Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ooststellingwerf

Verordening nadere eisen elektronisch bestuurlijk verkeer gemeente Ooststellingwerf 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOoststellingwerf
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening nadere eisen elektronisch bestuurlijk verkeer gemeente Ooststellingwerf 2015
CiteertitelVerordening nadere eisen elektronisch bestuurlijk verkeer
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht, art. 2:13-2:17

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-12-2015Nieuwe verordening

27-01-2015

Gemeenteblad nr. 15024, 22-12-2015

Raad, 27-01-2015, nr. 14

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening nadere eisen elektronisch bestuurlijk verkeer gemeente Ooststellingwerf 2015

De raad, het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de heffings-, invorderings- en leerplichtambtenaar van de gemeente Ooststellingwerf, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;

 

nr. 14

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 25 november 2014;

 

gelet op het bepaalde in afdeling 2.3 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

overwegende dat,

  • -

    de gemeente Ooststellingwerf het berichtenverkeer langs elektronische weg open wil stellen;

  • -

    de Algemene wet bestuursrecht de mogelijkheid biedt en regels bevat voor het verkeer langs elektronische weg;

  • -

    deze regels van toepassing zijn op het verkeer langs elektronische weg als de betreffende bestuursorganen kenbaar hebben gemaakt dat deze weg is geopend;

  • -

    de betreffende bestuursorganen nadere eisen kunnen stellen aan het gebruik van deze elektronische weg op grond van artikel 2:15 Awb;

  • -

    de servicenormen uit het Kwaliteitshandvest gemeentelijke dienstverlening hier in acht worden genomen.

 

b e s l u i t e n:

 

  • 1.

    het berichtenverkeer langs elektronische weg tussen burgers en de gemeente Ooststellingwerf open te stellen en hier nadere eisen aan te stellen;

  • 2.

    hiertoe de Verordening nadere eisen elektronisch bestuurlijk verkeer gemeente Ooststellingwerf 2015 vast te stellen.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit en de daarop rustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a.

    Elektronische berichten: informatie die in de vorm van e-mailberichten, fax of door middel van een webformulier op de gemeentelijke website is verzonden. Overige vormen van elektronisch verkeer, zoals SMS-berichten en social media, zijn uitgesloten.

  • b.

    Bestuurlijke berichten: alle berichten gericht op rechtsgevolg, waaronder elektronische aanvragen, bezwaarschriften, klachten en zienswijzen die worden ontvangen of verzonden door of namens een bestuursorgaan.

  • c.

    Niet-bestuurlijke berichten: alle elektronische berichten, niet zijnde bestuurlijke berichten. Voor deze berichten is geen handtekening vereist.

  • d.

    Gemeentelijke website: de internetsite van de gemeente Ooststellingwerf; www.ooststellingwerf.nl.

  • e.

    Algemene postbus: de elektronische postbus van de gemeente Ooststellingwerf; gemeente@ooststellingwerf.nl.

  • f.

    Webformulier: het digitale formulier dat op de gemeentelijke website is geplaatst ten behoeve van het gebruik van de elektronische weg.

  • g.

    DigiD: een landelijk systeem om de identiteit van personen te verifiëren die langs elektronische weg toegang zoeken tot een bij de voorziening aangesloten bestuursorgaan.

  • h.

    eHerkenning: een samenwerkingsverband tussen de overheid en het bedrijfsleven. eHerkenning regelt de herkenning (authenticatie) en controleert de bevoegdheid (autorisatie) van personen die online een dienst willen afnemen.

Artikel 2 Openstelling elektronische weg

  • 1.

    Tenzij anders vermeld in de Verordening, opent de gemeente de volgende vormen van elektronisch verkeer:

    • a.

      Webformulieren: hiervan kan gebruik worden gemaakt indien de producten op de gemeentelijke website staan vermeld, door gebruikmaking van een webformulier en ondertekend met DigiD aangevraagd kunnen worden;

    • b.

      E-mail: hiervan kan gebruik worden gemaakt bij informele gelegenheden, niet zijnde formeel-bestuurlijke aangelegenheden, noch berichten die moeten leiden tot besluitvorming in welke zin en welke vorm dan ook. Een bijkomende voorwaarde is dat de e-mail wordt gericht aan de algemene postbus van de gemeente.

    • c.

      Fax: hiervan kan gebruik worden gemaakt bij informele gelegenheden, niet zijnde formeel-bestuurlijke aangelegenheden, noch berichten die moeten leiden tot besluitvorming in welke zin en welke vorm dan ook. Hierbij dient gebruik te worden gemaakt van het volgende nummer: 0516 - 566 215.

  • 2.

    In afwijking van lid 1 worden bestuurlijke berichten alleen in behandeling genomen wanneer deze via het daarvoor bestemde webformulier op de gemeentelijke website (www.ooststellingwerf.nl) of een andere voor het betreffende doel aangewezen website (zoals www.omgevingsloket.nl) zijn verstuurd.

  • 3.

    In afwijking van lid 1 worden niet-bestuurlijke berichten alleen in behandeling genomen wanneer deze verzonden zijn naar de algemene postbus. De algemene postbus kan uitsluitend worden gebruikt voor vragen van algemene aard.

Artikel 3 Ondertekening van webformulier

Als de wet van de burger een handtekening eist, moeten de webformulieren met gebruikmaking van een elektronische handtekening via DigiD worden ondertekend (artikel 2:16 Awb). Bedrijven dienen gebruik te maken van de elektronische handtekening via eHerkenning.

Artikel 4 Weigering van elektronische berichten

  • 1.

    Berichten worden niet in behandeling genomen, indien:

    • a.

      elektronische berichten niet op de aangewezen wijze worden ingediend;

    • b.

      de bijlagen niet geopend kunnen worden;

    • c.

      het bericht of de bijlagen wachtwoorden bevatten;

    • d.

      het bericht niet is voorzien van naam en adres van de afzender;

    • e.

      het e-mailadres niet herleidbaar is;

    • f.

      het bericht of de bijlagen door de externe virus- en spammailfilters van de gemeente Ooststellingwerf wordt tegengehouden;

    • g.

      het bericht virussen bevat of gekenmerkt wordt als spam;

    • h.

      het bericht groter is dan de mailserver van de gemeente toe staat;

    • i.

      voor zover het bericht ongepast beeldmateriaal of geschrift bevat.

  • 2.

    Als er sprake is van een situatie genoemd in lid 1 sub a tot en met e, wordt eerst een hersteltermijn geboden als bedoeld in artikel 4:5 lid 1 sub c Awb.

  • 3.

    Een bestuursorgaan kan elektronisch verschafte gegevens en bescheiden weigeren voor zover de aanvaarding daarvan tot een onevenredige belasting voor het bestuursorgaan zou leiden.

  • 4.

    Een bestuursorgaan kan een elektronisch verzonden bericht weigeren voor zover de betrouwbaarheid of vertrouwelijkheid van dit bericht onvoldoende is gewaarborgd, gelet op de aard en de inhoud van het bericht en het doel waarvoor het wordt gebruikt.

  • 5.

    Het bestuursorgaan deelt een weigering op grond van dit artikel zo spoedig mogelijk schriftelijk aan de afzender mede.

Artikel 5 Wijze van verzending van aanvullende informatie

  • 1.

    Aanvullende informatie en bijlagen kunnen zowel digitaal worden ingevoegd bij het te gebruiken webformulier, als bijlage in een e-mail als apart per post worden verzonden.

  • 2.

    Als de aanvullende informatie en/of de bijlagen apart per post worden verzonden, vermeldt de burger op het webformulier dat er nog informatie en/of bijlagen per post worden nagezonden.

  • 3.

    Bij het versturen van aanvullende informatie en bijlagen per post moet worden verwezen naar het bijbehorende webformulier, indien mogelijk met een kenmerk.

Artikel 6 Ontvangstbevestiging

  • 1.

    Voor elektronische berichten die binnenkomen via een webformulier op de gemeentelijke website of via gemeente@ooststellingwerf.nl wordt automatisch een technische ontvangstbevestiging verstuurd. Hiermee wordt aangegeven dat het bericht, technisch gezien, in goede orde is ontvangen.

  • 2.

    Bij gebruik van de elektronische weg ligt het risico van het niet of te laat bereiken van het bestuursorgaan, totdat de ontvangstbevestiging is ontvangen, bij de verzender. Na de ontvangst van de technische ontvangstbevestiging ligt de verantwoordelijkheid bij het bestuursorgaan. Dit houdt in dat het bericht in behandeling wordt genomen en dat, indien nodig, binnen redelijke termijn wordt gereageerd.

Artikel 7 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin dit besluit niet voorziet beslist het betreffende bestuursorgaan.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.

Artikel 9 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als “Verordening nadere eisen elektronisch bestuurlijk verkeer gemeente Ooststellingwerf 2015.

 

Besloten in de openbare vergadering van 27 januari 2015.

 

De raad van de gemeente Ooststellingwerf,

 

, griffier. , voorzitter.

 

Aldus besloten op 25 november 2014

 

, secretaris. , burgemeester.

 

, burgemeester.

 

Aldus besloten op 25 november 2014

 

, heffingsambtenaar.

 

, invorderingsambtenaar.

 

, leerplichtambtenaar.

 

Algemene en artikelsgewijze toelichting op de Verordening nadere eisen elektronisch bestuurlijk berichtenverkeer gemeente Ooststellingwerf 2015

Op 1 juli 2004 is de Wet elektronisch bestuurlijk verkeer (Webv) in werking getreden. In de Webv is geregeld wanneer berichtenverkeer langs elektronische weg tussen burgers en bestuursorganen is toegestaan en aan welke voorwaarden dat verkeer moet voldoen. Dat is geregeld door een aantal bepalingen in afdeling 2.3 in de Algemene wet bestuursrecht op te nemen. Door de inwerkingtreding van de Webv is het dus in principe mogelijk om berichten langs elektronische weg aan de gemeente te zenden. Dit kan echter uitsluitend als de gemeente uitdrukkelijk kenbaar heeft gemaakt dat deze weg is geopend. De gemeente Ooststellingwerf wil de ‘elektronische deur’ nu formeel open zetten. Dat gebeurt door middel van het onderhavige besluit. In aanvulling op de regels die op grond van de Webv gelden voor elektronisch berichtenverkeer, kan het bestuursorgaan nadere eisen stellen aan het gebruik van de elektronische weg. Dit besluit bevat deze nadere eisen.

Artikel 1 Begripsbepalingen

Onder elektronische berichten verstaan we berichten via e-mail, fax en een webformulier op de gemeentelijke website. Overige vormen van elektronisch berichtenverkeer, zoals SMS-berichten en social media, zijn uitgesloten.

Het elektronisch verkeer kan betrekking hebben op allerlei stukken en berichten: een aanvraag, bezwaarschrift, klacht, zienswijze, een brief met een verzoek om informatie etc.

Voor aanvragen die door gebruikmaking van het Omgevingsloket Online worden ingediend op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht is de elektronische weg al opengesteld. Derhalve is dit niet nader uitgewerkt in deze Verordening.

Artikel 2 Openstelling elektronische weg

Het eerste lid van dit artikel heeft betrekking op het kenbaarheidvereiste van artikel 2:15 Awb. De bestuursorganen van de gemeente Ooststellingwerf geven hiermee aan bereikbaar te willen zijn voor burgers en andere partijen via de elektronische weg. Om te voorkomen dat een situatie ontstaat waarbij elektronische berichten op willekeurige wijze worden verstuurd, worden in dit artikel nadere eisen aan het gebruik van de elektronische weg gesteld. Hierdoor ontstaat een beheersbare situatie. Net zoals papieren post komen elektronische berichten via een beperkt aantal kanalen binnen bij de gemeente Ooststellingwerf. 

In het tweede lid wordt gesteld dat bestuurlijke berichten alleen in behandeling worden genomen wanneer gebruik is gemaakt van een daarvoor bestemd formulier op de gemeentelijke website, in verband met de vereiste ondertekening. Voordeel van een webformulier is dat het voor burgers duidelijk is welke informatie aangeleverd moet worden. Bij bestuurlijke berichten kan bijvoorbeeld worden gedacht aan aanvragen voor vergunningen, ontheffingen, subsidies, bezwaarschriften, klachten en zienswijzen.  

Voor overige elektronische berichten is in het derde lid als voorwaarde gesteld dat deze alleen behandeld worden indien deze verstuurd worden naar de algemene postbus (gemeente@ooststellingwerf.nl).

Artikel 3 Ondertekening van webformulieren

Een eis die het besluit stelt aan het elektronisch afhandelen van elektronische berichten is dat het bericht (indien van toepassing) is ondertekend met een elektronische handtekening die voldoende betrouwbaar is, zodanig dat deze dezelfde rechtsgevolgen heeft als de handgeschreven handtekening. Momenteel voldoet voor burgers alleen de digitale handtekening (DigiD) aan alle betrouwbaarheidseisen. Voor bedrijven is dit de elektronische handtekening van eHerkenning.

 

Elektronische handtekeningen die niet aan alle betrouwbaarheidseisen voldoen, denk bijvoorbeeld aan een gescande handtekening, zijn niet per definitie als onbetrouwbaar aan te merken. Bij een conflict is het aan de rechter om te toetsen of de betrouwbaarheid voldoende is in de gegeven omstandigheden.

Artikel 4 Weigering van elektronische berichten

Ook vanuit de techniek wordt een aantal voorwaarden gesteld aan het verzenden van elektronische berichten. Als hier niet aan wordt voldaan, wordt het elektronisch bericht geweigerd. In het artikel wordt onderscheid gemaakt: in de gevallen genoemd onder lid 1 sub a t/m e dient eerst een hersteltermijn te worden geboden. Als een van de situaties genoemd onder lid 1 sub f t/m i zich voordoet, is het bieden van de hersteltermijn geen vereiste. In de gevallen van lid 1 sub a t/m e komt het bericht wel aan, maar is er sprake van een gebrek. In de gevallen van lid 1 sub f t/m i komt het bericht niet aan. Uitzondering hierop is lid 1 sub i. Dan komt het bericht wel aan, maar wordt het vanwege de ongepastheid hiervan terzijde gelegd. De te stellen voorwaarden aan het verzenden van elektronische berichten maakt het college kenbaar op de website.

De weigering wordt schriftelijk medegedeeld. De brief dient namelijk een handtekening te bevatten en binnen de gemeente Ooststellingwerf wordt nog geen gebruik gemaakt van een digitale handtekening. 

Artikel 5 Wijze van verzending van aanvullende informatie

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 6 Ontvangstbevestiging

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting. 

Artikel 7 Onvoorziene omstandigheden

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting. 

Artikel 8 Inwerkingtreding

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting. 

Artikel 9 Citeertitel

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.