Organisatie | Alkmaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling op de behandeling van klachten over de gemeente Alkmaar 2015 |
Citeertitel | Klachtenregeling |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Onbekend.
Deze klachtenregeling vervangt de klachtenregeling gemeente Alkmaar.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-01-2015 | nieuwe regeling | 02-01-2015 zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2015-1805.html, 08-01-2015 | Klachtenregeling |
De raad van de gemeente Alkmaar;
gelet het voorstel van de stuurgroep fusie Stuurgroep Fusie, bijlage nr. 2014-1954
gelet op het advies van de Raadscoördinatiecommissie Fusie
onder gelijktijdige intrekking van de klachtenregeling gemeente Alkmaar zoals vastgesteld op 21 januari 2003
Klachtenregeling op de behandeling van klachten over de gemeente Alkmaar 2015
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen.
een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in de uitoefening van zijn functie in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon heeft gedragen;
een gedraging van een persoon, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan wordt aangemerkt als een gedraging van dat bestuursorgaan;
een gedraging van een onder verantwoordelijkheid van de gemeente zijnde bedrijf;
het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon handelen of nalaten te handelen door een bestuursorgaan;
door het college van burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaar die belast is met de coördinatie en bewaking van de afhandeling van klachten.
Hoofdstuk 2 Algemene bepalingen.
Een ieder heeft het recht om over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen, een klacht in te dienen.
Een gedraging van personen als bedoeld in artikel 1, sub b, wordt toegerekend aan het daarvoor verantwoordelijke bestuursorgaan.
Het college van burgemeester en wethouders draagt zorg voor een behoorlijke behandeling van mondelinge en schriftelijke klachten.
Mondelinge klachten worden in principe mondeling afgedaan. Wordt de klacht niet tot tevredenheid van klager afgedaan, dan wordt klager op de mogelijkheid gewezen van schriftelijke klachtenbehandeling.
Zodra naar tevredenheid van de klager aan zijn klacht tegemoet is gekomen, vervalt de verplichting tot verdere behandeling van de klacht. Bij een schriftelijke klacht wordt dit schriftelijk aan klager en aan degene over wie werd geklaagd, bevestigd.
Taken en verantwoordelijkheden klachtencoördinator
AFDELING II KLACHTENBEHANDELING IN EERSTE INSTANTIE
Een klacht wordt schriftelijk ingediend bij het college van burgemeester en wethouders.
De klacht dient bij voorkeur zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen een jaar nadat de gedraging heeft plaatsgevonden, te worden ingediend.
De klacht dient schriftelijk en ondertekend te worden ingediend en bevat de naam en het adres van de klager. De klacht dient te bevatten, zo duidelijk mogelijk, een omschrijving van de gedraging (datum tijdstip), waarop de klacht betrekking heeft, de mededeling wie zich aldus heeft gedragen, jegens wie de gedraging heeft plaatsgevonden en de reden waarom klager meent bezwaar te moeten maken tegen de gedraging.
Een schriftelijk ingediende klacht wordt door de klachtencoördinator centraal ingeboekt en geregistreerd in het gemeentelijk postregistratiesysteem.
Een mondeling ingediende klacht wordt op schrift gesteld, indien klager daar nadrukkelijk om verzoekt en ter tekening aan de klager voorgelegd ter bevestiging van de juiste notering van de klacht.
Hoofdstuk 7 Onderzoek en horen
Degene, die als klachtenbehandelaar is aangewezen, behandelt de klacht en stelt de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft in de gelegenheid om te worden gehoord en op elkaars standpunt te reageren.
Van het horen kan worden afgezien indien klager heeft verklaard daaraan geen behoefte te hebben.
Klager, danwel degene tegen wie geklaagd wordt, kan verzoeken om buiten aanwezigheid van de andere partij gehoord te worden.
De klachtenbehandelaar doet de klacht binnen zes weken na de datum van ontvangst van de klacht schriftelijk af.
De klachtbehandelaar stelt de klager en degene tegen wie de klacht gericht is, schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek, de beslissing op de klacht alsmede van de eventuele conclusies die er aan zijn verbonden.
De klachtbehandelaar deelt hierbij schriftelijk mede dat klager, indien deze niet tevreden is over de uitkomst van de klachtenbehandeling, zijn klacht kan voorleggen aan de Nationale Ombudsman.
De klachtenbehandelaar verstrekt desgevraagd aan overigen een afschrift of uittreksel van de beslissing op de klacht, onder zoveel als mogelijke waarborging van de anonimiteit van de in de beslissing genoemde personen.
Indien de klacht niet binnen een termijn van zes weken kan worden afgedaan, kan de afdoening voor ten hoogste vier weken worden verdaagd. Van de verdaging wordt schriftelijk onder vermelding van de reden mededeling gedaan aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.
Het college van burgemeester en wethouders brengen over het afgelopen kalenderjaar verslag uit van het aantal klachten, de aard van de klachten, de wijze van afdoening en de maatregelen die naar aanleiding van de behandeling zijn getroffen.
Het jaarverslag wordt, zo nodig voorzien van beleidsmatige aanbevelingen, voorgelegd aan de commissie bestuur en middelen.
AFDELING IV KLACHTENBEHANDELING IN TWEEDE INSTANTIE
Hoofdstuk 10 Nationale Ombudsman
De Nationale Ombudsman kan door klager benaderd worden als klager niet tevreden is over de uitkomst van de klachtenbehandeling.
De gemeentesecretaris wijst een contactpersoon aan, die een coördinerende rol vervult bij de informatieuitwisseling tussen de gemeente en de Nationale Ombudsman
De contactpersoon dient terstond van alle informatie te worden voorzien die hij voor de vervulling van zijn taak nodig heeft. Hij kan als bemiddelaar tussen klager en gemeente optreden.
Deze verordening treedt in werking één dag na publicatie
Deze verordening wordt aangehaald als “Klachtenregeling”.
De klachtenregeling gemeente Alkmaar vastgesteld op 21 januari 2003 vervalt bij inwerkingtreding van deze Klachtenregeling.