Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Krimpenerwaard

Mandaatregeling gemeente Krimpenerwaard 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Krimpenerwaard
Officiële naam regelingMandaatregeling gemeente Krimpenerwaard 2015
CiteertitelMandaatregeling
Vastgesteld doorCollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Mandaatregeling gemeente Krimpenerwaard

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Artikel 160 Gemeentewet, Hoofdstuk 10 Awb

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-02-201501-01-201502-05-2017Mandaatregeling

10-02-2015

GVOP

nvt

Tekst van de regeling

Mandaatregeling Gemeente Krimpenerwaard 2015

Inleiding

In de Algemene wet bestuursrecht (Awb) zijn bepalingen opgenomen over het mandaat. Een mandaat wordt in de Awb omschreven als de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen. Het kan gezien worden als een vorm van vertegenwoordiging van het bestuursorgaan.

In wettelijke regelingen (wet of verordening) zijn bevoegdheden toegekend aan bestuursorganen. De wettelijke regeling bepaalt dus welk bestuursorgaan bevoegd is om bepaalde besluiten te nemen. Wij kennen binnen de gemeente drie bestuursorganen, namelijk raad, college en de burgemeester. De manda in de Gemeente Krimpenerwaard beperkt zich tot het besluiten en ondertekenen in naam van het college of de burgemeester.

Algemene regels mandaatgebruik

Gemeente Krimpenerwaard kent een aantal regels omtrent mandatering en het gebruik daarvan.

  • 1.

    Vaak zijn er al regels verbonden aan het besluit om te mandateren. Hierbij kan gedacht worden aan het opleggen van standaardvoorschriften, financiële beperkingen, aanwezig zijn van positieve adviezen van derden, maar ook de plicht om periodiek te rapporteren. Als deze beperkingen een mandatering niet toelaten, dient het besluit zoals gebruikelijk te worden genomen door het verantwoordelijke bestuursorgaan.

  • 2.

    Een mandaatbesluit is niet geldig (d.w.z. onbevoegd genomen) indien uit de omschrijving van het mandaatbesluit blijkt dat aan de gemandateerde zelf wordt overgelaten te bepalen wat de exacte omvang van het mandaat is. Een dergelijke ruime omschrijving is in strijd met de rechtszekerheid voor degenen die bij het besluit zijn betrokken en moet dus worden voorkomen. Als voorbeelden gelden bijvoorbeeld beperkingen als (i) “het voorleggen van een besluit aan het college als de verwachting bestaat dat een besluit bestuurlijke implicaties heeft” of (ii) “de functionaris zijn mandaat uitoefent voorzover de beslissingsbevoegdheid naar zijn oordeel en verantwoordelijkheid niet door een hiërarchisch hogere functionaris behoeft te worden uitgeoefend.”

  • 3.

    Zaken die betrekking hebben op bestuurders of ambtenaren (vergunning aan bestuurder of ambtenaar) of op deze personen zijn gericht, dienen te allen tijde via het college te lopen.

  • 4.

    Indien het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester mandaat, volmacht of machtiging verleent ten aanzien van de uitvoering van een bevoegdheid, wordt daarin ook begrepen alle voorbereidings- en uitvoeringshandelingen die bij de uitoefening van de bevoegdheid horen.

  • 5.

    De gemeente hanteert als uitgangspunt dat zo min mogelijk met ondermandaten wordt gewerkt. Mandaat wordt in beginsel direct gelegd waar die hoort en verdere mandatering is niet mogelijk zonder eerst via het college te lopen.

De ondertekening van besluiten dient op de volgende wijze te worden uitgevoerd:

mandaat, besluit- en ondertekening namens het college

Met vriendelijke groet,,

namens het college van burgemeester en wethouders van Gemeente Krimpenerwaard,

M. Plantinga

Algemeen directeur/gemeentesecretaris

Mandaat bij afwezigheid gemandateerde

Bij afwezigheid van de gemandateerde wordt (of kan) de bevoegdheid uitgeoefend door de direct leidinggevende. De volgende regel is, bij afwezigheid van gemandateerde, van toepassing:

  • -

    voor één van de directieleden wordt getekend door één van de andere directieleden;

  • -

    voor afdelingshoofd wordt getekend door één van de directieleden;

  • -

    voor medewerker wordt getekend door afdelingshoofd.

Beslissing op bezwaar

De beslissing op een ingediend bezwaarschrift wordt uitsluitend genomen door het terzake bevoegd bestuursorgaan, tenzij hierin uitdrukkelijk is voorzien bij de verlening van het mandaat.

Informatieverstrekking

De algemeen directeur/gemeentesecretaris kan, voorzover hij dat wenst, aangeven welke aan medewerkers gemandateerde besluiten c.q. handelingen hij periodiek ter kennis wil hebben en in welke vorm.

Uitbreiding mandaatregeling

Het is te allen tijde mogelijk om tussentijds nieuwe mandatering voor te stellen aan het college. Indien blijkt dat bepaalde zaken gemakkelijk kunnen worden afgedaan door de directie of afdeling kan een voorstel tot mandatering worden gedaan aan het college of burgemeester.

Alle voorstellen tot nieuwe mandaatbesluiten (dus nog niet opgenomen in deze regeling) behoren voor toetsing en inventarisatie aan de afdeling Bestuurlijk Juridische Zaken te worden voorgelegd.

de secretarisde burgemeester
   
M.PlantingaT.Bruinsma