Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nissewaard

Verordening behandeling bezwaarschriften

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNissewaard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening behandeling bezwaarschriften
CiteertitelVerordening behandeling bezwaarschriften
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De Verordening behandeling bezwaarschriften is ook vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders, en door de burgemeester, en is door deze bestuursorganen ondertekend op 2 januari 2015

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 84, lid 1

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-01-201501-01-2015nieuwe regeling

02-01-2015

Gemeenteblad, 2015, 5854

14.R.00261

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening behandeling bezwaarschriften

De raad, het college en de burgemeester van Nissewaard;

ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft,

gelet op:

- artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) en artikel 84 van de Gemeentewet;

- op het mandaatbesluit van de afdeling Juridische en Bestuurlijke Zaken;

besluiten vast te stellen:

de Verordening behandeling bezwaarschriften.

Artikel 1 Instelling en bevoegdheid commissie

  • 1.

    Er is een commissie, genaamd Algemene bezwaarcommissie, ter voorbereiding van de beslissing op bezwaar tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester.

  • 2.

    De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van (gemeentelijke) belastingaangelegenheden of de Wet waardering onroerende zaken.

  • 3.

    De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten die zijn genomen in mandaat, met uitzondering van besluiten aangaande personele aangelegenheden.

  • 4.

    In afwijking van hetgeen is bepaald in lid 3 van dit artikel, is de commissie bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten genomen in mandaat, indien de secretaris van de commissie bepaalt dat het bezwaarschrift door de commissie wordt behandeld. In dat geval wordt op het bezwaar beslist door het bevoegde bestuursorgaan.

Artikel 2 Kamer

De commissie komt bijeen in een Kamer.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    De Kamer bestaat uit een voorzitter en twee leden.

  • 2.

    De voorzitters en de leden, alsmede hun plaatsvervangers, worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 3.

    De voorzitters en de leden kunnen geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van één van de bestuursorganen.

  • 4.

    De voorzitters regelen de onderlinge vervanging.

Artikel 4 Zittingsduur

  • 1.

    De voorzitters en de leden, alsmede hun plaatsvervangers worden benoemd voor de duur van zes jaar. Zij kunnen worden herbenoemd.

  • 2.

    De voorzitters en de leden van de commissie kunnen ten allen tijde ontslag nemen. Zij verzoeken het college rechtstreeks, schriftelijk om ontslag.

  • 3.

    De aftredende voorzitter en de aftredende leden blijven hun functie waarnemen totdat in hun opvolging is voorzien.

Artikel 5 Secretaris

De secretaris van de commissie is de teamcoördinator van het team Rechtsbescherming. Zijn plaatsvervangers zijn de medewerkers van het team Rechtsbescherming.

Artikel 6 Ingediend bewaarschrift

  • 1.

    Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2.

    Het bezwaarschrift en de daarbij overgelegde stukken wordt onverwijld in handen van de secretaris gesteld.

Artikel 7 Uitoefening bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de hieronder genoemde bepalingen worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter:

  • -

    artikel 2:1, tweede lid van de Awb ten aanzien van het verlangen van een machtiging,

  • -

    artikel 6:6 van de Awb ten aanzien van het stellen van een termijn waarbinnen degene die een bezwaarschrift heeft ingediend het verzuim kan herstellen,

  • -

    artikel 6:17 Awb voor zover het betreft de verzending van stukken tijdens de behandeling door de commissie,

  • -

    artikel 7:4, tweede lid, van de Awb,

  • -

    artikel 7:6, tweede en vierde lid, van de Awb, en

  • -

    artikel 7:10, derde en vierde lid, van de Awb.

Artikel 8 Vooronderzoek

  • 1.

    De voorzitter is in verband met de voorbereiding van de behandeling van het bezwaarschrift bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2.

    De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de Kamer bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en dezen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen.

  • 3.

    De voorzitter kan vorderen dat ambtenaren zo nodig mondeling de nodige informatie verschaffen en desgewenst een plaatsopneming of een behandeling van het bezwaarschrift in de hoorzitting bijwonen.

Artikel 9 Hoorzitting

Onverminderd het bepaalde in artikel 7:3 van de Awb bepaalt de voorzitter plaats en tijdstip van de hoorzitting, waarin belanghebbenden en het verwerende orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich in persoon of bij gemachtigde door de Kamer te doen horen.

Artikel 10 Oproeping belanghebbenden

  • 1.

    De voorzitter nodigt de belanghebbenden en het bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.

  • 2.

    De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken van de genoemde termijn in het eerste lid van dit artikel.

Artikel 11 Niet deelnemen aan de behandeling

De voorzitter en de leden nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding is. Zij laten zich zo nodig tijdig vervangen.

Artikel 12 Openbaarheid van de hoorzitting

  • 1.

    De zittingen van de Kamer zijn openbaar, behalve in het geval van behandeling van bezwaren inzake personele aangelegenheden.

  • 2.

    De deuren kunnen gesloten worden, indien de voorzitter of één van de leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet. Indien de Kamer vervolgens beslist dat gewichtige reden aanwezig zijn die zich tegen de openbaarheid van de hoorzitting verzetten, vindt de hoorzitting plaats achter gesloten deuren.

Artikel 13 Orde ter hoorzitting

De voorzitter handhaaft de orde ter hoorzitting. Hij is bevoegd, wanneer de orde op enigerlei wijze wordt verstoord, of bij dreiging hiervan, alle noodzakelijke maatregelen te (doen) nemen.

Artikel 14 Schriftelijke verslaglegging

Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de Awb vermeldt de namen van de aanwezigen, met daarbij een melding van hun hoedanigheid. Het houdt een zakelijke uiteenzetting in van het verhandelde ter zitting. Indien de zitting geheel of gedeeltelijk niet openbaar was of indien belanghebbenden of hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding. Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris, of diens plaatsvervanger.

Artikel 15 Nader onderzoek

  • 1.

    Indien na afloop van de hoorzitting, maar voordat het advies is uitgebracht, nader onderzoek wenslijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de leden dit onderzoek houden.

  • 2.

    De uit nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden, het bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen. degene die een bezwaarschrift heeft ingediend en de belanghebbenden toegezonden.

  • 3.

    De leden, het bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen, degene die een bezwaarschrift heeft ingediend en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de in het eerste lid bedoelde nadere informatie aan de voorzitter een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op een dergelijk verzoek.

  • 4.

    Op de nieuwe hoorzitting, als bedoeld in het derde lid van dit artikel, zijn de bepalingen in deze verordening, die betrekking hebben op de hoorzitting zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 16 Raadkamer en advies

  • 1.

    De Kamer beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het aan het bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen uit te brengen advies.

  • 2.

    Van een minderheidsstandspunt wordt in het advies melding gemaakt, indien degene die dit standpunt inneemt dit verlangt.

  • 3.

    Het advies is gemotiveerd en bevat omvat een voorstel aan het bestuursorgaan voor de te nemen beslissing.

  • 4.

    Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris, of diens plaatsvervanger, ondertekend.

Artikel 17 Uitbrengen van het advies

Het schriftelijk uitgebrachte advies wordt, onder medezending van alle op de zaak betrekking hebbende stukken, tijdig aan het bestuursorgaan uitgebracht.

Artikel 18 Behandeling in mandaat

In die gevallen, genoemd in artikel 1, derde lid, van deze regeling komen de bevoegdheden van de voorzitter toe aan de secretaris en diens plaatsvervanger.

Artikel 19 Overgangsrecht

Bezwaarschriften die zijn ontvangen voor 1 januari 2015, maar waarop op 1 januari 2015 nog niet door het betreffende bestuursorgaan is beslist, worden behandeld en afgedaan door of namens het betreffende bestuursorgaan van de gemeente Nissewaard, echter met inachtneming van de betreffende regelingen van de het betreffende bestuursorgaan, zoals die tot 1 januari 2015 golden.

Artikel 20 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Verordening behandeling bezwaarschriften.

Artikel 21 Inwerkingtreding en intrekking

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeente Nissewaard van 2 januari 2015,

de griffier

S.J.M. Mackay

de voorzitter

M. Salet

Burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard, 2 januari 2015

de secretaris

J. Pol

de burgemeester,

M. Salet

de burgemeester van Nissewaard, 2 januari 2015

de burgemeester,

M. Salet