Organisatie | Breda |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregeling sluitingstijden |
Citeertitel | Beleidsregeling sluitingstijden Breda 2015 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Drank- en horecaverordening Breda 2014, art. 10, lid 1 onder c
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 20-12-2019 | Nieuwe regeling | 19-11-2014 Gemeenteblad 76327, 17-12-2014 | Onbekend |
Gelet op artikel 10 lid 1 onder C van de Drank- en horecaverordening Breda 2014,
overwegende dat het gewenst beleidsregels als bedoeld in artikel 4.81 van de Algemene wet bestuursrecht vast te stellen in verband met de uitoefening van de bevoegdheden zoals opgenomen onder artikel 10 eerste lid van de Drank- en Horecaverordening Breda 2014 (sluitingstijdenregeling)
In deze beleidsregels wordt verstaan onder verordening:Drank- en Horecaverordening Breda 2001
Artikel 2 ontheffingsmogelijkheid
Met de toepassing van artikel 10, eerste lid onder c van de verordening ( ontheffing van 02.00 uur tot 04.00 uur) houdt de burgemeester rekening met het volgende.
De Burgemeester kan op verzoek een ontheffing verlenen voor:
Waarbij voor elke nacht de ontheffing geldt van 02.00 uur tot 04.00 uur, met inachtneming van de onder artikel 15 eerste lid onder d van de verordening, genoemde weigerings- en intrekkingsgronden .
Artikel 3 Weigeringsgronden, Intrekkingsgronden.
Met toepassing van de in artikel Artikel 10, eerste lid onder d van de verordening, genoemde weigerings- en intrekkingsgronden houdt de burgemeester rekening met:
Het onder artikel 10, eerste lid onder d, lid 1 van de verordening genoemde:
De ontheffing wordt niet afgegeven voordat onderzoek is gedaan naar de eisen omtrent gedrag en zedelijkheid van de leidinggevenden.
Voor een nieuwe ondernemer betekent dit de normale procedure in verband de aanvraag van de eveneens benodigde Drank- en Horecavergunning. Toetsing op gedrag zal plaatsvinden aan artikel 8 tweede en derde lid van de Drank- en Horecawet en het Besluit eisen zedelijk gedrag Drank en Horecawet 1999. Hierbij zal voor de ontheffing sluitingstijden in het uitgaansgebied een strenger toezichtregime gelden op de gedrag- en zedelijkheidseisen dan voor een andere aanvraag voor een drank- en horecavergunning. Het uitgaansgebied is een bijzonder deel van de stad Breda waar in het kader van de openbare orde en veiligheid strengere eisen worden gesteld en bijzondere afspraken gelden.
Strenger in die zin dat bij niet nader omschreven weigeringsgrond van artikel 8 tweede lid onder b. maximaal op deze weigeringsgrond wordt ingezet. Dat geldt ook voor de jurisprudentie in het kader van het Besluit eisen zedelijk gedrag 1999.
Het onder artikel 10, eerste lid onder d, lid 3 van de verordening genoemde: Gevaar of bedreiging voor de openbare orde en veiligheid en zedelijkheid kan of is ontstaan danwel ernstige vrees bestaat voor aantasting van het woon- en leefklimaat.
De burgemeester houdt hierbij rekening met De notitie handhaving horeca,waarbij overtredingen in de periode gelegen na 02.00 uur als een verzwarende omstandigheid moet worden gezien.
Met de toepassing van artikel 10 eerste lid onder e van de verordening, houdt de Burgemeester rekening met het volgende:
Met de toepassing van artikel 10, eerste lid onder g van de verordening houdt de burgmeester rekening met het volgende:
De burgemeester stelt het in bijlage I van deze beleidsregeling opgenomen model vast als minimale inhoud van het veiligheidsplan.
Bijlage I Inhoudsopgave veiligheidsplan
In Breda bestaat de mogelijkheid voor horecaondernemers – in het aangewezen horecaconcentratiegebied – hun zaak open te hebben tot maximaal 04.00 uur. Om voor deze ontheffing van de algemene regels in aanmerking te kunnen komen dient de ondernemer een aantal zaken goed geregeld te hebben. De onderwerpen die het betreft zijn opgenomen in dit model veiligheid- en overlastplan. Dit plan is als voorschrift aan bedoelde ontheffing verbonden.
De keuze voor de onderwerpen die onderdeel zijn van het modelplan zijn besproken met de horecabranche en de gemeente. De primaire invalshoek is vanzelfsprekend het bevorderen van veiligheid en het voorkomen van overlast geweest. Daarnaast is een aantal onderwerpen opgenomen die in eerste aanleg meer verbonden zijn aan de gezondheid van jongeren maar in hun uitwerking wel degelijk effect hebben op de sfeer in de binnenstad.
Voorschriften ten aanzien van beveiliging van de inrichting
De ondernemer is verplicht tussen 22.00 uur en 04.00 uur gecertificeerd beveiligingspersoneel aanwezig te hebben in de onderneming.
Aantal gecertificeerde beveiligers (afkomstig van het gecertificeerde beveiligingsbedrijf waarmee wordt samengewerkt) in de onderneming is minimaal 1 en verder afhankelijk van de omvang van de onderneming (maximum aantal bezoekers).
Afschriften van contracten met gecertificeerd beveiligingsbedrijf waar mee wordt samengewerkt.
Afschriften van de eigen vergunning van het ministerie van justitie.
Afschriften van de vergunning van de beveiligingsmensen die worden ingezet.
Aanwezigheid en gebruik van detectieapparatuur gericht op het buiten houden van wapens.
Beschikt de ondernemer over detectieapparatuur?
Indien ja, over welke apparatuur, hoe wordt de bediening ervan en instructie erover verzorgd?
Indien nee, welke andere maatregelen zijn getroffen ter voorkoming van de aanwezigheid van wapens in de onderneming?
Maatregelen ter voorkoming van overlast
De ondernemer is gehouden de orde binnen de onderneming te handhaven en in de directe omgeving ervan de hinder, veroorzaakt door komende en vertrekkende bezoekers, te voorkomen en zoveel mogelijk te beperken.
Welke maatregelen heeft de ondernemer hiertoe getroffen?
Op welke wijze wordt de stroom komende en vertrekkende bezoekers begeleid?
Welke maatregelen worden getroffen om de activiteiten vanaf een half uur voor sluitingstijd geleidelijk af te bouwen?
De ondernemer voorziet in instructies en/of trainingen van het personeel met betrekking tot het omgaan met agressie, dronkenschap en het gebruik van verdovende middelen.
Op welke wijze wordt het personeel geïnformeerd?
Welke instructies worden aan het personeel gegeven?
Welke trainingen worden gegeven? Is dat eenmalig of met een hogere frequentie?
In de inrichting gelden huis- en gedragsregels die zodanig zijn opgehangen en leesbaar zijn dat bezoekers er eenvoudig kennis van kunnen nemen.
Wat zijn de huisregels die in de onderneming gelden?
Op welke wijze wordt het personeel hierover geïnstrueerd?
Op welke wijze wordt opgetreden bij het overtreden van de huisregels?
Afschrift van plattegrond en foto’s waaruit duidelijk wordt hoe en waar de huisregels in de onderneming zijn opgehangen.
Constatering van strafbare feiten en het melden van incidenten
De ondernemer en het aanwezige personeel zien erop toe dat er geen strafbare feiten worden gepleegd in de inrichting of de directe omgeving. Het gaat daarbij onder meer om het voorhanden hebben of gebruiken van verdovende middelen, het voorhanden hebben van wapens, geweldpleging, bedreiging of (seksuele) intimidatie.
Bij constatering van een strafbaar feit wordt onmiddellijk de politie in kennis gesteld.
Op welke wijze is het personeel hierover geïnstrueerd?
Welke afspraken zijn gemaakt over het verwijderen van betrokkene uit de inrichting en het overdragen aan de politie?
Welke afspraken zijn gemaakt met andere horecaondernemers?
Overtreders van de huisregels en plegers van strafbare feiten worden voor een bepaalde periode, afhankelijk van de ernst van het gepleegde feit, de toegang tot de inrichting ontzegd.
Op welke wijze worden bezoekers hierover geïnformeerd?
Op welke wijze worden de maatregelen afgestemd met die van andere horecaondernemers in het horecaconcentratiegebied?
EHBO en afstemming hulpverleningsdiensten
In de inrichting is minstens één goed geoutilleerde EHBO-koffer aanwezig.
Is in de onderneming een bedrijfshulpverlener aangesteld?
Op welke wijze wordt voorzien in de aanwezigheid van EHBO-ers?
Hoeveel medewerkers zijn aanwezig die een EHBD-U training (Novadic-Kentron) – of een vergelijkbare training - hebben gevolgd?
De ondernemer zorgt voor een eenduidig, controleerbaar, transparant en niet-discriminerend toegangsbeleid. De ondernemer zorgt ervoor dat bij de ingang van de inrichting door middel van een bord wordt aangegeven waar geweigerde personen een klacht kunnen indienen.
Afschrift/foto van het genoemde bord.
Is het toelatingsbeleid vooraf voorgelegd aan het Panel Deurbeleid?
De ondernemer treft maatregelen om overmatig alcoholgebruik in en rond de inrichting te voorkomen.
Maatregelen m.b.t. informatie en trainingen voor het personeel.
Welke werkinstructies bestaan hieromtrent voor het personeel.
Welke maatregelen worden getroffen voor de betrokken bezoekers.
De ondernemer houdt zich aan de eisen en richtlijnen met betrekking tot het schenken van alcohol aan minderjarigen.
Welke leeftijdsgrens hanteert de onderneming?
Welke werkinstructies bestaan hieromtrent voor het personeel.
Welke preventieve maatregelen worden uitgevoerd door de ondernemer?
Hoe wordt voorzien in het volgen van barcode-trainingen voor de medewerkers?