Hoofdstuk 3 De vergaderingen
Artikel 7 De Vergaderingen
De bijeenkomsten van het presidium zijn niet openbaar.
Artikel 8
Vergaderfrequentie De reguliere vergaderingen van het presidium vinden plaats voor iedere raadsvergadering op grond van door de raad vast te stellen vergaderschema. De voorzitter kan - op eigen initiatief of daartoe verzocht door één van de overige leden van het presidium - besluiten tot het bijeenroepen van een extra presidiumvergadering.
Artikel 9 De agenda
- 1.
Voordat de schriftelijke oproep wordt verzonden, stelt de voorzitter de voorlopige agenda van de vergadering vast.
- 2.
De voorzitter kan na het verzenden van de schriftelijke oproeping voor de aanvang van een vergadering een aanvullende agenda opstellen.
- 3.
Bij aanvang van de vergadering stelt het presidium de agenda vast. Op voorstel van een lid of de voorzitter kan het presidium bij de vaststelling van de agenda onderwerpen aan de agenda toevoegen of van de agenda afvoeren.
- 4.
Op verzoek van een lid of op voorstel van de voorzitter kan het presidium de volgorde van behandeling van de agendapunten wijzigen.
Artikel 10 Oproep vergadering
- 1.
De voorzitter roept - spoedeisende vergaderingen uitgezonderd - de leden tenminste vijf dagen van tevoren schriftelijk tot de vergadering op.
- 2.
De agenda en de daarbij behorende voorstellen -met uitzondering van de in artikel 25, tweede lid Gemeentewet bedoelde stukken- worden tegelijkertijd met de oproeping (dan wel uiterlijk voor aanvang van de vergadering) verzonden.
- 3.
Indien er stukken als bedoeld in artikel 25, tweede lid Gemeentewet aan het presidium worden overgelegd of voor het presidium ter inzage worden gelegd, besluit het presidium over bekrachtiging van de opgelegde geheimhouding.
Artikel 11 Verhindering tot bijwoning vergadering
Het lid dat verhinderd is de vergadering bij te wonen, geeft daarvan voor het begin van de vergadering, zo mogelijk schriftelijk, kennis aan de voorzitter c.q. de griffier.
Artikel 12 Opening vergadering, ontbreken quorum
- 1.
De vergadering wordt door de voorzitter geopend op het tijdstip waarop zij is belegd indien naast de voorzitter de helft plus één van de leden aanwezig zijn.
- 2.
Wanneer een kwartier na de voor de opening van de vergadering bepaalde tijd het vereiste aantal leden niet aanwezig is, deelt de voorzitter mede dat de vergadering niet kan worden gehouden. Tevens bepaalt de voorzitter (onder verwijzing naar dit artikel) dag en uur van de volgende vergadering.
Artikel 13 Verslaglegging
- 1.
Het verslag van de voorgaande vergadering wordt, zo mogelijk, gelijktijdigmet de schriftelijke oproep aan de leden toegezonden.
- 2.
Bij het begin van de vergadering wordt het verslag van de vorige vergadering vastgesteld.
- 3.
Het verslag moet inhouden:
- a.
de namen van de aanwezigen;
- b.
een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest
- c.
een zakelijke samenvatting van het gesprokene.
- 4.
Het verslag wordt opgesteld onder de zorg van de griffier.
- 5.
Het verslag wordt na vaststelling verzonden naar alle raadsleden.
Hoofdstuk 4 Slotbepalingen
Artikel 14 Uitleg reglement
In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslist het presidium op voorstel van de voorzitter.
Artikel 15 In werking treden
Dit reglement treedt direct in werking de dag nadat het door de gemeenteraad is vastgesteld.
Artikel 16 Citeertitel
Dit reglement kan worden aangehaald als "Reglement van orde voor het presidium van de gemeenteraad 2015".