Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nissewaard

Richtlijn actieve informatieplicht Nissewaard

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNissewaard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRichtlijn actieve informatieplicht Nissewaard
CiteertitelRichtlijn actieve informatieplicht Nissewaard
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-01-2015nieuwe regeling

02-01-2015

Gemeenteblad, 2015, 6204

14.R.00261

Tekst van de regeling

Intitulé

Richtlijn actieve informatieplicht Nissewaard

De raad van de gemeente Nissewaard;

gelet op artikel 169 en artikel 180, tweede en derde lid van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen:

Richtlijn actieve informatieplicht Nissewaard.

Artikel 1.

Burgemeester en wethouders en de burgemeester verstrekken de raad in het kader van hun actieve informatieplicht:

  • -

    informatie gedurende het gehele beleids- en besluitvormingsproces;

  • -

    tijdig informatie (en in ieder geval niet later dan een week nadat burgemeester en wethouders een beslissing hebben genomen over een onderwerp of kennis hebben genomen van informatie die ook voor de raad relevant is);

  • -

    in ieder geval de informatie als er sprake is van:

    • ·

      een complexe zaak, gezien de veelheid aan belangen of betrokkenen en/of het groot aantal raakvlakken met andere beleidsterreinen;

    • ·

      een onderwerp dat maatschappelijk of mediagevoelig is;

    • ·

      een onderwerp dat aanzienlijke bestuurlijke, financiële of juridische consequenties of risico’s heeft of kan hebben.

Artikel 2.
  • 1.

    Bij de informatie wordt geen onderscheid gemaakt tussen raads- en collegebevoegdheden;

  • 2.

    een raadslid hoeft voor informatie geen beroep te doen op de Wet openbaarheid van bestuur.

Artikel 3.

Burgemeester en wethouders en de burgemeester verstrekken informatie:

  • -

    in principe op hoofdlijnen, maar wel volledig;

  • -

    over details alleen als sprake is van politieke relevantie of indien daar specifiek om wordt gevraagd;

  • -

    qua hoeveelheid afgestemd op de aard van de zaak;

  • -

    gericht op de bevoegdheden van de raad.

Artikel 4.

Raadsvoorstellen bevatten te allen tijde de voor het nemen van een besluit benodigde informatie of zij verwijzen daarnaar. De informatie waarnaar wordt verwezen (en dat kan ook zijn eerdere besluitvorming, correspondentie, externe adviezen) dient in ieder geval bij de griffie aanwezig te zijn.

Artikel 5.

Burgemeester en wethouders en de burgemeester informeren de raad actief in elk geval door middel van:

  • -

    openbare besluitenlijsten van burgemeester en wethouders;

  • -

    niet-openbare besluitenlijsten van burgemeester en wethouders (voor zover het informatie betreft die de raad nodig heeft voor de uitoefening van zijn taak);

  • -

    informatiebrieven aan de raad (memo’s);

  • -

    vaste agendapunten;

  • -

    ingekomen stukken van diverse overlegvormen (onder meer raads- en commissievergaderingen);

  • -

    mededelingen van de portefeuillehouders bij de diverse overlegvormen;

  • -

    startnotities;

  • -

    raadsvoorstellen;

  • -

    producten van de planning- en controlcyclus.

Artikel 6.

De richtlijn actieve informatieplicht gemeente Spijkenisse en protocol actieve informatieplicht Bernisse worden ingetrokken.

Artikel 7.

Deze uitgangspunten kunnen worden geciteerd als ‘Richtlijn actieve informatieplicht Nissewaard’.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeente Nissewaard van 2 januari 2015,

de griffier

,

S.J.M. Mackaij

de voorzitter,

M. Salet