Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Beuningen

Beleidsregels Individuele Studietoeslag Beuningen 2015 (IST 2015)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBeuningen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels Individuele Studietoeslag Beuningen 2015 (IST 2015)
CiteertitelBeleidsregels Individuele Studietoeslag (IST) Beuningen 2015 (IST 2015)
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet werk en bijstand, artikel 36b (Participatiewet)
  2. Verordening individuele studietoeslag gemeente Beuningen 2015

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-03-201501-01-2015Nieuwe regeling

24-02-2015

Overheid.nl > Gemeenteblad, 3 maart 2015; tevens bekndgemaakt op de website gemeente Beuningen, 3 maart 2015

BW15.0100

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels Individuele Studietoeslag Beuningen 2015 (IST 2015)

 

 

Beleidsregels individuele studietoeslag Beuningen 2015  

Beleidsregels Individuele Studietoeslag Beuningen 2015

 

Inleiding

 

De Individuele Studietoeslag is een regeling die afkomstig is uit de Wajong. De bedoeling is om arbeidsgehandicapte studenten financieel te ondersteunen nu het voor deze groep lastiger is om naast de studie een bijbaan te hebben. De basis van de regeling ligt in artikel 36b van de Participatiewet en in de Verordening Individuele Studietoeslag.

 

Regel 1 - Ondertekening aanvraag

 

Indien de partner van een belanghebbende een aanvraag indient dan moeten zowel de belanghebbende als ook de partner tekenen voor de aanvraag.

 

Regel 2 - Doelgroep

 

Ten aanzien van het vereiste dat de belanghebbende moet zijn ‘een persoon van wie is vastgesteld dat hij niet in staat is tot het verdienen van het wettelijk minimumloon, doch wel mogelijkheden tot arbeidsparticipatie heeft’ geldt het volgende. De bewijslast hieromtrent ligt primair bij de belanghebbende.

 

De belanghebbende kan op de volgende manieren aantonen dat hij aan dit vereiste voldoet:

  • -

    In de eerste plaats kan de belanghebbende een actueel besluit van DUO overleggen dat hij op medische gronden recht heeft op verlenging van de studiefinanciering.

  • -

    In de tweede plaats kan de belanghebbende een verklaring overleggen van een arts of onderwijsinstelling dat de belanghebbende een medisch objectief vaststelbare structurele functionele beperking heeft. Als de belanghebbende een verklaring van de onderwijsinstelling overlegt, kan het college bij twijfel een verklaring van een arts verlangen.

Eventuele kosten, verbonden aan het verkrijgen van de voornoemde verklaringen, blijven voor rekening van belanghebbende.

Mocht het college daartoe aanleiding zien, dan kan het college zelf een arbeidsdeskundig of medisch onderzoek starten. Dit onderzoek komt voor rekening van het college.

 

Regel 3 - Gegevens

De belanghebbende overhandigt desgevraagd de bewijsstukken die nodig zijn voor het beoordelen van het recht op de studietoeslag. In ieder geval zijn relevante bewijsstukken:

Identiteitsbewijs met persoonsgegevens (zoals naam, geboortedatum, adres);

Bewijs van recht op studiefinanciering of een tegemoetkoming op grond van de WTOS;

Verklaring of bewijsstuk als bedoeld onder 2;

Actuele bankafschriften;

Gegevens met betrekking tot vermogen op de dag waarop de aanvraag betrekking heeft.

 

Verificatie kan achterwege blijven als de (relevante) gegevens van de belanghebbende bij het college bekend zijn.