Organisatie | Vlaardingen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | KLACHTENREGLEMENT SOCIALE WIJKTEAMS VLAARDINGEN |
Citeertitel | KLACHTENREGLEMENT SOCIALE WIJKTEAMS VLAARDINGEN |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | nieuwe regeling | 16-12-2014 | Onbekend. |
Het college van burgemeester en wethouders van Vlaardingen
Overwegende dat het wenselijk is een zorgvuldige en uniforme klachtenregeling voor cliënten van het sociale wijkteam vast te stellen;
Gelet op artikel 16, eerste lid van de Verordening Jeugdhulp Vlaardingen 2015 en artikel 18 van de Verordening Maatschappelijke Ondersteuning Maassluis, Vlaardingen en Schiedam 2015;
In dit reglement wordt verstaan onder:
degene die gebruik wil maken, gebruik maakt of gebruik heeft gemaakt van de ondersteuning van het sociale wijkteam;
persoon diede hoogste zeggenschap heeft over de stichting;
het college van burgemeester en wethouders van Vlaardingen;
onafhankelijke instantie die klachten onderzoekt en beoordeelt over gemeentelijke instanties;
een mondelinge of schriftelijke uiting van ongenoegen van (of namens) een cliënt over de wijze waarop hij is bejegend door een medewerker van het sociale wijkteam;
informele procedure waarbij gepoogd wordt tot een bevredigende oplossing van de klacht te komen;
een commissie die door de directeur/bestuurder is ingesteld om klachten van klagers te behandelen en daarover te adviseren aan het bestuur;
regeling waarin is bepaald op welke wijze een klacht kan worden ingediend en op welke wijze de ingediende klacht wordt afgehandeld;
een persoon of een groep van personen, in relatie staand tot het sociale wijkteam, die een klacht voorlegt of voorgelegd wil zien aan de klachtencommissie;
een persoon die ondersteuning biedt aan cliënten van het sociale wijkteam;
edere vorm van ondersteuning door een of meer leden van het sociale wijkteam aan een cliënt, daar onder ook begrepen het afhandelen van ondersteuningsvragen en het motiveren van cliënten om de hulp te aanvaarden die zij dringend behoeven;
wijkgericht samenwerkingsverband van verschillende instellingen die op een integrale wijze ondersteuning bieden aan cliënten op de terreinen, welzijn, jeugd, gezondheid, onderwijs en zorg;
de stichting Minters, Dienstverlening in Welzijn, die in opdracht van de gemeente de sociale wijkteams aanstuurt en coördineert.
Dit klachtenreglement is van toepassing op een klacht over de wijze waarop een cliënt bejegend is/wordt door een medewerker van het sociale wijkteam. Het kan daarbij gaan om de wijze waarop de ondersteuningsvraag is/wordt afgehandeld, de ondersteuning die door een medewerker van het sociale wijkteam is/wordt geboden en/of over de wijze waarop om is/wordt gegaan met de privacy van de cliënt.
Dit klachtenreglement is niet van toepassing op een klacht over de wijze waarop een cliënt bejegend is/wordt door een medewerker van een organisatie die de cliënt ondersteunt of hulp verleent en waarvan deze werkzaamheden niet vallen onder de werkzaamheden van het sociale wijkteam. In die gevallen is de klachtenregeling van de organisatie waar de betreffende medewerker werkzaam is, van toepassing.
Artikel 9 Bijstand door deskundigen
De klachtencommissie kan gebruik maken van de diensten van deskundigen alvorens een uitspraak te doen. Over de daaraan eventueel verbonden kosten vindt vooraf overleg met de directeur/bestuurder plaats en moet dit akkoord hebben bevonden.
Elk lid van de klachtencommissie is op straffe van royement tot geheimhouding verplicht ten aanzien van alle partijen betreffende gegevens en informatie die hem bij de behandeling van de klacht ter kennis zijn gekomen.
Zowel de klager, als de betrokken medewerker, als de directeur/bestuurder worden in de gelegenheid gesteld alle op de klacht betrekking hebbende documenten in te zien. Stukken die door een van de partijen worden ingediend onder de conditie dat de andere partij hierin geen inzage mag hebben, worden niet in behandeling genomen en spelen bij de uiteindelijke oordeelsvorming geen rol.
Zowel de klager, als de medewerker waarover geklaagd wordt, worden door de klachtencommissie in de gelegenheid gesteld hun argumenten naar voren te brengen en toe te lichten in elkaars aanwezigheid, tenzij de klachtencommissie het nodig oordeelt dat partijen afzonderlijk gehoord worden, of indien een van de partijen hierom verzoekt.
De directeur/bestuurder verstrekt per kwartaal aan het college een geanonimiseerd overzicht van de ingediende klachten, de wijze waarop de klachten zijn afgehandeld en de eventuele maatregelen die zijn genomen.