Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nissewaard

Privacyreglement elektronische communicatiemiddelen Nissewaard

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNissewaard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingPrivacyreglement elektronische communicatiemiddelen Nissewaard
CiteertitelPrivacyreglement elektronische communicatiemiddelen Nissewaard
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Dit Privacyreglement elektronische communicatiemiddelen Nissewaard is ook vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders, en door de burgemeester, en is door deze bestuursorganen ondertekend op 2 januari 2015

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Ambtenarenwet, art. 125, lid 2
  2. Wet bescherming persoonsgegevens, art. 13, art. 15
  3. Algemene wet bestuursrecht, art. 4:81, lid 1

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-01-201501-01-201517-04-2019nieuwe regeling

02-01-2015

Gemeenteblad, 2015, 6209

14.R.00261

Tekst van de regeling

Intitulé

Privacyreglement elektronische communicatiemiddelen Nissewaard

De raad, het college van burgemeester en wethouders, en de burgemeester van de gemeente

Nissewaard;

ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;

gelet op:

- het feit dat de gemeente Nissewaard aan degenen die bij haar organisatie werkzaam zijn e-mail- en internetfaciliteiten ter beschikking stelt om met behulp daarvan hun functie uit te oefenen;

  • -

    de wenselijkheid een Privacyreglement vast te stellen waarin naast regels voor e-mail- en internetgebruik eveneens regels zijn opgenomen voor het monitoren van dit gebruik;

  • -

    het bepaalde in de Wet bescherming Persoonsgegevens;

  • -

    de instemming met het Privacyreglement elektronische communicatiemiddelen door de Ondernemingsraad van de gemeente Nissewaard;

  • -

    de gedragsregels voor het gebruik van elektronische communicatiemiddelen,

besluiten vast te stellen:

het Privacyreglement elektronische communicatiemiddelen Nissewaard.

Hoofdstuk 1 DEFINITIES, REIKWIJDTE EN DOELEINDEN

Artikel 1 Definities

In dit Privacyreglement elektronische communicatiemiddelen wordt verstaan onder:

  • a.

    Wbp: wet bescherming persoonsgegevens ;;

  • b.

    Cbp: het College bescherming persoonsgegevens;

  • c.

    Politiek ambtsdrager: een lid van het college of een lid van de gemeenteraad;

  • d.

    Medewerker: degene die aan te merken is als:

    • ·

      Werknemer in dienst van de gemeente;

    • ·

      Persoon die (betaalde of niet-betaalde) werkzaamheden voor de gemeente verricht, anders dan in ambtelijk dienstverband;

  • e.

    Systeem: het geheel aan computerhardware, computersoftware en gegevensverzamelingen die beschikbaar en benaderbaar zijn via het netwerk;

  • f.

    Netwerk: een systeem voor communicatie tussen elektronische communicatiemiddelen;

  • g.

    Persoonsgegevens: elk gegeven betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon in de zin van de Wbp;

  • h.

    Verwerken van persoonsgegevens: elke handeling of elk geheel van handelingen met betrekking tot persoonsgegevens, waaronder in ieder geval het verzamelen, vastleggen ordenen, bewaren bijwerken, wijzigen, opvragen raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiding of enige andere vorm van ter beschikkingstellen, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, alsmede het afschermen, uitwisselen of vernietigen van gegevens:

  • i.

    Beheerder: degene die functioneel en technisch zorg draagt voor elektronische informatiesystemen;

  • j.

    Onrechtmatig gebruik, dan wel misbruik van elektronische communicatiemiddelen: een doen of nalaten in strijd met dit Privacyreglement of andere wet- regelgeving of een inbreuk op een recht.

Artikel 2 Reikwijdte

  • 1.

    Dit Privacyreglement is van toepassing op het verwerken van persoonsgegevens inzake het gebruik van elektronische communicatiemiddelen. Elektronische communicatiemiddelen zijn de door of namens de gemeente ter beschikking gestelde e-mail- of internetfaciliteiten, vaste telefonie en mobiele telefonie;

  • 2.

    Dit Privacyreglement geeft de wijze aan waarop in de gemeente wordt omgegaan met elektronische communicatiemiddelen en omvat regels ten aanzien van verantwoord gebruik hiervan en de regels over de wijze waarop controle hiervan plaatsvindt.

  • 3.

    Dit Privacyreglement geldt voor politieke ambtsdragers en werknemers. Zij worden ook aangeduid als ‘gebruiker’.

  • 4.

    Dit privacyreglement is van toepassing, ongeacht de locatie waar de werkzaamheden worden verricht.

Artikel 3 Doeleinden

De verwerking van persoonsgegevens inzake het gebruik van elektronische communicatiemiddelen heeft de volgende doeleinden:

  • a.

    het verkrijgen van inzicht in de mate van gebruik van elektronische communicatiemiddelen;

  • b.

    het voorkomen van onrechtmatig gebruik dan wel misbruik van elektronische communicatiemiddelen;

  • c.

    het beveiligen van het systeem en netwerk.

HOOFDSTUK 2 VERANTWOORDELIJKHEDEN EN BEHEER

Artikel 4 Verantwoordelijkheden en beheer

  • 1.

    De verantwoordelijke is : het college van burgemeester en wethouders, zijnde het bestuursorgaan dat het doel van en de middelen voor de verwerking van de gegevens vaststelt;

  • 2.

    Door de verantwoordelijke worden de nodige maatregelen getroffen opdat persoonsgegevens, gelet op de doeleinden waarvoor zij worden verwerkt, juist en nauwkeurig zijn.

  • 3.

    Door de verantwoordelijke worden passende technische en organisatorische maatregelen ten uitvoer gelegd om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of enige vorm van onrechtmatige verwerking.

  • 4.

    Door de verantwoordelijke worden één of meer systeembeheerders aangewezen die zijn belast met het beheer van de bestanden. Deze systeem beheerders zijn, op grond van artikel 125a, derde lid, van de Ambtenarenwet, verplicht tot geheimhouding van persoonsgegevens waarvan zij kennisnemen, behoudens voor zover enig wettelijk voorschrift hen tot mededeling verplicht of uit hun taak de noodzaak tot mededeling voortvloeit.

HOOFDSTUK 3 GEBRUIK ELEKTRONISCHE COMMUNICATIEMIDDELEN

Artikel 5 Gebruik elektronische communicatiemiddelen

  • 1.

    Medewerkers gebruiken de elektronische communicatiemiddelen primair voor het uitvoeren van de aan hen door de gemeente opgedragen taken.

  • 2.

    Politieke ambtsdragers gebruiken de elektronische communicatiemiddelen primair voor de uitvoering van hun politieke functie of ambt binnen de gemeente.

  • 3.

    Incidenteel privégebruik van de elektronische communicatiemiddelen is toegestaan mits het gebruik in overeenstemming is met het Privacyreglement (gedragscode?) en het gebruik in geen geval storend is voor het, dan wel ten koste gaat van het uitvoeren van zijn politieke functie, respectievelijk de aan hem door de gemeente opgedragen taken.

  • 4.

    Het is een gebruiker niet toegestaan met behulp van de e-mailfaciliteiten kettingbrieven te versturen of pornografisch materiaal te versturen of op te vragen, dan wel aanstootgevende, dreigende, lasterlijke, seksueel intimiderende, onzedelijke, racistische of discriminerende opmerkingen te maken. Evenmin is het een gebruiker toegestaan met behulp van de e-mailfaciliteiten illegale software te verzenden of op te vragen dan wel bestanden zonder voorafgaand overleg met de systeembeheerder(s) te verzenden of op te vragen, waarvan een medewerker redelijkerwijs moet aannemen dat deze te omvangrijk zijn.

  • 5.

    Het is een gebruiker niet toegestaan met behulp van internetfaciliteiten bewust internetsites te bezoeken die pornografisch, dan wel racistisch materiaal bevatten of die naar algemeen maatschappelijke maatstaven als lasterlijk, beledigend, aanstootgevend, onzedelijk of oneervol worden beschouwd, mee te doen aan chat-sessies, online gokken, illegale software te downloaden, dan wel zonder voorafgaand overleg met de systeembeheerder(s) bestanden te downloaden waarvan een gebruiker redelijkerwijs moet aannemen dat deze te omvangrijk zijn.

  • 6.

    Zonder voorafgaande toestemming van de systeembeheerder(s) is het een gebruiker niet toegestaan met behulp van de e-mailfaciliteiten een elektronisch bericht aan alle of vrijwel alle gebruikers van de gemeente tegelijkertijd te versturen.

  • 7.

    Indien een gebruiker met behulp van internetfaciliteiten handelingen verricht die als e-mailtoepassingen zijn te kwalificeren, dan zijn de e-mailbepalingen van artikel 5, derde en vijfde lid, van dit reglement van overeenkomstige toepassing.

  • 8.

    Medewerkers betrachten bij het gebruik van elektronische communicatiemiddelen de nodige zorgvuldigheid en waarborgen de integriteit en goede naam van de gemeente.

HOOFDSTUK 4 CONTROLE, BEWARING EN VERWIJDERING PERSOONSGEGEVENS

Artikel 6 Controle algemeen

  • 1.

    Controle door verantwoordelijke op het gebruik van elektronische communicatiemiddelen vindt slechts plaats in het kader van de in artikel 3 van de reglement genoemde doeleinden. Deze doeleinden stellen beperkingen aan de omvang en de wijze van controle.

    • a.

      Controle ter verkrijging van inzicht in de mate van gebruik van de elektronische communicatiemiddelen wordt beperkt tot de verkeersgegevens (tijd, hoeveelheid, omvang en dergelijke).

    • b.

      Controle ter voorkoming van onrechtmatig gebruik, dan wel misbruik van de elektronische communicatiemiddelen wordt zo beperkt mogelijk gehouden, in die zin dat deze in redelijke verhouding staat tot het doel waarvoor deze wordt aangewend. Bovendien vindt de controle in beginsel geanonimiseerd en steekproefsgewijs plaats.

    • c.

      Controle in het kader van het beveiligen van het systeem en het netwerk voor het tegengaan van virussen en andere schadelijke programma’s vindt op geautomatiseerde wijze plaats.

  • 2.

    Controle vindt in beginsel plaats op het niveau van getotaliseerde gegevens die niet herleidbaar zijn tot individuele personen. Controle ter verkrijging van inzicht in de mate van het gebruik van de elektronische communicatiemiddelen kan echter ook op gebruikersniveau plaatsvinden. Indien een gebruiker of een groep gebruikers wordt verdacht van het overtreden van regels, kan gedurende een vastgestelde (korte) periode gerichte controle op de inhoud plaatsvinden.

  • 3.

    Controle beperkt zich in principe tot verkeersgegevens van het gebruik van elektronische communicatiemiddelen.

  • 4.

    Bij zwaarwegende redenen vindt er, met uitzondering van de categorie mobiele telefonie, controle op de inhoud plaats.

  • 5.

    De controle op de inhoud vindt plaats naar aanleiding van gerechtvaardigde vermoedens dan wel constatering van onjuist gebruik als bedoeld in de betreffende artikelen van dit reglement. Gericht onderzoek heeft als hoofddoelen:

    • a.

      Het vaststellen van oneigenlijk ICT- en internetgebruik;

    • b.

      Het controleren van gemaakte afspraken over het (verboden) gebruik;

    • c.

      Het controleren of de inhoud voldoende wordt beschermd en niet openbaar worden of zijn gemaakt;

    • d.

      Het voorkomen van negatieve publiciteit over de gemeente.

  • 6.

    De gebruiker wordt schriftelijk geïnformeerd over het instellen en de resultaten van het onderzoek. Inzien het onderzoek geen aanleiding geeft tot verdere maatregelen wordt het schriftelijk verslag vernietigd.

  • 7.

    Onrechtmatig gebruik , dan wel misbruik van de elektronische communicatiemiddelen wordt zo veel mogelijk softwarematig onmogelijk gemaakt of tegengegaan.

Artikel 8 Controle medewerkers

  • 1.

    De controle op de inhoud vindt plaats na schriftelijke opdracht daartoe van de gemeentesecretaris aan de beheerder, en wordt uitgevoerd door een daartoe aangewezen persoon/medewerker. In de opdracht van de gemeentesecretaris wordt vermeld waarom het onderzoek plaatsvindt en waarom – voor zover aan de orde – de gebruiker pas achteraf van het onderzoek schriftelijk op de hoogte wordt gebracht.

  • 2.

    Indien wordt geconstateerd dat een medewerker dit Privacyreglement overtreedt of heeft overtreden, dan wordt de betrokkene zo spoedig mogelijk hierop aangesproken door zijn leidinggevende.

  • 3.

    Het gebruik van elektronische communicatiemiddelen door OR-leden, GO-leden, bedrijfsartsen en andere medewerkers met een vertrouwensfunctie zijn in beginsel uitgezonderd van controle. Dit geldt niet voor de controle in het kader van de veiligheid van het elektronische verkeer.

Artikel 9 Bewaring en verwijdering

  • 1.

    Persoonsgegevens, gerelateerd aan elektronische communicatiemiddelen, worden maximaal zes maanden bewaard. Gegevens die ouder zijn dan zes maanden worden automatisch verwijderd, tenzij er bijzondere redenen zijn bijvoorbeeld een zwaarwegend vermoeden van onrechtmatig gebruik, dan wel misbruik van communicatiemiddelen, om de gegevens langer te bewaren. Dit moet dan wel expliciet kunnen worden gemaakt en worden gemeld aan het CPB.

  • 2.

    Indien de systeembeheerder om technische redenen persoonsgegevens, gerelateerd aan elektronische communicatiemiddelen, niet kan verwijderen, wordt onder verwijderen verstaan het niet meer verstrekken van de deze gegevens voor de artikel 3 van dit reglement geformuleerde doeleinden.

HOOFDSTUK 5 RECHTEN VAN DE MEDEWERKER: VERBETEREN, AANVULLEN, VERWIJDEREN OF AFSCHERMEN VAN PERSOONSGEGEVENS

Artikel 10 Rechten van de gebruiker

  • 1.

    Aan de gebruiker die daarom aan een verantwoordelijke verzoekt wordt een overzicht verschaft van de hem betreffende persoonsgegevens die worden verwerkt.

  • 2.

    De gebruiker kan de verantwoordelijke verzoeken zijn persoonsgegevens te verbeteren, aan te vullen, te verwijderen of af te schermen indien deze feitelijk onjuist zijn, voor het doel of de doeleinden van de verwerking onvolledig of niet ter zake dienend zijn dan wel anderszins in strijd met een wettelijk voorschrift worden verwerkt. Het verzoek bevat de aan te brengen wijzigingen.

  • 3.

    De verantwoordelijke bericht de verzoeker binnen vier weken na ontvangst van het in het tweede lid van dit artikel genoemde verzoek schriftelijk of, dan wel in hoeverre, hij daaraan voldoet. Een weigering is met redenen omkleed. Een beslissing op een zodanig verzoek geldt als een besluit in de zin van artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 4.

    De verantwoordelijke draagt er zorg voor dat een beslissing tot verbetering, aanvulling, verwijdering of afscherming zo spoedig mogelijk wordt uitgevoerd.

HOOFDSTUK 6 SANCTIES, ONVOORZIENE OMSTANDIGHEDEN, OPENBAARMAKING, INWERKINGTREDING, EVALUATIE EN SLOTBEPALING

Artikel 11 Sancties

  • 1.

    Overtreding van bepalingen van dit Privacyreglement kan voor werknemers in dienst van de gemeente resulteren in disciplinaire maatregelen of ontslag als disciplinaire straf als bedoeld in de Arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente (CAR/UWO).

  • 2.

    Overtreding van dit Privacyreglement kan voor personen die (betaalde of niet-betaalde) werkzaamheden voor de gemeente verrichten, anders dan in ambtelijk dienstverband, resulteren in:

    • a.

      maatregelen waardoor deze personen, al dan niet tijdelijk, geen beschikking meer hebben over (een gedeelte van) de elektronische communicatiemiddelen;

    • b.

      maatregelen die leiden tot ontbinding van de overeenkomst die de grondslag vormt voor het verrichten van de werkzaamheden bij de gemeente.

  • 3.

    Overtreding van bepalingen van dit Privacyreglement kan voor politieke ambtsdragers resulteren in:

    • a.

      Een waarschuwing door het seniorenconvent;

    • b.

      Maatregelen, genomen door het seniorenconvent, waardoor deze personen, al dan niet tijdelijk, geen beschikking meer hebben over (een deel van) de elektronische communicatiemiddelen.

  • 4.

    Bij strafbare feiten kan door of vanwege de gemeente hiervan aangifte worden gedaan.

Artikel 12 Schade

Schade die is ontstaan doordat een gebruiker in strijd met de bepalingen van dit reglement heeft gehandeld, kan door de verantwoordelijke op de gebruiker worden verhaald.

Artikel 13 Onvoorziene omstandigheden

  • 1.

    Voor politieke ambtsdragers geldt dat in gevallen waarin dit Privacyreglement niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van dit Privacyreglement, het seniorenconvent beslist.

  • 2.

    Voor medewerkers geldt dat in die gevallen waarin dit Privacyreglement niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van dit privacyreglement, het college beslist.

Artikel 14 Openbaarmaking, inwerkingtreding en evaluatie

  • 1.

    Dit Privacyreglement wordt verstrekt of ter beschikking gesteld aan alle gebruikers die, direct of indirect, de beschikking krijgen over door of vanwege de gemeente verstrekte communicatiemiddelen of toegang daartoe.

  • 2.

    Dit Privacyreglement treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2015.

  • 3.

    Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Privacyreglement elektronische communicatiemiddelen Nissewaard’

  • 4.

    Dit Privacyreglement wordt tweejaarlijks geëvalueerd door de verantwoordelijke, het seniorenconvent en de ondernemingsraad.

  • 5.

    Het Privacyreglement elektronische communicatiemiddelen van de gemeente Spijkenisse, vastgesteld op 28 augustus 2012, wordt ingetrokken.

  • 6.

    Het E-mailprotocol van de gemeente Bernisse, vastgesteld op 7 januari 2014, wordt ingetrokken.

  • 7.

    Het Privacyreglement email- en internetgebruik 2013 van de gemeente Bernisse, vastgesteld op 7 januari 2014, wordt ingetrokken.

Artikel 15 Slotbepaling

Onverminderd het bepaalde in dit Privacyreglement, is op het verwerken van persoonsgegevens de Wet bescherming persoonsgegevens van toepassing.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering en de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard van 2 januari 2015,

de griffier,

S.J.M. Mackaij

de voorzitter,

M. Salet

de secretaris,

J. Pol

de burgemeester,

M. Salet

de burgemeester,

M. Salet