Organisatie | Leeuwarden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Cadeaus, vieringen en uitjes |
Citeertitel | Regels bij vieringen, diners en borrels, cadeaus bij geboorte en huwelijk, afscheid en gratificaties |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Per 1 1 2020 is deze regeling vervallen door de invoering van de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren
Eigen beleid
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-02-2015 | 01-01-2020 | Onbekend | 17-02-2015 geen | geen |
Regels bij vieringen, diners en borrels, cadeaus bij geboorte en huwelijk, afscheid en gratificaties
Als het gaat om afscheid van medewerkers in het kader van pensionering is de regelgeving helder en duidelijk.
In de ‘Beleidsregels voor ambtsjubilea en afscheid personeel 2005’ is het afscheid voor medewerkers die naar elders vertrekken als volgt geregeld:
de hoogte van de maximaal te betalen tegemoetkoming is afhankelijk van het aantal volle jaren dat de ambtenaar bij de gemeente (aaneensluitend) heeft gewerkt, met dien verstande dat de ambtenaar die nog geen twee volle jaren bij de gemeente werkzaam is geweest geen aanspraak heeft op een tegemoetkoming.
Als het gaat om het afscheid van medewerkers die naar elders vertrekken of wanneer medewerkers van Dienst/sector wisselen is de regelgeving voor afscheidcadeaus en het vieren van afscheid, voor zover niet geregeld in de ‘Beleidsregels voor ambtsjubilea en afscheid personeel 2005’, als volgt:
Wanneer medewerkers minder dan een jaar dan wel 1-2 jaar gewerkt hebben, en uit dienst treden, kan intern afscheid worden genomen (desgewenst met cluster/team of sector) met koffie en gebak op kosten van de werkgever waarbij degene waarvan afscheid wordt genomen een bloemetje, boek o.i.d. van max. € 20,-- ontvangt (aan te halen als ‘koffieregeling’).
Het houden van diners en borrels op kosten van de werkgever is niet toegestaan voor zo ver dit niet aan een zakelijke sectoractiviteit (bijv. integriteits-training, sectorbijeenkomsten, aftrap nieuwe sector, teambuilding etc.) is verbonden.
Bij sectoractiviteiten kan aan het eind van de dag, vooral wanneer deze dag in een externe locatie plaats heeft gevonden, wat hapjes en drankjes met elkaar worden genuttigd met als maximum € 10,-- per persoon per dag. Het is niet de bedoeling om daarna nog met elkaar op kosten van de werkgever te gaan dineren.
Gewenste afwijkingen op bovenstaande lijn worden vooraf met de directeur afgestemd.
Geven van cadeaus aan medewerkers
Bij geboorte of huwelijk kan vanuit het sectorbudget een bloemetje o.i.d. ter waarde van max. € 20,-- worden gegeven.
Andere vieringen zoals verjaardagen e.d. vallen hier niet onder. Sectoren hebben hier overigens vaak een eigen lief- en leedpot voor.
In 2007 is binnen de DR, en vervolgens ook met de OR, afgesproken om per 2008 in december via intranet bekend te maken wie een gratificatie heeft gekregen en waarom. Dit dan vanaf € 100,--. Bij de bekendmaking zullen ter bescherming van de privacy geen bedragen worden genoemd. Voor de volledigheid de regels die gelden voor gratificaties:
Het kader waarbinnen het toekennen van gratificaties plaats vindt is artikel 15:1:28 CAR/UWO en de door het college van Burgemeester & Wethouders, i.o.m. het Georganiseerde Overleg, vastgestelde nota Gedifferentieerd Belonen d.d. 7-02-1990.
Een gratificatie is bedoeld als blijk van waardering voor een buitengewone individuele arbeidsprestatie.
Is er sprake van een buitengewoon goed functioneren in de eigen functie of in relatie tot werkzaamheden die niet tot de “normale” functie behoren, waarbij een extra inspanning is geleverd door betrokkene (bijv. zwaardere inzet dan eigen functieniveau, extra werkzaamheden naast de eigenlijke functie-uitoefening, bijzondere verantwoordelijkheid in relatie tot afbreukrisico).
De hoogte van de gratificatie:
Bij ambtenaren die ingeschaald zijn in schaal 12 en hoger wordt terughoudendheid betracht bij het toekennen van gratificaties omdat van personeel in deze functieschalen zo nu en dan bepaalde extra inspanningen mogen worden verwacht.
Alle gratificaties, alvorens ze toe te kennen, in het managementteam van de desbetreffende dienst worden besproken.
VVV-bonnen en dergelijke worden als gratificatie aangemerkt en dienen als zodanig te worden beschouwd, dat wil zeggen dat deze tot € 100,-- door de sectormanager zelfstandig kunnen worden toegekend, daarboven volgens voorgaande route. Verstrekte bonnen tot € 100,-- worden niet op intranet gemeld.