikel 4 Beschrijving diverse werkzaamheden

Lid 1

De taken van de bhv’er bestaan, overeenkomstig het bepaalde in artikel 15 van de Arbeidsomstandigheden-wet, uit:

  • a.

    beperken en bestrijden beginnende brand;

  • b.

    verlenen eerste hulp bij ongevallen;

  • c.

    begeleiden van een ontruiming.

 

Lid 2

De taak van de EHBO’er bestaat uit het aanbieden van de noodzakelijke eerste hulp aan personen die, tengevolge van welke oorzaak dan ook, zijn getroffen door lichamelijk letsel.

 

Lid 3

De taken, van de verdiepingsleider bestaan naast het in lid 1 genoemde, uit:

  • a.

    coördineren van de taken van de bhv’ers;

  • b.

    informeren aan, uitvoeren van de instructies van en communiceren met de HBHV o.a. via portofoon over aard en omvang van de calamiteit;

  • c.

    uitvoeren en/of laten uitvoeren van verkenningstaken op de verdieping;

  • d.

    aansturen van bhv’ers op de verdieping.

 

Lid 4

De HBHV coördineert volgens het BHV-beleid en procedures vastgestelde taken.

De taken van de HBHV bestaan onder andere, naast het onder lid 1 genoemde, uit:

  • a.

    beoordelen van de veiligheidssituatie van de locatie(s);

  • b.

    voorbereiden op de inzet van de bedrijfshulpverlening;

  • c.

    coördineren van eerste hulp bij ongevallen;

  • d.

    coördineren van brandbestrijding;

  • e.

    eventueel hulp bieden bij agressiegevallen;

  • f.

    alarmeren en evacueren;

  • g.

    communiceren met externe hulpverleningsorganisaties;

  • h.

    oefenen met de collega’s bedrijfshulpverlening;

  • i.

    voorbereiden, evalueren en rapporteren over de inzet en de oefeningen;

  • j.

    beheren en controleren van de aan de ploeg gestelde middelen.

 

Lid 5

De C-HBHV is verantwoordelijk voor de inzetbaarheid van de BHV-organisatie. De taken van de C-HBHV bestaan, naast het onder lid 1 genoemde, uit:

  • a.

    beheren van de bedrijfshulpverleningsorganisatie en de middelen;

  • b.

    communiceren over de bedrijfshulpverlening;

  • c.

    zorgen voor het opleiden en geoefend houden van de bedrijfshulpverleners;

  • d.

    doorlopend actualiseren van het complete bedrijfsnoodplan;

  • e.

    controleren van de werking van de bedrijfshulpverleningsorganisatie.

Artikel 5 Criteria voor de werkzaamheden

Lid 1

Om de bedrijfshulpverleningstaken overeenkomstig artikel 15 van de Arbeidsomstandighedenwet naar behoren te kunnen uitvoeren, neemt de bhv’er jaarlijks in voldoende mate deel aan de BHV-herhalingsdag(en) en de BHV-oefening(en).

 

Lid 2

De C-HBHV beoordeelt of er sprake is geweest van voldoende inzetbaarheid en geoefendheid.

 

Lid 3

De C-HBHV beoordeelt de HBHV-er en de verdiepingsleiders op het functioneren en uitoefenen van de voor hem vastgestelde taken.

 

Lid 4

De C-HBHV wordt door de gemeentesecretaris beoordeeld op het functioneren en uitoefenen van de voor hem vastgestelde taken.

Artikel 6 Opleidingseisen

Lid 1

Door de werkgever kan een opleiding tot bhv’er worden aangeboden om in de gelegenheid te worden gesteld met goed gevolg het certificaat bedrijfshulpverlener te kunnen behalen. Jaarlijks wordt de bhv’er tevens uitgenodigd het certificaat te continueren aan de hand van het volgen van (een) herhalingsdag (en). De bhv’er kan daarnaast ook het EHBO-diploma behalen.

 

Lid 2

Door de werkgever kan een opleiding tot EHBO’er worden aangeboden om in de gelegenheid te worden gesteld met goed gevolg het ehbo-diploma van het Oranje Kruis te kunnen behalen. Jaarlijks wordt de EHBO’er uitgenodigd het certificaat te continueren aan de hand van het volgen van een herhalingsdag(en).

 

Lid 3

Een verdiepingsleider is een aangewezen bhv’er met enkele extra taken. Aan de hand van de beoordeling van de C-HBHV wordt een bhv’er op bijzondere vaardigheden geselecteerd voor de verdiepingsleider. De opleiding en het op peil houden van de verdiepingsleider wordt vooral intern geoefend.

 

Lid 4

Door de werkgever kan een bhv’er een opleiding tot HBHV worden aangeboden om in de gelegenheid te worden gesteld met goed gevolg het certificaat Hoofd Bedrijfshulpverlening van een door het NIBHV erkend opleidingsinstituut te kunnen behalen.

 

Lid 5

De functie van C-HBHV is binnen de bhv-organisatie gekoppeld aan de functie van afdelingshoofd Accommodaties. De C-HBHV dient in bezit te zijn van zowel het certificaat bhv’er als het certificaat Hoofd Bedrijfshulpverlening van een door het NIBHV erkend opleidingsinstituut.

Artikel 7 Vergoedingen

Lid 1

  • a.

    Aan de EHBO’er wordt een toelage van € 10,08 bruto per maand toegekend.

  • b.

    Aan de bhv-er en de verdiepingsleider wordt een toelage van € 16,30 bruto per maand toegekend.

  • c.

    Aan de HBHV wordt een toelage van € 36,45 bruto per maand toegekend.

 

Lid 2

Deze bedragen worden aangepast overeenkomstig de algemene salarisherzieningen van de sector Gemeenten, zoals deze door het Landelijk Overleg Gemeentelijke Arbeidsvoorwaarden worden vastgesteld.

 

Lid 3

Aan de C-HBHV wordt opgedragen om beslissingen te nemen over de in lid 1 bedoelde toelagen.

Artikel 8 Gratificatiebeleid

Lid 1

Aan de HBHV, verdiepingsleider en bhv ‘er, die gedurende 5 achtereenvolgende jaren dienst heeft gedaan in de van toepassing zijnde rol wordt een jubileumgratificatie toegekend van € 250,- netto.

 

Lid 2

Aan de C-HBHV wordt opgedragen om beslissingen te nemen over de in lid 1 bedoelde gratificaties.

Artikel 9 Aansprakelijkheid

De werkgever is aansprakelijk voor schade ontstaan door de persoon, die deel uit maakt van de BHV-organisatie, of schade die deze lijdt, ten gevolge van de uitoefening van de bhv-taken, mits deze zich aan de voorgeschreven veiligheidsvoorschriften heeft gehouden en de schade niet is te wijten aan zijn grove schuld of onvoorzichtigheid.

Artikel 10 Hardheidsclausule

In die gevallen waarin deze regeling niet voorziet of kennelijk onredelijk uitwerkt, beslist de werkgever.

Artikel 11 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als de ‘Regeling Bedrijfshulpverlening en EHBO gemeente Nissewaard’

Artikel 12 Inwerkingtreding

De regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2015.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Nissewaard d.d. 2 januari 2015,

 

de secretaris,

J. Pol

de burgemeester,

M. Salet