Organisatie | Oss |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Oss 2015 (verordening 212) |
Citeertitel | Financiële verordening gemeente Oss 2015 (verordening 212) |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet artikel 212
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-02-2015 | Onbekend | 12-02-2015 Oss Actueel | Onbekend |
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 2 december 2014;
gelet op artikel 212 van de Gemeentewet;
besluit vast te stellen de volgende verordening:
Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Oss 2015
In deze verordening wordt verstaan onder:
Iedere organisatorische eenheid binnen de gemeentelijke organisatie die als zodanig een eigen rechtstreekse verantwoordelijkheid aan de gemeentesecretaris heeft.
Het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Oss en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.
Het onderdeel van de administratie dat omvat het systematisch maken en verwerken van aantekeningen betreffende de financiële gegevens van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Oss, om te komen tot een goed inzicht in:
Ontvangsten en bestedingen vinden plaats in overeenstemming met geldende wet- en regelgeving, waaronder gemeentelijke verordeningen, raadsbesluiten en collegebesluiten.
Het streven om binnen de gestelde kaders met een zo beperkt mogelijke inzet van beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken of waarbij met de inzet van de beschikbare middelen zoveel mogelijk resultaat wordt bereikt.
De mate waarin de gemeente erin slaagt met de uitgevoerde activiteiten en werkzaamheden de gewenste prestaties of de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken.
Een samenhangende verzameling van producten, activiteiten en budgetten, gericht op het bereiken van bepaalde maatschappelijke effecten.
De kadernota geeft de doelstellingen van de raad weer en benoemt relevante (beleids)ontwikkelingen. Daarnaast geeft de kadernota op hoofdlijnen inzicht in de financiële positie van de gemeente.
De programmabegroting is de vertaling van de kadernota, zowel (beleids)inhoudelijk als financieel. Het is de begroting van het daaropvolgende jaar inclusief een meerjarenraming. Met de vaststelling van de programmabegroting bepaalt de raad daarnaast hoe de doelstellingen uit de kadernota daadwerkelijk uitgevoerd gaan worden.
3O-ontwikkelingen zijn financiële afwijkingen op bestaande activiteiten die onvermijdbaar, onuitstelbaar en onvoorzienbaar zijn. Deze geven inzicht in de realisatie van de begroting van het lopende jaar en de meerjarenraming.
De jaarstukken vormen de tegenhanger van de programmabegroting en bestaan uit het jaarverslag en de jaarrekening. In de jaarstukken legt het college aan de raad verantwoording af over de realisatie van de vastgestelde doelstellingen uit de programmabegroting en over de financiële realisatie.
l. MeerjarenProgramma Grondbedrijf (MPG)
Het MeerjarenProgramma Grondbedrijf bestaat uit een verantwoording over de grondexploitatie en de individuele projecten van het afgelopen jaar, en een prognose voor de komende jaren, inclusief relevante ontwikkelingen die daarbij een rol spelen.
m. Najaarsbericht Grondbedrijf
Het Najaarsbericht van het Grondbedrijf is een tussentijdse actualisatie van het laatst vastgestelde MeerjarenProgramma Grondbedrijf.
De onderverdeling van de programma’s in de producten staat voor de raadsperiode vast, tenzij er dringende redenen zijn tot wijzigen. Wijzigingen worden bij de begroting expliciet vermeld.
Artikel 5. Uitvoering begroting
Het college draagt ten behoeve van het getrouwe beeld en de rechtmatigheid van de jaarrekening zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.
Artikel 8. Waardering en afschrijving
De spelregels omtrent de waardering en afschrijving van activa zijn in de ‘Nota afschrijvingsbeleid gemeente Oss’ vastgelegd. Het college biedt de nota periodiek ter vaststelling aan de gemeenteraad aan.
De uitgangspunten voor het grondbeleid en het grondprijsbeleid zijn in afzonderlijke nota’s vastgelegd. Het college biedt deze nota’s periodiek ter vaststelling aan de gemeenteraad aan.
Artikel 10. Voorziening voor oninbare vorderingen
wordt een voorziening wegens oninbaarheid gevormd ter grootte van het historische percentage van oninbaarheid.
2.Voor de overige vorderingen wordt een voorziening wegens oninbaarheid gevormd op basis van een beoordeling van onder andere de inbaarheid van de openstaande vorderingen ouder dan drie maanden.
Artikel 11. Reserves en voorzieningen
Voor de levering van goederen, diensten of werken of het verstrekken van leningen, garanties of kapitaal waarbij de gemeente in concurrentie treedt met marktpartijen wordt tenminste de integrale kostprijs in rekening gebracht. Bij afwijking stelt het college vooraf aan de raad voor om de desbetreffende activiteit aan te merken als activiteit met een publiek belang.
Artikel 13. Vaststelling tarieven
Het college doet de raad jaarlijks een voorstel voor de hoogte van de gemeentelijke belastingen, retributies en leges. De raad stelt de tarieven vast.
Artikel 14. Financieringsfunctie
Het college neemt in een treasurystatuut de regels op die worden gehanteerd voor het dagelijks geldstromenbeheer en voor liquiditeitsrisico’s, renterisico’s, kredietrisico’s en relatiebeheer, administratieve organisatie en interne controle van de financieringsfunctie. Het college biedt de raad het treasurystatuut en de wijzigingen ervan ter behandeling en vaststelling aan.
Artikel 15. Verstrekking subsidies
Het college zorgt voor en legt vast de interne regels voor de steunverlening en de toekenning van subsidies aan ondernemingen en instellingen.
Artikel 16. Registratie bezittingen, activa en vermogen
Het college draagt zorg voor een actuele en volledige registratie van de geactiveerde activa en passiva.
Titel 3 Financiële organisatie en administratie
Artikel 18. Financiële organisatie
Het college draagt de zorg voor en legt vast:
Artikel 19. Aanbesteding en inkoop
Het college draagt de zorg voor en legt vast de interne regels voor de inkoop van goederen en diensten en het aanbesteden van werken, alsmede de algemene inkoopvoorwaarden van de gemeente en de voorwaarden voor aanbesteding van werken van de gemeente.
Deze verordening wordt kortweg aangehaald als “Financiële verordening gemeente Oss 2015”.
Inwerkingtreding en intrekken oude regelingen