Organisatie | Helmond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | BELEIDSREGEL TEGEMOETKOMING KINDEROPVANGTOESLAG HELMOND 2015 |
Citeertitel | BELEIDSREGELS TEGEMOETKOMING KINDEROPVANGTOESLAG HELMOND 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Beleidsregels tegemoetkoming kinderopvangtoeslag Helmond 2014.
Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen, art. 1.13
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | nieuwe regeling | 09-12-2014 | Collegebesluit, 2014, 603925 |
In te trekken de Beleidsregels tegemoetkoming kinderopvangtoeslag Helmond 2014, met dien verstande dat deze beleidsregels van toepassing blijven op bestaande situaties die op grond van het overgangsrecht van de Participatiewet onder de werkingssfeer van de wet- en regelgeving vallen zoals die luidden op 31 december 2014.
De beleidsregels tegemoetkoming kinderopvangtoeslag Helmond 2015 wordt als volgt ingevuld:
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
Tegemoetkoming kinderopvangtoeslag: de door het college aan doelgroepouders te verstrekken tegemoetkoming als bedoeld in artikel 1.13 WK, in aanvulling op de door de Belastingdienst/Toeslagen te verstrekken kinderopvangtoeslag in de kosten van kinderopvang als bedoeld in artikel 1.7, eerste lid, WK;
Om voor de tegemoetkoming kinderopvangtoeslag in aanmerking te kunnen komen, behoort de ouder tot één van de volgende doelgroepen:
de voorziening genoemd onder b brengt een noodzaak tot kinderopvang met zich mee. Hiermee wordt bedoeld dat de doelgroepouder activiteiten verricht, gericht op inschakeling in het arbeidsproces, die tot gevolg hebben dat anderen dan de doelgroepouder de verzorging en de opvoeding van het kind of de kinderen op zich moeten nemen gedurende de uren dat de doelgroepouder daarvoor niet beschikbaar is.
het volgen van de scholing brengt een noodzaak tot kinderopvang met zich mee. Hiermee wordt bedoeld dat de doelgroepouder scholing volgt dat tot gevolg heeft dat anderen dan de doelgroepouder de verzorging en de opvoeding van het kind of de kinderen op zich moeten nemen gedurende de uren dat de doelgroepouder daarvoor niet beschikbaar is.
Aanvraag van de tegemoetkoming kinderopvangtoeslag
De tegemoetkoming kinderopvangtoeslag wordt verstrekt voor de duur van het traject dat de doelgroepouder gebruik maakt van een voorziening gericht op arbeidsinschakeling zoals bedoeld in artikel 7, eerste lid, onder a, Participatiewet, artikel 34, eerste lid, onder a, IOAW, of artikel 34, eerste lid, onder a, IOAZ.
Bij de aanvraag voor een tegemoetkoming kinderopvangtoeslag wordt overgelegd:
offerte of contract van het kindercentrum of gastouderbureau dat de kinderopvang gaat verzorgen, met in ieder geval het aantal uren kinderopvang per kind, de kostprijs per uur, de aanvangsdatum van de kinderopvang en het registratienummer in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK) van het kindercentrum of van de gastouder en het gastouderbureau;
Het besluit tot verlening van een tegemoetkoming kinderopvangtoeslag bevat in ieder geval:
De hoogte van de tegemoetkoming kinderopvangtoeslag is gelijk aan het bedrag in de offerte of het contract van het kindercentrum of gastouderbureau dat de kinderopvang gaat verzorgen minus de door de Belastingdienst/Toeslagen aan de doelgroepouder toegekende kinderopvangtoeslag, naar rato van de duur en het aantal benodigde uren van het traject gericht op arbeidsinschakeling.
De tegemoetkoming kinderopvangtoeslag wordt achteraf in maandelijkse termijnen uitbetaald aan de doelgroepouder of aan de kinderopvangorganisatie, op basis van een door de doelgroepouder afgegeven machtiging. De tegemoetkoming wordt betaald op basis van een factuur.
De doelgroepouder verstrekt binnen vier weken na afloop van de periode waarvoor de tegemoetkoming kinderopvangtoeslag is verleend aan het college een overzicht van de feitelijke kosten van kinderopvang over deze periode en de beschikking van de Belastingdienst/Toeslagen inzake de toekenning van de kinderopvangtoeslag.
De doelgroepouder verstrekt op verzoek aan het college, binnen een door het college te stellen redelijke termijn, middels een door het college beschikbaar te stellen inlichtingenformulier, alle gegevens en inlichtingen van de doelgroepouder die voor de aanspraak op en de hoogte van de tegemoetkoming kinderopvangtoeslag van het college van belang zijn.
Besloten in de vergadering van 9 december 2014.
Burgemeester en wethouders van Helmond,
De burgemeester,
mevr. P.J.M.G. Blanksma - van den Heuvel
De secretaris,
mr. drs. A.P.M. ter Voert
Bekend gemaakt op:
12 december 2014
De secretaris,
mr. drs. A.P.M. ter Voert
Bijlage behorend bij de Beleidsregels tegemoetkoming kinderopvangtoeslag Helmond 2015
Rekenvoorbeelden behorend bij beleidsregel 6.
In 2015 ontvangt de doelgroepouder van de Belastingdienst/Toeslagen voor het kind of kinderen die gebruik maken van kinderopvang een kinderopvangtoeslag zoals bedoeld in artikel 1.7, eerste lid, WK.
De tegemoetkoming kinderopvangtoeslag bedraagt het verschil tussen deze toegekende kinderopvangtoeslag en het bedrag genoemd in de offerte of het contract van het kindercentrum of gastouderbureau dat de kinderopvang gaat verzorgen, naar rato van de duur en het aantal benodigde uren van het traject gericht op arbeidsinschakeling.
Wanneer de doelgroepouder bijv. 200 uur per maand (van de maximale 230 uur per maand) aan kinderopvangtoeslag bij de Belastingdienst/Toeslagen aanvraagt en toegekend krijgt, en het traject gericht op arbeidsinschakeling vergt 100 uur per maand, dan is de tegemoetkoming kinderopvangtoeslag gebaseerd op deze 100 uur en bedraagt in deze situatie de helft van het verschil tussen het bedrag genoemd in de offerte of het contract en de toegekende kinderopvangtoeslag.
De doelgroepouder vraagt meer uren kinderopvangtoeslag aan dan nodig is voor het traject gericht op arbeidsinschakeling: De totale kosten kinderopvang zijn bijv. € 1.000,00 en is gebaseerd op 200 uur per maand. De doelgroepouder ontvangt van de Belastingdienst/Toeslagen een kinderopvangtoeslag van € 900,00, gebaseerd op die 200 uur per maand. Het traject vergt 100 uur per maand. De noodzakelijke kosten van kinderopvang gedurende het traject bedragen daardoor de helft van € 1.000,00 is € 500,00 en de vergoeding van de Belastingdienst/Toeslagen voor deze duur van het traject is dan de helft van € 900,00 is € 450,00. De tegemoetkoming kinderopvangtoeslag is dan het verschil tussen € 500,00 en € 450,00 is € 50,00.
De doelgroepouder vraagt het juiste aantal uren aan dat nodig is voor het traject gericht op arbeidsinschakeling: De totale kosten kinderopvang zijn bijv. € 1.000,00 en is gebaseerd op 200 uur per maand. De doelgroepouder ontvangt van de Belastingdienst/Toeslagen een kinderopvangtoeslag van € 900,00, gebaseerd op die 200 uur per maand. Het traject vergt 200 uur per maand. De noodzakelijke kosten van kinderopvang gedurende het traject bedragen daardoor € 1.000,00 en de vergoeding van de Belastingdienst/Toeslagen voor deze duur van het traject is dan € 900,00. De tegemoetkoming kinderopvangtoeslag is dan het verschil tussen € 1.000,00 en € 900,00 is € 100,00.