Organisatie | Deurne |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand en de locaties waar de werkzaamheden van de burgerlijke stand worden verricht alsmede de bijbehorende toelichting |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand van de gemeente Deurne 2014 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Regelement burgerlijke stand toelichting |
Deze regeling Reglement burgerlijke stand van 31 juli 2012.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-12-2014 | 25-03-2020 | nieuwe regeling | 02-12-2014 | Onbekend. |
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE DEURNE
gelet op het bepaalde in artikel 16 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek; de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 4 van deWet rechten burgerlijke stand;
gelet op het delegatiebesluit van de gemeenteraad van 26 juni 2012 nummer 47 a;
vast te stellen het navolgende Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand en de locaties waar de werkzaamheden van de burgerlijke stand worden verricht alsmede de bijbehorende toelichting.
bureau van de burgerlijke stand: afdeling/loket binnen de gemeentelijke organisatie waar zaken aangaande de burgerlijke staat gemeld moeten worden (zoals geboorte, huwelijk, overlijden) en waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn wettelijk voorgeschreven werkzaamheden verricht.
Artikel 2 Benoeming ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
De benoeming van ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand geschiedt voor een bepaalde periode, te weten:
voor hen die in dienst van de gemeente Deurne zijn en werkzaam bij de afdeling waaronder het bureau van de burgerlijke stand valt, geldt deze benoeming voor de duur van het dienstverband bij de afdeling waaronder het bureau van de burgerlijke stand valt. Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand bedraagt twee;
voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand welke namens de gemeente Deurne de huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties verzorgt bedraagt deze periode maximaal 5 jaar. Bij goed functioneren kan deze periode worden verlengd. De periode eindigt in ieder geval op 1 januari volgend op het jaar dat de leeftijd van 70 jaar is bereikt;
Artikel 5 Kosteloze huwelijksvoltrekking
De kosteloze huwelijksvoltrekkingen en kosteloze partnerschapsregistraties worden volgens een door de leidinggevende van de afdeling, waaronder het bureau van de burgerlijke stand valt, vastgesteld schema voltrokken door de ambtenaar van de burgerlijke stand van de afdeling waaronder het bureau van de burgerlijke stand valt. De dagen en uren waarop de kosteloze voltrekkingen en partnerschapsregistraties worden voltrokken zijn bepaald op maandag om 8.30 uur en 8.45 uur.
Het bureau waar de werkzaamheden van de burgerlijke stand worden verricht is voor het publiek geopend, voor zover de hierna te noemen dagen niet zijn algemene erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet of overige door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend, voor:
Onverminderd de bepalingen van de wet, dit reglement en geldende overeenkomsten kan een huwelijk, omzetting en partnerschapsregistratie op ieder tijdstip van de week worden voltrokken voor zover nader bepaald door de leidinggevende van de afdeling waaronder het bureau van de burgerlijke stand valt. De leidinggevende van de afdeling waaronder het bureau van de burgerlijke valt kan een verzoek om vastlegging van een tijdstip afwijzen:
Op tijdig schriftelijk verzoek van een belanghebbende aan burgemeester en wethouders, dan wel aan de leidinggevende van de afdeling waaronder het bureau van de burgerlijke stand valt, zal het bureau worden geopend op zaterdag, zondag en op andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende genoegzaam aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.