Organisatie | Haaren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van Orde van de rekenkamercommissie 2015 |
Citeertitel | Reglement van Orde van de rekenkamercommissie 2015 |
Vastgesteld door | geattribueerde functionaris |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Op grond van artikel 28 Wet algemene regels herindeling is deze regeling per 1 januari 2023 vervallen, tenzij de hierna genoemde bestuursorganen de betreffende regeling al eerder vervallen hebben verklaard.
- De raad van de gemeente Oisterwijk heeft op 7 januari 2021 besloten deze verordening vervallen te verklaren voor zover deze van kracht is voor het gebied binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Oisterwijk zoals dat per 1 januari 2021, op grond van de Wet van 8 juli 2020 tot splitsing van de gemeente Haaren, is ontstaan.
- De raad van de gemeente Vught heeft op 4 januari 2021 besloten deze verordening vervallen te verklaren voor zover deze van kracht is voor het gebied binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Vught zoals dat per 1 januari 2021, op grond van de Wet van 8 juli 2020 tot splitsing van de gemeente Haaren, is ontstaan.
Dit is gedelegeerde regelgeving van de verordening gemeentelijke rekenkamercommissie
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-03-2015 | Nieuwe regeling | 11-02-2015 | Rekenkamercommissie, 11 februari 2015 |
Reglement van Orde van de rekenkamercommissie 2015
Vastgesteld door de rekenkamercommissie van Haaren
in haar vergadering van 11 februari 2015.
Hiermee vervalt het Reglement van orde rekenkamercommissie 2006
Dit reglement vloeit voort uit artikel 3.1 van de Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie, zoals vastgesteld bij raadsbesluit 19-09-2006 door de gemeenteraad van Haaren.
In het Reglement van Orde legt de RKC nadere regels vast over de invulling van haar werkzaamheden die gericht zijn op het toetsen en verbeteren van de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het functioneren van de gemeente Haaren.
De RKC vergadert in principe één keer per acht weken; in haar vergadering
bespreekt de RKC onder meer de stand van zaken van de lopende onderzoeken.
De griffier beheert en bewaakt het budget onder verantwoordelijkheid van de
voorzitter van de RKC, als zijnde tevens de secretaris van de RKC.
Adviseurs worden als regel alleen uitgenodigd een vergadering bij te wonen als ereen onderwerp op de agenda staat dat zich daarvoor leent.
Elk jaar wordt in de novembervergadering van de RKC een jaarplan met een
begroting voor het daarop volgende jaar opgesteld. Op de website wordt bijgehoudenwelke onderzoeken er lopen en in de planning staan.
Naast de rapporten brengt de RKC elk jaar een jaarverslag met een financiële
verantwoording uit, waarmee zij verantwoording aflegt aan de raad. Het jaarverslag verschijnt in het eerste kwartaal van het daarop volgende jaar.
De RKC onderscheidt in haar werkzaamheden het doen van onderzoeken en
vervolgonderzoeken en het uitvoeren van quick scans (onderzoeken van beperkte omvang, meestal in de vorm van een analyse). Onderzoeken en vervolgonderzoeken resulteren in rapporten; quick scans resulteren in brieven met aanbevelingen of leiden tot een onderzoek. Vervolgonderzoeken vinden 1-3 jaar na een onderzoek plaats om te beoordelen of het betreffende onderzoeksrapport effect gehad heeft.
Bij elk uit te voeren onderzoek, vervolgonderzoek of quick scan benoemt de RKC desgewenst maximaal twee primaathouders uit haar midden. De primaathouders worden belast met de directe begeleiding van het onderzoek, het vervolgonderzoek of de quick scan. Het accent bij de begeleiding ligt op het bewaken van het verkrijgenvan de juiste antwoorden op de probleemstelling.
Bij elk uit te voeren onderzoek, vervolgonderzoek of quick scan vraagt de RKC aan de gemeentesecretaris een contactpersoon namens de gemeente aan te wijzen. Als richtsnoer voor de termijn van beantwoorden van vragen door de gemeente wordt een periode van drie weken gehanteerd.
Het uitgangspunt bij de inschakeling van externe bureaus is dat de
eindverantwoordelijkheid, de regie en het uitbrengen van de eindrapportage bij de RKC blijven liggen. Dat betekent dat belangrijke beslissingen over de inrichting, voortgang en conclusies van het onderzoek door de RKC worden genomen.
Quick scans, leidend tot brieven met aanbevelingen, alsmede vervolgonderzoek, naar aanleiding van een eerder uitgevoerd RKC-onderzoek, worden in beginsel door leden, de voorzitter en/of de secretaris van de RKC uitgevoerd.
De aanpak en de wijze van onderzoek legt de RKC vast als 'plan van aanpak' in haar werkwijze. Voor vervolgonderzoek en quick scans gelden lichtere eisen.
De RKC maakt bij de start van een onderzoek of quick scan de opzet en inhoud van het te onderzoeken onderwerp openbaar.