Organisatie | Tytsjerksteradiel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de rekenkamercommissie 2010 |
Citeertitel | Verordening op de rekenkamercommissie 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Met de inwerkingtreding van deze verordening vervalt de Verordening op de rekenkamercommissie 2007. De Toelichting artikel 6 is gewijzigd op 15 september 2011.
Gemeentewet, art. 81f en 81oa
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2011 | 01-01-2015 | Toelichting artikel 6 | 15-09-2011 Gemeentelijke website | Onbekend | |
11-03-2010 | 01-01-2011 | Nieuwe regeling | 17-12-2009 Gemeentelijke website | Onbekend |
De taak van de rekenkamercommissie is het geven van een nader oordeel over de doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid van het gemeentelijk beleid en het door de gemeente gevoerde bestuur.
Artikel 7 Inventarisatie onderzoeksonderwerpen
De raad kan de rekenkamercommissie een verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamercommissie bericht de raad binnen twee maanden in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamercommissie niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.
Artikel 9 Criteria voor onderzoeksonderwerpen
Bij de keuze van het onderzoeksonderwerp worden de volgende richtinggevende criteria in acht genomen:
Artikel 11 Beslotenheid en geheimhouding
De geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen, in acht genomen totdat de rekenkamercommissie haar opheft. Betreft het stukken waarover door andere organen geheimhouding is opgelegd, of het verslag van de behandeling van dergelijke stukken, dan blijft geheimhouding gehandhaafd tot het betreffende orgaan deze opheft.
Artikel 12 Resultaten onderzoek
Het college van burgemeester en wethouders geeft binnen drie maanden na opiniërende behandeling van het onderzoeksrapport in de raad, aan de raad een reactie op de conclusies en aanbevelingen van het onderzoeksrapport en doet voorstellen tot uitvoering van de aanbevelingen. Daarbij wordt tevens aangegeven hoe die uitvoering zal worden geborgd.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Tytsjerksteradiel van 17 december 2009.
De raad voornoemd,
de griffier de voorzitter
mr S.K. Dijkstra G.J. Polderman
Op grond van de Wet dualisering gemeentebestuur moeten gemeenten of een rekenkamer instellen of een rekenkamerfunctie (i.c. de rekenkamercommissie). In het laatste geval moeten bij verordening regels vastgesteld worden voor de uitoefening van de rekenkamerfunctie.
De invulling van de rekenkamerfunctie is grotendeels aan de gemeente zelf overgelaten.
De incompatibiliteiten die gelden voor personen die de rekenkamerfunctie uitoefenen zijn geregeld in artikel 81f Gemeentewet.
Het doel van zowel de onafhankelijke rekenkamer als de rekenkamerfunctie is het doen van onderzoek naar de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur.
De artikelen 182, 184a en 185 Gemeentewet uit hoofdstuk XIA `De bevoegdheid van de rekenkamer` zijn van overeenkomstige toepassing op de rekenkamerfunctie.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Met de instelling van de rekenkamercommissie is beoogd de raad een mogelijkheid te geven om door middel van beleidsevaluaties een bijdrage te leveren aan de doeltreffendheid van het beoogde gemeentelijk beleid alsmede de doelmatige voorbereiding en uitvoering daarvan. Met andere woorden, zijn de bedoelingen van de (raads)besluiten in praktijk gebracht, is het doel bereikt en tegen welke inspanningen?
In principe is de onderzoeksbevoegdheid van de rekenkamercommissie onbeperkt, daartoe behoort ook de bedrijfsvoering.
Bij het onderzoek zal, vanuit overwegingen van doelmatigheid, uiteraard zoveel mogelijk gebruik gemaakt worden van of worden voortgeborduurd op reeds uitgevoerde toetsen ter zake.
De rekenkamercommissie heeft geen taak in het kader van de behandeling en vaststelling van de jaarrekening.
Artikel 3 Samenstelling en benoeming
Artikel 3 Samenstelling en benoeming
De rekenkamercommissie bestaat uit een viertal (externe) leden.
In lid 2 wordt gerefereerd aan artikel 81f van de Gemeentewet. In dit wetsartikel zijn de zogeheten incompatibiliteiten opgenomen; zo kan een lid van de rkc b.v. niet zijn minister, CdK, lid van de raad en ambtenaar van Tytsjerksteradiel.
De leden worden benoemd voor vier jaar. Zij treden af op basis van een door de rekenkamercommissie opgesteld rooster van aftreden, dat als bijlage is gevoegd bij het op grond van artikel 10 vastgestelde Reglement van Orde. Hiermee wordt voorkomen dat na afloop van een bepaalde raadsperiode alle leden tegelijk dienen af te treden. De leden kunnen maximaal twee keer voor een periode van vier jaar worden benoemd.
De leden worden bij voorkeur via een advertentie geworven, waarin duidelijk de gewenste eigenschappen en vaardigheden staan vermeld. De leden dienen bij voorkeur inwoners van de gemeente te zijn waarbij maatschappelijke betrokkenheid één van de criteria zal moeten zijn.
Het vijfde lid geeft de raad de mogelijkheid desgewenst plaatsvervangende leden te benoemen, b.v. in geval van langdurige afwezigheid.
Artikel 4 Einde van het lidmaatschap
Dit artikel handelt over het ontslag van de leden door de raad.
Artikel 5 Voorzitter en griffier
Artikel 5 Voorzitter en griffier
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Vergoeding voor de leden was aanvankelijk conform de vergoedingen voor de commissieleden van de commissie voor de bezwaarschriften personeelsaangelegenheden. In de raadsvergadering van 16 december 2010 heeft de raad besloten per 1 januari 2011 de vergoeding voor de leden van de Rekenkamercommissie gelijk te trekken met die van de leden van de commissie voor de bezwaarschriften, met dien verstande dat de voorzitters van de commissies een opslag krijgen van 25 procent en tevens met inachtneming van het rooster van aftreden van de leden van de Rekenkamercommissie. Per 1 januari 2011 krijgen herbenoemde en nieuw te benoemen leden van de rkc de volgende vergoeding:
De vermelde vergoedingsbedragen zullen jaarlijks worden aangepast met hetzelfde percentage, c.q. indexcijfer, als door de minister wordt toegepast op grond van artikel 2, 2e lid van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden, voor de vergoedingsbedragen in tabel IV van de circulaires.
Artikelen 7, 8 en 9 Van onderzoeksonderwerp tot onderzoeksopdracht
De rekenkamercommissie dient onafhankelijk te zijn en om deze onafhankelijkheid te bevorderen is het van belang dat zij zelfstandig de onderzoeksonderwerpen kan kiezen. De rekenkamercommissie kan op verzoek van de raad een onderzoek instellen maar is niet verplicht het verzoek van de raad in te willigen. Dit verzoek van de raad wordt in artikel 182, tweede lid van de wet expliciet genoemd. Doordat deze mogelijkheid uitdrukkelijk in de wet is genoemd, wordt er een bepaald gewicht toegekend aan het verzoek van de raad. Indien de rekenkamercommissie niet voldoet aan een goed gemotiveerd verzoek van de raad zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.
De globale onderzoeksopzet wordt, op een door de rekenkamercommissie te bepalen moment, ter kennisname naar de raad en het college gestuurd.
In het uiteindelijke onderzoeksrapport legt de rekenkamercommissie verantwoording af over de gehanteerde onderzoeksopzet.
In deze bepaling is de informatieplicht voor het gemeentebestuur opgenomen, vergelijkbaar met artikel 183 van de Gemeentewet voor rekenkamers.
Indien een inlichtingenplicht voor andere lichamen, organen en rechtspersonen ook gewenst is, zal dit via andere wegen geregeld dienen te worden. Daarbij valt b.v. te denken gemeenschappelijke regelingen, subsidieverordening en – contracten en statuten.
Artikel 11 Beslotenheid van de vergaderingen
De vergaderingen en overige werkzaamheden van de rekenkamercommissie hebben het karakter van onderzoek naar feiten. Om een zo volledig mogelijk beeld van de feiten te krijgen, ook in gesprekken met betrokkenen, verdient het sterk de voorkeur, dat het werk van de rekenkamercommissie in beslotenheid plaatsvindt.
Artikel 12 Resultaten onderzoek
Alleen naar aanleiding van de presentatie van het onderzoeksrapport treedt de rekenkamercommissie in de openbaarheid. Op de bevindingen en het oordeel van de rekenkamercommissie is artikel 185 Gemeentewet van toepassing. Hierin is onder andere geregeld dat de rekenkamercommissie opmerkingen en bedenkingen meedeelt aan de raad en het college die zij naar aanleiding van haar bevindingen van belang acht.
Na de aanbieding van het rapport wordt het zo spoedig mogelijk besproken in een opiniërende raadsvergadering. Daarna komt het college met een reactie naar de raad.
De reactie van het college onder lid 1 betreft met name de toets op volledigheid en feitelijke onjuistheden. De reactie onder lid 7 betreft meer een inhoudelijk bestuurlijk oordeel.