Organisatie | Kampen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel sancties subsidieaanvragen gemeente Kampen |
Citeertitel | Beleidsregel sancties subsidieaanvragen gemeente Kampen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuur en recht |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | nieuwe regeling | 16-12-2014 Gemeenteblad 2015, 81542 | 14ADV00661 |
Beleidsregel sancties subsidieaanvragen gemeente Kampen
Het college van burgemeester en wethouders van Kampen;
Gelezen het voorstel van 16 december 2014, 14ADV00661;
Gelet op titel 4.2 en 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op de Algemene subsidieverordening Kampen en daarop gebaseerde subsidieregelingen;
§ 2 Sancties aanvraag subsidieverlening
Artikel 2 Te laat ingediende aanvraag subsidieverlening
Als een aanvrager van een subsidie, zoals bedoeld in de ASV of nadere regels, een aanvraag om subsidie indient na 1 oktober maar vóór 1 december dan wel korter dan 2 maanden na de aanvraagtermijn, zoals bepaald in de ASV of de nadere regels, wordt de aanvraag wel in behandeling genomen, maar wordt het subsidiebedrag – voor zover subsidie met inachtneming van ASV en nadere regels wordt verleend – verlaagd.
Als een aanvrager binnen een termijn van vier subsidiejaren opnieuw tekort schiet en de subsidie is verlaagd op grond van artikel 2 of 3 van deze beleidsregel, wordt het van toepassing zijnde verlagingspercentage verdubbeld dan wel vindt verdubbeling van het minimum op te leggen sanctiebedrag plaats.
Deze beleidsregels zien toe op alle subsidies, waarop de ASV en nadere regels van toepassing zijn. Zowel voor structurele, als eenmalige subsidies. Deze nadere regels zijn een verlengstuk van een monitorings- en verantwoordingsbeleid en werken aanvullend aan de ASV. In het kort komt het erop neer dat subsidie ontvangers financieel gesanctioneerd worden (korting van 5 of 10%) als zij niet voldoen aan de hun opgelegde verplichting om voor een bepaalde datum gegevens aan te leveren.
De ASV gaat uit van termijnen. Hierop is de Algemene Termijnenwet van toepassing. Deze wet schrijft voor dat een in een wet gestelde termijn, die eindigt op een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag, wordt verlengd tot de eerstvolgende dag, die niet een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag is. Algemeen erkende feestdagen in de zin van deze wet zijn: de Nieuwjaarsdag, de Christelijke tweede Paas- en Pinksterdag, de beide Kerstdagen, de Hemelvaartsdag, de dag waarop de verjaardag van de Koning wordt gevierd en de vijfde mei. Goede Vrijdag valt er ook onder.
Als bij een subsidie aanvraag termijnoverschrijding plaatsvindt, zal een sanctie worden opgelegd als genoemd onder het derde lid van dit artikel.
Bij overschrijding van de aanvraagtermijn en hersteltermijn kan de aanvraag op basis van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) buiten behandeling worden gelaten. Dit artikel regelt o.a.
de bevoegdheid van het college om een aanvraag, die niet voldoet aan de wettelijke vereisten voor die aanvraag (de indieningsdatum), niet in behandeling te nemen. Het besluit om een aanvraag niet in behandeling te nemen, betekent dat het bestuursorgaan niet inhoudelijk hoeft te motiveren waarom de aanvraag niet wordt gehonoreerd. Van deze bevoegdheid maakt het college gebruik wanneer een aanvraag wordt ontvangen na de termijn, die in het vierde lid onder b genoemd wordt.
In dit artikel wordt bepaald dat wanneer een aanvraag op tijd ingeleverd wordt, maar niet volledig is, de aanvrager de gelegenheid krijgt de aanvraag aan te vullen. Hierbij wordt een redelijke termijn in acht genomen. Doorgaans zal 10 werkdagen voldoende zijn. Van de genoemde termijn kan afgeweken worden.
Wanneer de aanvrager binnen een periode van vier subsidiejaren (kalenderjaren) opnieuw (lees: voor een tweede keer binnen vier jaar) een aanvraag voor een subsidie te laat indient , wordt het van toepassing zijnde verlagingpercentage verdubbeld, dan wel vindt verdubbeling van het minimum op te leggen sanctiebedrag plaats.
Het eerste lid regelt de ambtshalve vaststelling bij ontvangst van de (niet complete) gegevens na meer dan 2 maanden. Dit gebeurt op basis van artikel 4:44 lid 4 Awb. Bij toepasselijkheid van dit artikel is het college bevoegd een inschatting te maken van de kosten van de gesubsidieerde activiteit o.a. op basis van de op dat moment beschikbare gegevens. Deze vaststelling kan lager uitvallen dan de vaststelling op basis van de werkelijke kosten. Op dit (lager) bedrag vast te stellen bedrag wordt overeenkomstig het sanctiebeleid 10% gekort, met een minimum van € 100,--..
Een onderscheid wordt gemaakt tussen subsidies, onder en boven de € 10.000,--. Voor eerstge-noemde subsidie kan sprake zijn van verlening en vaststelling ineens of een ambtshalve vaststelling. Daar waar het college een subsidie tot € 10.000,-- ambtshalve vaststelt en op basis van een steekproef verantwoordingsgegevens worden opgevraagd, geldt bij overschrijding van de gestelde termijn het sanctiebeleid genoemd in dit artikel onder het tweede lid.