Organisatie | Almelo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op het raadspresidium |
Citeertitel | Verordening op het raadspresidium |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
nieuwe regeling treedt ipv Verordening op het raadspresidium nr. 2276
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-02-2010 | 25-02-2014 | Onbekend | 09-02-2010 Twenth ruiten drie 16-02-2010 | Onbekend |
Raadsbesluit van 9 februari 2010, houdende vaststelling van de Verordening op het Raadspresidium.
gezien het voorstel van het raadspresidium d.d. 27 januari 2010
Artikel 3 Samenstelling en voordracht
Het presidium bestaat uit de voorzitter, de burgemeester en maximaal drie andere raadsleden. Een evenwichtige afspiegeling van de raad in het presidium wordt geborgd, door niet uitsluitend coalitiedragende partijen daarin zitting te laten nemen. 1 lid wordt voordragen door de één na grootste partij en de overige twee leden door de overige partijen. De raad kiest vervolgens de raadsleden die in het presidium zitting hebben. Daarbij dient minimaal 1 presidiumlid niet coalitiedragend te zijn.
Het presidium kan in dringende gevallen buiten de vergadering besluiten nemen, mits alle leden in de gelegenheid zijn gesteld hun mening te uiten. Dit kan telefonisch, per e-mail of persoonlijk. Van een aldus genomen besluit maakt de raadsgriffier melding in het eerstvolgende conceptverslag dat aan het presidium ter vaststelling wordt aangeboden of komt in de agenda van die vergadering tot uiting.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel worden een aantal begrippen omschreven.
Artikel 2 Taken en bevoegdheden
Het presidium heeft een aantal taken die in de verordening worden vastgelegd. De taken hebben betrekking op de vergaderingen van de raad. Het gaat om vergaderingen in de cyclus van de raad, namelijk de raadsvergaderingen, de voorbereidende raadsbijeenkomsten en de informatiebijeenkomsten. Het komt voor dat er andere bijeenkomsten worden georganiseerd, zoals in de introductieperiode van een nieuwe raadsperiode en bijvoorbeeld de afscheidsbijeenkomst van de gemeenteraad. Het presidium stelt conceptagenda’s op voor de vergaderingen en draagt zorg voor de notulen. Het presidium coördineert de organisatie van de bijeenkomsten van de raad en zorgt indien wenselijk en/of noodzakelijk voor voorzitters van de bijeenkomsten en vergaderingen van de raad. Het presidium beoordeelt of initiatiefvoorstellen technisch besluitrijp zijn.
Het presidium ziet toe op de uitvoering van de klachtenregeling indien dit van toepassing is. Bij het schrijven van het voorstel is in de uitwerking van de klachtenregeling een rol opgenomen voor het presidium. Blijft deze rol dan heeft het presidium uiteraard alleen een rol indien (een deel van) de raad betreft. Het presidium heeft uiteraard geen rol bij klachten tegen bijvoorbeeld ambtenaren.
Het presidium overlegt over de organisatie en werkwijze van de raad en over de huishoudelijke beheerszaken van de raad en bereidt eventueel voorstellen voor. Het kan hier bijvoorbeeld gaan om overleg met de wethouder financiën over het budget van de raad en bestedingsvoorstellen voorzover die het budget van de raad betreffen.
Het presidium vervult andere taken die hem door de raad worden opgedragen.
Het presidium bestaat uit de vice-voorzitter van de raad en de burgemeester en maximaal drie andere raadsleden. Over de invulling van de drie andere raadsleden in het presidium wordt bij het begin van iedere raadsperiode besloten. De ervaring van de raadsperiode 2002 – 2006 is dat er een kleine slagvaardig presidium moet zijn om de taken te kunnen vervullen. De vice-voorzitter van de raad is voorzitter van het presidium. Bij afwezigheid van de voorzitter van het presidium wordt hij vervangen door één van de andere leden van het presidium.
Het presidium heeft in ieder geval de raadsgriffier als adviseur. Het presidium kan zich daarnaast laten adviseren door andere adviseurs, zoals de gemeentesecretaris.
Artikel 4 Benoeming en ontslag
De raadsleden die zitting hebben in het presidium, worden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad en treden dus af op het moment dat de zittingsperiode is verlopen. Tussentijds aftreden is mogelijk op eigen verzoek of op verzoek van de gemeenteraad. De benoemingen voor het presidium geschieden bij raadsbesluit.
Het presidium stelt een vergaderschema vast voor zijn vergaderingen en vergadert verder zo dikwijls als nodig is.
De agenda wordt uiterlijk 4 dagen voor de reguliere vergaderingen door de griffier aan de leden van het presidium verstuurd. Het presidium kan beraadslagen en besluiten over zaken die niet op de agenda staan vermeld.
Alle besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen. Uitzondering hierop is de periode tussen het aftreden van de gemeenteraad na de gemeenteraadsverkiezingen en de benoeming van de presidiumleden door de nieuw aangetreden gemeenteraad. In dat geval zal de voorzitter van de raad, oftewel de burgemeester, besluiten kunnen nemen.
Het presidium kan in dringende gevallen ook buiten de vergadering besluiten nemen, mits alle leden in de gelegenheid zijn gesteld hun mening te uiten. Het kan bijvoorbeeld gaan over het uitroepen van extra vergaderingen of bijeenkomsten van de raad waarbij niet kan worden gewacht tot de volgende presidiumvergadering. Dit kan telefonisch, per e-mail of schriftelijk. Van een aldus genomen besluit wordt door de griffier melding gemaakt in het eerstvolgende conceptverslag dat aan het presidium ter vaststelling wordt aangeboden. Het presidium kan voor het nemen van een besluit eerst advies vragen aan de raad, de fractievoorzitters, het college en/of derden.
Van de vergadering wordt een verslag gemaakt dat tijdens de volgende vergadering ter vaststelling wordt aangeboden en op internet wordt gepubliceerd.
Het presidium vergadert achter gesloten deuren. Op verzoek kan het presidium besluiten andere personen tot de vergadering toe te laten.
Deze verordening treedt in werking met ingang van de 16 maart 2006. Dit is het moment dat de raad voor de raadsperiode 2006-2010 wordt benoemd.