Organisatie | Nissewaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Privacyreglement elektronische communicatiemiddelen Nissewaard |
Citeertitel | Privacyreglement elektronische communicatiemiddelen Nissewaard |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Dit Privacyreglement elektronische communicatiemiddelen Nissewaard is ook vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders, en door de burgemeester, en is door deze bestuursorganen ondertekend op 2 januari 2015
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-01-2015 | 01-01-2015 | 17-04-2019 | nieuwe regeling | 02-01-2015 | 14.R.00261 |
De raad, het college van burgemeester en wethouders, en de burgemeester van de gemeente
ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;
- het feit dat de gemeente Nissewaard aan degenen die bij haar organisatie werkzaam zijn e-mail- en internetfaciliteiten ter beschikking stelt om met behulp daarvan hun functie uit te oefenen;
het Privacyreglement elektronische communicatiemiddelen Nissewaard.
Hoofdstuk 1 DEFINITIES, REIKWIJDTE EN DOELEINDEN
In dit Privacyreglement elektronische communicatiemiddelen wordt verstaan onder:
Verwerken van persoonsgegevens: elke handeling of elk geheel van handelingen met betrekking tot persoonsgegevens, waaronder in ieder geval het verzamelen, vastleggen ordenen, bewaren bijwerken, wijzigen, opvragen raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiding of enige andere vorm van ter beschikkingstellen, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, alsmede het afschermen, uitwisselen of vernietigen van gegevens:
Dit Privacyreglement is van toepassing op het verwerken van persoonsgegevens inzake het gebruik van elektronische communicatiemiddelen. Elektronische communicatiemiddelen zijn de door of namens de gemeente ter beschikking gestelde e-mail- of internetfaciliteiten, vaste telefonie en mobiele telefonie;
HOOFDSTUK 2 VERANTWOORDELIJKHEDEN EN BEHEER
Artikel 4 Verantwoordelijkheden en beheer
Door de verantwoordelijke worden één of meer systeembeheerders aangewezen die zijn belast met het beheer van de bestanden. Deze systeem beheerders zijn, op grond van artikel 125a, derde lid, van de Ambtenarenwet, verplicht tot geheimhouding van persoonsgegevens waarvan zij kennisnemen, behoudens voor zover enig wettelijk voorschrift hen tot mededeling verplicht of uit hun taak de noodzaak tot mededeling voortvloeit.
HOOFDSTUK 3 GEBRUIK ELEKTRONISCHE COMMUNICATIEMIDDELEN
Artikel 5 Gebruik elektronische communicatiemiddelen
Incidenteel privégebruik van de elektronische communicatiemiddelen is toegestaan mits het gebruik in overeenstemming is met het Privacyreglement (gedragscode?) en het gebruik in geen geval storend is voor het, dan wel ten koste gaat van het uitvoeren van zijn politieke functie, respectievelijk de aan hem door de gemeente opgedragen taken.
Het is een gebruiker niet toegestaan met behulp van de e-mailfaciliteiten kettingbrieven te versturen of pornografisch materiaal te versturen of op te vragen, dan wel aanstootgevende, dreigende, lasterlijke, seksueel intimiderende, onzedelijke, racistische of discriminerende opmerkingen te maken. Evenmin is het een gebruiker toegestaan met behulp van de e-mailfaciliteiten illegale software te verzenden of op te vragen dan wel bestanden zonder voorafgaand overleg met de systeembeheerder(s) te verzenden of op te vragen, waarvan een medewerker redelijkerwijs moet aannemen dat deze te omvangrijk zijn.
Het is een gebruiker niet toegestaan met behulp van internetfaciliteiten bewust internetsites te bezoeken die pornografisch, dan wel racistisch materiaal bevatten of die naar algemeen maatschappelijke maatstaven als lasterlijk, beledigend, aanstootgevend, onzedelijk of oneervol worden beschouwd, mee te doen aan chat-sessies, online gokken, illegale software te downloaden, dan wel zonder voorafgaand overleg met de systeembeheerder(s) bestanden te downloaden waarvan een gebruiker redelijkerwijs moet aannemen dat deze te omvangrijk zijn.
HOOFDSTUK 4 CONTROLE, BEWARING EN VERWIJDERING PERSOONSGEGEVENS
Controle door verantwoordelijke op het gebruik van elektronische communicatiemiddelen vindt slechts plaats in het kader van de in artikel 3 van de reglement genoemde doeleinden. Deze doeleinden stellen beperkingen aan de omvang en de wijze van controle.
Controle ter voorkoming van onrechtmatig gebruik, dan wel misbruik van de elektronische communicatiemiddelen wordt zo beperkt mogelijk gehouden, in die zin dat deze in redelijke verhouding staat tot het doel waarvoor deze wordt aangewend. Bovendien vindt de controle in beginsel geanonimiseerd en steekproefsgewijs plaats.
Controle vindt in beginsel plaats op het niveau van getotaliseerde gegevens die niet herleidbaar zijn tot individuele personen. Controle ter verkrijging van inzicht in de mate van het gebruik van de elektronische communicatiemiddelen kan echter ook op gebruikersniveau plaatsvinden. Indien een gebruiker of een groep gebruikers wordt verdacht van het overtreden van regels, kan gedurende een vastgestelde (korte) periode gerichte controle op de inhoud plaatsvinden.
Artikel 8 Controle medewerkers
De controle op de inhoud vindt plaats na schriftelijke opdracht daartoe van de gemeentesecretaris aan de beheerder, en wordt uitgevoerd door een daartoe aangewezen persoon/medewerker. In de opdracht van de gemeentesecretaris wordt vermeld waarom het onderzoek plaatsvindt en waarom – voor zover aan de orde – de gebruiker pas achteraf van het onderzoek schriftelijk op de hoogte wordt gebracht.
Artikel 9 Bewaring en verwijdering
Persoonsgegevens, gerelateerd aan elektronische communicatiemiddelen, worden maximaal zes maanden bewaard. Gegevens die ouder zijn dan zes maanden worden automatisch verwijderd, tenzij er bijzondere redenen zijn bijvoorbeeld een zwaarwegend vermoeden van onrechtmatig gebruik, dan wel misbruik van communicatiemiddelen, om de gegevens langer te bewaren. Dit moet dan wel expliciet kunnen worden gemaakt en worden gemeld aan het CPB.
HOOFDSTUK 5 RECHTEN VAN DE MEDEWERKER: VERBETEREN, AANVULLEN, VERWIJDEREN OF AFSCHERMEN VAN PERSOONSGEGEVENS
Artikel 10 Rechten van de gebruiker
De gebruiker kan de verantwoordelijke verzoeken zijn persoonsgegevens te verbeteren, aan te vullen, te verwijderen of af te schermen indien deze feitelijk onjuist zijn, voor het doel of de doeleinden van de verwerking onvolledig of niet ter zake dienend zijn dan wel anderszins in strijd met een wettelijk voorschrift worden verwerkt. Het verzoek bevat de aan te brengen wijzigingen.
De verantwoordelijke bericht de verzoeker binnen vier weken na ontvangst van het in het tweede lid van dit artikel genoemde verzoek schriftelijk of, dan wel in hoeverre, hij daaraan voldoet. Een weigering is met redenen omkleed. Een beslissing op een zodanig verzoek geldt als een besluit in de zin van artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht.
HOOFDSTUK 6 SANCTIES, ONVOORZIENE OMSTANDIGHEDEN, OPENBAARMAKING, INWERKINGTREDING, EVALUATIE EN SLOTBEPALING
Schade die is ontstaan doordat een gebruiker in strijd met de bepalingen van dit reglement heeft gehandeld, kan door de verantwoordelijke op de gebruiker worden verhaald.
Artikel 14 Openbaarmaking, inwerkingtreding en evaluatie
Het Privacyreglement elektronische communicatiemiddelen van de gemeente Spijkenisse, vastgesteld op 28 augustus 2012, wordt ingetrokken.